Paard lust geen bieten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Paard lust geen bieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:44

Hallo!

De winter komt er weer aan en omdat we voor mijn vorige pony (die al een tijdje verkocht is) bieten kochten, willen we dit voor mijn 6-jarige pony ook doen.
We hebben een zak met bieten om te proberen (wij weten niet of hij dit lust) en we zijn het vandaag al gaan uittesten.
Resultaat: Hij lust het niet.

Hij heeftt het in z'n mond en kauwt er wat op, maar spuwt het dan weer uit (proper is hij wel, haha). We hebben het dan geprobeerd met appels, maar meneer pakte natuurlijk alle appels en geen biet.
Dan hebben we het in nog kleinere stukken gedaan en onder eten gemengd, hij heeft dan ook weinig of geen bieten gegeten, en nu zijn mijn ideeën op.

Jullie zullen wel zeggen; Geef dan geen bieten, maar mijn pony wordt snel mager in de winter, en een biet is een goeie buikvuller.

Iemand nog ideeën?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:02

tjah , kleine stukjes blijven geven , en wil die het na verloop van tijd nog echt niet eten ben ik bang dat je pech hebt. dwangvoeren is wat moeilijk bij paarden :D de 1 vind het lekker de ander niet. t kan zijn dat hij gewoon moet wennen aan de nieuwe smaak.

en als hij dan toch te dun word zijn er wel andere dingen die je zou kunnen voeren om hem op gewicht te houden,.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:36

Misschien bietenpulp proberen?

Dat geef ik mijn paard ook, in de winter eet ze het graag, in de zomer iets minder, maar dan meng ik er een kwart muesli door heen en gaat het weer prima naar binnen.

Urielle

Re: Paard lust geen bieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:40

Bieten moeten ook wennen. Staan er andere paarden bij die je tegelijk kunt voeren? Bij paarden is het vaak 'zien eten, doet eten.'

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:43

Slobber, wij hebben voor onze 29 jarige een slobber die je 6 uur laat weken, van sublie, kan je gehele ruwvoer vervangen, wij voeren het en ze krijgt ook nog hooi, omdat ze wel kan kauwen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:44

Tja, sommigen eten het nooit. Wat je dan ook probeert, stukjes biet met stukjes wortel/stukjes appel enzovoort. Leuke bezigheid voor zowel paard als baas, want nadien zijn alle stukjes biet naadloos in elkaar te zetten tot oorspronkelijk vorm, er ontbreekt geen enkel stukje.
Bietenpulp geven wil dan wel eens helpen(, let op dat het langere tijd staat alvorens te voeren).

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:45

Bij ons krijgen de nieuwe paarden ook een soort bietenpap om ze te laten wennen aan de smaak. Daarna etn ze ze ook wel grof.

Evt als vervanger maispulp

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:51

Bietenpulp met zemelen en daar de brokken door,bij al onze paarden blijft er geen kruimeltje over.

Bietenpulp is ook handiger omdat het in pallets is geperst,het is dus lang houdbaar.Je moet alleen wel van te voren weken,met 2 kg ongeweekte pietenpulp kun je na het weken ongeveer 4 á 6 voerbeurten doen voor 2 paardjes ;)

Bij ons krijgen de grote paarden 1 volle kg schep geweekt pulp per voerbeurt samen met 1kg schep zemelen en daar dus nog hun krachtvoer doorheen.

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:54

als je het mengt met slobber,
in hele kleine stukjes snijden,
dan moet het er wel ingaan denk ik!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:29

Hebben we het dan over voederbieten of suikerbieten?
Voederbieten is bijna niet meer aan te komen.
Als iemand nog een adresje weet die ze levert in de omgeving van Haarlem hou ik me aanbevolen!
Suikerbieten eet bijna elk paard, voederbiet moeten ze vaak even aan wennen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:47

aerdenhout1 schreef:
Hebben we het dan over voederbieten of suikerbieten?
Voederbieten is bijna niet meer aan te komen.
Als iemand nog een adresje weet die ze levert in de omgeving van Haarlem hou ik me aanbevolen!
Suikerbieten eet bijna elk paard, voederbiet moeten ze vaak even aan wennen.

voederbieten kan ik hier in overvloed aan komen (gr) maar is veel te ver weg voor jou aerdenhout #)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:51

in stukken snijden en blijven aanbieden en het krachtvoer desnoods enkele dagen halveren...

