Rijbaan zonder vergunning aanleggen of uitloopbak aanvragen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TijnieJjJ

Rijbaan zonder vergunning aanleggen of uitloopbak aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 23:13

Hoi,

Wie heeft er een rijbaan zonder vergunning aangelegd? Of een paddock/uitloopbak aangevraagd waar ook in wordt gereden? Heeft iemand hier ooit problemen mee gekregen? Een vriendin van mij wil namelijk een rijbaan gaan aanleggen maar de gemeente doet hier heel moeilijk over. Nu hadden ze aangeraden gekregen door degene die de bak gaat aanleggen dat ze beter over een uitloopbak(soort paddock) kunnen praten omdat gemeentes hier vaak geen raad mee weten. Dus nu vraagt ze zich af of er meerdere mensen zoiets doen en deze bak gewoon als rijbak gebruiken. Want die bakaanlegger (agterberg) zal misschien ook alleen maar centen zien en de gevolgen zullen hem waarschijnlijk toch niet veel doen.

Graag reactie please!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:15

Wij hebben het gewoon aangelecht zonder vergunning. Maar volgens mijn vader komt het gezeur pas wanneer er een vaste blijvende omheining omstaat, dus dat is afwachten. Maar ze doen er niet veel tegen want hij ligt er al een jaar.

Linsey_X

Re: Rijbaan zonder vergunning aanleggen of uitloopbak aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:20

Heb wel eens gehoord dat als je de palen recht zet er geen vergunning voor nodig zou wezen?
Maar voor schuin wel?

Weet niet of dit klopt hoor.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:25

Dat verschilt per gemeente. Bij ons hebben we toen de bak 38 meter gemaakt bij 19 geloof ik. Wij noemden het een paddock omdat volgens de wet hier een rijbak 20 bij 40 is en een paddock kleiner dan dat. Er zijn ook gemeentes waar als er inderdaad geen vaste omheining omstaat het ook geen bak is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:46

ik zou gewoon even info inwinnen bij de gemeente, omdat dit per gemeente verschilt. dan kun je daarna altijd beslissen hoe je het aanvraagt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:27

Misschien een zandplaat zonder omheining aanleggen en dan letterpaaltjes neerzetten zoals bij de wedstrijden tijdens het groene seizoen? Dan kan het het landschap nauwelijks bederven, zeker achteraf ergens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 08:43

Ik heb een vergunde 20x40 'zandpaddock' (die dus ook omheind mag en waar zand is opgebracht). Maar ik heb dat wel gelijk in een keer gedaan, niet eerst een rijbak aangevraagd want ik denk dat ze dan ook wel door hebben dat je doel ook is om te rijden. Verlichting en drainage moeten bij ons wel apart aangevraagd, zowel bij een rijbak als een zandpaddock.
Ik heb van te voren buurtonderzoek gedaan, handtekeningen op papier bij de vergunningsaanvraag erbij, en er waren geen bezwaren uit de buurt en dat scheelt bij de aanvraag. Zelf beperk ik de overlast voor de buren tot een minimum door te investeren in een beukenhaag die het opwaaiende zand een beetje tegen kan houden, en een buurman van een buurman heeft een bedrijventerrein vol bouwlampen die de hele nacht branden en zelfs mijn bak nog voor de helft verlichten := dus die extra lantaarnpaal gaat het ook niet doen.
Ik had het ook onvergund kunnen doen, onze gemeente kent geen actief opsporingsbeleid maar handelt alleen nav klachten uit de buurt, maar met oog op een evt. latere verkoop van het perceel geeft een vergunde rijbak ook meerwaarde dus ik heb het risico genomen om de vergunning aan te vragen, zowel van mijn rijbak als mijn stallen als een aanbouw van het huis.

Hou er trouwens rekening mee dat je bij Agterberg ook snippers in je mengsel krijgt, en dat dit alsnog niet vergund is bij een zandpaddock!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 08:45

Nou ik zal je zeggen, vraag eens wie hem MET vergunning heeft aangelegd.

