hoe zadelen jullie op?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

hoe zadelen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 09:58

Hallo,

ik kreeg vandaag op mijn hyves opeens een opmerking van een kind dat bij mijn vriendin in de groep rijd op de manege.
(kind meent zichzelf heel erg veel, en zaagt haar paard aan de teugel)

de opmerking: jij kunt echt goed opzadelen , DUS NIET je doet eerst het sjabrak en dan pas het zadel...das echt zo verkeerd wat ben jij 12 ofzo of weet je niet hoe je met paarden meot omgaan..

daarop had ik echt zo iets van wtf... :( , nee hoe zij der paard opzadelt is wat moois... die zet paard kort vast in de stal, gooit het zadel met dekje en bondje en al derop, pakt de singel en trekt die meteen zo strak mogenlijk aan...vind het raar dat paardje protesteerd geeft daarop een tik op de neus..

hoe ik het doe: laat paardje lekker eten hoe dat hij wil, leg sjabrakje rustig op, waarna ik het zadel erop leg en dan pas pak ik de singel die ik gaatje voor gaatje vast maak....

nu mijn vraag aan jullie, en ik wil eerlijke reacties: wie doet het juist, en hoe zadelen jullie op?

mickydo

Re: hoe zadelen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:08

Heel apart verhaal .....

Maar goed , hoe ik mijn paard opzadel en denk dat dit de juiste manier is..
Meneer staat vast op de gang , krijgt niets te eten , vind ik niet nodig tijdens poetsen en zadelen . Leg eerst mijn pad op zijn rug , dan het zadel , zorg ervoor dat mijn pad goed ligt met zadel en al en singel dan rustig aan. Vervolgens laat ik hem zijn beide voorbenen om en om strekken , dit zodat er geen velletjes , haartjes e.d tussen de singel zitten.
Na het instappen controleer ik mijn singel nog en dan kan de training beginnen ;)
Beetje jou manier dus maar dan wat uitgebreider !

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:09

Lekker laten banketstaaf.
Als jij en je paard je op jouw manier prettig bij voelen doe je het prima.

Ik houd altijd het halstertouw in mn hand als ik BBP (heb geen zadel) erop leg. Omdat paardlief het nog steeds spannend vindt, waarna ze de neiging heeft om te gaan hangen als ze vast staat. Dan op het 1e gaatje, als hoofdstel erin zit singel ik aan. Vervolgens in de rijbak check ik het nog een keer.

En of je eerst het dekje doet, of alles tegelijk, maakt niet zoveel uit hoor.
Wat een kind :')

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:17

nou da is jou manier toch echt wel veel beter hoor! Lekker laten kletsen ;)

Ik zadel mijn paarden op verschillende manieren op

de ene keer staat ie vast op de gangpad, de andere keer staat ie zonder touw, de andere keer helemaal los en weer de andere keer staat ie nog in z'n stal..

verder doe ik de ene keer 1 of 2 borstels en de hoeven en de andere keer poets ik 'extra' goed..

dan het dekje, zadel, singel, (als ze geschoren zijn) deken, hoofdstel en eventueel beenbescherming + borsttuig/martingaal..

en dat doe ik ook nooit op vaste volgorde.. (doe trouwens nooit het dekje+zadel tegelijk)

En als ik niet zo veel tijd over heb om nog één te rijden voor ik ga eten (meestal rond half 7) ga ik eerst alles poetsen + opzadelen (geen hoofdstel natuurlijk) met een dekentje erover. Dan kan ik na het eten meteen alles in één keer rijden.. :)

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:21

Ik doe eerst het dekje erop, dan eventueel het bontje, dan het zadel en dan de singel (losjes). Beenbescherming.. Daarna het hoofdstel. Na het hoofdstel, aansingelen..

Ik vind jouw manier toch wel beter dan de manier van het kind. :D

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 10:23

had laatst ook een opmerking van haar bij deze foto:

Afbeelding

dat het zielig was enzo en wat ik me wel niet meende om een paard achter dat ding in te duwen.
tja exel die haalt nog wel eens gekke dingen uit, en op een ochtend toen ik de weide inliep stond hij daarzo achter ;)

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:31

Ik doe het op diverse manieren. Als ik het paard aan een halster heb staan dan zadel ik op. Of dekje los,bontje los en dan het zadel. Of alles tegelijk, maar kijk altijd of alles helemaal goed zit en de druk verdeling klopt met het bontje. Voor achter en links rechts. Daarna doe ik het halster om z'n hals met de touwen los over zijn hals en dan doe ik het hoofdstel in.

