Help! Hooi te kort.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Help! Hooi te kort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 10:58

Dag mensen, ik zit met een probleem. Ik ben binnenkort door mijn hooi-voorraad heen en ik kan gewoon nergens meer kleine baaltjes hooi krijgen (tenminste niet voor een normale prijs). Meer mensen daar last van? Iedereen vraagt minimaal 6 of 7 euro per pakje... Dat gaat me echt te ver.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-11-10 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schreeuwende caps uit de titel verwijderd.

8nnemiek

Re: HELP!!! HOOI TE KORT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:10

6 euro per pakje?? Jee, dat is echt veel :=
Wij gaan volgende week weer een trailer hooi halen, hier is nog overal wel wat te krijgen. Waar woon je? Over de grens is het hooi vaak nog goedkoper, en daar is meer weiland dus ook meer voorraad hooi.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:14

Er is gewoon hooi tekort :+
En veel vraag en weinig aanbod betekend dat de prijs omhoog gaat.
Ik heb hier gelukkig nog 6 ronde balen kunnen vinden voor 100 euro / ton (hooi van dit jaar en goede kwaliteit), echt een geluk, en ik kan nu de winter door.
Ik denk dat dat het grootste probleem is als je niet voldoende opslag hebt, je moet maar afwachten of er nog hooi / stro is en voor welke prijs....

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:17

Dat is idd mijn probleem... ik heb niet zoveel plek, hooguit voor een baal of 100/120 afhankelijk van de grootte. En ik kan alleen kleine pakjes kwijt, das de elende. Grote balen zijn nog wel te krijgen, maar die moet ik dan buiten laten liggen en mijn ervaring is dat dat niet goed gaat. Ik woon in Overijssel
(volgend jaar ga ik verhuizen, dan kan ik waarschijnlijk zelf mijn land hooien en heb ik dus sowieso voldoende, maar goed. Nu nog niet)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:20

Ik heb nu iets gevonden voor 5 euro per pakje. Hopen dat ze dat voor die prijs ook willen brengen (is in de buurt, bij zo'n hobbyboertje). Ik denk dat ik ook maar eens ga proberen wat meer stro te voeren of zo. Paardjes zijn toch iets te dik, maar ik wil graag dat ze de hele dag wat te knabbelen hebben, ik verspreid nu één baal over een dag, misschien dat ik dat wat op kan vangen met stro, zodat ik wat zuiniger kan zijn met het
hooi.

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:24

Ik zal niet gaan bezuinigen op je paard zijn eten. Stro zullen ze ongetwijfelt toch niet echt eten. En mijn ervaring is dat stro sneller koliek veroorzaakt. Dan maar paar euro meer per baal.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:26

Hier bij de boerenbond vragen ze 3,50 voor een baaltje

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:28

stro eten ze wel.

Ze krijgen hier 2x per dag hooi en de rest van de dag kunnen ze (schoon) haverstro naar behoefte eten.

Stro vult wel maar zet niet aan. Je kan het idd ook goed mixen met hooi.

Ik krijg nog twee balen voordroog, dit wordt ook gemixt met stro.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:29

de welkoop hier dacht 5.50 of 6 euro de baal ( die kleintjes)
dus die verschillen ook nog per vestiging . want welkoop en boerenbond is 1

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:31

Ik moest hooi hebben voor een maandje kon het gewoon krijgen voor 3,50 per pakje :P

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:31

Ik heb zaterdag weer hooi gekregen. € 3,00 de baal. Deze boer heeft ook niet veel meer. Het mooiste hooi was al weg. Heb nu het hooi gekregen wat eind september nog is binnengehaald. Paarden eten het wel goed, maar moesten wel even wennen omdat het iets minder lekker is dan dat andere hooi. Daar heeft hij nog genoeg van en hij bezorgd ook (vanaf 100 baal). Hij zit in Nijverdal, dus wie weet bezorgd ie ook wel in Hardenberg (zag ik in de profiel).

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:37

Oké! Zou je zijn nummer willen sturen via PB? ḱ kant altijd proberen! en Margot, waar heb jij je hooi zo goedkoop weg kunnen halen dan?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:40

hotchocolat schreef:
stro eten ze wel.

Ze krijgen hier 2x per dag hooi en de rest van de dag kunnen ze (schoon) haverstro naar behoefte eten.

Stro vult wel maar zet niet aan. Je kan het idd ook goed mixen met hooi.

