Paard naar buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Valliej15

Paard naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:51

Als ik mijn paard naar buiten laat vindt ik een uurtje per dag genoeg

wat is uw mening hierover

Somebitch

Re: Paard naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:52

Bedoel je dat serieus?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:53

Valliej15 schreef:
Als ik mijn paard naar buiten laat vindt ik een uurtje per dag genoeg

wat is uw mening hierover

Hier zijn denk ik al 1001 topics over :)

Ik vind een uurtje persoonlijk tekort, tenzij jou paard en méga ruime box heeft of een medische indicatie.

Mijne loopt gemiddeld 5 uurtjes tot de hele dag

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:53

mijn paarden gaan iets langer naar buiten :D

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:53

dit is niet iets wat ik zelf zeg maar wat ik laatst hoorde maar wil even reacties horen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:55

1 uurtje per dag ;(
Jeetje dat betekent 23 uur op stal..
Pff nee ik vind het veelste weinig, verschrikkelijk.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:56

Valliej15 schreef:
dit is niet iets wat ik zelf zeg maar wat ik laatst hoorde maar wil even reacties horen

Je geeft een stelling alsof het je 'eigen' is, en ook zeer benieuwd hoe je deze stelling met jouw opleiding (profiel) onderbouwd

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:58

Arm paard.... 1 uurtje per dag buiten en de overige 23 uur (misschien 22 als het nog het 'geluk' heeft een uurtje te mogen werken) staan te verpieteren in de stal.
Nee, een uurtje buiten vind ik hoogst paardonwaardig.
Laatst bijgewerkt door Silence op 29-11-10 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:58

we hebben het hierover op school nu en we zijn benieuwd wat de meningen hierover zij , aangezien ik zelf geen paard heb kan ik dit verder niet onderbouwen maar ik zou wel een stuk langer weidegang geven

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:02

je kan het onderbouwen met het feit dat paarden op stal veel minder kunnen bewegen. Paarden in de weide kunnen meer bewegen. Beweging is voor een paard belangrijk om stalbenen en blessuregevoeligheid tegen te gaan.
het is over het algemeen gezonder voor het paard en veiliger voor de ruiter (het paard kan al de hele dag lopen en is dus onder het zadel rustiger)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:35

Ook al heb je dan geen eigen paard, met een beetje boerenverstand kun je die stelling zelf ook eenvoudig onderuit halen.. Een paard is een bewegingsdier..dat zegt al genoeg..

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:41

Ik hoorde laatst op de manege er ook iemand over. De paarden zouden daar een paradijsje hebben omdat ze maar 1 uur hoefden te lopen en de andere 23 uur "lekker" op stal konden blijven staan..

Mijn mening is dat dit niet paardvriendelijk is. Bij mij staan de paarden dan ook 24/7 buiten met inloopstal.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:42

Zielig hoor, mijne staat 24/7 op stal |(
Ligt eraan wat je verder doet met je paard. Hier op bokt wordt het heel zielig gevonden als je je paard niet naar buiten laat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:44

44Myrthe44 schreef:
Zielig hoor, mijne staat 24/7 op stal |(
Ligt eraan wat je verder doet met je paard. Hier op bokt wordt het heel zielig gevonden als je je paard niet naar buiten laat.

Logisch toch of niet?

Jij zit toch ook niet 24/7 in een ruimte zo groot als de wc..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:23

BEH --> VSW

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:30

ook hier lopen ze hele dag buiten.
had vd wk nog iemand dierenbescherming voor gebeld en die moesten wel controleren maar vonden t juist fijn.

Brillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:36

die van mij staat ongeveer 6 uur per dag buiten.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:51

Het is wel jammer, dat je een dergelijke stelling niet eens meer kunt uiten, zonder direct aangevallen te worden. Tegenwoordig MOETEN paarden blijkbaar 24/7 buiten lopen en dan ook nog in groepsverband, anders overleven ze het niet of is er sprake van mishandeling................ (zo zijn de reacties in ieder geval).
Ik denk dan ook, dat mensen die inderdaad hun paard maar 1 uur naar buiten (kunnen) doen of misschien wel helemaal niet, buiten het werk om, ook zeker niet zullen reageren. Zij worden immers gelijk onderuit gehaald en zeer negatief bejegend.

Onze paarden staan zoveel mogelijk buiten in de wei of in de bak. Helaas hebben wij niet veel weiland tot onze beschikking, dus met het natte weer van dit najaar zat er niets anders op dan ze in de bak los te laten. Dat is overigens geen probleem en met wat voer erbij vermaken ze zich wel een poosje. Te lang moet dit echter niet duren want dan wordt er geprobeerd onder of door de omheining heen te gaan of ze gaan van narigheid zand eten of andere ongein uithalen.
Helaas is het risico ook te groot om alle paarden bij elkaar te doen, want aardig vinden ze elkaar niet echt. Vroeger, toen de paarden in het wild nog de ruimte hadden, was dit geen probleem, want dan konden ze altijd elkaar ontwijken. In onze omstandigheden wil dat helaas niet meer.

