Schuilstal, hoe ziet die er uit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Schuilstal, hoe ziet die er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 12:45

Ik wil graag een schuilstal gaan bouwen ipv de boxen. Maar ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken! Hoe ziet het bij jou er uit en hoe kan ik het het beste aanpakken?

In het begin dacht ik 'nou ik zet gewoon muurtjes op, dak er op en klaar. Maar nu het winter is bedenk ik me dat ik ook het water er in moet zetten, wat ik op de vloer moet leggen, rijtje stenen ervoor etc. etc.

Ben echt benieuwd hoe jullie het hebben aangepakt zodat ik hier ideetjes op kan doen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:56

Wij hebben 3 stallen van hout en op beton en daar aanvast een veranda. Golfplaten op het dak en gewone staldeuren erin die eigenlijk altijd open staan en geen tussenschotten. 1 stal is voor de opslag van hooi en spullen en de andere 2 stallen zijn schuilstallen en dan hebben ze nog de veranda. ongeveer 4x2,5 is de schuilstal en de veranda is ongeveer 7x3. Daarvoor heb ik nog betontegels liggen om modder voor de stal te voorkomen.

Afbeelding

gewoonwat

Re: Schuilstal, hoe ziet die er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:02

Tegels of betonplaten voor de modder in de winter. Een schuilstal kan je zo gek maken als je zelf wilt. Simpelste uitvoering is 4 muren en een dak, met een ingang eruit gesneden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:08

Hangt er imo ook af om hoeveel paarden het gaat en hoe ze met elkaar om gaan.
Ik had op het land ook 2 gróte boxen waar ze regelmatig ieder in een box stonden en een enkele x ook samen in 1 box.
Voordeel van boxen vind ik dat je ze wel kunt opsluiten indien nodig, denk aan oud en nieuw, maar ook wanneer de hoefsmid of D.A komt en je zo moet "vangen" (en ja, normaal lopen ze naar je toe, totdat ze écht een x moeten komen, haha)
idd tegels of betonplaaten ervoor. In de stal is het niet altijd nodig - hangt van de bodem af.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:26

Je kunt al volstaan met twee schotten van hout in een L vorm, met een dak, dan heeft je stal een open karakter en nodigt het uit om er in te gaan staan,
ze kunnen dan nog goed de omgeving in de gaten houden, dat hebben paarden graag.
helemaal dicht met een deur is niet nodig, is er eens iets dan kun je ook de L vorm wel afsluiten met een draad o.i.d.
Bestraten mag niet overal en het ligt aan je ondergrond of dat nodig is.
Op internet kan je allerlei verschillende vormen vinden inclusief de kosten,

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:34

Ik zou er 2 uitgangen in maken. Zeker als-ie voor meerdere paarden bedoeld is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 10:55

Die van ons is van hout ( toevallig heeft mijn handige opa m gemaakt ) ;)
We hebben 3 en een halve muur dicht. Hij kan er gemakkelijk uit lopen en het dak is van golfplaatjes. We hebben ook een houten ruif en drinkbak, dan kan ie het water niet zo snel omstoten!, Opzich vind ik die van ons erg handig!

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:36

Wij hebben gewoon 4 houten muren met een ingang eruit gesneden. Daarvoor liggen stenen zodat ie droog kan staan en we hebben een golfplaten dak die iets verder doorloopt dan de stal tegen inregening..
De bodem van de stal bestaat uit stenen met daarop een dikke laag stro.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:44

Ik heb wel voor boxen gekozen, pap heeft een eigen bedrijf dus hij had geen tijd om zelf iets te bouwen. Dus we hebben een bouwpakket gekocht die door het bedrijf is geplaatst. We hebben wel zelf de fundering moeten maken. Die hebben we gemaakt door 30 cm klei weg te graven, daar zand in te storten. Vervolgens zijn er op de randen betonnen blokken geplaatst. Hier is de stal op gezet. In de stal hebben we rubberen tegels geplaatst. Dan heb je minder strooisel nodig en het mest makkelijker uit dan op zand. Voor de stal hebben we een stuk verhard met betonnen koeienroosters, zodat ze ten alle tijden droog hooi kunnen eten. Binnenkort wil ik nog een raam uitzagen tussen de stallen, dat ze ook in de stal contact kunnen hebben.

Afbeelding

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:09

Die stal is gewoon helemaal goed! :j
Ik vind persoondelijk dat onze stal nog niet perfect is. Nu is deze hoor.. tenminste ik vind deze heel mooi en simpel, die van ons kan beter vind ik zelf!
Mooie stal trouwens! ;)

alesha schreef:
Wij hebben gewoon 4 houten muren met een ingang eruit gesneden. Daarvoor liggen stenen zodat ie droog kan staan en we hebben een golfplaten dak die iets verder doorloopt dan de stal tegen inregening..
De bodem van de stal bestaat uit stenen met daarop een dikke laag stro.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:33

Bij mijn verzorgshet staat als stal gewoon een bungalow..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:45

Als schuilstal zou ik het simpel houden en gewoon drie muren gebruiken. Zo kunnen de paarden naar buiten kijken en de omgeving in de gaten houden en ze kunnen elkaar niet klem zetten. Zo'n box is, ondanks dat de deur altijd open staat, niet echt iets waar paarden van nature graag in staan.
Zeg maar zoiets: http://2.bp.blogspot.com/_YruyGaxJn6I/S ... ilstal.jpg

Wij gebruiken een enorme schuur die toch niet gebruikt werd als inloopstal. Het nadeel daarvan is dat mijn paard zich er alleen veilig in voelt als de hele kudde erin staat. Zo niet, dan rent ze bij ieder geluidje weer naar buiten om te kijken :+.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:49

Ik zou gaan voor de vorm van een +, met een dak erop. Dus aan alle kanten een open kant, zodat ze altijd ergens uit de wind kunnen staan, open genoeg om daadwerkelijk in te gaan staan, kunnen mekander vermeiden als ze dat willen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:54

In mijn profiel kan je een foto van onze schuilstal zien. Er zat vergunning op dit bouwsel, we hebben het aangepast voor de paarden.

Wat je bouwt zal vooral afhangen van je budget, ben je handig of moet je het uitbesteden, hoeveel ruimte heb je en hoe zit het met vergunningen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:06

Sammyoo schreef:
In mijn profiel kan je een foto van onze schuilstal zien. Er zat vergunning op dit bouwsel, we hebben het aangepast voor de paarden.

Wat je bouwt zal vooral afhangen van je budget, ben je handig of moet je het uitbesteden, hoeveel ruimte heb je en hoe zit het met vergunningen.

geloof dat jou buget enorm was ;)
maar wat is het prachtig!
echt ik ben jaloers op je :o

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:13

Ik heb van het weekend een extra schuilgelegenheid gemaakt voor mijn paarden omdat ze zo'n koude winter voorspellen.

1 wand is van hout (bestaande wand van mijn opslagruimte) , 2 kanten zijn gemaakt van worteldoek vastgemaakt op een houten frame en de voorzijde is open.
Het dak is gewoon van simpele transparante golfplaten.
De hele stal heeft me ongeveer 50 euro gekost.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:37

@zOrrO, ons budget viel wel mee hoor! Ik heb gelukkig een heel errug handig vriendje die veel zelf heeft gedaan. Enne, die nieuwe badkamer moet gewoon nog een paar jaar wachten!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:21

Sammyoo schreef:
@zOrrO, ons budget viel wel mee hoor! Ik heb gelukkig een heel errug handig vriendje die veel zelf heeft gedaan. Enne, die nieuwe badkamer moet gewoon nog een paar jaar wachten!

nou prijs je dan maar gelukkig
als ik dat aan me vriend vraag denk ik dat hij kijkt alsof hij een spook ziet :(

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:26

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:40

dit is onze schuilstal de wanden zijn dubbelwandig en op het dak liggen golfplaten
de stal is 5 bij 3,30
het is voor 2 tinkers we hebben 2 openingen zodat ze ten allertijden eruit kunnen mochten ze echtelijke ruzie krijgen :+
http://img600.imageshack.us/img600/6362/dsc00891m.jpg

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:19

wow jullie hebben echt prima schuilstallen allemaal!! Het hoeft idd allemaal niet te moeilijk te zijn. Ik zit nog wel aan andere dingen te denken. Zou ik er ook een soort hooiopslag bovenin kunnen maken, of wat is dan handig? (anders moet ik zover slepen) en water enzo, hoe doen jullie dat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:25

Dat is wel sjouwen met het inladen van de hooischuur. Ik gebruik 2 van mijn 3 stallen en de overgebleven stal ligt vol met hooi, voer en andere handigheden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:33

tinkertje, heb jij niets op de bodem liggen? altijd? tocht het dan niet? je watervoorziening ziet er handig uit! vul je die met regenwater (van het dak) of moet je die altijd bijvullen. En is die grote bak nu bevroren? Je hooibak ziet er echt super uit!!

dlientje, leuk dat ze er overheen kunnen kijken. ook het afdakje lijkt me slim, dan regent het nooit in.

risky, heb je daar een foto van? klinkt goed, maar is het ook niet koud nu?

sammyoo, ik denk dat jij echt de allermooiste stallen van heel bokt hebt... wat een systeem; WOW in 1 woord. ik vind je paardjes ook leuk (off topic, maar ok) werkt dat met dat rubber vroeg ik me nou af. het ziet er op de foto supernetjes uit, maar werkt het echt in de praktijk? en wat voor rubber ligt er dan op de bodem?? (waar komen de ligmatrassen vandaan?)

vjestagirl, zo'n + lijkt me eerlijk gezegd niets.. als je dan 3 paarden hebt staan er altijd 2 half in de kou ;-)

dani, wat jij hebt hebt op die foto ziet er ook super uit. gewoon ruim, flink wat tegels (ook van die handige hooibakken ;-) ) super. ik vind het trouwens niet erg als ze er niet in willen gaan staan, aan hun de keuze. maar ik kan me voorstellen dat ze er met dit weer wel in gaan??

irmy, bungalow ook prima natuurlijk, maar dan idd voor een shet ;)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:40

nee ik heb geen stro op de grond liggen want dat schrapen ze allemaal naar buiten whaha :+
ik heb nu binnen ook hooi staan zodat ze lekker binnen kunnen eten daar hangt ook een liksteen
en de 1000 litertank is bevroren dus ik sleep nu met jerrycans met water
normaal gesproken komt daar regenwater in je vangt echt veel op met zo'n dak +:)+
ik heb nu voor de vorst een speciekuip met water in de schuilstal gezet
en er staat er eentje bij het hek daar gooi is s'avonds nog water in dan hoef ik het land niet in te lopen met zware jerrycans

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:46

ik vergat er een paar :+

xmarliez, ziet er superleuk uit. ook leuk om te zien dat je wat groen op het dak hebt (klinkt mutserig) maar denk dat je daardoor wel extra beschutting hebt? handig ook zo'n soort hekje er voor, of juist niet? lijkt me dat ze er dan niet in kunnen gaan racen
betontegels wil ik sowieso, of hebben jullie allemaal van die hele grote?

superwoman, gaat om 3 paarden (2 pony's), kunnen het goed met elkaar vinden. voordeel van opsluiten had ik nog niet aan gedacht idd, of misschien iets met 2 balken die ik tussen de muren kan steken zodat ze er niet uit kunnen? of adviseer je gewoon een deur er in??

lieshorses, heb jij een foto van jullie stal?

alesha, is dat handig, stenen met stro? of zou zo'n rubbermat beter zijn?

capopjekop, ziet er ook echt top uit, maar dat van die koeienroosters snap ik niet