Belangrijkste wat aanwezig is op een pensionstal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet er i.i.g. aanwezig zijn?

minimaal 4 uur per dag weidegang
98 (9%)
onbeperkt weidegang
114 (10%)
overdekte stapmolen
6 (0%)
binnenbaan (20x40)
26 (2%)
buitenbaan (20x60)
90 (8%)
binnenbaan én buitenbaan
63 (6%)
longeercirkel
31 (2%)
veel contact met soortgenoten
156 (15%)
grootschalige pensionstal (+/- 40 paarden)
1 (0%)
kleinschalige pensionstal (+/- 20 paarden)
65 (6%)
professionele hulp aanwezig op de stal zelf
34 (3%)
kantine
13 (1%)
genoeg parkeerruimte
22 (2%)
plek voor de trailer
24 (2%)
ik wil zelf voeren
16 (1%)
ik wil zelf mesten
32 (3%)
paddock
71 (6%)
onbeperkt ruwvoer
126 (12%)
3x per dag ruwvoer
52 (5%)

Totaal aantal stemmen: 1040

robincera

Belangrijkste wat aanwezig is op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:09

Dus, mochten jullie op zoek gaan naar een pensionstalling, welke 5 dingen hebben absoluut prioriteit?
(prijs p/m moet je even voor jezelf vanuit gaan wat er voor overhebt en wat reeël is betreft jouw keuzes)
Laatst bijgewerkt door robincera op 17-11-10 17:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Allejandro

Re: Belangrijkste wat aanwezig is op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:11

Het enige wat voor mij echt telt is weidegang! En 4uur vind ik eigenlijk nog te weinig maar onbeperkt betekend weer dag en nacht? :)
De rest is vaak wel op te lossen.
Heb nogal een luxe op mijn huidige pensionstal, ga er dus ook niet weg.. :D

vblade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:12

Ik vind het altijd wel lastig invullen, aangezien ik mijn paarden thuis heb staan.
Dus heb de opties aangevinkt die ik thuis ook heb.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:15

Ik vind het belangrijk dat er veel weidegang mogelijk is, ook een buitenbak is erg fijn. Binnenbak is geen prioriteit voor mij. Ook het contact met soortgenoten staat bij mij voorop! Ik sta nu op een vrij grote (vind ik persoonlijk dan) pensionstal en mijn voorkeur heeft toch wel iets kleinschaligers, maar poown heeft het hier gelukkig prima naar de zin!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:17

Ik mis een paar opties, een 20x60 buitenbak hoeft voor mij echt niet, maar een 20x40 zou ik toch wel op prijs stellen.
Daarnaast vind ik onbeperkt weidegang wel zo fijn en dat er naar mijn wensen geluisterd wordt en dat er iets mee gedaan wordt. Ik wil onbeperkt hooi kunnen voeren, minimaal brok en dat de paarden gezamenlijk buiten komen. Dus niet ieder in een eigen weitje.
Ook wil ik dat de optie voor halfpension er is. Ik hoef niet per se zelf te voeren, zelf klaar zetten vind ik een pre en zelf uitmesten vind ik wel prettig.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:18

Ik mis: een goede sfeer.........

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:19

lVraagje 1 onbeperkt weidegang betekend dat gewoon dat je het zelf mag beslissen dus bv overdag buiten en snachts binnen.
En er staat bij binnenbak 20x40 vanwaar alleen die mogelijkheid?
Waarom niet 20x60 net als bij buitenbak staat want 20x40 is nou niet dat je zegt een mooie maat.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:21

Bedankt voor het invullen!
Vier uur is idd niet heel veel, maar het is echt het minimale. Zou dus ook zo 12 uur kunnen zijn al hangt het altijd af van de weersomstandigheden en hoevaak het paard er verder uitkomt :)

@Adrija: Het gaat nu even om de faciliteiten haha, goede sfeer hangt van de mensen zelf af natuurlijk.

@Moontje1991: onbeperkt is idd wanneer jij wil, en het mogelijk is. Die maten zijn zo omdat ervoor gekozen is.
Deze poll is een soort van onderzoekje/enquete. :))

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:29

Bij weidegang ben ik er maar even van uit gegaan dat er 'buitengang' bedoeld wordt: geen ophokplicht voor mijn paard, maar 24/7 gras is ook zo wat. Een combi van weide en paddock met voldoende schuilmogelijkheid is ideaal.

