Ik zit er aan te denken om mijn Garranopony's manen in te vlechten. Maar nu is mijn vraag aan jullie. Hoe zla het zitten met schuren en knabbelen van andere paarden? Zit er een risico aan vast? En kan ik het ook voorkomen? Zou het namelijk erg zonde vinden als op 1 plek al zijn haar weg is omdat 1 paard een vlecht eraf heeft geknabbeld. Hij heeft geen ZE, verder.
Van vlechten kunnen ook de manen afbreken als hij zelf gaat schuren, en dat zou heel erg zonde zijn natuurlijk. Als hij/zij dag en nacht buiten staan zou het schuren niet lukken, maar als je weet dat je andere pony's er niks mee zouden doen.. zou het geen kwaad kunnen toch?
Nouvel
Geplaatst: 27-11-10 22:26
mijn merrie heeft ook vrij lange manen en ik heb ze altijd in vlechten zitten, 1x in de week of soms maar 1x in de 2 weken haal ik de vlechten eruit, borstel ik de manen door met antiklit er in en dan doe ik er nieuwe vlechten in...
Juangi
Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-10 22:28
Nouvel schreef:
mijn merrie heeft ook vrij lange manen en ik heb ze altijd in vlechten zitten, 1x in de week of soms maar 1x in de 2 weken haal ik de vlechten eruit, borstel ik de manen door met antiklit er in en dan doe ik er nieuwe vlechten in...
En jij hebt geen last van andere paarden?
Nouvel
Geplaatst: 27-11-10 22:32
mijn paard staat alleen in de paddock... staan we paarden naast, maar die zitten er niet aan, en ze schuurt er ook niet meer mee dan wanneer ze los zijn...
Froemel
Geplaatst: 27-11-10 22:34
Ik vlecht die van mij ook in de winter (anders komen er knopen in) Ik heb geen last van andere paarden die eraan komen, anders anti-bijt kopen. Is een flesje wat je op de manen moet spuiten en dan willen ze het niet pakken.
Odysseus
Geplaatst: 27-11-10 22:37
Sharonxx13 schreef:
Als je de manen losjes vlecht groeien de manen veel sneller als je ze een paar weken inlaat het paard heeft er geen last van en dan krijgt hij mooie lange manen!
Heeft vooral te maken met het feit dat de haren zo 'minder kwetsbaar' zijn en voller lijken door dat losse haren er in blijven zitten.
Las iets over azijn, denk dat ik dat er over heen spray. Gemengd met water natuurlijk, anders ruikt hij wel extreem sterk.
lover111
Geplaatst: 27-11-10 22:46
Focussed schreef:
Sharonxx13 schreef:
Als je de manen losjes vlecht groeien de manen veel sneller als je ze een paar weken inlaat het paard heeft er geen last van en dan krijgt hij mooie lange manen!
xx
Dat is onzin.
Dat lijkt zo.. omdat met vlechten de manen korter lijken;)
maringe
Geplaatst: 28-11-10 13:26
Als je de manen losser vlecht dan trek je er minder manen uit. Als je strak vlecht dan trekt je paard makkelijker de manen uit de huid als hij met z'n hals naar beneden gaat, dus met los vlechten hou je uiteindelijk meer manen over, maar ze groeien niet harder.
Ik heb bij mijn fries altijd een hengsten vlecht zitten ongeveer 7 cm van de manenkam, zo kan hij zijn hals vrij bewegen, zonder dat hij manen uit zijn manenkam trekt. Bij mij blijven de andere paarden goed van de vlecht af, ook schuurt ze niet.
Het enige wat werkt om ze sneller te laten groeien is het smeren van corticosteroiden... of wonderolie. Iemand op Bokt (Wildgirl) had een exzemer en smeerde het 2x per dag op de staart, en het groeide 3-5cm per week bij.
Ik had van de zomer 5 vlechten gemaakt bij mij paard. De volgende dag had ie er nog maar 4. Heel stuk manen gewoon weg. En dan stond ie nog alleen ook. Voor mij dus alleen een hengsten vlecht. Niet dat daar niets mee kan gebeuren maar vlechten vind ik wel zo practisch aangezidn ie dagelijks in de blub rolt.
ik heb mijn paards manen ook gevlochten vanaf dat hij 1 was.. nooit wat afgebroken...
