Solliciteerd mijn paard voor knaagdier???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Solliciteerd mijn paard voor knaagdier???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 09:39

Ja.. De titel klinkt nog grappig, maar in feite word het nu een serieus probleem.. :\

Sinds een kleine 2 weken staan mijn paarden 's nachts weer op stal.
Ze hebben sinds begin dit jaar 24/7 buiten gestaan maar omdat ik mijn land een beetje wil sparen heb ik ze er 's nachts nu af en staan ze dus binnen. Geen probleem zou je denken, maar een van mijn merries ontpopt bij zichzelf een heel irritante stalondeugd.

Ze knaagt de hele nacht aan haar houten boxwanden, we hebben er slaploze nachten van omdat we boven de stallen slapen en het geluid van haar spelletje houd ons gewoon wakker... Buiten dat is het gewoon vreselijk slecht voor haar gebit.

Ondanks dat haar stalwanden stijf staan van de antibijt en PBH spray knaagt ze vrolijk door. Zonder géne, want als we gaan kijken om weer wat antibijt te spuiten, staat ze gewoon vrolijk door te knagen.

Ze heeft, zoals het ons lijkt, niks te kort. Overdag weidegang (5/6 uur), dagelijks beweging hetzij ohz als aan de longe, ze krijgt de gebruikelijke aandacht met poetsen etc, en ze krijgt voldoende kwalitatief ruwvoer en goed krachtvoer.
Je zou denken dat ze niks te kort komt, maar toch verveelt ze zich stierlijk 's nachts.. Tenminste, ik steek dit knagen in de eerste instantie op verveling.

Ik heb nog niet eerder een paard gehad met stalondeugden, dus ik weet me niet zo goed raad.. We worden er kriegel van en willen ook wel eens een nacht doorslapen... ;)

Wie o wie heeft de gouden tip om dit te stoppen en ons onze nachtrust weer terug te geven en er voor te zorgen dat mijn paard straks geen kunstgebitje moet..

Miss_Arie

Re: Solliciteerd mijn paard voor knaagdier???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:44

ik heb wel eens gehoord dat mensen hun deken in smeerden met sambal, om te voorkomen dat de deken weer werd kapot gemaakt door een ander paard.

als je alle soorten anti-bijt al hebt geprobeerd kan je dat misschien proberen.
ik heb geen idee of het ook werkt (dat hoor ja dan weer niet!)

succes met je vervelende en vermoeiende probleem!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:55

Ik had vorig jaar ook zo een topic als deze lopen. Mijn twee tinker veulens vraten vrolijk hun hele stal op. Houten planken en uiteindelijk het multiplex.
Ik heb ook alles geprobeerd, maar heb het nooit voor elkaar gekregen dat ze ermee stopte. Vroeger gebruikte we altijd van dat hele fijne kippengaas om het af te werken zodat ze iig niet meer aan het hout kunnen.
Maar ik denk dat het niet zozeer een ding is van meer ruwvoer geven. Vol is nou eenmaal vol. Ik denk dat het meer een obsessie word door verveling. Teveel voer ineens. Op de weide moeten ze een hele dag grazen om genoegvoeding binnen te krijgen. Doordat ze meer krachtvoer krijgen en het ruwvoer makkelijker te eten is, zijn ze sneller vol en houden ze dus tijd over. Speeltjes zouden kunnen helpen. Maar ook als je een manier bedenkt waardoor ze echt een hele dag bezig zijn om hun hooi op te kunnen eten. als je een hooiruif hebt dan kan je er gaas aan de binnenkant tegen doen. Door te zorgen dat het een moeilijke klus is om het hooi te eten en het echt een hele dag duurt voordat ze haar portie binnen heeft (ze zal echt wel blijven eten) zal ze minder geneigd zijn haar energie in negative dingen te steken. Als je via een hooinet eten geeft, doe er dan een aantal over elkaar heen zodat de mazen kleiner worden en het minder makkelijk is om het hooi er met grote plukken uit te trekken.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 10:10

Ik heb een jollybal etc., normaal kijkt ze er niet naar om, maar misschien kan ik die eens in haar stal leggen.
De tip over de ruif/hooinetten is ook wel een goeie, misschien dat ik dat eens kan proberen... Bedankt.. :)

Het gekke is dat ik vorig jaar hetzelfde stal/voerbeleid had vanaf November en toen heeft ze het nooit gedaan... :? Het is dus echt iets wat is op komen zetten, ze voelt zich er schijnbaar goed bij anders zou ze niet door blijven gaan... :\

En sambal? Zou dat werken? Ik zie me al zitten, met een kwastje de wanden schilderen met sambal! :))
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 09-11-10 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:11

Wij gebruiken carboleum en dat vinden ze echt heeeeeel vies.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 10:12

Dat is idd ook nog een goeie! :)*

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:13

moet je wel even goed in laten trekken anders heb je een zwart paard! :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 10:15

:') Weer eens wat anders...

Als ik dat smorgens als ze op de wei staan er op smeer dan is het 's avonds toch wel droog?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:18

ik heb voor mijn snel eter, en dus daarna boefje, ook een hooinet gehaald. zijn ze veel anger bezig hun eten op te eten.

Je kan ook als je naar bed gaat, er nog een keer wat hooi in leggen.

