Hallo bokkers, Mijn paardje mag helaas niet meer op het gras. Op het moment staat hij met zijn vriendje, maar van de zomer of de zomer erop gaat dit waarschijnlijk veranderen en zou hij alleen moeten staan. Omdat ik hem dat niet aan wil doen zit ik er aan te denken een klein vriendje (shetje) voor hem aan te schraffen alleen hebben we geen stallen meer over op stal. Heeft iemand ervaring met 2 paarden in een stal. Het gaat om een ruime stal 4x4. Mijn haf is 1,48 hoog. Ze staan alleen in de nacht op stal en overdag wandelen ze de hele dag buiten.
Hoor graag ervaringen. Groetjes
Poeltje
Geplaatst: 22-11-10 11:19
Wij hebben ze allemaal in duo's in de stal staan. De stallen zijn enorm, dus kunnen er makkelijk twee in. Bevalt goed hoor. Enige waar wij wat last van hebben is een pony met voernijd. Dus aan de ene kant van de stal wat voer en aan de andere kant.
capopjekop
Geplaatst: 22-11-10 11:26
Als de stal groot is dan kan het wel, mits ze natuurlijk goed met elkaar kunnen. Ik heb mijn welsh van 136 jarenlang met mijn shettie van 92 cm in een stal van 5x3 gehouden. Wel stond de deur altijd open en de shet (onderdanige) kreeg haar eten naast de deur, zodat ze ten alle tijden weg kon.
4x4 vind ik wel klein voor een haf en een shet eerlijk gezegd. Dan moeten ze wel heel goed overweg kunnen.
Donja
Geplaatst: 22-11-10 11:28
Vooral de jonge paarden heb ik vaak met zijn 2-en in 1 stal, maar mijn 2 shets staan ook samen in 1 loopstal. Als de paarden elkaar goed kennen en goed met elkaar overweg kunnen, dan is het geen enkel probleem! Je stal lijkt me iig groot genoeg.
Daar zet ik wel eens samen een haf en een shet in.
Wendel
Geplaatst: 22-11-10 11:32
Wij hadden ook een grote groepsstal en helaas is dat bij ons mislukt. De paarden ook hafjes die er in kwamen te staan staan ook altijd bij elkaar in de bak en in het land. Eentje werd echt het pispaaltje in de box en werd afgezonderd door de rest. Kwam ze wel te dichtbij dan vielen er klappen. Na een aantal weken aangekeken is er een tussenschot gekomen. Hafje kon weer bijkomen en alles was eerst weer koek en ei. De andere 2 kregen daarop ruzie met elkaar en ook deze 2 tolereerden elkaar niet meer in de box. Nu is er dus voor gekozen om de grote groepbox te splitsen in 3 boxen. En ja op het land en in de bak gaat alles prima en is er niets aan de hand, maar groepsboxen is mislukt
Barvrouwke
Geplaatst: 22-11-10 11:35
Hoe ga je dat doen qua voeding. Ik vrees dat de shet ontploft, als je ze samen moet voeren.
Omdat je dan niet per pony kunt zien hoeveel ze binnen krijgen. De haf heeft een bepaalde hoeveelheid ruwvoer nodig en je shet ook, maar als je shet sneller eet dan gaat hij dus wellicht na zijn eigen portie beginnen aan de portie van je haf.
Tancreda4
Geplaatst: 22-11-10 12:00
Qua voeding bedoelt ze dat de grote meer nodig heeft dan een shet, en een shet zich dan sneller kan overeten. Ik had dat probleem in het land; grote bijgevoerd met kuil, kleine vrat mee terwijl die dat echt niet bij kon hebben, veelte rijk met alle gevolgen van dien!
En het is maar de vraag of je grote het toelaat. Ik heb een shet voro mijn merrie gekocht, maar die kan ik echt niet in een stal samen zetten als ik mijn shetje nog langer wil laten leven... Zeker met voer is het best link, ze kunnen geen kant op.
Wij hebben hier wel duos op stal gehad, shet met een jonger paard van iemand anders. GIng opzich wel, behalve als er werd gevoerd en voer aanwezig was. Shetlief sloeg de grote in een hoek en die mocht niet eten Sneu, want zo'n paard kan geen kant op. Nu hebben we wel twee jonkies bij elkaar staan, dat gaat wel goed tot dusver.
funnyhorses
Geplaatst: 22-11-10 12:02
Als de stal groot genoeg is en je kunt het delen dmv een balk of dergelijke dan gaat het eventueel wel maar anders is het best gevaarlijk. Shetjes zijn vaak wat angstig als zo'n grote pony op hen afkomt,dan willen ze weg kunnen. Dat kan in een gesloten stal niet en dan loop je de kans dat ze zich gaan verwonden. Dan is een stal van 4x4 niet groot genoeg. Maar praat je over een inloopstal dan moet het geen probleem zijn dan loop je enkel de kans dat er altijd eentje buiten staat of maar half binnen staat.
Paardjes die met elkaar opgegroeid zijn zal het weer een heel ander verhaal zijn,maar vreemde dieren zou ik persoonlijk niet samen opsluiten.
