Strooizout in paddock - echt heel slecht voor de hoeven?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Strooizout in paddock - echt heel slecht voor de hoeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 11:11

Met de afgelopen winter nog in het achterhoofd, en de eerste aanblik vanochtend op onze bevroren paddock heeft me toch even aan het denken gezet over strooizout.

Ik hoor er veel verschillende verhalen over namelijk. De een strooit dat het een lieve lust is, en de ander roept dat de hoeven er vreselijk zacht van worden en dat het schadelijk is voor je paard! In principe lijkt dat laatste me redelijk logisch, omdat zout dingen inderdaad aardig aan kan tasten.

Nu zit het bij ons zo: onze pony's staan dag en nacht buiten in een zandpaddock met inloopstal en stukje straat. Nu de paddock keihard en op een aantal plekken behoorlijk hobbelig is, is het niet echt prettig meer voor ze om daar in te lopen. Komt er ook nog eens een pak sneeuw en ijzel overheen dan is het feest natuurlijk weer helemaal compleet. In de winter hebben wij geen beschikking tot een weiland, en de paddock is momenteel ook tevens de 'rijbak'. Dus van trainen kan nu ook weinig meer komen.

Is het dus mogelijk om een paddock waar de pony's dus veel tijd in doorbrengen te strooien? Of is dit inderdaad schadelijk voor de hoeven naarmate ze er langer dan een aantal uur/dagen instaan? En heeft dat wellicht ook te maken met de hoeveelheid zout en de frequentie ervan? Ik kan me voorstellen dat wanneer je elke dag flink strooit het inderdaad niet heel goed is voor de hoeven.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

jokenicky

Re: Strooizout in paddock - echt heel slecht voor de hoeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:17

ik weet niet of het slecht is. ik hoor zelf altijd dat als je met je paard door de zee heen loopt, (die is ook behoorlijk zout) dat dat alleen maar goed is voor de hoeven. maar dat doe je dan natuurlijk bijna de hele dag door. dus ik ben ook best benieuwd wat andere bokkers hiervan denken. bij ons staan de paarden hetzelfde als bij jullie, maar wwij strooien niet. in de winter rijden wij gewoon niet in de bak, maar proberen we op de weg wat te trainen, of we trainen gewoon niet. suc6 met het vinden van het goede antwoord ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:30

Harde ondergrond is voor geen enkel paard een probleem. Hobbelig is wat minder makkelijk lopen, maar ook daar kan een paard prima mee omgaan.
Bak/paddock glad slepen vóór het gaat vriezen is het meest praktische.

Zout strooien als het al hard ís heeft weinig zin, dat moet je doen voordat het gaat vriezen, en ook dan zal je moeten slepen om de boel los te krijgen en te houden. Vriest het langer en harder, dan helpt zout ook niet meer, maar dan krijg je wél na verloop van tijd een soort vriesdroogeffect. Heb je dan de weken ervoor de boel door regelmatig slepen mooi verkruimeld, dan houd je een prima, soort stoffig, bovenlaagje over.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:51

wij strooien de paddock
eerst slepen [ elke middag ] en dan zout erop
en geen last van kwaaltjes gehad en doen dit al jaren.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 14:24

@Ibbel: wij hebben een merrie die erg gevoelig is op haar zolen en die had vorig jaar duidelijk last van de hobbelige harde ondergrond. Die kwam op den duur de stal bijna niet meer uit omdat ze er niet prettig op kon lopen. De andere pony's hebben er inderdaad niet heel erg last van, maar je ziet ze toch met een stuk minder plezier door de paddock gaan.

Ik begrijp dat het het best werkt als ie nog ontdooit is :j Nou het klinkt opzich wel positief dat de paarden er dus geen last van hebben dat het zout in de hoeven trekt oid.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:29

Hm ik wil hier ook zeker over na denken! Nu is de bak nog aardig glad maar als het gaat ontdooien met sneeuw en dan weer vriezen is alles zo ontzettend hobbelig en k*t lopen (paarden vinden het ook niet lekker lopen, en komen er dus ook bijna niet..). Waar kun je het beste zout halen? En hoeveel heb je nodig?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:32

Wij hebben exact hetzelfde probleem. Ik ben bang dat de paarden nog meer aan het zand gaan likken door het zout... En dat lijkt me niet echt gezond.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:33

Toad schreef:
Wij hebben exact hetzelfde probleem. Ik ben bang dat de paarden nog meer aan het zand gaan likken door het zout... En dat lijkt me niet echt gezond.

Oja dat is natuurlijk wel zo..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:59

@ Eliine: jouw situatie is vrijwel hetzelfde als de onze.

Vorig jaar hebben we niet gestrooid of getrokken in de paddock en is toch prima bevallen.
Het had toen eerst geregend en dat is overgegaan naar ijzel en vries, dus dat had geen enkele zin gehad.
De bak was wel hobbelig, maar liever hobbelig dan glad in de zin van een ijslaag op vlakke ondergrond...
Nu hadden de pony's wat 'houvast' door de hobbels en dat leek ons beter dan strooien.
Wel hebben we zowat 4 maanden niet kunnen rijden...

