Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:56

Hey bokkers,

Even om het verhaal kort te maken, mijn pony is van een stal verhuisd naar een manege.
Nu is zij de enige zonder deken hier en vind de vriendin van de eigenaar het zielig want ze heeft het nu vast 'koud', maarja dan even het hele verhaal:

Karamella is een welsh x arabier van 5 jaar oud ze is geboren in een modderig weiland en staat daar al sinds ze een klein veulentje is.
Nooit geen deken op gehad. Ze kwam later naar Nederland en stond hier zomers op de wei en paddock en 's winters op de paddock en 's avonds in de stal. Nooit geen deken om gehad. Dan zou ze dus heel lang 'nat' blijven door haar wintervacht, maar dit is ook het geval niet. Ze is binnen 10 minuten van stomen en zweten, kurk droog en dan overdrijf ik niet! ze is gewoon een super makkelijke pony qua vacht, nooit ziek, dus hoezo is het dan zielig als ze geen deken op heeft? Persoonlijk denk ik als ik er nu opeens een deken op gooi dat ze dan doodziek word... :S

Nu jullie mening
Zielig of niet?
Deken of niet?

Groetjes Livanna en (_)(_)-jes karamella

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:57

Lekker zo laten staan, ze zijn prima in staat zichzelf warm te houden.

sefanja

Re: Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:59

Als het nog nooit een deken heeft gehad, zou ik er ook niet aan beginnen. Echter wanneer de temperaturen extreem in de min is zou ik het misschien wel overwegen om een deken op te staan.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:00

helemaal niet zielig, zou de pony lekker zonder deken laten
hier staan ze in de winter 24/7 buiten zonder deken

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:01

ik zou der lekker geen deken opgooien
ze heeft nu van der zelf een eigen weerstand opgebouwd waar ze het goed mee red

en het is totaal niet zielig misschien dat je alleen als het echt koud en nat is een 0 grams deken opdoen , tenzij dat gewoon echt niet nodig is

vind het juist zielig dat mensen er soms 2 soms 3 dekens op gooien met de reden straks hebben ze het koud
je zorgt er dan alleen maar voor dat ze bijna geen weerstand meer zelf hebben en dat ze geen moeite doen om warm te worden/blijven en zo hebben ze elke keer wel wat wat kwa ziek zijn

dus ik zeg nee tegen de deken zolang ze maar genoeg ruwvoer hebben zodat ze genoeg energie hebben om warm te blijven

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:01

Het zou zielig zijn als je haar zou scheren en dan geen deken op zou doen. Een ongeschoren paard dat er goed uit blijft zien in de winter hoeft geen deken op. Lekker zo laten staan dus.

_MG

Re: Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:03

Lekker zo laten staan :)

Er zijn genoeg paarden die zonder deken staan, ook bij temperaturen van -15/-20!

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:04

Helemaal niet zielig, zelf gebruik ik liever ook geen deken, maar mijn paarden zijn het nodig.(1 heeft het snel koud, de ander blijft nat en warm met z'n wintervacht)
Bij mijn pony heeft er nooit dekens op gelegen.
Niet luisteren en laten ompraten door anderen hoor!!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:05

Lekker laten staan. Als het altijd al goed gaat.
Die vriendin heeft zeker geen of weinig verstand van paarden?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:06

Omdat ze geboren is in een modderig weilandje en niet anders gewend is????
Mijn mening is dat je zodra je een pony iedere dag gaat rijden er zeker een deken op moet. Natuurlijk zijn paarden goed in staat om zichzelf warm te houden maar zodra je ze op stal gaat houden en gaat rijden vind ik het een heel ander verhaal.
Hoe voel jij je als je met je dikke kleding hebt gereden en gemest? Zweet op je rug? En als je dan vervolgens geen andere kleren aandoet thuis? Krijg je het echt koud!!

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:08

FindingJack schreef:
Mijn mening is dat je zodra je een pony iedere dag gaat rijden er zeker een deken op moet. Natuurlijk zijn paarden goed in staat om zichzelf warm te houden maar zodra je ze op stal gaat houden en gaat rijden vind ik het een heel ander verhaal.
Hoe voel jij je als je met je dikke kleding hebt gereden en gemest? Zweet op je rug? En als je dan vervolgens geen andere kleren aandoet thuis? Krijg je het echt koud!!

dan kan je ze altijd even een zweetdeken omdoen totdat ze weer bijgetrokken zijn ,maar daarna redden ze het echt wel

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:08

FindingJack, dan stap je toch lekker uit? Ik zie het probleem niet helemaal..?

Lekker deken-loos laten ! Paard kan zich prima warm houden. Zielig wordt het wanneer je een kletsnat paard (van het zweet) op de tocht zet met temperaturen van -15.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:09

Pff gelukkig, ja precies ze heeft altijd zonder gestaan ze staat dan nu wel binnen maar wel gewoon in een gang waar de deuren van dicht zitten ze krijgt meer te eten dan daarvoor, dus koud? ik denk het niet :P
Maarja het is wel lastig als enige pony :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:09

Pas als jij een keer geschoren heb of een dek erop gegooid heb, moet je pony ook een dek op.
Je moet je niet teveel zorgen maken, als je pony nou een uur na staat te zweten zal je de vacht korter moeten hebben door bv scheren of dekens.

Dus geen probleem hoor, zonder deken is juist lekkerder denk ik voor een paard, moet hij wel een tijd hebben om te drogen als hij buiten geweest is.

