Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 19:55

Er is een grote kans dat ik voor 1 januari van een luxe pensionstalling naar een wei bij een boer verhuis.
Nou ja ik, mijn paardje dan :D
Ik heb het nog steeds naar mijn zin op de stalling maar moet helaas vanwege de centen daar opzeggen.
Ik heb nu de beschikking over een longeercirkel, stapmolen, buitenbak, binnenbak, wasplaats, zadelkamer, paard staat in een royale stal met voldoende stro en hooi.
In de zomer staan ze elke dag buiten en nu in de winter komen ze maar eventjes buiten, dat is ook het enige nadeel aan de stalling.

Op de nieuwe wei staat mijn paardje dan dag en nacht buiten (met 1 weidegenootje) en ze heeft wel een schuilstalletje tot haar beschikking. Dat ze veel buiten staat straks vind ik wel super fijn!
Verder is er geen rijbak of niks.
Paardje heeft nu geen deken op maar staat dus wel zowat de hele dag op stal, kan ik haar straks bij de verhuizing meteen ook zonder deken op de wei zetten of is een deken toch wel een must?
Verder zou ik graag ervaringen van mensen die hetzelfde gedaan hebben horen en waar ik allemaal op moet letten/rekening mee moet houden.
Dus brand los ;)

pukhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:01

je moet haar wel een dikke deken op doen ;) want in januari kan het best nog vriezen. je zou wel moeten kijken of je pony een wintervacht heeft.
verder moet je kijken waar je zou kunnen rijden.. misschien kun je een stukje wei afzetten?
je zult er wel rekening mee moeten houden dat je als het goed gaat vriezen in de winter je geen plek hebt om te rijden omdat de grond te hard is.. en ik zou goed opletten of ze wel op gewicht blijft.
dit zijn dingen waar ik rekening mee heb gehouden toen wij van de manege weg gingen..

hoop dat je veel plezier beleeft met je pony :D

Elin_

Re: Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:04

Wat een onzin zeg een dikke deken.
Het is een dier hoor geen aankleedpop.
Als ze een lekkere wintervacht heeft zie ik geen rede voor een deken.
Alleen als je der bijv. scheert.
Verder kun je op gras prima rijden in de zomer , maar vraag vor nu in de winter even rond bij mensen met een (binnen) bak.
Heb ik ook gedaan ;) ( hier dan gewone stalling + wei enzo alleen nog geen bak :) )

Ehm voor de rest moet ik even nadenken xd mischien schiet me straks nog wat te binnen.

pukhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:07

als je pony binnen staat heeft 'ie nog niet te maken gehad met de gure wind die kan komen..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:09

Ehm pardon? Ik heb toevallig paarden verzorgt die 24/ 7 /365 buiten stonden ZONDER schuilstal.
Dit waren o.a ijslanders ,maar ook een welsch , haflinger etc.
Deken kan prima ja ,maar denk maar niet dat een wild paard even vanuit het niets ook een deken opkrijgt hoor.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:11

@Pukhoeve, dat op gewicht blijven zal wel lukken, het is een haflinger en die word van de lucht al dik.
En ze heeft de nodige reserves zeg maar :D
Ja idd als het vriest kan er niet gereden worden, en als het hard regent kan ik ook niet rijden.
Ik durf trouwens ook niet echt op nat gras te rijden, ben bang dat ze uitglijd.

@Elin_, Ze heeft niet echt een dikke wintervacht, eigenlijk dezelfde vacht als van de zomer.....
Ze staat nu ook op stal he en daar is geen wind en is het niet zo kou als buiten.
Rondvragen voor een (binnen)bak wil ik idd gaan doen

pukhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:12

elin, onze pony's hebben we een deken op, de ene is 21 en heeft altijd binnen gestaan en de ander gaat op wedstrijd hier willen we dus een niet al te dikke wintervacht,, de pony's die jij hebt verzorgt hebben dus altijd buiten gestaan die zijn de winter gewend.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:12

Ik snap wel waarom pukhoeve dat zegt. Nu staat het paard steeds in een schuur, met andere paarden. Deze stralen allemaal warmte uit waardoor de stal kwa temperatuur warmer is dan buiten. Buiten waait de warmte van de paarden weg, in de schuur word het gevangen.