Bravura
Geplaatst: 29-11-10 14:32
Hier ook 1 met heel lange manen, maar nooit ingevlochten. Heb het laatst wel geprobeerd maar na 1 dag al is het 1 grote chaos, en er zit niet eens een ander paard aan. Rasta is zijn bijnaam en die doet hij eer aan. Vraagje aan de mensen die wel de lange manen vlechten; hoe strak, hoeveel vlechten en hoe zet je ze vast ivm evt breken van de manen? Zijn manen zijn nu zo lang dat ik eigenlijk wel moet gaan vlechten. Maar de vlechten zakken uit en hoe hij ze gedraaid krijgt zodat het 1 grote knoop is, is mij een vraag.
ik vlecht heel strak, en maak er altijd zo'n vijf.. kunnen wel een week blijven zitten dan.
Bravura
Geplaatst: 29-11-10 14:49
essiedepessie schreef:
ik vlecht heel strak, en maak er altijd zo'n vijf.. kunnen wel een week blijven zitten dan.
Ook vanaf de huid strak gevlochten? Ik heb hele losse vlechten gemaakt, vond het zelf ook niet zo vreemd dat het niet bleef zitten, maar zag overal hier losse vlechten die wel bleven zitten. Mooi, ga ik ook strakke vlechten maken.
ja, ik vlecht strak vanaf het begin, mijn paardje heeft er nooit wat van gemaakt...
Christah
Geplaatst: 29-11-10 15:12
Ik heb twee paarden met lange manen. De een staat altijd in de vlechten, de ander staat eigenlijk altijd met losse manen. Degene met de vlechten die heeft zoveel en zo dik haar dat ik er zonder vlechten echt gillend gek van wordt. Ik vlecht hem meestal in 5 vlechten. Maar omdat bij normale vlechten de zijkanten van de aanzet (dus eigenlijk waar de scheidingen tussen de vlechten zitten) zo 'trekken', wat je wel kan voorkomen door meer vlechten te maken, maar ik het idee heb dat de manen eigenlijk mooier blijven in dikke vlechten. Daarom vlecht ik altijd in 5 hengstenvlechtjes. Ik begin met 3 plukken en voeg nog 3 plukken toe. Dit doe ik behoorlijk strak, maar ondanks dat trekt het niet bij de haaraanzet. Ik doe het eigenlijk precies zoals in dit filmpje, maar dan doe ik het met 5 vlechten totaal (maar dit is afhankelijk van de dikte van het haar van je paard): http://www.youtube.com/watch?v=CyPIWYGwvXE&feature=mfu_in_order&list=UL
Zijn haar groeit als kool, wordt absoluut niet dunner en ik heb nog nooit gehad dat een ander paard aan zijn vlechten gaat eten. En schuren doet hij niet.
De ander staat met losse manen, hij heeft pluishaar en dat wordt echt een zooitje als je daar lange tijd vlechten in laat zitten. Daarnaast heb ik het idee dat het langste punt van zijn manen wel bereikt is. Dus die staat gewoon lekker met losse manen. Zitten ook nooit klitten in, het hangt altijd netjes aan de ene kant, dus ik zie geen reden voor vlechten. Want het is altijd wel een heel karwei hoor...
Mijn paard heeft manen van 1.40m, vanaf 1,5 jaar gevlochten in losse vlechten. Het is een ruin die nogal graag speelt en zich ook gerust laat bijten. Zijn manen hebben daar nooit nadeel van ondervonden. Niet van vlechten, niet van spelen en niet van kriebelen. Niet meer dan in ongevlochten situatie althans.
Bravura
Geplaatst: 29-11-10 20:26
Christah; bedankt voor de link! Eigenlijk apart: 6 plukjes gevlochten tot 6 vlechten, die 6 weken moeten blijven zitten. How Gothic....666....
Haha! Inderdaad. Maar die getallen pas ik dus naar eigen voorkeur aan, behalve de 6 plukjes dan. Aantal vlechten is per paard verschillend. En hoelang je het laat zitten, dat hangt bij mij af van hoeveel tijd ik er voor heb. Maar 2 weken zitten ze er altijd in. (Meestal tussen de 2 en 4 weken haal ik ze eruit).