Verder staat mijn pony wel onder de dekens omdat ze geschoren is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:11

Oh wat jammer weer dat sommigen hier niet snappen hoe een paard werkt...
TS, jou paard is een schoolvoorbeeld van hoe een goede vacht werkt! Dus lekker laten zo hoor. Lees dit eens door, dan kun je je stalgenoten ook uitlegen waarom je pony helemaal geen deken nodig heeft.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Er staat een heel stuk over hoe paarden warm blijven, waarom zweten niet erg is, en wat als je wel bang bent dat hij het koud heeft. :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:13

Lekker zonder deken laten staan, je doet het prima zo.
Als je de vacht niet verder wil laten groeien is een dunne deken een oplossing, maar of je paardje daar plezier van heeft?
Zolang jou paardje in de ondervacht droog op stal komt is er geen vuiltje aan de lucht. Alleen even in de gaten houden nu het weer kouder wordt dat er genoeg vlees op het lijf blijft als de vacht dikker aangezet gaat worden door je paard.

Luister gewoon naar jezelf wat jou gevoel zegt, en laat je niet gek maken door anderen. Het komt mij een beetje over iedereen heeft een deken jij moet ook, straks heeft iedereen de kleur pimpelpaars met gele stippen setjes en jij moet ook mee doen :D

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:14

FindingJack schreef:

een paard zweet als afkoel methode, zodra het beesie nat is koelt hij af, is hij droog dan heeft hij het niet koud ;) gooi je er dan een zweet deken op dan heb je de kans dat je hem ziek maakt en dat om de volgende reden, de zweetdruppels gaan met de haren naar de puntjes van de haren en vallen eraf, ze zijn niet door en door nat en hebben het dus ook niet koud zodra ze droog zijn ;)
En als ze in het wild heel hard hebben gerend voor zeg maar een poema dan zweten ze zich ook kapot en worden ze dan ziek?....

Nee O:)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:14

als je paard nog nooit een deken op heeft gehad, en ze is niet geschoren, geen deken.
merk je dat ze koude neus, oren krijgt of gaat rillen , dan kun je kijken om een lichter deken op te gooien.
verder is het alleen maar goed voor de weerstand van je paardje als je hem zelf warm laat worden/blijven.
zorg er wel voor dat ze genoeg bewegingsvrijheid houd en voldoende voer/hooi/kuil heeft.

luister gewoon naar je paard en niet naar mensen die meteen alles zielig vinden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:17

FindingJack schreef:

je praat jezelf tegen hier :+

als je paard nat is van het rijden hoef je er helemaal geen deken op te doen omdat het namelijk
zonder deken vele malen sneller droogt dan dat je je paard gaat inpakken met zweetdekens dan krijgen ze het pas koud
op het moment dat jij er een deken op doet omdat de warmte niet weg kan en zo terug de vacht in gaat en dus de onderharen natter worden
en daarbij kan je paard zijn haren niet overeind gooien voor de kou omdat die een deken opheeft.

erg slim he.

wij hebben een naakte huid zonder haren en absoluut niet te verglijken met een paard.
Laatst bijgewerkt door onley op 28-11-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

hoi,
deze pony is toch van boy.(of heeft die karamella verkocht aan jou).
waarom zou je dat dier ooit een deken op doen,ze is winter hard heeft geen deken nodig,ze staat nu al op een stal waar het s'nachts al minder koud is dan buiten.

Anoniem

Mooi laten kletsen en je pony zonder deken laten staan. Ik MOET scheren omdat ze anders hun warmte niet kwijt kunnen tijdens de training, anders wist ik het ook wel en kwam er geen deken in de buurt van m'n beesten.

De vergelijking tussen zwetend paard en zwetend mens is te dom om er verder op te reageren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:18

mee eens
onley schreef:
FindingJack schreef:

je praat jezelf tegen hier :+

als je paard nat is van het rijden hoef je er helemaal geen deken op te doen omdat het namelijk
zonder deken vele malen sneller droogt dan dat je je paard gaat inpakken met zweetdekens dan krijgen ze het pas koud
op het moment dat jij er een deken op doet omdat de warmte niet weg kan en zo terug de vacht in gaat en dus de onderharen natter worden
en daarbij kan je paard zijn haren niet overeind gooien voor de kou omdat die een deken opheeft.

erg slim he.

wij hebben een naakte huid zonder haren en absoluut niet te verglijken met een paard.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:18

Finding Jack: Het verschil tussen jou en je paard is dat je paard een vacht heeft, en jij niet neem ik aan. Vandaar dat wij mensen ons sinds de oertijd in vachten hullen, wat met de tijd natuurlijk andere stoffen zijn geworden.
De huid van een paard functioneert heel anders dan de onze, juist omdat beesten een vacht hebben.
De huid van een paard is zelden lang nat, zweet wordt via de haren supersnel afgevoerd en verdampt op de haren en niet op de huid, die daardoor dus ook niet afkoeld.
En deken op je paard drukt de haren plat waardoor dit systeem verstoord wordt.
Nooit een deken opgehad, niet geschoren en nooit problemen mee gehad?
Mooi zo laten dacht ik zo, en het is absoluut niet zielig.
( by the way: die van mij hebben wel een deken op, omdat ze al erg op leeftijd is en het niet goed meer warm houdt, maar ik vind het altijd een heel gedoe met die dekens: wanneer op, wanneer een dikkere, ect. ect.)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:22

@miss_Malfoy haha ja die site ken ik wel, maar omdat ze nu dan van de buitenlucht weg is en dus alleen in de stal staat vroeg ik me toch stiekem een beetje af of ze het ECHT niet koud had!

@BleuStar kijk zo staat ze in de dikke vacht! ze is super dik van het eten! haha (ze is nu wel iets erger en dikker)Afbeelding

@Marchador haha jawel, maar blijkbaar niet van het immuunsysteem van het paard! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:23

Ja dat dacht ik al aan je reactie te zien, tof hoor! :D