Maar ook dan nog geen reden voor dikke deken, gewoon paard goed in de gaten houden. Krijgt ie het koud dan maakt hij zelf zijn dek wel nog dikker, ook in deze tijd.

Edit: Ik denk dat je vooral regenlaarzen, dikke warme kleding en een thermobeker met warme chocomelk of thee erin nodig hebt :D Zal behoorlijk afzien worden, vooral als het zo nat is.
Laatst bijgewerkt door Juangi op 23-11-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:13

@ pukhoeve
Nee, maar als hij dat wel krijgt, maakt ie snel genoeg een dikker vachtje aan hoor!
En door het schuilstalletje mag ik aannemen dat dat paard slim genoeg is om daar gebruik van te maken...

Anoniem

Een paard dat binnen staat. Staat in een warmere omgeving. Hij zal dus minder wintervacht aanmaken als een paard wat continue buiten staat.

Dit dier zal dus zeker deze winter met een deken moeten komen te staan. Al is het alleen maar een gevoerde regendeken. Dit dier heeft minder vacht aangemaakt.

Een jaar erna, zal hij gewend zijn aan hardere weersomstandigheden. En ook zelf meer vacht aanmaken. DAN is het inderdaad niet nodig.

Dat jij paarden verzorgt hebt die zonder iets buiten stonden prima. Staat die van mij ook. Maar als jij warm binnen zit, en jij gaat naar buiten, als het vriest. Ga jij dan ook zonder jas?

ola42

elin_ hij komt dus nu zo van stal af, dan ga je hem niet zonder deken dag en nacht buiten zetten. dus een deken? JA zeer zeker, en wel een waterdichte!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:14

pukhoeve schreef:
elin, onze pony's hebben we een deken op, de ene is 21 en heeft altijd binnen gestaan en de ander gaat op wedstrijd hier willen we dus een niet al te dikke wintervacht,, de pony's die jij hebt verzorgt hebben dus altijd buiten gestaan die zijn de winter gewend.

het gaat toch om ts haar pony en niet over die vn u/jou toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:15

Een paard maakt echt niet van de een op de andere dag, een vijf cm langere vacht aan.

Ik zou voor deze winter toch een lichte deken op leggen. Daar jij aangeeft dat het dier weinig vacht heeft. Het is een hele verandering. Laat staan zonder deken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:15

Maar een paard wat tot januari beschermd in een stalletje heeft gestaan en dan ineens 24/7 buiten komt, al dan niet met schuilstal, zal t toch even iets kouder kunnen hebben. Mijn pony heeft ook afgelopen winter 24/7 buiten gestaan maar díe kon geleidelijk aan vacht aanmaken die berekend was op de kou.

Persoonlijk zou ik er iig goed op letten dat je paard t niet te koud krijgt, idd ivm de gure wind. Weiland is niet ideaal om op te rijden... In de herfst kan t erg modderig en daarmee glad worden en in de winter wordt t idd keihard. Een bak voor als het weer te veel invloed op t land heeft is geen overbodige luxe denk ik iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:18

Even een voorbeeldje erbij. Ik heb zelf een paard, wat 24/7 buiten staat. Die moest afgelopen winter naar binnen, omdat het niet meer ging in de wei (Sneeuw, kapot gelopen bevroren weiland, bang voor blessures).

Mijn dame ging dus van buiten naar binnen. En ze stond binnen mooi te zweten. Voelde zich absoluut niet lekker.

Dus ik kan me goed voorstellen. Dat een beessie dat juist altijd binnen staat. Tussen andere paarden in. Dat die het buiten juist ijskoud heeft ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:18

@Juangi, precies ze komt wel uit haar warme stalletje hop in de wei te staan.....
Misschien is het slim om haar de eerste dag in de inloopstal op te sluiten?

@Nickas, het paardje wat daar al op de wei staat is nog nooit in de schuilstal geweest :P

@Ap_art, hoeveel grams raad jij dan aan voor de regendeken?