Kijk eens naar je eigen schoenen als je over straat hebt gelopen door de prut van sneeuw en pekel (= strooizout).
Lijkt mij niet goed voor hoefjes, maar mirgino's ervaring is dan weer wel goed.
@ mirgino: was dat het gewone strooizout van de gemeente of heb jij iets anders gebruikt?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:03

het zijn 25 kg zakken deze heeft de stalhoudster bij een bedrijf gekocht
is heel fijn zout
zout van de gemeente is grof korrelig en niet fijn voor de bak/paddock

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:52

veevoederzout misschien? is fijner dan pekel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:58

heb het er toevallig van de week nog met mn hoefsmid over gehad. hij vertelde dat het geen kwaad kon als je op tijd hoeven ook keertje weer terug nat maakt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:04

Als je paarden er echt dag en nacht in staan, lijkt het me toch neit heel goed voor de hoeven.
Dan zou ik er toch eerder voor gaan om te zorgen dat het goed vlak is, dus goed slepen slepen elke dag, liefst meerdere keren per dag.
Ik merk het bij mijn paarden wel aan de hoeven, als ik veel buiten rij over gestrooide wegen, dat de straal aangetast word, ik doe nu ook altijd na het rijden over de weg de hoeven en benen goed afspuiten en droog maken.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:17

Mijn paard heeft een uitloopstal met een verharde paddock. Ik strooi me suf want ik ben als de dood dat de tegels glad worden en dat paardlief een been breekt. Ik heb nog niet gemerkt dat het slecht is voor zijn hoeven, maar hij staat wel vierkant op ijzers, dat scheelt misschien. Als het vriest spuit ik z'n hoeven niet schoon maar ik smeer ze wel in met een verzorgende hoefcrème. Wat volgens mijn smid de grootst mogelijke onzin is, maar ja, de gids van de paardendrogist lonkt.... :)

Ik heb wel een andere vraag ( als dat ook even mag?); mijn paard likt erg enthousiat aan het strooizout op de tegels, zou dat kwaad kunnen? Hij heeft nota bene een prachtige liksteen maar daarvoor moet 'ie helemaal z'n stal inlopen en tsja, waarom zou je dat doen als dat lekkere zout ok zó aan je voeten ligt?

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:44

wij doen ook altijd slepen en dan strooien.. werkt perfect! en tot nu toe heeft nog geen 1 van de 60 a 70 paarden er last van gehad..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:20

Iedereen bedankt voor de reacties!

Zo te lezen kan het in principe dus geen kwaad om zout te gaan strooien.

Maar het is dus wel belangrijk om echt elke dag dat het vriest te zorgen dat de bak weer gestrooid en gesleept wordt?

En hoe doen jullie het dan als het gaat sneeuwen? Kun je daar 'gewoon' overheen strooien en slepen?

Ja ik ben een echte leek op dit gebied :o

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:23

als het goed is blijft het niet heel erg liggen als je strooit.. weet eigenlijk niet zo goed meer hoe m'n oom dat altijd doet.. maar vorig jaar lag er in de bakken die gestrooid en gesleept waren niet veel sneeuw in vergelijking met de andere bakken die niet gestrooid en gesleept werden..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:28

Inderdaad eerst slepen, maar jammer genoeg had/heeft het zo verschrikkelijk veel geregend dat er bijna geen door komen aan was.
De bak hier ligt er redelijk vlak in, maar is keihard.
Het weiland is achterin gelukkig wel mooi vlak, dus hier wisselen we de paarden maar om op de stukken waar ze nog wat kunnen lopen zonder hun benen te breken.
Verder is het wandelen geblazen, want ook het wedstrijd terrein is keihard bevroren en niet begaan baar.
Maar momenteel sneeuwt het hier steeds harder, dus ook dat zal morgen wel een probleem worden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:25

Lees hier idd wel vaker dat zout slecht zou zijn voor hoeven maar van wie komt dat af? wie zegt dat? kan dat niet gewoon van vuile stal, minder buiten komen, slechte hoeven zelf oid komen?

Wij hebben als pensionklant al jarenlang gebruik gemaakt van strooizout in de buitenbak. En ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er een paard slechtere hoeven oid van heeft over gehouden (+/- 30 paarden). Er zijn ook genoeg paarden, die vrijwel dagelijks op het strand lopen, ga je nu buiten rijden, krijg je er ook mee te maken EN er zijn hier ook binnenbakken waar het gebruikt wordt!

Tip voor sneeuw:
- eerst wegschuiven, dan zout en harken
Zout is volop te koop bij Boerenbond.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:50

en als je veevoederzout neemt kan het in elk geval geen kwaad als ze er een keer een lik van nemen.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:41

je mag niet zomaar alle strooizout gebruiken hoor! de jodiumhoudende ( de gewone overal verkrijgbare is dat) is héél slecht voor paarden!! jodium is vergif voor ze; als je een paard hebt dat het lekekr vind en ervan gaan=t likken kan het goed ziek worden......

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:50

lianne74 schreef:
je mag niet zomaar alle strooizout gebruiken hoor! de jodiumhoudende ( de gewone overal verkrijgbare is dat) is héél slecht voor paarden!! jodium is vergif voor ze; als je een paard hebt dat het lekekr vind en ervan gaan=t likken kan het goed ziek worden......

maar dat zit dus niet in veevoederzout neem ik aan?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:17

wij strooien altijd.
maar aangezien het inderdaad slecht voor de hoeven is.
maak ik me hoeven altijd goed schoon en vet ik ze in met zalf die bij ons op stal gemaakt word

wij strooien en slepen dan.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:22

met verbazing lees ik hier dat meerderen blijkbaar zout strooien op paddocks. echt werkelijk nog nooit in mijn hoofd gehaald om dat te doen.
niemand staat er blijkbaar ook bij stil dat al dat zout niet zo geweldig is voor het milieu? want, het wordt wel met het water mee afgevoerd van de paddock he...

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:23

tjah als je je paard nog buiten wilt hebben en een enorme pensionstal hebt zal je soms toch de afweging moeten maken houden we alles binnen of willen we ze er nog uit hebben.. en de meeste kiezen dan denk ik toch voor een goede bodem zodat de paarden er toch uit kunnen..