Anti-wortel doek in rijbak, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Anti-wortel doek in rijbak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:28

Ik las op internet over een anti-wortel doek als stabilisatie voor een rijbak. Nu hebben wij erg veel last van onkruid en grasgroei in onze rijbak als we de bak niet regelmatig trekken. Nadeel van het trekken is ook dat de bak gelijk hartstikke zwaar wordt. Liever zou ik de bak gewoon vlak slepen..

Dit staat er over een anti wortel doek:

Citaat:
Het anti worteldoek voorkomt onkruidgroei, wortel ingroei in de bodem en het verzakken van de grond .Het doek heeft een zeer lange levensduur en heeft een hoge druk vastheid , terwijl het water er gewoon doorheen wegzakt in de grond.

Zijn er mensen met ervaringen met een anti-wortel doek in de buitenbak?

Nu hebben wij sowieso een slechte bakbodem, dus als we de bak er toch uithalen wil ik er ook graag een nieuwe bodemdekking in. Wij hebben nu gewoon de bovenste laag van de wei open getrokken, bruin zand dus. Welke bodembedekking raden jullie aan bij een erg natte buitenbak?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:33

goh ik had geen idee wat een anti wortel doek was, maar ik stelde er mij iets anders bij voor :o?
Het is wel een goed idee! Maar kan dat niet naar boven komen? want in dat geval lijkt het mij wel gevaarlijk

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:33

Een kennis van mij heeft dat in de bak liggen. ik geloof dat de bak nu al 2 jaar niet meer bruikbaar is omdat het worteldoek naar bovenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:35

Hoe diep hadden hun het doek gelegd? Het lijkt mij, als je het goed diep legt (minstens 1 meter diep) dat het dan niet omhoog kan komen.. Toch?
Hoewel dat natuurlijk wel een enorme uitgave is.. Je bak een meter diep eruit halen om worteldoek neer te kunnen leggen..

siskeh

Re: Anti-wortel doek in rijbak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:36

Maar als je het 1 meter diep legt heeft het onkruid 1 meter grond om in te wortelen :=
Lijkt me dan compleet nutteloos...
Als je het wil gebruiken om onkruid te voorkomen iig.
Daarnaast zou je er dan 1 kuub zand per vierkante meter voor moeten gebruiken, en dat is ook niet goedkoop :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:38

Hmm klopt.. Maar dat zand kan je gewoon terug gooien wat je eruit haalt..
Maar geen goede ervaringen mee dus, lekker snel antwoord op mijn vraag, de zoektocht gaat door naar een juiste bodembedekking!

Bedankt in elk geval! :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:40

Hoe ver zit bij jullie het witte zand. Kan je het niet gewoon laten keren. dus zwart zand naar beneden en wit zand naar boven

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:41

Heb jij een meter zand op je bak?
Maar goed, zodra onkruid zand heeft om op te groeien zal het groeien.
Tis niet voor niks onkruid..

Maar kun je niet je paarden alles kort laten houden?
En wat ze laten staan even zelf eruit halen.
(overigens vind ik een beetje ook niet erg, als de bak maar goed begaanbaar is)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:09

En anders gif spuiten tegen het onkruid!?

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:12

Wij hebben worteldoek in de paddock/bak liggen. Het ligt er nog niet lang in. Het wortel doek hebben we aan de omranding vast gemaakt, en daar gewoon gelijk het zand op gestort. Heb ook nog een foto staan op mijn camera, dus als je wilt zien hoe het eruit ziet kan ik die foto wel even op mn computer zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:14

De paarden hebben altijd beschikking tot de bak, maar houden het niet kaal. Gif spuiten is geen optie omdat de paarden er lopen ;)

@ Gina, als je een foto hebt, graag! Jullie hebben het worteldoek dus niet ingegraven?
Hoe dik is de laag zand die jullie er op hebben gestort?
Nog geen ervaring met dat het doek omhoog kruipt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:26

Antiworteldoek is bedoeld om onder bestrating te gebruiken, tussen de zandlaag en de bestrating dus, om te voorkomen dat je onkruid tussen de voegen krijgt.
Verder wordt het bij de aanleg van buitenbakken gebruikt tussen onderlaag van puin of grint voor drainage en je toplaag zand, of tussen de zandlaag mét drainagebuizen en de toplaag zand waar geen drainage in ligt. Antiworteldoek kun je in een buitenbak niet gebruiken om onkruid tegen te gaan. Zodra je er maar één cm zand op hebt liggen krijg je al onkruidgroei.
Als je vaak genoeg sleept hou je het onkruid ook onder de knoet, je hoeft niet los te trekken om onkruid weg te houden. Maar je moet het wel bijhouden, en minimaal 2x per week slepen.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:31

Ik heb geen ervaring mee dat het doek omhoog kruipt, ik zal ook niet weten hoe dat zal kunnen. Ik heb nu even geen foto met het doek, maar wel van de grond waar het doek op ligt en op welke hoogte.Afbeelding

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:32

@ Ibbel, wij hebben worteldoek, maar er groeit geen onkruid en slepen ook niet vaak, alleen als de paddock te zwaar is. hoe kan dat dan?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:34