Ik verwacht dat je een paar vingers krijgt, wie ZONDER vergunning een rijbak heeft zullen hele volkstammen zijn.

Gewoon aanleggen...komen ze, dan mogen ze ook bij de overburen en de buren daarvan en de buren daarvan en aan die en die straat eens gaan kijken, want dan moeten die ook weg...gelijkheidsprincipe..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:16

Het ligt idd per gemeente waarom het wel en waarom het niet zou mogen. Hier mocht de bak niet, behalve als het zand werd vervangen door gras :? Terwijl verderop juist werd gezeurd om een bakHEK maar waren linten wel toegestaan. Vaag...

Ik ga met russel mee :J

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:57

Onze bak is ook zonder vergunning, met een houten hek eromheen.
Maar nu moet ik wel zeggen, dat onze behoorlijk uit het zicht ligt...
Wel gaan hem eerdaags vergroten (meer lengte erin) en dan komt ie wel in het zicht te liggen, dus zit nog steeds te dubben of we hem gaan verlengen met hout.. of dat we het verlengde stuk met lint gaan doen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:06

Kim, wij hebben er toen navraag voor gedaan maar het kadaster maakt (hier iig, maar lijkt me iets universeels) regelmatig luchtfoto's. Dus het moet er omheen dan ook al dichtbegroeid zijn met hoge grote bomen om je bak aan het zicht te onttrekken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:27

weten jullie trouwens of je voor het omdoen van de grond (wit naar boven halen, dus niks bijstorten) ook een vergunning nodig hebt, of is dat ook gemeente afhankelijk?

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:46

dat ligt eraan; welke bestemming ligt er om de grond? landbouwgrond mag je omdoen; anders zouden boeren niet mogen ploegen :-). Grond opbrngen mag niet zonder vergunning omdat je dan de bodemgesteldheid verandert en dat mag niet zomaar.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:06

je mag er niet bouwen, want het valt binnen een stankcirkel, dus ik denk gewoon landbouwgrond.

de ene helft van wat nu bak is was al ooit omgezet (zo'n 15 jaar geleden) heb dit deel nu verlengt want anders had ik wel een heel klein bakje. (verwacht niet dat de buren moeilijk gaan doen want die zijn tot nu toe heel blij dat alles eindelijk opgeknapt wordt.)

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:26

bij de gemeente kan je het bestemmingsplan inzien (zonder opgaaf van reden om geen slapende honden wakker te maken) en bekijken welke bestemming erop ligt. dan kun je ook zien wat er is toegestaan zonder vergunning; dat staat er ook in..........

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:29

Wij hebben ook een 20x40 buitenbak met omheinde (houten) & ook nog schuine rand.. Zonder vergunning. Nog nooit wat van gehoord.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:06

lianne74 schreef:
bij de gemeente kan je het bestemmingsplan inzien (zonder opgaaf van reden om geen slapende honden wakker te maken) en bekijken welke bestemming erop ligt. dan kun je ook zien wat er is toegestaan zonder vergunning; dat staat er ook in..........

naja het is nu toch al gebeurd. in de straat liggen minstens 3 bakken die zo gemaakt zijn (misschien wel meer zelfs) dus als ze moeilijk doen dan moeten ze alleen in deze straat al overal moeilijk gaan doen. laat staan in de rest van het dorp.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:10

Wij hebben onze rijbak ook zonder vergunning aan kunnen leggen. Dit konden we, omdat we geen zand aan hoefden te voeren. Was dit wel het geval geweest dan hadden we een vergunning moeten aanvragen. Bij ons zat er namelijk ongeveer op een meter diep zand. Dus we hoefden dat alleen naar boven te halen en de modder die er boven lag er af te halen. De modder hebben we weer in het gat wat er ontstond gegooid. En toen hebben we daar bovenop het zand gedaan.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:14