Daarnaast mis ik een héél belangrijk onderdeel van waar een adres aan moet voldoen: voeding. Ik wil een goed ruwvoer voor mijn paard, praktisch onbeperkt en geen krachtvoergift.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:34

Ik mis een paddock in je pol, erg handig voor b.v. in de winter of als je paarden/pony's hebt die niet in het land mogen..........

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:36

Ik heb maar gekozen voor minimaal 4 uur weidegang, omdat beide opties niet overeen kwamen (onbeperkt). Ik wil dat mijn paard van licht tot donker buiten staat.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:37

Ga hem even aanvullen :) Bedankt!

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:38

O nu is alles weer weg ^)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:42

Ik heb gestemd: onbeperkt weidegang, buitenbaan, veel contact met soortgenoten, professionele hulp aanwezig op de stal zelf, onbeperkt ruwvoer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:42

ik ben er maar eens vanuit gegaan dat ik de prijs betaal die ze hier vragen op maneges, en dat het een professionele stal is (niet bv een particulier die een box verhuurt)
Ik heb min 4 uur weidegang aangevinkt, maar eigenlijk wil ik dat ik onbeperkt mag kiezen hoeveel ze buitenkomen, of dit nu daadwerkelijk op de wei is, of in een paddock zal me een worst wezen, als er op de paddocks maar ruwvoer aanwezig is.
Verder wil ik wel zelf mesten, mits er onbeperkt stro mag genomen worden, er mag gemest worden, maar dan verwacht ik mijn paard wel tot de knieen in het droge stro, zeker geen potstal!
Kwa voeding: twee voerbeurten per dag en onbeperkt hooi snachts (en op de paddock ook) is goed, kuil hoeft niet, bieten zijn een leuke bijkomstigheid
kwa faciliteiten: een binnenpoetsplaats met directe toegang tot de binnenbak is wel fijn, zodat je met een geschoren paard in zijn blootje niet naar buiten hoeft.
een buitenbak wordt ook ten zeerste geapprecieerd.
mogelijk tot longeren in de bak of een aparte longeercirkel, al dan niet overdekt is ook leuk.
en kers op de taart zou een galoppad zijn rond de weides bv, waar je je paard eens kunt laten gaan :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:44

In eerste instantie wilde ik "onbeperkt weidegang" aanvinken. Dat vind ik namelijk een absolute voorwaarde. Maarrrrr ik realiseer mij dat ik "contact met soortgenoten" belangrijker vind. No waydat mijn paard in zijn eentje in een weiland/paddock staat. Dan maar liever een ruime loopstal met andere sociale paarden.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:47

Heel erg bedankt iedereen :)
Het heeft geen betrekking tot mij persoonlijk maar ben erg blij met alle meningen!

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:33

Ik heb hem helemaal ingevuld.
Kanttekening, er zit wel een gat tussen 4 uur weidegang en onbeperkt.
En wat ik mis.. Ik wil wel graag een eigen box voor mijn paard om de nachten in door te brengen, of als het extreem vies weer is. In de zomer mag dat ook best een uitloopstal zijn, maar aan de andere kant wil ik niet dat een paard bevangen kan worden dus moet hij toch ook in een paddoc of in een eigen box moeten.

Ga je de resultaten nog aan ons laten zien?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:40

Als er geen weidegang is komt de stal niet in aanmerking. Hetzelfde geldt voor geen paddock of geen stal of geen andere paarden :) Ook moet mijn paard onbeperkt kuil of hooi kunnen krijgen. Een buitenbak van 20/40 is ook redelijk noodzakelijk. De rest is allemaal mooi meegenomen :) Een beetje leuke stalgenoten is ook fijn :)

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:46

Er staat minimaal 4 uur, kan dus ook 12 uur zijn, 11, 10....
Ligt maar net aan de omstandigheden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:38

- Zomers; 24/7 buiten (onbeperkt weidegang)
- Winter: 4 uur (of meer) weidegang / paddock maakt niet uit als ze maar buiten komen.
- onbeperkt ruwvoer
- klein schalig (liefst niet meer dan 10)
- goede rijbak (GOEDE bodem)

