paard doet modderzwemmen, wat nu?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

paard doet modderzwemmen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:11

Jaaa je leest het goed.

Mijn paard doet aan modder zwemmen, en niet een klein beetje....

Ze staat met 3 vriendjes in een hele grote wei, een klein voorstukje wat uitloopt op de grote wei.
Nu is natuurlijk met dit weer dat voorstukje een modderpoel en dan bedoel ik ook echt waar op bepaalde plekken tot halverwege het onderbeen in het water kunnen staan. staan ze 's avonds met z'n 4en in de dansen en ruzie maken wie er als eerste uit mag.
Volgens mij waagt het gemiddelde paard zich niet aan die 'gevaarlijke beenzuigende' diepe modder plassen.

Nu heeft mijn merrie de gewoonte om zodra ze in de wei komt eerst een heerlijke duik in het modder bad te nemen. En als het haar even uitkomt halverwege de dag nog een keer.... en nog even een keer voor ze naar binnen mag.

en dan is het niet gewoon even gauw rollen,, neeeeeee dat moet dan languit, schurend door het water, net zolang dat ze oor tot staart en van hoef tot schoft haar dagelijkse modderbad heeft gehad.

Nu het probleem; als ik 's avonds dan lekker denk te gaan rijden kan ik er niet fatsoenlijk een zadel opleggen en de singel aantrekken omdat mevrouw serieus tot halverwege de rug onder de modder zit. Laat staan dat ik peesbeschermers om kan doen.

Ze heeft gewoon een deken op die voor met 2 sluitingen vast zit, 2 singels, bilkoorden en een staart riem. Maar die diepe plas kan een deken niet tegen op.

Nu kan ik natuurlijk niet voorkomen dat ze de modder in duikt.
Maar wie kent dit probleem, hoe zorg jij er voor dat je 's avonds wel gewoon kunt rijden zonder schuurplekken te krijgen?

of ben ik hier de enige die een varkentje op stal heeft staan?

Help!

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:15

jeetje das ook geen doen!! bij mij lopen ze erdoor ls een stel gekken waardoor de spetters soms tot op mijn rug zitten. :=
zou je het stuk niet tijdelijk kunnen afzetten met wat prikpaaltjes en een beetje stroom?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:16

Een nieuwe ingang maken en de modderpoel afzetten? Of houtsnippers bestellen en in de modderpoel laten storten?

ikke20

Re: paard doet modderzwemmen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:19

mijn paddock is op het moment 1 en al blub.

wat je kan doen is gewoon kruiwagen pakken mestboybakje erbij en het water in de kruiwagen scheppen en ergens tussen de bossen gooien. zo ben je een hoop water kwijt. wat ook nog kan is een emmer kapot maken een vuilwaterpomp erin en het zo eruit pompen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:22

Nouja het probleem is een beetje dat ik op een hele simpele pensionstal sta, geen gedoe, geen gezeur. hier is de prijs ook naar. De boer heb ik het ook wel is aangegeven maar die heeft zoiets van ja als ik dat bij de wei moet doen waar die van jou in staat moet ik dat bij de rest ook doen en als ik dat stuk zou afzetten moet de boer door de modder om ze binnen te halen. en met houtsnippers voor elke wei word een duur grapje.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:30

Voor het idee.. het modder stuk is zo'n 4 bij 12.... dus de wei aanpassen is niet een makkelijke optie.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:30

hihihihi heb je niet een filmpje van het modderzwemmen je schrijft t geweldig op dat ik me nu een paard met van die vlindertjes om op dr rug voorbij zie drijven....

de meest voor de hand liggende oplossingen zijn gegevenen en eigenlijk denk ik dat t storten van houtsnippers maar een tijdelijke oplossing is.

blijft ze het jaar rond op de wei of is t nog voor kort?

ik weet dat je van die boeg beschermers hebt voor onder je deken die zitten super strak om t lijf heen wie weet komt daar geen vuil tussen.

succes in elk geval!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:32

Kun je niet vragen of het paard eerder op stal kan? Dan kan het paard drogen en is het wat makkelijker er af te borstelen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:34

ik heb de mijne net ook onder de tuinslang kunnen zetten ivm zwemmen in de modder m'n stalgenootjes waren al benieuwd naar m'n reactie om het modder monster te zien. Onder de deken was ze gelukkig nog redelijk schoon. Heb de deken afgespoten, staart en benen en nek kunnen wassen. De staart zat helemaal in de knoop met de bilkoorden... Dus ik heb ook zo'n monster maar ja ze mag tenminste wel heel de winter op de wei.
En waar de singel enzo moet spuit ik gewoon schoon, dan ga ik de rest poetsen en dan is het droog genoeg dat ik kan aansingelen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:34