Op mijn vorige stal is de illegale bak ingezaaid met gras, op last van de gemeente. Het is wel zo dat de meeste gemeenten geen actief beleid voeren en alleen naar aanleiding van klachten gaan uitvoeren. Er zijn zelfs gemeenten waar het verboden is op terrein te rijden dat geen rijbak is, om het omweggetje met paddocks ed te ondervangen.
In de praktijk zal je dus niet snel een dwangsom krijgen, tenzij er iemand komt klagen, dan ben je erg zuur en kan je je dure achterbergbodem gewoon af laten voeren. Illegaal kan je beter met zand aan de gang, dat scheelt een hoop geld ;)
Zorg dus dat je op goede voet met je buren staat, als je dit van plan bent!

Frieswytske, de grond omdoen mag ook niet zomaar hoor, daar hoor je ook een vergunning voor aan te vragen. Je verandert nl de bodemstructuur. Op veel plaatsen is dat verboden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:25

lianne74 schreef:
dat ligt eraan; welke bestemming ligt er om de grond? landbouwgrond mag je omdoen; anders zouden boeren niet mogen ploegen :-). Grond opbrngen mag niet zonder vergunning omdat je dan de bodemgesteldheid verandert en dat mag niet zomaar.

Bij mijn (Belgische) gemeente geldt dat dus al niet: ik zit op agrarisch gebied en het omzetten van grondlagen was vergunningsplichtig.
Dus toch ff informeren bij de gemeente!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:58

gezeur krijg je meestal pas als er buren geklaagd/geklikt hebben!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:04

@ Grobegni De gemeente is zelfs bij ons geweest. Maar zolang wij geen zand aanvoerden mochten we het doen. Ze zeiden tegen ons dat zodra wij zand aan gingen voeren, we een vergunning moesten hebben.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:08

Ben hier ook mee bezig, sommige gemeenten hebben een "paardenbakkenbeleid" (Epe) en zijn wel degelijk heel actief. Als je de grond dieper dan 30 cm gaat afgraven (dreinage e.d.) heb je een aanlegvergunning nodig, dit geldt soms ook bij het ophogen van de grond. Vaak staat er bij de meeste gemeenten al het eea in het bestemmingsplan over wat er wel en niet mag mbt een paardenbak. Het is ook interessant om te bekijken wat een gemeente verstaat onder een paardenbak. Ik vind het persoonlijk nog wel een risico om een baan van ca 30.000 euro zomaar neer te leggen.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:10

Wij hebben een cirkel van 22 meter doorsnee met zand gevuld zonder vergunning wel houten palen erom heen met schrikdraad.
Tot nu toe gaat het goed, via google earth zie je hem zeker liggen het hoeven niet de buren te zijn maar de gemeenten zelf ziet toch alles.
Zelf zeur ik al heel lang hier van maak van die cirkel een rijbak, maar dat doet mijn vriend niet omdat ze dan wel aan komen kloppen.
Tegenwoordig is een cirkel zeer hip hihi.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:27

Urielle schreef:
Kim, wij hebben er toen navraag voor gedaan maar het kadaster maakt (hier iig, maar lijkt me iets universeels) regelmatig luchtfoto's. Dus het moet er omheen dan ook al dichtbegroeid zijn met hoge grote bomen om je bak aan het zicht te onttrekken.

Het is vanuit de lucht waarschijnlijk wel te zien hoor, maar het is nu nog aan het zicht van de omwonende mensen ontrokken, maar als ik hem ga verlengen dan komt ie in het zicht van de bewoners, en ik ben bang dat die gaan zeuren met een zichtbaar houten hek.. en dan komt de gemeente natuurlijk wel kijken/zeuren.
Stroomdraad/lint hebben we nu ook al duidelijk in het zicht en daar doen ze niet moeilijk over... maar een houten hek? ik weet t niet....