Mijn eerste paard kende nog geen wortelen, gewoon dagelijks stukken wortel bij door de helft van het krachtvoer. Wel normaal hooi voeren en na een week at die aarzelend stukjes wortel. En na een paar weken beet die ze zelf stuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:57

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:59

zou kunnen toch? de mijne eet geen appels :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:57

is bietenpulp aanzettend of kun je dit ook geven aan paarden die goed staan kwa conditie? (een 4 jarig trekpaard die iets te vol staat en een 17 maand oud trekpaard die ook niks te kort komt)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:03

Suikerbieten zetten erg aan. Voederbieten bevatten bijna geen suiker. Ik heb ze vorig jaar ook aan mijn Fjord gevoerd- dat was ook een volslank type.
In de winter gooien we een paar hele bieten in de wei, dan hebben ze wat om zich op uit te leven..... Lekker knabbelen en knauwen!
Voor de jongste zou ik zeker niet te veel geven, te zwaar op jonge leeftijd lijkt me niet optimaal- voor geen enkel dier.....
Maar een biet per dag voor de afwisseling en het tijdverdrijf lijkt mij niet vreselijk erg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:38

stalone2 schreef:
Suikerbieten zetten erg aan. Voederbieten bevatten bijna geen suiker. Ik heb ze vorig jaar ook aan mijn Fjord gevoerd- dat was ook een volslank type.
In de winter gooien we een paar hele bieten in de wei, dan hebben ze wat om zich op uit te leven..... Lekker knabbelen en knauwen!
Voor de jongste zou ik zeker niet te veel geven, te zwaar op jonge leeftijd lijkt me niet optimaal- voor geen enkel dier.....
Maar een biet per dag voor de afwisseling en het tijdverdrijf lijkt mij niet vreselijk erg.

ik doelde op bietenpulp
suikerbieten komen er niet in door het risico op CPL,gewone bieten zal ze wss niet eten (die eet zelfs geen appels).

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:41

ik heb jaren voederbieten gegeven maar ben gestopt omdat ook voederbieten, teveel suikers bevatten.
de nieuwe paarden moesten er hier ook altijd een tijdje aan wennen, ze vinden het wel echt heerlijk.
Dit jaar zal het voornamelijk hooi en stro zijn wat de pot schaft vrees ik.
;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:42

Hier nog eentje die het niet vrat, alle mogelijke manieren geprobeerd, tussen brood gestoken, tussen het voer gedaan, lekkers op gesmeerd, hij proefde er zelfs niet van. Uiteindelijk gewoon een biet door midden gesneden en in zijn stal gegooid en toen we 's morgens aan kwamen had hij er een paar hapjes van gegeten... Dus gewoon biet in de stal blijven gooien en een week of wat later, zo gauw hij die biet in het oog kreeg liet hij zijn voer zelfs staan _O-

Vinden ze het echt niet lekker en krijg je het er echt niet in... Sja, je kan dat dier toch niet gaan dwingen iets te eten wat ie blijkbaar helemaal niet lekker vindt? Dan kan je het nog altijd met bietenpulp proberen als hij dat wel eet. Of maisvlokken werken ook erg goed :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:43

Ayasha schreef:
Hier nog eentje die het niet vrat, alle mogelijke manieren geprobeerd, tussen brood gestoken, tussen het voer gedaan, lekkers op gesmeerd, hij proefde er zelfs niet van. Uiteindelijk gewoon een biet door midden gesneden en in zijn stal gegooid en toen we 's morgens aan kwamen had hij er een paar hapjes van gegeten... Dus gewoon biet in de stal blijven gooien en een week of wat later, zo gauw hij die biet in het oog kreeg liet hij zijn voer zelfs staan _O-

Vinden ze het echt niet lekker en krijg je het er echt niet in... Sja, je kan dat dier toch niet gaan dwingen iets te eten wat ie blijkbaar helemaal niet lekker vindt? Dan kan je het nog altijd met bietenpulp proberen als hij dat wel eet. Of maisvlokken werken ook erg goed :)

als ze het niet eten voetballen ze er wel mee :p

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:44

Bananen schijnen ook goeie dikmakers te zijn. ;D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:44

Duhelo schreef:
Ayasha schreef:

als ze het niet eten voetballen ze er wel mee :p

_O- meteen een oplossing voor de saaiere momenten :')

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:56

Maisvlokken zijn toch ook dikmakers? Ik ben er de vorige winter mee gestopt...... Peerdje paste niet meer door de deur...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:06

je kunt toch ook slobber nemen ipv bieten?

heb met mijn paard geen problemen met eten, die eet alles. En een biet vind ie helemaal geweldig :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:28

Duhelo schreef:
is bietenpulp aanzettend of kun je dit ook geven aan paarden die goed staan kwa conditie? (een 4 jarig trekpaard die iets te vol staat en een 17 maand oud trekpaard die ook niks te kort komt)

Bietenpulp zet wel aan, wordt bij ons gevoerd aan de oudere paarden die anders teveel terugvallen. Er gaat trouwens ook nog een schep maismeel bij voor de twee die het hooi nauwelijks meer kunnen verwerken.
Voor jonge, niet magere paarden zou ik het niet als eerste keus voeren.