Hoe weide afspannen voor shet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Hoe weide afspannen voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:58

Hoi,,

Wij staan met onze shet op een privéstalling, permament op een weide. Deze is gewoon afgespannen met schrikdraad en nog enkele dikke touwen. Toch slaagt hij er altijd in opnieuw te ontsnappen.
Nu vinden de staleigenaars dat ik de weide dan maar zelf goed moet afspannen.

Hebben jullie tips om de weide op een goede, maar toch goeikope manier shet-proof te maken?

Groetjes

Marigold

Re: Hoe weide afspannen voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:07

een laag draadje onderlangs en goed stroom erop.
en zorgen dat er niet teveel reden is uit te breken zoals genoeg eten in de wei en niet veel eten buiten de wei het gaat meestal toch om groener gras bij pony's

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 23:10

gaat hij los door :) dus dat is geen oplossing..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:13

Gaat hij los door? Hoe bedoel je dat?

Genoeg stroom erop, desnoods een dubbel draadje spannen (vlak achter elkaar) en idd zorgen dat er geen rede is om uit te moeten breken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:17

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:18

Zeker shets zijn bekende met een lekkere dikke vacht en hun hardheid voor pijn.
Staat er wel genoeg schrik op het draad? Misschien is zijn vacht al zo dik dat hij te weinig voelt van de klapkracht, je zou een paar draadjes van schrikdraad in manen kunnen knopen. Zodra die de afrastering aanraakt is de klap steviger.

Een andere oplossing is meer draden spannen sommige houdini's kunnen daar dus niet tussen door of onderdoor, zet meer palen tussen de huidige, dat er minder speling zit tussen de draden en er meer gewurmt moet worden.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 09:57

BlueStar schreef:
Zeker shets zijn bekende met een lekkere dikke vacht en hun hardheid voor pijn.
Staat er wel genoeg schrik op het draad? Misschien is zijn vacht al zo dik dat hij te weinig voelt van de klapkracht, je zou een paar draadjes van schrikdraad in manen kunnen knopen. Zodra die de afrastering aanraakt is de klap steviger.

Een andere oplossing is meer draden spannen sommige houdini's kunnen daar dus niet tussen door of onderdoor, zet meer palen tussen de huidige, dat er minder speling zit tussen de draden en er meer gewurmt moet worden.

Zo'n draadje tussen zijn manen heeft hij al.. En stroom staat er genoeg op :P Hij trekt zich er gewoon niets van uit. Hij crost er gewoon doorheen..
Speling zit er dus ook niet echt meer op de draden en er zijn er al bijgespannen ;) Hij is weer een paar maanden in de wei gebleven en nu is hij weer bezig }:0 en eens hij begonnen is, hou je hem dus echt niet binnen..

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:02

denk toch meer stroom erop .
Hier staan meerdere shets, incl veulen.

Ik zal je zeggen , als die door het draad gaan komen de vonken zijn mond uit .
Zijn dus allemaal geen uitbrekers (meer ).

En wat ook helpt (is misschien hard) hoofd nat maken en tegen het stroom draad houden .

Hier blijven ze er allemaal netjes achter , en zijn maar 2 draadjes .

Mijn veulen ging er 1 keer doorheen , en had gewoon 2 plekken van het draad op zijn borst .
Was meteen genezen, en kan hem nu overal achter elk draadje zetten .
heel soms probeert hij nog een poging, maar daar komt hij dan heel snel achter

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:03

Wei hebben de hele wei omheind met schapengaas en geen
probleem met ontsnappende shetjes :)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:06

Ik heb voor mijn shet een omheining van palen (om de 4 meter) met lint ( 4 cm breed). Op elke paal zo'n spannerdje zodat het goed strak blijft, en idd veel stroom erop. De manen van mijn shet heb ik ingevlochten zodat de stroom er goed doorkomt, als ze eruit wil gaan. Ze blijft nu keurig achter het lint. ( ik heb lint op 50 en 110 cm, en heb er een tinker bijlopen)

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:08

mijn shetje houd ik gewoon in de wei, niks schapengaas, of wat dan ook, alleen een stroomdraadje in de manen (als antenne op dr hoofd) en als ze dan onder door wil, komt ze hoe dan ook met haar antenne tegen dat draad aan, beste klap stroom erop, en zorgen dat ze een vriendje heeft, nu breekt ze alleen nog uit als ze samen gaan. mijn draadjes staan op 45 cm en 1 meter, en mn kwpner blijft daar ook gwoon achter, 1x laten voelen dat er een beste klap stroom op staat en dan leren ze het wel af.
of anders hout, maar dat is wel duur.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:09