Bij dierentuin Amersfoort zag ik een mooie oplossing! Een shet met een gigantische knol in 1 stal. RUIME stal, waarin een extra wand was gemaakt - gewoon een box wand, waarin een deurtje ter hoogte van de shet in was gemaakt. Hij kon bij die mega knol komen, maar zich ook terug trekken in zijn eigen stukje stal. Dat lijkt mij idd een betere oplossing dan altijd maar samen. Dan krijgt zo'n pony (of in ons geval was het andersom, de grote) geen rust.
Dat is idd een mooie oplossing Zo heb ik het nu ook. Mijn welsh is de baas en ze is vrij dominant. Mijn 2 shetten hebben daarom 1 stal tot hun beschikking waar de bovendeur van dicht is. De welsh past daar niet onderdoor. Ze kunnen dus altijd weg.
heb 2 friezen zusjes Eclipse = 1,6 jaar oud en Horizon = 8 maanden oud samen staan in 1 super groot box
* box is wel eerder vuil en stro verbruik is meer
* eten is alles keer 2 omdat ze ook samen zijn
* ze doen alles samen, naar buiten, eten, spelen en slapen
* is net jut en jul
* wel hebben we ze regematig even uit elkaar, voor de opvoeding
Laatst bijgewerkt door sporten op 22-11-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt
leonie1984
Geplaatst: 22-11-10 12:43
Zelf heb ik een pony van 1,50 en een shet. Deze delen ook een stal, gaat prima. Stal is 5 bij 6 dus het is wel een grote stal. Als ik ze brok geen blijf ik erbij staan zodat ze allebei alleen hun eigen deel eten en het hooi eten ze gezamelijk. Grote eet toch sneller als de shet dus heb geen ervaring met ontploffende shetlander. Zeker als het alleen 's nachts is denk ik dat het wel moet kunnen mits ze goed met elkaar overweg kunnen.
Tigra_
Geplaatst: 22-11-10 12:48
Ik zou het niet doen tenzij je een hele grote stal hebt. Als ze eens een onenigheidje hebben en die haf begint te slaan kan het shetje geen kant op zou ik echt niet aan moeten denken.
charily
Geplaatst: 22-11-10 12:49
voerprobleem is ook makkelijk op te lossen. hang een hooinet of hooiruif op, op een hoogte waar de shet niet bij kan. dan kan hij alleen kruimeltjes rapen! zelfde als met voeren. heb je een vaste voerbak kan 9 van de 10 gevallen de shet er nieteens bij. qua ruimte moet het kunnen! laat ze alleen eerst goed kennis maken in een bak oid voordat je ze samen opsluit hier ken ik maneges waar 2 ponys in een stal van 3 bij 3 gepropt worden. 4 bij 4 is hier zeldzaam dus ik denk dat t prima kan!
Anoniem
Geplaatst: 22-11-10 12:55
Mijn shet+ draver staan bij elkaar in een stal, de kleinste stal die we hebben is 5 x 7. Krachtvoer en ruwvoer heeft mijn draver veel meer nodig dan mijn shet. De stalwand is ongeveer een meter hoog. Daar achter ligt het voer voor met draver. Die kan er makkelijk over heen eten. (het ligt niet helemaal op de grond maar vanuit een verhoging van ongeveer 50 cm hoog.)
Maar ik vind de stal afmeting van 4 x4 veel te klein om twee ponys in te houden.
probabeest
Geplaatst: 22-11-10 12:57
ik had bij mijn vorige huis een inloopstal gemaakt van 2 boxen 3x3 en een stuk gangpad. zodra het donker werd gingen ze met z'n allen (1x arabier en 3x nmprs) vanzelf binnen staan, ik heb wel eens 's avonds heel laat in de stal gespiekt hoe ze erbij stonden, 1x raden......met z'n vieren in 1 stal nu konden ze natuurlijk wel altijd weglopen, met z'n allen in een box van 3x3 opsluiten lijkt me dan weer niet zo'n goed plan afgelopen winter heb ik 1x bij heel slecht weer alles binnen gehad (normaal loopt het jonge spul allemaal 24/7 buiten), ik heb ze toen allemaal per 2 op stal gezet (4x3) dit ging erg goed.
Qua voer is het geen punt. Heb meerdere hooinetten in stal en krachtvoer kan onder toezicht worden gegeven. Voerbak van haf hangt ook op een hoogte dat een eventuele shet er niet bij zou kunnen.
Zou de stal ook nog eens moeten meten voor de exacten maten.
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 22-11-10 13:18
"Vroegah" een jaar of 10 geleden toen ik nog jong en ontschuldig was, reed ik weleens met mijn paard naar een vriendin die zo'n 5 km verderop woonde. Dan bleef ik daar slapen om de volgende dag op wedstrijd te gaan vlak bij haar huis, en gingen ze met z'n tweeen snachts in 1 box. Die box was zo'n 5 x 5 en dat is altijd goed gegaan. Het waren 2 paarden (allebei rondom op ijzers) van ongeveer 1.63 hoog. Achteraf had ik het nooit gedaan, maar toendertijd ging dat wonderbaarlijk goed Uiteraard wel voor voldoende voer zorgen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-11-10 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb mijn veulens van 8 maanden nu samen in een grote box staan Maar volgende winter gaan ze allebei apart wil het risico toch niet nemen dat er is ruzie komt in zoon ruimte...