Paddock veels te slijkerig, help!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hiantum

Paddock veels te slijkerig, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 11:55

Hallo :-)

Ik zit met een klein probleempje met de paddock, namelijk zoals in de titel vermeld: veels te slijkerig!

De bedoeling is dus om die wat te verharden maar ik heb geen idee met wat... Heb hier al het een en ander opgezocht en heb vanalles gevonden over stoeptegels en roosters en grastegels maar die kan ik allemaal niet leggen omdat ik op een boerderij sta en ik mag dus niet zomaar doen wat ik wil, zeker niet in de paddock. Ik heb al gedacht aan een goeie laag zand opgooien maar wordt dat dan na een tijdje niet weer een slijkboel??

En ik werk in een houtbedrijf dus houtsnippers kan ik ook gemakkelijk bekomen, maar dat is geloof ik maar goed voor 1 jaartje ofzo??
De paddock is ongeveer 8x12 meter met in het midden een schuilstal voor 2 paarden. Voorlopig staat dus enkel mijn paardje daar in dus ze heeft plaats genoeg, maar ze staat ook geen 5 minuten stil, en met de aanhoudende regen kun je dus al gaan voorstellen hoe het er daar uitziet ;-) Ze staat voorlopig nog 24/7 buiten, maar vanaf eind november gaat ze snachts binnen en overdag buiten in de paddock. Maar als we weer een winter krijgen zoals vorig jaar, heb ik dus een groot probleem :+ we zakten toen al tot aan de knieen weg in het slijk dus leuk is anders, zowel voor mij als voor haar.

Dus als iemand iets weet, laat het mij dan alstublieft weten!

Alvast bedankt :D

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:58

Wij hadden dat probleem ook met onze paddock, maar wij hebben het opgelost met de ecorasters van horsefriend. Dat bevalt super! Bestraten was bij ons geen optie, omdat de paarden geen ijzers hebben en hun hoeven dan te veel slijten. Mocht je interesse hebben, dan ben je altijd welkom om te komen kijken.

DubbelFun

Re: Paddock veels te slijkerig, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:28

@Hiantum : gewone houtsnippers zijn veel te scherp voor bij paarden. Die kunnen in de hoef gaan zitten(afbreken) en dan ontsteken.
De slijk uitgraven en nieuw zand storten is dan een goede mogelijkheid om het gaanbaar te houden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:23

@DubbelDun, dat hebben wij eerst ook gedaan, maar je kunt wel aan de gang blijven met dat zand vervangen. Binnen korte tijd wordt het weer een blubberzooi. (zelfs als je elke dag de mest eruit haalt)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:07

1x per 2 jaar moet je het zand vervangen

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:05

Onze piste staat momenteel nogal onder water .. Dus ook toch wel wat slijk ..

Zand bij storten kan misschien even helpen, maar denk niet dat dat een oplossing op lange termijn is .. Bovendien hadden we in de zomer teveel zand (te zwaar - Ondertussen zelfs zand laten weghalen) en bij een hevige regenbui heb je toch weer hetzelfde probleem .. Helaas weet ik ook niet meteen een oplossing ..

Onze piste/padock is gedraineerd maar blijkbaar onvoldoende om het water van de afgelopen dagen te kunnen afvoeren ..

Ik volg dit topic even ;)

Hiantum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 11:31

@jol1: ja die rasters heb ik ook al zien staan, maar zoals ik al vermelde mag ik niet zomaar doen wat ik wil en dat is er dus 1 van...

@dubbeldun: Ja gewone snippers zijn idd niet goed, maar ik had het over houtstof, of van die houtsnippers die je in de stal als ondergrond kan gebruiken.

Ik had ook al het idee dat het slijk laten weghalen iets zal zijn dat sowieso zal moeten gebeuren (word een rotklusje, want ik mag het met schep en kruiwagen doen :p)

En iets wat het slijk wat meer doet verstijven zou dat bestaan? Als ik al niet meer zo diep zou wegzakken ben ik ook al blij :)

in ieder geval al bedankt voor de reacties! :)

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:33

wij kunnen op het moment ook niet rijden door dat rotweer ,maar je kan kijken of er in de buurt geen binnenpiste te huur is,meestal is dat niet zo duur en kan je lekker binnen rijden. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:44

Hiantum schreef:
@dubbeldun: Ja gewone snippers zijn idd niet goed, maar ik had het over houtstof, of van die houtsnippers die je in de stal als ondergrond kan gebruiken.
Je bedoelt houtkrullen dus. Die zou ik buiten niet gebruiken. Dat gaat zeer snel rotten nl en dan heb je een nog groter probleem.
Ik had ook al het idee dat het slijk laten weghalen iets zal zijn dat sowieso zal moeten gebeuren (word een rotklusje, want ik mag het met schep en kruiwagen doen :p)
Dat is handmatig geen doen, dat moet je met een (mini)gravertje laten doen.
En iets wat het slijk wat meer doet verstijven zou dat bestaan? Als ik al niet meer zo diep zou wegzakken ben ik ook al blij :)
Vorst is heel goed in het verstijven van slijk, maar of je daar op zit te wachten :)
in ieder geval al bedankt voor de reacties! :)

Persoonlijk zit ik er aan te denken om gewoon de hele paddock te laten bestraten met een goede afvoer naar een zinkput. Dan ben je echt van die terugkerende ellende af.

Hiantum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 11:50

@quartusje: rijden is geen probleem hoor ;) de piste is goed onderhouden en ligt vlak naast een gracht dus het teveel aan water in de piste loopt meestal vanzelf daarheen.