Mijn shet Hans is een echte houdini, ik heb hem heel wat keren uit een andere wei geplukt. Bleek toch de stroom niet goed door te komen door de begroeiing. Nu heb ik een stroomapparaatje zelf gekocht (eerst was ik afhankelijk van andere mensen). Hij heeft toen een goede tik gehad van de stroom en nu is het over. Maar als ik de stroom er nu een dag afhaal dan staat hij de dag erna gegarandeerd in de andere wei. We hebben nu 3 draden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:46

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:06

Een klok op stroom heeft ook meer klapkracht dan een paddestoel, wel een uitgave maar werkt wel een stuk beter. Dun draad vervangen voor lint of dik draad. En ja een rib uit je lijf maar wel veiliger voor je pony. Misschien kan je overleggen met staleigenaar?

Begin dit jaar kregen wij een 8 maanden wolbol van een haflinger, je raad het al 3 minuten en meneer stond niet meer op de paddock maar in de wei, 2 bovendraden kapot geduwd door meneer. De welsh heeft op een eerdere stal al eens goed kennis gemaakt met klapkracht en die bleef op de paddock, hij hoefde alleen maar over het onderdraadje te stappen die bijna op de vloer lag.

Bij ons stond het hooiland ook op de circel van de klok, die hebben we van onze wei/paddock circel afgehaald waardoor er nog meer klapkracht bij ons kwam. De wolbol had het nog 1 x geprobeerd daarna nooit meer. Zelfs als we vergeten het stroom erop te zetten laten ze het beide wel uit hun hoofd om toch uit te breken :D

hr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:52

misschien schapengaas met stroomdraad en heel veel prik!!!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:50

Mijn eeuwige advies: schaf een boot- of vrachtwagen accu aan. En laat ze vervolgens even kennismaken met de nieuwe kracht op het schrikdraad. Respect voor het leven! :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:48

Zet hem maar eens flink met zijn neus tegen het stroomdraad. Vaak hebben ze er daarna wel respect voor...

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:05

Ik heb ook een shet die voorheen met enige regelmaat onder de draad ging.
Ik heb toen een kleine wei gemaakt (in de grote wei) ongeveer een volte groot met prikpaaltjes en oranje nylon koord ik had 4 draden gespannen op een prikpaaltje van 1,10m dus om de 25 cm bij elk paaltje heb ik de draad een paar keer om de houder gedraaid, zodat de draad er niet uit kon springen. De paaltjes had ik om de 2,5 meter staan. ik heb het stroom rechtstreeks aan de draad aangesloten, alleen op de kleine weide zodat er geen zwakte van de kracht optreed door lengte of andere kortsluiting. ik deed hem in de wei en meneer probeerde het gelijk, doordat ik 4 draden strak had gespannen bleef hij met zijn hals in de draad hangen en hij heeft toen flinke stroom gehad, hij heeft het die dag nog een paar keer geprobeerd en sindsdien blijft hij achter 1 draadje op 90 cm. Hij heeft respect gekregen voor stroom en soms kijkt hij nog met zijn neus of er stroom op staat (heel voorzichtig) maar hij is er nooit meer uitgeweest.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:20

Wil/moet je persé met schrikdraad afzetten? Ik ben nu een hek aan het maken met gaas en hout en aan de binnenkant nog een schrikdraadje om het schuren tegen te gaan. Misschien kan je daar iets mee? Mijn jongste shet gaat op het onderste draadje staan, doet haar hoofd omlaag en loopt zo onder het draad door :+ Als ik mijn wei in 2en verdeel met schrikdraad vd zomer moet ik daar ook nog iets op gaan vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:37

zorg in elk geval voor voldoende voer in het sutk waar de shet staat zodat het minder redenen heeft om uit te breken.
ze staan bij ons achter 3 daden die vrij laag zitten,maar gaan er nooit onderdoor

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:42

de welsh van mij zusje presteert het ook om steed door het draad te gaan. nu hebben wij 6 draadjes vrij dicht op elkaar gedaan en het werkt hij komt er niet meer uit.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:55

Groen tuingaas van een meter hoog met daarvoor 3 draden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:56

shetlander,s zijn kleine moster,s
helaas niks aan te doen ze ontsnappen overal :P

nee hoor grapje
je moet gewoon gietengaas halen
dat oranje met stroom erop
dan komen ze er niet meer uit

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:57

Wij hebben planken op ca 30/40 cm en daar onder en boven glad stroomdraad, daar weer boven koord

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:01

Nibbit schreef:
Wij hebben planken op ca 30/40 cm en daar onder en boven glad stroomdraad, daar weer boven koord

ja maar hoe groot is jou weiland hout is namelijk erg duur
vooral als je hout wil gebruiken met dat ene keur merk