@Amyz, zeker nu ze allemaal over sneeuw praten is het nog kouder...
Ik ben zowiezo maar een recreatieruiter dus een dag (of een week) met rijden overslaan is geen ramp.
Ik maak ook graag een buitenrit

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:19

Gaat ze daar dag en nacht de wei op?
Want dan zou ik nu al gaan, anders krijgt ze flinke klap als het opeens -5 is en waait en regent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:20

Ik persoonlijk denk dat een fleece gevoerde regendeken genoeg zal zijn. Zo houdt deze deken de wind en regen al tegen. En heeft hij het iets warmer doordat de deken gevoerd is.

Als je een onderdeken met regendeken op legt zou ik niet voor een zwaardere deken gaan als een 50 grams.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:21

AP_Art schreef:
Een paard maakt echt niet van de een op de andere dag, een vijf cm langere vacht aan.

Ik zou voor deze winter toch een lichte deken op leggen. Daar jij aangeeft dat het dier weinig vacht heeft. Het is een hele verandering. Laat staan zonder deken.

Mja, als je een dekentje oplegt, kan hij én z'n haren niet opzetten om warmte vast te houden, én hij maakt die dikkere vacht niet aan.

Kijk, het kan geen kwaad, een dekentje, maar ik zou toch als het weer een beetje meezit gewoon zonder doen. Er staat een schuilstalletje om zich tegen de ergste weersomstandigheden te beschermen, dus dat zou dan voldoende moeten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:22

Ik zou eerder een regendeken opleggen die gevoerd is. en dan volgend jaar hem de kans geven zijn eigen vacht aan te maken.

Een paard dat van binnen komt, in een keer in de vrieskou zetten vind ik not done.

Wij gaan toch ook niet zonder jas naar buiten?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:23

Ik denk persoonlijk dat het wel kan, ze maken erg snel een wintervacht aan namelijk en kunnen zich van binnen ook goed warm houden.. Vorige winter was het ook plots 10 graden kouder geworden dan de temperatuur waar ze aan waren gewend en daar zijn ook geen paarden echt ziek van geworden.

Gewoon in de gaten houden hoe ze het redt, flink hooi en eventueel olie geven om dat kacheltje van binnen warm te houden en dan redt ze het echt wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:23

Als het nou buiten snachts en overdag boven de 6 tot 8 graden is. Vind ik het een ander verhaal. Maar snachts in de vries, en overdag in de natte zooi? Nee, dan ga ik wel echt voor een deken.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:26

een paard doet er ongeveer 10 a 15 dagen over om een (dikkere) wintervacht aan te gaan maken. In het begin niet zonder dekenbuiten zetten. Misschien dat ie in de loop van de winter alsnog af kan of dunner kan, maar lijkt me niet verstandig om zonder te beginnen aangezien je paardje een binnen temperatuur gewend is.

edit: ligt er wel een beetje aan wat de temperatuur in januari doet, nu met een graad of 5 vind ik het nog wel kunnen en heeft ze nog de gelegenheid om een goede vacht aan te maken. ALs ik het goed onthouden hebt voelen paarden zich op hun best bij een temperatuur van zo'n 15-10 graden. Nu zitten we daar nog niet zover vanaf. Als het in januari vriest vind ik het wel een te grote stap om haar opeens zonder deken buiten te zetten.
Laatst bijgewerkt door BeeMed op 23-11-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:27

Ik ben het eens met knuffeldier :j

Eerst met deken buiten. En dan mits het paard een dikkere vacht krijgt, minderen. (Mits onderdeken, onderdeken overdag er onderuit, snachts terug eronder, anders overdag deken af snachts om).

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:27

ik denk eerder dat jij een dikke deken ipv je paard nodig hebt :Y)
Mijn paard was bij aankoop geschoren (was in november ofzo). We hebben die deken afgebouwd, en uiteindelijk liep hij in december met een dikke vacht en zonder deken (en zonder kou) rond. Wel zorgen dat je voldoende ruwvoer geeft. Deken is vermenselijking, paarden hebben echt geen kou hoor.