Wij hebben zelfs 2 lagen worteldoek in onze buiten bak ( om de toplaag van het drainage zand gescheiden te houden) De toplaag bestaat uit 25 cm rijbakken zand gemengd met polyvlokken! Het doek komt absoluut niet omhoog!
Alleen als je paarden los in je bak laat lopen, dan bestaat natuurlijk altijd de kans dat ze gaan graven en dan graven ze het doek omhoog, maar het "kruipt" niet vanzelf omhoog ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:37

@ Gina: Geen idee, misschien is je zand erg zuur, basisch of zout, maar ieder zaadje dat in je bovenlaag waait, zal in gewoon zand ook echt gewoon kiemen, en daar helpt worteldoek totaal niet tegen. Onkruidgroei houd je met worteldoek op twee manieren tegen: als afsluitende bovenlaag met niets er op (of hooguit een dun laagje houtsnippers oid voor het 'mooi' bv in tuinen) en als afdekkende laag om diep in de grond aanwezig (hardnekkig) onkruid de kans niet te geven naar boven te groeien. Maar alles wat van buitenaf als zaadje in een laag zand waait, of daar nou worteldoek (diep) onder zit of niet, zal kiemen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:32

@Gina: de stal waar ik ben heeft ook een buitenbak zonder onkruid maar ook geen worteldoek oid eronder. dus dat maakt geen verschil.
Ze maken hem wel regelmatig vlak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:48

regelmatig slepen en vooral gebruiken met rijden houdt de bak redelijk goed. Af en toe de paarden er in om de hoeken en kantjes kort te houden die die bijharken of wat dieper slepen/lostrekken helpt ook.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:08

@DiamondHorse, Het is belangrijk dat je het worteldoek aan één stuk genaaid in de bak legt. Dan kunnen de paarden geen losse flappen omhoogtrekken. Wij hebben het al jaren in de bak en onze paarden lopen er los in en graven ook regelmatig kuilen tot op het doek. Ze kunnen het doek bij ons beslist niet omhoog trekken.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:13

wij hebbe eerst om de 8,5 meter drainege(hoe je het ook schrijft) drainage is ingegraven en ligt op schelpen (voor beter effect)
daarna als het goed is worteldoek en stierenzand daar over ander soort zand en daarover megatop bodem (soort pallet houdt snippers) en dit heeft een verend effect! we kunnen 12 maande in het jaar rijden alleen met laag sneeuw niet.. maar maakt niet uit hoeveel regen of vorst we kunnen over het algemeen altijd rijden! ideale bodems zijn dit
maar ik weet niet hoe diep die worteldoek ligt..
ik gok op zn 60/70 cm

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:00

Ook wij hebben gebruikt gemaakt van anti-wortel doek.
Bij ons ligt het 25 cm onder het zand, het komt niet spontaan omhoog.
Je moet wel opletten met het loshalen van de bak en geen paarden hebben die gaten graven.
Klopt het dat jij het bovenop zou willen hebben, zodat je geen onkruid meer hebt?
Kun je dan niet beter af en toe een keer spuiten met vergif?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:07

Jol1 schreef:
@DiamondHorse, Het is belangrijk dat je het worteldoek aan één stuk genaaid in de bak legt. Dan kunnen de paarden geen losse flappen omhoogtrekken. Wij hebben het al jaren in de bak en onze paarden lopen er los in en graven ook regelmatig kuilen tot op het doek. Ze kunnen het doek bij ons beslist niet omhoog trekken.

Wie heeft bij jullie die stukken aan elkaar genaaid?? :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:23

DiamondHorse schreef:
Alleen als je paarden los in je bak laat lopen, dan bestaat natuurlijk altijd de kans dat ze gaan graven en dan graven ze het doek omhoog, maar het "kruipt" niet vanzelf omhoog ;)

Klopt, daar hebben wij nu last van.
Dat is wel makkelijk te herstellen trouwens, als je weet hoe het doek zou moeten liggen, zand wegscheppen, doek weer neerleggen en zand over.
Dat er geen onkruid dan op groeit is volstrekt onzin.
Er groeiden van de zomer zelfs een tomaten- en aardappelplant op toen de pony's op de wei stonden.
We hebben erg veel werk gehad om de bak van deze planten 'schoon' te houden zelfs...

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:16

Wij hebben thuis ook anti worteldoek onder de rijbak. Dat hebben we vooral gedaan omdat het veen anders mn zand opvreet en dus voor het verzakken.

Voor het onkruid weet ik niet of het veel uit zal maken, aangezien er ook zaadjes door de lucht vliegen en dus ook op het zand zullen terechtkomen.

Bij ons lopen de paarden er niet los in, dus ze kunnen er ook niet gaan graven o.i.d. Dus ik weet niet hoe dat zit als je paard wel gaat graven en het omhoog probeert te halen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Maaiike94 op 14-11-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:18

vrienden van mijn ouders hebben dat ook, en volgens hun werkt het heel goed..
zij slepen nu ook gewoon de bak, zonder onkruid :)