Haha nouja ik zal vant weekend kijken na de les of ik een filmpje kan maken. Ben vandaag vergeten foto's te maken van het eindresultaat maar zal ik van de week ook zeker doen. Je moet je voorstellen dat het hele lichaam gewoon onder de modder plakaten zit. Boegbeschermers? wat moet ik me daarbij voorstellen?
En ja ze staat het hele jaar elke dag minimaal 6 uur buiten. Tenzij het de hele dag plenst.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:37

k ben juist naar deze stal gegaan voor de vele weide gang. dus ga haar niet eerder binnen zetten. MiniMaxi: neem aan dat het onder de singel nog wel wat vochtig is dan? Of poets jij 2 uur? haha ja afspuiten kan natuurlijk altijd, maar ben idd bang dat het dan gaat broeien onder de singel en peesbeschermers

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:41

Donna89 schreef:
k ben juist naar deze stal gegaan voor de vele weide gang. dus ga haar niet eerder binnen zetten. MiniMaxi: neem aan dat het onder de singel nog wel wat vochtig is dan? Of poets jij 2 uur? haha ja afspuiten kan natuurlijk altijd, maar ben idd bang dat het dan gaat broeien onder de singel en peesbeschermers

Broeien nee joh, wat denk je van zweet.
Gewoon lekker afspuiten op de plekken waar het tuig ligt. Droog wrijven en klaar.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:44

klopt het is nog vochtig, ik gebruik zelf geen peeskappen dus daar heb ik geen last van. Maar bij de singel zorg ik dat alle modder weg is wrijf het droog met een handdoek en zorg dat alle haren glad liggen. Ze heeft nergens last van voor zover ik weet, geen plekje of iets dergelijks

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:50

oke, nouja dan ga ik dat wel gewoon proberen. Ik zoek nog wel een oplossing in de vorm van een deken die haar hele lichaam droog houd ofzo, gezien we alleen koud water hebben (niet ijskoud maar te koud voor als het vriest) word niet warmer als een graad of 15 denk ik.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:51

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:56

Donna89 schreef:
oke, nouja dan ga ik dat wel gewoon proberen. Ik zoek nog wel een oplossing in de vorm van een deken die haar hele lichaam droog houd ofzo, gezien we alleen koud water hebben (niet ijskoud maar te koud voor als het vriest) word niet warmer als een graad of 15 denk ik.

dan heb je al warmer water als ik heb ;) succes, oh en mocht je zo'n deken vinden ik houd me aanbevolen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 00:10

haha oke, ja ben altijd bang voor verkoudjes enzo...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:22

gewoon af sponzen voordat je gaat rijden. Ze duikt zelf al in het koude water,dat is nu ook echt geen herlijke 38 graden :D dus dat moet geen probleem zijn :D. Als je het schoon sponst, en dan zo goed als het lukt droog wrijft, droogt de ret wel op tijdens het rijden

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:12

Hier nog een modderbader :D Mijn paard staat zonder deken, ik denk dat ie daardoor wel sneller droogt.
Als je het niet schoongepoetst krijgt, zodat het niet gaat schuren, dan zou ik het inderdaad ook schoonmaken met water.

Foto-tje als voorbeeld, gemaakt in de zomer, linksboven in beeld nog een klein stukje nat in het zand, dus daar moet je dan gaan rollen :P
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KCVV3E6B.jpg

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:17

en een kub(of 2) zand laten storten of ophalen/ zelf storten(zand is niet echt heel prijzig)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:45

Wat ook een optie is:
Paard scheren (dan is de modder al veel makkelijker weg te halen) denken met hals op doen en inderdaad op zadel en singelplekken (alles waar tuig ligt) met water schoonmaken en dan afdrogen. Doordat je paard geschoren is droogt ie ook sneller.

In elk geval sterkte met poetsen..... :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:34

ik zou ze, als ze niet geschoren is, gewoon onder de tuinslang zetten, zadel opgooien, en goed gaan rijden dat ze vlug warm krijgt :D

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:49

Mijn paardje (fries met redelijk lange manen) houd ook wel van rollen in de blubber. ik heb voor hem nu een hoodie (slicker/halsdeken/sleezy) voor hem gemaakt van 4-way strech maar dan dubbel zo dik als normale badpakken stof. dit schuurt niet knelt niet. hij gaat er mooi van glimmen en zijn manen zitten ook gelijk mooi in de plooi. ik heb er 2 zodat ik elke week kan wisselen want hij wordt wel erg vies vooral bij zn manenkam.

hij blij want hij kan lekker rollen ik blij want ik kan op een schoon paard rijden

ps je hebt ook hele body's dus hals met rug. deze hebben een brede buikflap met klittenband zo blijft deze goed liggen en blijft zn buikje ook nog schoon :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:02

alleen de plek vh zadel schoonmaken en de rest laten zitten? :+

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:48

ik neem aan dat als je paard door de modder rolt dat ie nat is? :D ik zou dan gewoon de slang erop zetten.. of ie nou nat is van smerig modder of van schoon water.. ik zou kiezen voor het 2e :+ en dan zou ik met de zweetmes heel goed eroverheen gaan.. zadelplek goed droog wrijven met een doek ..

als het al droog is.. dan gewoon goed borstelen.. :D

en idd als je je paard scheert is het niet zo'n gedoe.. dan is het eerder droog..

en een deken?? :+

oh edit: was allemaal al gezegt :') :+