Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Circel schreef:warm water bevriest juist sneller dan koud water
fabienne schreef:Circel schreef:warm water bevriest juist sneller dan koud water
Dat is niet echt een wetenschappelijk onderbouwde opmerking.....heb je natuurkunde gehad? Dan zou je moeten weten dat dit niet klopt........
Met vorst is het ook hier behelpen; dan moeten we ook 8 paarden met de hand water geven (lees emmertjes sjouwen) en dat doen we dan 3 x per dag....en zo al 30 jaar lang. Ik geloof niet dat de paarden er veel moeite mee hebben; in de vrije natuur hebben paarden ook niet permanent drinkwater tot hun beschikking maar moesten ze er flinke stukken voor lopen. Ik denk dat paarden daar wel mee overweg kunnen!
keshia schreef:dit jaar is de tweede winter dat ik de paarden aan huis heb, en dus ook het probleem van bevroren bakken heb... vorige winter, heb ik het eigenlijk wel redelijk kunnen houden, als je zorgt dat de ton niet op de koude grond staat, maar op een laagje stro, en uit de wind... dat scheelt al stukken.. je kunt er iets in leggen, een tak of bal om te zorgen dat het minder snel bevriest... maar 1 a 2 emmers water per dag vind ik heeeeeeeel weinig.. op het moment drinken mijn paarden ( een mini en eentje van 160) 1 speciekuip van 60 liter leeg binnen, en ze drinken in drie dagen ook nog twee bakken van 90 liter buiten leeg! ze staan dan wel heel de dag onbeperkt op ruwvoer waardoor ze wat meer drinken.. maar daar kom ik dus niet mee met 10 emmers water per dag!
heel erg afhankelijk van je paarden, het weer, en het voer wat ze krijgen...
maar ik zou er toch voor kiezen om te kijken of je de tonnen lang open kan houden, alles liever dan twee emmertjes water per dag!