Modderpoel in wei 'egaliseren' voor de vorst?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Modderpoel in wei 'egaliseren' voor de vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 03:42

Kon even geen betere titel bedenken.
De uitloop naar de (schuil)stal is helaas al enkele weken geleden getransformeerd tot een gigantische baggerbende; echt zuigende modder waar m'n pony's soms tot hun enkels in komen. Nu heb ik afgelopen jaren ervaart dat, wanneer dit gaat aanvriezen, er allemaal putten en gaten ontstaan waar ze hebben gelopen. Voor de pony's loopt dat niet alleen ongemakkelijk, ik breek er ook vaak haast m'n nek over.

Nu dacht ik: wat als ik nou vlak voor de vorst (v/h weekend zal het 's avonds -4 gaan worden volgens de voorspellingen) die modderpoel mooi glad maak met een hark en schep? Dan kan het egaal aanvriezen, en als het eenmaal uitgehard is door de vorst, zijn er ook geen putten en gaten meer.
Als het vriezen niet goed genoeg doorzet, wordt het dan misschien wel weer een bende, geen idee.

Heeft iemand hier ervaring mee, zou dit een goed idee zijn of is er weinig aan te doen? Ik weet dat het meest ideale is als de uitloop bestraat/betegeld/verhard zou worden, dat zou ik ook héel graag willen, maar helaas is de weide niet van mij en het zal ook nog wel een hele investering zijn qua werk en geld, omdat het zo'n baggerzooi is dat er echt flink afgegraven moet worden, willen tegels niet verzakken.

kimmie88

Re: Modderpoel in wei 'egaliseren' voor de vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 04:15

Geen extreme ervaring mee, maar wel met de bakbodem en ken het probleem idd.
Je kan het allicht proberen om het een beetje egaal te harken, aan te stampen en weer te harken.
Vriest het niet hard genoeg, zal je dit nog een paar keer moeten herhalen om idd een goede 'egale' bodem te hebben/krijgen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 06:13

Zolang de pony's er overheen blijven lopen, heeft dat geen zin.Of zet je ze elders neer tot de bodem voldoende hard is?

Het kost wat meer dan -4 graden om een diepe modderbende volledig te laten bevriezen.

Kun je de boel niet egaliseren/stabiliseren met ringmatten of een boel houtsnippers erop te gooien? Dat laatste hielp bij ons wel iets, maar er was een flinke berg voor nodig om een laag van +/- 30 cm snippers te krijgen. Ze zakten daarna veel minder weg (kleigrond).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:23

HippoLogic schreef:
Zolang de pony's er overheen blijven lopen, heeft dat geen zin.Of zet je ze elders neer tot de bodem voldoende hard is?

Het kost wat meer dan -4 graden om een diepe modderbende volledig te laten bevriezen.

Kun je de boel niet egaliseren/stabiliseren met ringmatten of een boel houtsnippers erop te gooien? Dat laatste hielp bij ons wel iets, maar er was een flinke berg voor nodig om een laag van +/- 30 cm snippers te krijgen. Ze zakten daarna veel minder weg (kleigrond).

Volgens mij mag ts dat laatste niet?

Ik denk ook niet dat je ver komt met -4/5 en egaal trekken. Als de pony's nog gewoon buiten staan blijven ze erop lopen en heb je de volgende dag nog gaten, vast iets minder maar of het zal helpen. Kun je niet zodra het bevroren is een kruiwagentje aarde/zand ergens vandaan halen en dan erin/op gooien? Wij hebben er hier trouwens ook last van in de paddock, gelukkig is er al een groot deel bestraat en volgend jaar word er nog meer bestraat. Is idd veel werk, maar met twee handen en een paar keer gratis tegels (of voor een kratje bier ofzo) ophalen kom je een heel eind.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:54

Dat probleem heb ik ook maar dan in mijn paddock, is ondertussen wel weer redelijk droog. Ik ga de paddock in 2en delen en vlak harken, het ene deel blijven ze nu op en het tweede deel gaan ze dan op als de grond bevroren is. Helaas moeten de paarden wel door de zelfde uitgang voor beide helften, maar deze word dan na het binnen halen nogmaals geharkd. Ook strooi ik er zout boven op en hark ik door de boven laag heen om de laatste waterresten eruit te trekken. Hopelijk blijft het dan goed. Hij heeft vorig jaar echt onwijze kneuzingen in zijn zool en hoefwand opgelopen door die gaten en vorst. Overigens is het hier al 2 nachten aan het vriezen geweest, moest vanmorgen weer krabben. Vandaag krijgen we hagel en natte sneeuw en bij ons zakt de temperatuur tot -6

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:58

@daffie: als je zout strooit gaat het minder snel bevriezen. Wil je het hard laten worden dan is het toch handiger om juist het water er in te laten? Ik snap dat je het droog wilt hebben voor het bevriest, maar dan zou ik eerder aan drainage denken. Het water gaat immers in het zout zitten en gaat niet weg. En is al dat zout wel zo goed voor de hoeven?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:01