Sambal helpt niets, daar eten ze lekker door heen.
Misschien een likit ophangen, of je hooinet aan een balk achtig iets midden in de stal, zodat ie geen steun heeft van muren, om het hooinet tegen aan te duwen, en zo dus makkelijker kan eten. Als het hooinet in de stal zweeft, bemoeilijkt dat het eten ook.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:19

Wij gebruiken ook carboleum. Werkt echt heel goed!

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:21

ja,het trekt heel snel in het hout. Zo hebben wij het ook gedaan en tot nu toe geen zwarte fjorden. Je kan kijken of je na een dag nog een keer moet doen.Ligt denk een beetje aan het hout. Bij ons was 1x insmeren genoeg, wel lekker royaal smeren. Doe wel even plastic handschoenen of iets dergelijks aan. En oude kleren

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 10:22

Likit krijgen ze niet hier, dat zit bomvol suikers en andere zoete troep.. ;)
Voor we naar bed gaan krijgen ze hooi, ze begint meestal rond een uurtje of 2/3 te spoken...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:33

Enige probleem is dat je al een vat carboleum moet hebben staan, want het mag in nederland niet meer verkocht worden. Is nu bruinoleum en werkt voor geen meter. Ik zou toch maar eens beginnen om onbeperkt hooi te geven en eventueel in een hooinet. Zorg ervoor dat ze 's ochtends nog een klein beetje hooi overheeft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:34

dan zou ik zeggen, fijnmazig hooinet, dan is ie wel even zoet.
ik heb ernog wel 1 te koop :D

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:39

Wij hebben inderdaad ook netten met hooi hangen die helemaal vol zitten snachts

op de foto zie een stukje van het net, zelfgemaakt, fijnmazig, zijn ze lekker lang bezig. Het hout wat je ziet, is ingesmeerd met carboleum.
Afbeelding

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 10:41

Onbeperkt hooi begin ik echt niet aan, sorry.. Ze is al moddervet en ons hooi (van eigen land) is te voedzaam om het onbeperkt te geven... Vorig jaar heb ik zo ongeveer onbeperkt gegeven en geloof me, op een Haflinger zit geen stop. Het is een bodemloze put..
Ik ga haar niet volduwen met eten, wat ze niet nodig heeft, omdat ze haar gedonder moet houden.. Ik heb er nog 5 op stal die dan ook onbeperkt moeten gaan krijgen omdat die anders gaan donderen omdat die ook de hele nacht eten willen.. ;)

Carboleum is vast in België of DLD nog wel te krijgen, daar kom ik met regelmaat, dus dat valt wel te regelen. :)

Hooinetten heb ik zat, dus dat kan ik wel proberen..

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:44

dat is ook wer zo inderdaad. Wij hebben iets schraler hooi, omdat ik inderdaad ook geen zin heb in superdikke fjorden en kan het gelukkig wel onbeperkt geven.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 12:58

Heb net even rondgebeld en de buurman heeft carboleum, dus binnenkort gaan we dat er eens opsmeren... *D

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:59

Wij geven wel onbeperkt hooi hoor.
Overdag krijgen ze eiwitrijk hooi te eten, vooral omdat Gandhi in de groei is en wel wat extras mag gebruiken en verder heb ik oud eiwitarm hooi in netten overal hangen. Puur om stalondeugden tegen te gaan.

Hier zit niets geen voedingsstoffen in en is puur buikvulling. Zou daar toch es over nadenken..tenzij je nachtrust je niet heilig is..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:02

Heb je wilgen op het erf staan? Je kan als je je wanden bijtproof hebt gemaakt wilgentak/stronk aanbieden om van de knagen. Ik zou er niet vanuit gaan dat wilgentakken geven alleen, een einde maakt aan het knagen aan de stalwand.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:03

Zoals ik al zei ga ik geen onbeperkt hooi geven, ze heeft het niet nodig.. :n Ik heb een zolder vol hooi voor ze, maar dat is niet geschikt om onbeperkt te geven, daarom krijgen ze per dag 3 porties.. smorgens vroeg, voor het donker als ze binnen komen en als we naar bed gaan.. Meer dan zat voor die tientonners van mij.. ;)

Ander hooi aankopen wil mijn vriend niet, het hooi is reteduur en we beschikken over voldoende en zeer goed hooi dus hij wil er geen extra aankopen..

Wilgentakken hebben we wel, die krijgen ze ook met regelmaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:06

tsja paarden stammen af van bevers he...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:06

Ik heb ook twee knaagdieren. Op de hekken van de wei heb ik ook carboleum. Maar binnen in zoals al gezegd heb ik gewoon de wanden behangen met kippengaas. Vooral de balken waar ze bijkonden. Nu heb ik nergens meer last van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:07

Het schijnt dat paarden die knagen een tekort van iets hebben,als je iedere dag een scheut appelazijn door het voer doet stoppen ze na 2 weken met knagen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:11

Ik verkocht vroegen anti-bijt spul vanuit Engeland, helaas van de markt gehaald, maar dat was op basis van pili-pili.
Ik zou maar aan de slag gaan met de carboleum, want sambal/pili-pili/tabasco wordt in zo' n kleine verpakkingen verkocht, daar betaal je je blauw aan, hout absorbeert immers he.

Heeft ze wel een gewone liksteen?