Ik krijg nog twee balen voordroog, dit wordt ook gemixt met stro.

idd. Ik was dit al langer van plan, omdat ze zich anders zo vervelen (weinig gras te vinden hier, land is iets te klein maar ik wil ze wel laten lopen, vind beweging belangrijker dan een mooi land dus ik heb nu een modderpoel) En dan verdelen over meerdere hooinetten langs het hek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:58

Tja, iedereen moet nu duur betalen dus dat is gewoon vette pech hebben!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:28

Sannessep schreef:
Dat is idd mijn probleem... ik heb niet zoveel plek, hooguit voor een baal of 100/120 afhankelijk van de grootte. En ik kan alleen kleine pakjes kwijt, das de elende. Grote balen zijn nog wel te krijgen, maar die moet ik dan buiten laten liggen en mijn ervaring is dat dat niet goed gaat. Ik woon in Overijssel
(volgend jaar ga ik verhuizen, dan kan ik waarschijnlijk zelf mijn land hooien en heb ik dus sowieso voldoende, maar goed. Nu nog niet)

Ik heb ook niet heel veel plek hoor, heb nu drie ronde balen buiten liggen, op een pallet en daar stevig plastic overheen, en dan daar weer stenen op etc zodat het niet wegwaait. Werkt prima :j

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:35

Oke, als nood zou dat dus nog kunnen. Een bijkomend probleem is dan dat ze met een klein shoveltje of iets dergelijks niet bij ons achter de schuur kunnen komen met die balen... De opzet bij ons thuis is niet zo ideaal, heb daar helaas niets over te zeggen gehad (ik woon nog thuis). Ik kan ze wel op de oprit laten staan,maar ben bang dat mijn pa het daar niet mee eens is ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:40

Heb je wel de ruimte om ze zelf verder te rollen? Met twee man is dat namelijk (bij een baal van 250kg mits overal gewoon droog) wel te doen. Tuurlijk zijn kleine baaltjes veel makkelijker, vind ik ook, ook gebruiksvriendelijker indien je maar twee paarden hoeft te voeren :j
Het is alleen om je tips te geven dat mocht je niets betaalbaars kunnen vinden dit ook een optie is ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:44

Wij hebben vorige week nog kleine pakjes gehaald was 2,50 per baal niet duur dus.
Is alleen in noord brabant en zelf ophalen dus dat is voor jouw wel te ver.
Maar succes hopelijk vindt je nog wat en anders zul je toch iets meer uit moeten geven ben ik bang anders gewoon een rond bellen naar een aantal boeren.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 22-11-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:45

Heb net nieuw hooi besteld bij een fouragebedrijf. Betaal 4,50 voor 18 kg baaltjes vanaf 60 stuks gratis geleverd.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:46

Behalve internet en regionale kranten afstruinen kan ik zo even niets bedenken.
Er is inderdaad te weinig hooi. De prijzen bij ons vallen nog wel mee, maar deze boer neemt deze winter geen nieuwe klanten meer aan. (Gelukkig voor ons, want wij kunnen hooguit 20 kleine pakjes opslaan en anders zouden we aan het eind van de winter niets meer kunnen krijgen.)

Weet niet waar je in Overijssel woont, maar misschien is Duitsland nog een optie?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:46

Tjonge, ik zag bij onze boer nog wel een heel partijtje liggen. Ik heb gelukkig een hooizolder met plek voor een baal of 250 (als het helemaal volgepropt zit). Maar ik voer het nooit helemaal leeg. Ik ben daar 1 keer mee op de koffie gekomen aan het eind van het jaar, doordat er idd niks meer te krijgen was.
Ik heb de zolder nu half leeg en ben al weer elke maand een portie aan het kopen, zodat we zometeen aan het einde van het seizoen tenminste zelf nog hebben.

Ik koop het hier in het Zuiden voor € 3,00 per klein pak. Maar ik weet dat de boer geen nieuwe klanten meer aanneemt, anders heeft hij niet genoeg voor zijn eigen koeien.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:25

shetjessweet schreef:
Behalve internet en regionale kranten afstruinen kan ik zo even niets bedenken.
Er is inderdaad te weinig hooi. De prijzen bij ons vallen nog wel mee, maar deze boer neemt deze winter geen nieuwe klanten meer aan. (Gelukkig voor ons, want wij kunnen hooguit 20 kleine pakjes opslaan en anders zouden we aan het eind van de winter niets meer kunnen krijgen.)

Weet niet waar je in Overijssel woont, maar misschien is Duitsland nog een optie?

Niet alles uit Duitsland halen, dat doen de Belgen hier ook al.
Voor ons wordt het dan steeds duurder.

Ook hier in Duitsland is het een slecht hooi/stro seisoen geweest.
Gelukkig heb ik plaats om voor een geheel jaar in te slaan.

Pas wel op met de voorverpakte balen, deze moet je wel binnen een bepaalde tijd kunnen op voeren.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 13:51

@ Saffier: Oke, dat zou dan idd wel een optie zijn... ik zal eens kijken wat die balen dan kosten. Thanx!

@ Leonie1984: Welk fouragebedrijf is dat?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:11

wij hebben baaltjes kuil (40-45 kg) voor 7 euro incl. bezorgen en grasbrok ter aanvulling voor +/- 25 ct per kilo, incl. bezorgen (big bag van 1300 kg). Ze komen beide uit drente geloof ik, dus jij zit vlgs mij nog dichterbij, dus bezorgen zal dan geen probleem zijn mits je voldoende besteld.

Sannessep

Re: Help! Hooi te kort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:15

Ik denk niet dat kuil geschikt is voor mijn pony's... Ze worden van gewoon hooi al te dik, daarom wilde ik ook stro bij gaan voeren i.p.v. alleen hooi. (welsh cob, shetlander en kruising welsh x paint, dus allemaal sobere rassen)