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het hard of los wil hebben. Aan de ene kant denk ik als de bovenlaag los is kan ik elke dag opnieuw harken en is het wat zachter voor de hoeven aan de andere kant denk ik ook als het hard wordt hoef ik het neit telkens opnieuw aan te harken. Twijfel, twijfel. Het zout zou ik het liefst ook niet doen maar hoorde daar afgelopen winter zulke goede verhalen over.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:05

Gisteren heb ik snel nog de bak helemaal geëgaliseerd. Dacht ook dat het verstandig was om te doen voordat het gaat vriezen. Bij mij ligt het weer netjes recht. Laat Koning Winter maar komen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:05

Natuurlijk helpt (heel erg veel!) zout strooien. Ik vraag me ook af of het wel milieu bewust is, het zakt immers wel het grondwater in. Ik weet niet of je dicht in de buurt zit van een waterwingebied?

Maar in een paddock is vaak slepen wel een optie. Is dat mogelijk in jou geval? Als het hard, maar vlak is (zandbodem) kunnen paarden er vaak prima op verblijven. Tenminste dat is mijn ervaring. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:06

Slepen lukt bij ons niet, want er kan geen trekker in komen, zal dus alles met de hand moeten doen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:09

Da's balen. Kan het niet evt met een knikmops met sleep eraan? Die zijn wat kleiner (of met een flinke zitmaaier).

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:13

Herkenbaar probleem.
Gelukkig hebben wij nu een stuk weiland mogen opofferen en daar een dikke laag zand gestort was vastklinkt (dus geen zachte bodem) wel moeten de pony's een stukje oversteken via de oude drap paddock.
Zelf heb ik een paar oude klompen met daaronder een houten lat. Zodra de bodem iets harder wordt stamp ik het een beetje egaal. En plekken waar ze niet kunnen komen loop ik eerder egaal.

Als je keuze heb in klompen zou ik een groter maat nemen waar je met de laarzen in kan of boeren klompen. Mijne zijn van die instappers precies op maat dus moet ik extra sokken meenemen. Na het aanstampen heb ik modder overal op mijn sokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:16

Ik heb hetzelfde probleem in onze rijbak/paddock (trekker werkt op dit moment ook niet). Gelukkig is het alleen maar het voorste stuk bij de deuropening wat erg vertrapt is, maar dat zou dus ook met de hand moeten.

Ik vraag me alleen af; als ik alles egaliseer, zou het dan juist niet spekglad worden als het straks gaat vriezen?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:17

haha bluestar, tot achter je oren in de modder

k zie het al helemaal voor me.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 14:39

Van strooizout zie ik voor ons het nut eigenlijk niet in... Daarbij gebruiken we een grondpomp, pony's krijgen dus grondwater.

Houtsnippers... heb er een hard hoofd in helaas; de weide-eigenaar had eerder op deze weide altijd schapen lopen en had de uitloop toen ook flink bedekt met houtsnippers. Met de schapen ging dat goed, zodra er pony's op kwamen werd alles de grond in getrapt. De weide is erg nat, natter dan de meeste paardenweide's; we liggen namelijk aan een sloot, dus water kan niet goed weg want vaak is de grond al verzadigd van het (overtollig) slootwater. De wei ligt ook echt een flink stuk lager dan de weg; 'mijn' wei ligt dan ook nog eens wat lager dan de wei ernaast, waar ook pony's lopen. Ik heb er slechts een shet een welsh A'tje lopen, maar sommige stukken zien er uit alsof er een kudde olifanten overheen zijn geweest.
De uitloop is in de loop der jaren iets verhoogd, maar als ik houtsnippers wil strooien zal ik een flink stuk bagger moeten afgraven, ophogen en dan werkelijk een gigantische hoeveelheid houtsnippers moeten gebruiken, en dan maar hopen dat het niet alsnog de grond wordt ingetrapt.

Matten e.d. zijn we nu over aan het nadenken voor in de toekomst; de eigenaar van de wei naast mij wil dit ook graag; hij ziet niet zo graag een 'onnatuurlijke' verharding als tegels, beton e.d.

Zand er op storten hebben we ook aangedacht, maar dat haal je echt niet met een kruiwagentje of 2-3 ben ik bang, daarnaast ben ik bang dat als het gaat dooien dat de modderbende alleen nog maar groter wordt.
Als ik het zou aanharken zouden ze wel ergens anders kunnen staan; naast de stal; dan kunnen ze nog wel de stal in, maar niet over de uitloop lopen. Als de grond zowiezo harder wordt gaan ze op een stuk gras wat ik nog 'gespaard' heb, maar daar komen ze nu niet op omdat ze dat anders ook helemaal kapot lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:14

ik zou proberen wat te egaliseren, en als het dan bevroren is met een kar zand proberen de gaten te vullen. Vaak kun je voor 1 of 2 tientjes een kar zand halen bij een zandafgraving of zandput. Bij langere vorst is dat misschien wel de moeite waard. Het zal geen ergere blub worden, want het zand maakt de blub juist minder.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:36

joyce B schreef:
ik zou proberen wat te egaliseren, en als het dan bevroren is met een kar zand proberen de gaten te vullen. Vaak kun je voor 1 of 2 tientjes een kar zand halen bij een zandafgraving of zandput. Bij langere vorst is dat misschien wel de moeite waard. Het zal geen ergere blub worden, want het zand maakt de blub juist minder.