Natuurlijk vind ik het ook fijn als paarden natuurlijk gehouden kunnen worden, maar we moeten niet denken dat we terug kunnen naar vroeger..........daar is in Nederland eenvoudigweg de ruimte niet voor.
Vreselijk fijn als je wel de ruimte en mogelijkheid hebt om je paarden zo natuurlijk mogelijk te kunnen houden, maar leg het niet iedereen op als een verplichting. Voor veel mensen onder ons is het gewoon niet mogelijk om ze 24/7 buiten te houden, maar dat wil niet zeggen dat die paarden dan gelijk mishandeld worden!!!

Rana25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:01

Ik ben het helemaal met ioontje eens. En dat iedereen tegenwoordig zijn paard in groepsverband buiten hebben omdat dit natuurlijker zou zijn?
Nergens in de natuur komt het voor dat ' vreemde paarden' samen in een groep lopen. Dat zijn altijd merries met merrieveulens, heel zo'n groep is een grote famillie.
Tegenwoordig worden veulens met 5-6 maanden bij de moeder weggehaald, probeert iedereen de paarden in groepsverband buiten te zetten en dan roepen ze nog dat dit paardvriendelijk is ook.

Tuurlijk kunnen sommige paarden heel goed samenlopen, en hebben paarden inderdaad een maatje nodig, maar gewoon alle paarden bij elkaar gooien en dan maar hopen dat het goed gaat, ik snap niet hoe dat dan paardvriendelijk kan zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:15

Als ik mijn paard dat aandoe, denk ik dat ie me dood trapt.
Mijn paard komt in ieder geval 8 uur per dag buiten, en als het weer langer licht blijft, langer.
1 uurtje kan je een bewegings dier niet aan doen, tenzij ie in een loop stal of een andere giga grote stal staan, maar dan nog.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:23

Rana25 schreef:
Tuurlijk kunnen sommige paarden heel goed samenlopen, en hebben paarden inderdaad een maatje nodig, maar gewoon alle paarden bij elkaar gooien en dan maar hopen dat het goed gaat, ik snap niet hoe dat dan paardvriendelijk kan zijn.

Bij deze nodig ik je uit om te komen kijken hoe ruim 60 paarden in harmonie samenleven. Allemaal buiten in één grote ruimte. Wanneer je de juiste omstandigheden creeert, is dat prima te realiseren.

Maar het is inderdaad wel zo, dat je dan inboedt op een aantal handigheidjes. Je paard is bijv. niet altijd helemaal schoon. En 's avonds in wintertijd moet je soms even op zoek door de blubber. En als je echt pech hebt, heeft je paard minder behoefte aan zijn baas. Maar goed, ik vraag me dan af wat belangrijker is: welzijn van het paard of welzijn van de ruiter?

Mijns inziens moet je geen paard willen houden, wanneer je hem niet een passend leven kunt bieden. Dat geldt ook voor honden, katten, kinderen en een partner ;)

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:27

Kerstvakantie is toch nog niet begonnen ?
:? :oo :n

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:32

Dniez schreef:
Kerstvakantie is toch nog niet begonnen ?
:? :oo :n

Leg uit ..

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:39

Valliej15 schreef:
we hebben het hierover op school nu en we zijn benieuwd wat de meningen hierover zij , aangezien ik zelf geen paard heb kan ik dit verder niet onderbouwen maar ik zou wel een stuk langer weidegang geven

Sorry las hier dus overheen ,je hebt namelijk van die pennymeisjes die zo'n topic openen ik hoopte al dat je het niet meende. :o

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:44

@ ioontje : goed gezegd !! Er zijn al zoveel topics over..... En keer op keer wordt je weer afgebrand als je je paard niet minimaal 23 uur buiten hebt staan. En ik durf het ook wel te zeggen: mijn paard staat in pension waar ze in de winter niet op het land mogen. Wel in de bak. En daar doen we ze zoveel mogelijk in met vriendjes (5 merries). Maar dat kan de ene dag een aantal uren zijn en de andere dag (bijv. vanochtend) maar kort. Dat betekent niet dat ik mijn paard mishandel. Ze heeft een grote ruime box (6 bij 3), contact met andere paarden, goed eten, een buitenluik en ieder minuutje dat ik kan ga ik naar haar toe om met haar bezig te zijn. Maar ik heb ook een gezin met 2 jonge kinderen, dus de ene dag wat meer tijd dan de andere.... En m.i. hoef je niet 24 uur met je paard bezig te kunnen zijn om een paard te "mogen" houden....Mijn paard glanst, is braaf en lief in de omgang, niet opstandig, ijverig met werken (rij haar ca. 4 tot 5x per week, in de bak, buiten, grondwerk etc.). Natuurlijk kan ze niet praten maar ik krijg niet de indruk dat ze zich beroerd voelt...