@dubbeldun: ja idd houtkrullen srry ;) en nee op de vorst zit ik nou ook niet echt te wachten nee :p
als ik kon dat liet ik de paddock bestraten ja maar (ik weet het ik zeg het veel :p) van de boer is dat dan niet toegelaten met de uitleg als jij dat doet bij jou paard moet ik het doen bij al de rest... het is echt een leuke boerderij waar ik sta maar o wee als je iets wilt gaan veranderen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:50

dan lijkt me ophogen met schoon zand de enige optie...
Liefst zwaar/grof zand want dat laat goed water door.
Maar ook dan is afgraven van de slechte toplaag wel zo verstandig...
Dat kan de boer overigens ook doen met zo;n schuif of grondbak. Met zo'n kleine paddock niet zoveel werk. Zou het zeker niet met de hand doen. Dan kun je beter iemand vragen die het wil doen tegen vergoeding. Loonwerkers heb je vanaf zo'n 50 euro per uur. Denk dat ze er misschien een half uurtje mee bezig zijn, een uurtje als je ze gelijk het zand op de plek laat brengen met de grondbak... Als de boer er echt niet iets voor wil doen.
Als je zand laat brengen van een zandafgraving met een vrachtwagen, heb je al flink wat kuubs voor 100/200 euro...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:33

Wel vreemd dat die rasters niet mogen, want het ziet er helemaal niet anders uit dan dat je een zandpaddock hebt. Van die rasters zelf zie je helemaal niets. Daarnaast kun je ze er heel gemakkelijk weer uithalen, het is niet zo als bij bestrating. Ik zou dat dus toch nog eens goed navragen als ik jou was. Ik zou er als eigenaar alleen maar blij mee zijn.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:00

wuswa schreef:
1x per 2 jaar moet je het zand vervangen

Waarom moetje zand vervangen en kan je niet gewoon zand bijstorten?
Zand slijt toch niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:20

Ik vervang het ook niet, er gaat gewoon een nieuwe laag overheen.
Zand kan natuurlijk door de jaren heen wel vuiler worden, maar met de regen spoelt het meeste er wel weer uit ook.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:26

zand slijt wel, het wordt met de jaren steeds fijner, waardoor het slechter water door laat. Ook komt er steeds meer vuiligheid in waardoor het zand dicht slibt en er algen in-op gaan groeien. Daardoor laat het ook slechter water door. De laag vervangen en eventueel eerst de onderlaag weer even lostrekken zorgt voor behoudt van afvoer van het water de grond in.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:08

joyce B schreef:
zand slijt wel, het wordt met de jaren steeds fijner, waardoor het slechter water door laat. Ook komt er steeds meer vuiligheid in waardoor het zand dicht slibt en er algen in-op gaan groeien. Daardoor laat het ook slechter water door. De laag vervangen en eventueel eerst de onderlaag weer even lostrekken zorgt voor behoudt van afvoer van het water de grond in.

Juist! Ze noemen het geloof ik ook wel 'dode grond' (of zoiets).

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:27

ik heb ooit ergens gelezen over een soort plastic bolletjes (vraag me de naam niet, geen idee meer) die je dan onder het zand/grond mengt, als het heel nat is, gaan ze het water opzuigen en vasthouden waardoor de bak/paddock wat dan ook, begaanbaar blijft, in de zomer of bij droogte, geven ze het vocht weer af zodat het niet te stoffig word.. heb het ooit gezien in duistland en daar werkte het hartstikke prima! Normaal gezien kan je ze ook in NL bestellen.. alleen, je moet de naam vinden dan..
Het was volgens mij ook geneens zo heel duur..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:43

Volgens mij kun je die in kleine zakjes bij een bloemenverkoper krijgen. Is een soort gel.
Ik weet alleen niet wat dat met en paard doet als ie ze binnenkrijgt.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:54

dit zijn echt niet van die bolletjes die ze in vazen stoppen hoor!
Het is ook echt vooral bedoeld voor in de rijbak, plus het zit in het zand vermengt, en een paard gaat niet zo snel zand opeten lijkt me..?
Geen idee of het dus schadelijk is of niet indien ze het inslikken, ze werken althans wel geweldig..! Het zijn echt gewoon 'plastic' (lijkt er erg op) balletjes, met kleine gaatjes waarlangs het vocht dan binnensijpelt..

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:57

ik heb wel eens gezien dat er kunstgras ( gesnipperde vorm) inging. Hier blijft het iets luchtiger van en loopt het water beter weg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:36

@adoratie : heb je een site van die bolletjes of een foto ??

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:22

Hoe chemischer, hoe groter de kans op vergunning nodig hebben: tis vervuiling vlgs de gemeente/provinciale staten.
Zo me niets verbazen dat het verboden is eigenlijk in NL.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:10

misschien is van die klei-hydrokorrels een goed alternatief? Dat is in elk geval natuurlijk.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 09:51

Is er geen mogelijkheid om de paddock groter te maken?
8 x 12 is best klein, zeker als er nog een schuilstal bij in staat en dan heb je ook eerder dat ze weer over de mest heen lopen en dit vertrappen met het zand :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:49

Ik heb jaren één paddock gehad voor 2 paarden en die was 7x20. je moet gewoon zorgen dat de bodem goed blijft en investeren(werk en geld) om hem goed te houden.
Als je er niets aan doet wordt het idd een ramp.