Als het paard op stal staat laat ik hem gewoon stil staan. Is het paard was bewegelijk of hapt hij met zadelen dan hang ik vast het hoofdstel erin, maar laat dan het riempje bij de mond wel los. De singel doe ik vast maar niet strak. Voordat ik naar de bak loop doe ik het riempje vast en in de bak singel ik dan goed aan. Na het rijden stap ik af en doe ik meteen de beugels omhoog en de singel 2 gaatjes losser. Daarna zadel ik af op stal. Eerst het zadel dan het hoofdstel.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:41

silvericathy schreef:
Hallo,

de opmerking: jij kunt echt goed opzadelen , DUS NIET je doet eerst het sjabrak en dan pas het zadel...das echt zo verkeerd wat ben jij 12 ofzo of weet je niet hoe je met paarden meot omgaan..

Wat had je dan moeten doen, eerst het zadel erop en daarna pas het sjabrak?
Ten tweede: er zijn mensen die standaard hun dekje/sjabrak onder hun zadel laten liggen. persoonlijk haal ik het liever los van elkaar zodat mn dekje goed kan drogen/ of ik het uit kan wassen. Maar dat is voor een ieder persoonlijk.
Ten derde: een ieder zet zijn paard op zijn eigen manier vast. De een zet hem met twee touwen vast, d ander met één (ik dus) en sommigen laten het paard los staan. Dat ligt helemaal aan wat het paard is aangeleerd en hoe zijn/haar karakter is.

Mijn conclusie is dat er geen goede of foute manier van opzadelen is, zolang je je paard niet hindert of pijn doet, moet je gewoon doen wat voor jou en het paard het prettigst werkt.
Krijg je hier toch opmerkingen over die je niet leuk vind: die blokkeerfunctie op hyves werkt verdomd goed ;)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 10:43

hihi dat van die blokkeerfuncitie op hyves had ik nog niet eeens bedacht
ga meteen eens kijken of dat mogenlijk is...

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:39

Geniaale foto haha! Wij hebben ook vaker last van boeven hier hihi!! Maar ja, ik wil niet zeggen dat dat meisje/vrouw het fout doet. Maar zelf ben ik daar ook niet van. Ik zet mijn paard vaak buiten zijn stal aan de ketting, dit omdat hij graag aan zijn touw knabbeld en dus ook lostrekt. Vervolgens poets ik hem, leg ik het dekje erop, daarna rustig het zadel. Vervolgens doe ik ook gaatje voor gaatje (behalve in het begin, hier is hij heel los) vast. Denk zelf dat ze dit lekkerder vinden dan hard aantrekken. Vervolgens singel ik hem nog eens na, wanneer zijn hoofdstel in is en vlak nadat ik in galop ben geweest.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:44

Die foto is echt zo schattig! < 3

Hoe ik het doe. Ik doe mijn paard een touwhalster&leadrope om (ze staat in de wei dus ik heb geen staldeur ofzo om haar aan vast te maken). Dan doe ik soms eerst dekje en dan zadel, maar soms ook in 1 keer (mijn dekje zit met 4 klittebandjes aan mijn zadel vast (boomloos), dus die ligt eigenlijk altijd goed). Dan singel ik 1 of 2 gaatjes aan, dus nog heel losjes. Dan ga ik even een rondje stappen zodat ze haar buik wat minder uit zet, en dan singel ik nog een stukje aan. Dan het hoofdstel en dan kijken of er nog een stukje aangesingeld kan worden. Dan even de voorbenen strekken zodat er geen velletjes zitten, en dan klaar. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:50

hihi die foto is grappig en tja als dat een "accidentje is "so what"
Ik moet wel zeggen dat ik het ook geen fijn idee zou vinden dat jij je paard zo standaard opstald

en ik denk niet dat jij "fout" opzadelt.
ik leg ook eerst dekje, dan bontje en dan zadel erop. positioneer tijdens elke stap trek alles goed omhoog in de kamer en bevestig dan pas mijn singel. Ik singel pas volledig aan wanneer ik naar de piste gewandeld ben en ga opstappen.
Hierbij kan paard gebonden of gewoon los in de stal staan (erbuiten wel altijd gebonden) Nooit voer want ik heb een hekel aan een paard dat daarna met bit ook denkt nog te kunnen eten en ondertussen zijn smurrie aan mij probeert af te vegen...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:52

ponyfee schreef:
silvericathy schreef:
Hallo,

Wat had je dan moeten doen, eerst het zadel erop en daarna pas het sjabrak?

