Kostwinner & onderhoud paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Kostwinner & onderhoud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:31

Ik heb hier eerder een topic over gelezen, maar kan het niet meer vinden, helaas. Mijn vraag is vrij concreet en misschien brutaal, maar het maakt me wel nieuwsgierig: met welk inkomen lukt het jullie om je paard te onderhouden? Let wel: ik ben lees vooral het liefst antwoorden van mensen die hun paard in pension hebben staan en het ook nog eens van één salaris moeten hebben.
Ben benieuwd, dank je wel vast!

Britt

zodiacje

Re: Kostwinner & onderhoud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:32

Hoeveel ik verdien ga ik niet op internet plaatsen maar hier in de Randstad denk ik dat je toch wel zeker 1600 euro in de maand moet verdienen om in je eentje je huis, auto, rekeningen én paard te kunnen betalen

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:34

Phoe... ik als 16 jarige kan mijn eigen pony onderhouden!

Werk 3 dagen in de week als postbezorger, uiteindelijk 7 uur. Pony staat in volpension.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:44

Juangi, en wie betaald dan de hypotheek, benzine, verzekeringen?
precies....
Ik wens je veel succes als je op je 18e een koophuis wilt en alles van 1 salaris moet doen dan zal dat onderhouden een stuk zwaarder worden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:46

zodiacje schreef:
Juangi, en wie betaald dan de hypotheek, benzine, verzekeringen?
precies....
Ik wens je veel succes als je op je 18e een koophuis wilt en alles van 1 salaris moet doen dan zal dat onderhouden een stuk zwaarder worden.

Daar ging het in dit topic niet om... De vraag was nu met welk inkomen een paard (in pension) onderhouden kan worden.

Tja, dat zal dan ook flink afzien worden... Wil daarom ook niet gelijk het huis uit en een auto. Laat ik eers mijn middelbare school maar afmaken, studie volgen en werk vinden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:49

Het scheelt dat ik op kamers zit en dus alleen huur kwijt ben. Heb ik straks een eigen huisje dan wordt het ws een stukje moeilijker :=
Gelukkig ga ik ook van baan veranderen en dan verdien ik weer wat meer.
Laatst bijgewerkt door Onali op 24-11-10 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:50

Ik volg dit even maarja ik zit hier niet in de randstad

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:57

shilady schreef:
Ik volg dit even maarja ik zit hier niet in de randstad

Ik noemde met opzet Randstad omdat ik een bedrag noemde en de stallingskosten hier in de Randstad zijn
soms zelfs het dubbele van de rest van NL dus dat is wel een redelijk groot verschil.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:07

Ik heb een stal op het oog wat 250 euro kost. En ik woon niet eens in de randstad. ;)
Deze stal is voor mij ideaal, want uitrijmogelijkheden de bossen in en de hele dag weidegang (heel belangrijk). Verder is alles ook all-in. Maar goed, 250 euro, dat is niet niks. Dan ben je er ook nog niet helemaal natuurlijk.
En ik heb ook nog een hypotheek te betalen en alle andere kosten die komen kijken bij een eenpersoons huishouden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:10

Ja hier ken je voor 250 2 paarden ruim in het stro en hooi zetten als je maar het juiste plekje vind baaltje hooi en stro is ook 2.25

:)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:13

denk dat je gewoon heel hard moet gaan rekenen en dan nog harder moet gaan kijken naar de haalbaarheid. (weet overigens niet wat je dan verdiend en wat voor kosten je hebt).

Die 250 is het probleem niet alleen, wat als ie ziek wordt? Mijn paard heeft in 2010 zeker 2000 euro aan dokterskosten opgeleverd. Gelukkig ben ik verzekerd maar niet alles wordt door de verzekering betaald (speciale medicatie, vitaminen, benzinekosten en dan nog zelf 20% betalen).

Daarnaast kan ook je wasmachine stuk gaan, de eneco duurder uitvallen, dat soort dingen.

Is allemaal te doen maar zorg wel gewoon dat je voldoende financiele ruimte overhoudt, anders is het misschien toch verstandiger om nog even een verzorgpaard te zoeken en dan over een tijd (als je meer verdiend/ samenwoont ofzo) aan deze droom te werken.

Er zullen genoeg meiden zijn die het gewoon doen maar als je nou echt financieel in de problemen komt zou het wel echt heel erg zijn om je paardje weg te moeten doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:16

Ik betaal 200 euro voor een fjord en mn shet. Zit tegen het bos aan en op 10 min stappen (fjordentempo :+ ) van de hei :+:
Beide staan 24/7 buiten in kuddeverband, 's winters paddock, 's zomers wei/paddock.
Ik woon in Ede, Gelderland. Ik woonde eerst in Dordrecht en daar betaalde ik hetzelfde, mn fjord stond daar overdag buiten en 's nachts op stal. Dit was de enige stal in de omtrek die dit deed. Was ook kleigrond en alle landeigenaren hadden natuurlijk liever niet dat het land kapot getrapt werd.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:28

Britt1 schreef:
Ik heb hier eerder een topic over gelezen, maar kan het niet meer vinden, helaas. Mijn vraag is vrij concreet en misschien brutaal, maar het maakt me wel nieuwsgierig: met welk inkomen lukt het jullie om je paard te onderhouden? Let wel: ik ben lees vooral het liefst antwoorden van mensen die hun paard in pension hebben staan en het ook nog eens van één salaris moeten hebben.
Ben benieuwd, dank je wel vast!

Britt

Ik heb paard nummer 1 in opfok voor 145 per maand en mijn merrie voor 250 euro in pension. Daarnaast een huurwoning en 30 uur werk. Ik kan financieel rondkomen met 1600 euro. Hier is alles inbegrepen; gas/water/licht, huur woning, Tele2, mobiel, verzekeringen paarden, autoverzekering, hoefsmid, entingen, tandarts paarden, boodschappen, benzine, zorgpremie en Z&Z, abvokabo vakbond, alles in één polis, aegon sparen, waterbelasting...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:31

Ik zou pas een paard kopen als je iedere maand lachend €500 weg kan zetten, zonder in de problemen te komen met je vaste lasten. Lijkt veel, maar in de randstad zit je hier al best snel aan. Stalling is duur, lessen zijn duur. Ik kan moeilijk inschatten vanaf wat voor salaris dat mogelijk is.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:47

Laten we zeggen dat ik ongeveer 1000 euro overhoud per maand. Vaste lasten zijn dan van mijn inkomsten af, boodschappen nog niet. Vinden jullie dit genoeg?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:54

dat vindt ik idd zeker meer dan genoeg! :j

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 00:20

En anderen, wat houden jullie over en red je het daar dus voldoende van?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:24

Nu niet :+
Ik ben verleden jaar overgestapt op ander werk (pers. reden) en kelderde 500 euro naar beneden. Dat voel ik nu nog steeds in mn portomonnee, inmiddels gaat het weer een stuk beter met mij en ga ik dus ook weer een functie zoeken die beter bij mij past.
Dus als ik op mijn oude salaris terugzit is er niks aan de hand.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 00:25

Dan heb je in elk geval zicht op wat beters IndianLady, dat scheelt.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:26

Mijn paard kost mij ongeveer 700,- in de maand. Dat is dan inclusief stalling, afschrijving en onderhoud aan materialen (zoals zadel, hoofdstel, laarzen, trailer, kleding, kleine artikelen) les (1x/3wk), wedstrijd, (1x/mnd) hoefsmid, dierenartskosten, exclusief aanschaf (en dus afschrijving) paard en kosten om iedere dag van en naar stal te rijden.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 00:29

Dat is een hoop geld Royal, maar lessen en wedstrijdrijden kost natuurlijk ook flink wat extra's. En woon je zo ver af van je stal?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:36

Ja, ik schrok er ook eigenlijk wel wat van toen ik het uitrekende, een paar jaar geleden kostte het mij ongeveer 500,- per maand, maar had toen wat andere omstandigheden dan nu, oa. een stal die veel goedkoper was en les aan huis. Op zich valt de reisafstand naar stal wel mee, is zo'n 10km enkele reis, maar als ik er gemiddeld 6x/wk heenga, zijn dat toch dik 6000 autokilometers per jaar...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:32

Nou hoef ik het allemaal niet van 1 inkomen te betalen, maar opzich zou ik het wel kunnen.
Oke dan zou ik geen koophuis kunnen nemen denk ik, maar een huurhuisje via de svnk zou gaan.
ik ga ook niet zeggen op i-net wat ik verdien, maar ik verdien ver boven het gemiddelde voor mijn leeftijd en werk 40 uur in de week. Dus er komt wel aardig wat binnen.
Nou sta ik dan ook niet op een super de luxe vol pension stal, dat zou ik niet voor 2 paarden kunnen ophoesten. Maar ik zit nu maandelijks ongeveer op 300/350 euro voor 2 paarden, dit is inclusief hoefsmid, entingen etc. echt alles.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:46

Ik denk dat ik per maand zo rond de 350 euro aan mijn paard kwijt ben (stalling, hooi, lessen, bekapper, fysio, veearts) Soms wat meer. Ben nu aan het sparen voor een enkelspantuig voor 'm en heb de afgelopen maanden wat extra veterinaire kosten voor 'm gehad. Ook zijn er wat jaarlijkse kosten (lidmaatschap stamboek en rijvereniging, en 1 keer per jaar vervoer van en naar de outdoor) Mijn inkomen is lang geen 1600 euro, I wish := en is bovendien nogal wisselend. Ik heb een huurwoning en geen auto, denk dat dat ook wel het nodige scheelt.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:08

Geen auto hebben scheelt ook enorm natuurlijk, maar die heb ik wel nodig voor mijn werk. Handig is wel dat de stal vlakbij mijn werk ligt, dus valt het goed te combineren..!