Wat ik ook belangrijk vind is een ruime, frisse buitenstal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:56

Veel buiten in (kleine) groepjes, maar ruwvoer naar noodzaak. Schraal paard vol op het gras, maar sobere, snel te dikke pony op zeer beperkt gras (al dan niet met masker) en verder paddock met hooi/knabbelstro. In beide gevallen liefst onbeperkt toegang tot ruwvoer, maar met de energiewaarde die ze nodig hebben en sobere dieren zo hun voer verstrekken dat ze er meer moeite voor moeten doen (fijnmazige netten, etc.)
Daarnaast een goede schuilmogelijkheid zoals bv inloopstal aan de paddock vast en liefst deel waar hooi/stro gevoerd wordt verhard.
Altijd schoon drinkwater beschikbaar
Goede weidebeheer, dus erg regelmatig slepen en bloten of liever nog (dagelijks) uitmesten (kan ook samen met de andere pensionklanten, mits goede regels met sancties). Gemilimeterd gras met dikke kluiten zuring of plukken lang gras tussen de stront wil ik niet.

Dan voor mij :
Droge plek om even te zitten.
Droge plek om te poetsen/zadelen
Toegang tot stromend water/spuitplaats gehele jaar
Plek voor zadel/tuig/menkarretje (tuig graag droog kunnen opslaan. Ik kom veel zadelkamers tegen met een veel te hoge luchtvochtigheid!)
Goede bak of longeercirkel/roundpen. Waar het hier vaak mis gaat is het onderhoud. Zelfs een super bodem is waardeloos bij gebrek aan onderhoud.
Toilet is ook heel fijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:28

#Onbeperkt weidegang voor in de zomer zodat ze dan lekker 24/7 buiten staan
#Minimaal 4 uur weidegang voor in de winter. Dit mag op de weide (voorkeur) maar mag ook in de paddock (met onbeperkt hooi)
#Contact met soortgenoten vind ik heel belangrijk!
#Onbeperkt ruwvoer..... Met de winter zeker, in de zomer afhankelijk van de het gras....
Paddock voor als ze in de winter niet op het land mogen.

Zelf mesten vind ik geen probleem om te doen, maar als het incl. is verwacht ik wel een schone droge stal!
Binnen/buitenbak is ook wel handig maar meer voor in de toekomst (ze is nl pas 2.5 jaar) maar we hebben hier vlakbij een rijvereniging zitten.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:33

Ik geef de voorkeur aan een héél kleinschalige pensionstal (max. 10 paarden). Liefst bij iemand aan huis die niet bedrijfsmatig verhuurt, die kan het kleinschalig houden. Maar die optie staat er niet bij.

Zo veel mogelijk weidegang, iig ruim veel meer dan 4 uur per dag. Onbeperkt hoeft nou ook weer niet, maar wel zo veel mogelijk buiten, iig jaarrond tijdens de daglichturen en bij voorkeur de mogelijkheid voor 24/7 weidegang in de zomer.

Verder mis ik goede uitrijmogelijkheden in het lijstje. Ik zou voor mijn paard geen stal kiezen waar ik niet met hem naar buiten zou kunnen, of alleen langs drukke (asfalt)wegen zou kunnen rijden.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:39

Ik vind het ook belangrijk dat ze een ruime lichte box hebben waar ze contact met andere paarden kunnen hebben. Weidegang heb ik 4 uur aangekruist, maar dat zou voor mijn paard ook genoeg zijn. Hij moet met minimaal 1 ander paard naar buiten kunnen. Is het niet in de wei dan wel in een paddock.

Binnenbak vind ik niet zo belangrijk (heb ik nu ook niet) maar een buitenbak wel, al hoeft het geen 20 x 60 m te zijn, als er maar mogelijkheid tot trainen is.

Inderdaad een goeie sfeer vind ik belangrijk, daarom zou ik nooit op een grootschalige accomodatie willen staan of op een manege. Teveel geklets en teveel blah blah naar mijn zin.

Onbeperkt ruwvoer hoeft voor mij ook niet omdat mijn paard dan echt een tonnetje zou worden. Wel of niet zelf mesten maakt me niks uit, ik vind het wel fijn als er gevoerd wordt, anders wordt het zo'n gedoe als je je paard niet in de buurt hebt staan.