Ja, dat bedoel ik!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:39

daffie1986 schreef:
haha bluestar, tot achter je oren in de modder

k zie het al helemaal voor me.

sssssst herken je het? Helemaal als de jongens achter elkaar aan jakkeren langs mij heen :D

TS met een kruiwagentje of aanhanger ga je idd niet redden nee.
Bij ons op de weide (nu paddock) ik gok 10 breed en 23 lang zijn 4 grote kiepwagens in gegaan voor het mooie hadden we er 5 nodig. Nu loopt het achterin teveel af waardoor het weer een nattere hoek is.
Maar ze kunnen daar droog staan mits het niet met bakken uit de hemel komt dan is de bovenlaag ook wat sopperig.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:53

BlueStar schreef:
Herkenbaar probleem.
Gelukkig hebben wij nu een stuk weiland mogen opofferen en daar een dikke laag zand gestort was vastklinkt (dus geen zachte bodem) wel moeten de pony's een stukje oversteken via de oude drap paddock.
Zelf heb ik een paar oude klompen met daaronder een houten lat. Zodra de bodem iets harder wordt stamp ik het een beetje egaal. En plekken waar ze niet kunnen komen loop ik eerder egaal.

Als je keuze heb in klompen zou ik een groter maat nemen waar je met de laarzen in kan of boeren klompen. Mijne zijn van die instappers precies op maat dus moet ik extra sokken meenemen. Na het aanstampen heb ik modder overal op mijn sokken.

wat een leuke tip! heb je een filmpje!? :D kan het ook met ski's?? _O-
(ik zit met hetzelfde modderprobleem)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:18

Amalarab schreef:
BlueStar schreef:
Herkenbaar probleem.

wat een leuke tip! heb je een filmpje!? :D kan het ook met ski's?? _O-
(ik zit met hetzelfde modderprobleem)

hihihi nee geen filmpje dat is alles behalve charmant. Dikke drap, dikke klompen en dikke ik die probeert niet te vallen of vast te komen zitten :D
Met ski's probeer het eens enne camera voor het filmpje mee :9 Misschien verstandig om de stokken ook mee te nemen voor het evenwicht 8-)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:30

Deze kun je zelf maken:
Afbeelding ;)

(site van Ariadne at Home)

Jammer dat er geen filmpje komt, stokken zijn verrekte handig idd!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:40

van die veenklompen (Baggelklompen? ;) Dat zijn ook klompen met plankjes eronder om het het veen aan te stampen :P Heb er ook wel eens over nagedacht om die te maken om de kapotgelopen stukken wei weer vlak te krijgen.Als het zo nat is kun je er namelijk niet met iets overheen rijden/rollen om het vlak te krijgen omdat dat te zwaar is en gelijk sporen trekt en wegzakt.

Met een aanhanger zand kun je niet een modderpoel omtoveren in een droge zandpaddock, maar je kunt wel een paadje maken waar je de gaten die er in gevroren zijn op kunt vullen/bijvullen met zand zodat die hoefafdrukken wat bijgevuld zijn en minder diep/hobbelig en het pad vlakker. Zodra het dooit verdwijnt dat beetje zand gewoon in de modder. Maar alle kleine beetjes helpen is mijn ervaring bij de weidedoorgangen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:28

Als het echt zo'n modderpoel is, dan zou ik wachten tot het echt gaat vriezen en het goed opgevroren is en er dan een flinke lading zand overheen gooien.
Want zolang als dat de paarden er lopen is het bijna onmogelijk om het glad te krijgen.
Maar het zal nog wel even duren voordat het goed opgevroren is...
Ze hadden hier voor vanacht -4 voorspeld, nou ik kom net van buiten, maar dat is het toch echt niet, het regent gewoon, dus is nog wel boven 0.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:30

Wij slepen het met de pony, dat het een beetje vlak blijft. Wij slepen het gewoon iedere dag even, dan blijft het mooi vlak & breek je je nek er niet over. _O-

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 02:08

Heb helaas op dit moment geen pony (meer/nog) die in staat is om te slepen, dus zal het toch echt zelf moeten doen ;) naar dat zand kan ik eens kijken eventueel....

Maar jullie denken dus dat aanstampen een beter idee is dan alles vlak harken/met de schep?