:=

TS ik vind jouw manier echt beter dan die van dat aparte meisje hoor :(:)

mijn pony staat altijd los in de gang bij mijn kast, hij kent het commando 'blijf'. Ik pak eerst het dekje dat leg ik er op (na het poetsen natuurlijk), dan leg ik het zadel er op, dan doe ik de singel er aan en maak die op het meest losse gaatje vast, dan doe ik het hoofdstel om, dan singel ik iets aan, dan pak ik m'n cap en handschoenen, singel ik weer aan, dan loop ik een paar passen met hem en laat hem zijn benen naar voren strekken zodat de huid goed zit, en singel ik weer aan.

dekje en singel haal ik altijd los zodat ze beter kunnen drogen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:54

Citaat:
dekje en singel haal ik altijd los zodat ze beter kunnen drogen.

idd zo doe ik het ook, alles droogt beter en kan afgeborsteld worden indien nodig

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:58

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:59

petitparis schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik het ook geen fijn idee zou vinden dat jij je paard zo standaard opstald

mag ik vragen wat je bedoelt met standaard opstald ? snap hem niet ;(

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:05

Meid waar maak je je druk om. Volgens mij heb je zelf heel goed door dat ze onzin praat en uithaalt.

Ik leg eerst het dekje, een stuk over de hals, daarna het zadel erop, trek het dekje goed in de kamer en laat de boel dan naar achteren glijden tot het op zijn plaats ligt. Zo weet ik zeker dat alle haren mooi glad liggen. Daarna doe ik de singel eraan en singel zachtjes aan. Dan het hoofdstel en pas na het hoofdstel singel ik nog een keer aan. Daarna loop ik zo een 20 m en zadel ik voor de 3e keer aan. Dekje en singel haal ik na het rijden weer van het zadel af omdat ze worden gewassen na het rijden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:07

Paard staat hier meestal wel vast. Sjabrakje op en goed leggen. Dan zadel erop en goed leggen. Dan aansingelen. Meestal gewoon losjes. Dan het hoofdstel. Weer aansingelen. Dan riempjes vastmaken van het hoofdstel. Cap opdoen. Aansingelen. Beugels uit trekken en dan opstappen. :)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:09

@lara_silver: wat jij doet ga ik ook eens proberen, lijkt me een goede tip :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:10

Leg het zadel wel zàchtjes op de halsaanzet bij de schoft, niet erop kwakken. ;)

edit: nekaanzet --> halsaanzet, weselijk verschil :P

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:16

Ik zet mijn paard meestal vast in de poetsplaats, dan goed poetsen en bandages/beschermers aan. Dan dekje, bontje en zadel erop en singel vastmaken (gewoon op eerste gaatje)
dan halster los (paard blijft altijd gewoon staan :D ) en dan hoofdstel (+martingaal of iets dergelijks) aan en nog eens aansingelen
dan als ik 5 minuutjes erop zit nog 1 gaatje bijtrekken en bij uitstappen 2 of 3 gaatjes losser

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:19

@lara_silver: ik doe het met alle liefde :D
kan er echt niet tegen als ik mensen een zadel erop zie kwakken..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:20

silvericathy schreef:
@lara_silver: ik doe het met alle liefde :D
kan er echt niet tegen als ik mensen een zadel erop zie kwakken..

Gelukkig! Maar ach, al die mensen gaan nog wel eens een paard tegenkomen dat ze heel snel leert dat ruw opzadelen not done is. ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:21

Tsja.

Zadel erop doen.
Alles even loshalen als er wat verkeerd ligt/hangt.
De Sjabrak wat omhoog doen om de schoften vrij te houden.
En aansingelen.
Eerst zet ik hem op 3 of 4 pas in de rijbak zet ik hem op 6[het strakste]
En ik zadel niet op wanneer ze te kort vast staat.

In stal zet ik haar niet vast, gewoon het deurtje dichthouden dan opzadelen en hoofdstelletje aan doen.[of hoe je het ook zegt :+ ]

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:07

silvericathy schreef:
petitparis schreef:

mag ik vragen wat je bedoelt met standaard opstald ? snap hem niet ;(

ik bedoelde als je je paard echt elke dag in zo'n klein donker hok zou zetten, achter zo'n rare bak.
Maar als die er zelf gewoon in en uit kan wanneer die wil, is er niks zielig aan.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 12-11-10 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt