wat te doen met deze manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amber_1993

wat te doen met deze manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:42

Hallo allemaal!

We hebben jullie hulp nodig! Balou is het paard op het plaatje en zoals jullie kunnen zien zijn haar manen niet haar sterkste punt :Y)
Ze schuurt haar manen en daardoor ziet het er nu helaas zo uit.
We willen heel graag iets ander met het haar gaan doen, maar wat?
Trekken wil ik absoluut niet. Dit vind ik echt ronduit zielig, sorry voor de mensen die dit wel doen maar dit is nu eenmaal mijn mening hier over. Rechtopstaande manen lijken mij wel heel mooi, maar hoe? Kaal scheren ofzo? Want we hebben het al eens kort gemaakt, maar wss niet kort genoeg of verkeerd want het ging gewoon hangen. En dan niet leuk aan 1 kant. Nee hoor, ook nog eens aan twee kanten..

Dus wat zouden jullie doen met deze hopeloze bos met haar?
Ik heb hier dus 2 foto's, eentje van links genomen en eentje van rechts.
Oh en ook als jullie een idee hebben, graag uitleggen hoe we dat moeten doen :+

Alvast heel erg bedankt!!

Afbeelding

Afbeelding

xJasmijn

Re: wat te doen met deze manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:43

misshien ie zo'n ' fjordeboog' knippen? :P

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:44

xJasmijn schreef:
misshien ie zo'n ' fjordeboog' knippen? :P

Ja, maar hoe :+

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:45

misschien gewoon kort knippen? en dan knippen wanneer je het omhoog houdt.

Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:45

even kort maken als hoe ze het heeft geschuurd? en spul er op doen. elke dag, en misschien een eczeem deken?

en trekken doet egt geen pijn bij een paard hoor ;) heb dat zo vaak gedaan
en bij paarden waar je het er gewoon niet uit krijgt voelen ze egt niks van
en je gaat 'm niet uitdunnen maar je gaat het kort trekken lijkt mij?
dan moet je een stuk vasthouden zodat je het onderste stukje er af kan trekken, (ben niet zo goed in uitleggen :Y))

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:46

moelly schreef:
misschien gewoon kort knippen? en dan knippen wanneer je het omhoog houdt.

Bedankt voor je reactie, maar dit hebben wij al eens zo geprobeerd maar dat werkte niet..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:46

Ik vind het ook wel een pony voor stekels.
Alles eraf scheren en hopen dat het recht omhoog groeit. En dan gewoon kort bijhouden

nikkieee

een keer helemaal kortscheren, en dan laten groeien, en elke keer bijknippen ;) succes

Imitador

Je moet het dan kort genoeg knippen, dan blijft het overeind staan. Een fjordenboog, maar bij andalusiermerries doen ze het ook. Met een grote (als het kan) speciale schaar, waarbij je probeert een mooi boogje te maken. Dus niet precies de hals volgen, want dan krijg je deukjes (omdat de hals vooral bij de schoft niet helemaal mooi rond loopt).

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:49

Wolfgang schreef:
even kort maken als hoe ze het heeft geschuurd? en spul er op doen. elke dag, en misschien een eczeem deken?

en trekken doet egt geen pijn bij een paard hoor ;) heb dat zo vaak gedaan
en bij paarden waar je het er gewoon niet uit krijgt voelen ze egt niks van
en je gaat 'm niet uitdunnen maar je gaat het kort trekken lijkt mij?
dan moet je een stuk vasthouden zodat je het onderste stukje er af kan trekken, (ben niet zo goed in uitleggen :Y))

Ze heeft geen eczeem, ze schuurt gewoon :Y)
Vindt ze lekker :+
En ik snap niet wat je bedoeld met 'en je gaat 'm niet uitdunnen maar je gaat het kort trekken lijkt mij?'

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:09

Imitador schreef:
Je moet het dan kort genoeg knippen, dan blijft het overeind staan. Een fjordenboog, maar bij andalusiermerries doen ze het ook. Met een grote (als het kan) speciale schaar, waarbij je probeert een mooi boogje te maken. Dus niet precies de hals volgen, want dan krijg je deukjes (omdat de hals vooral bij de schoft niet helemaal mooi rond loopt).

Bedankt voor je reactie, maar haar haar is zo dik dat het een soort bol wordt volgens mij :+ want dat gebeurd nu ook een beetje bij het stuk dat afgeschuurd is.

rowan1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:56

Scheren :Y)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:00

scheren of heel heel erg kort tegen de manenkam aan knippen.
- een vriendin van mij heeft dat gedaan bij een shetlandertje ( ze is zot op fjorden en wou van de shetlandertje een minifjord maken ) .
Ze heeft het geschoren en dan laten groeien en dan ging het vanzelf recht op staan :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:02

lekker laten zitten? En steeds kammen?
Meestal als ze schuren lekker vinden vinden ze een stevige kambeurt ook om te genieten.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:02

scheren, het word vanzelf langer en dan kan je het in een boog knippen

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:04

Macs schreef:
lekker laten zitten? En steeds kammen?
Meestal als ze schuren lekker vinden vinden ze een stevige kambeurt ook om te genieten.

Uhmm, ja en dan met zo'n hap uit dr manen rond blijven lopen? Lekker verzorgd ziet dat er uit..
En bij deze pony kun je wel blijven kammen, maar dat weerhoud haar echt niet om weer te gaan schuren.
Ze blijft ook op de een of andere manier áltijd ergens achter hangen :Y)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:07

Nee is niet erg mooi inderdaad.
Zou het een handbreedte lang knippen, of met een trimmesje.
En zo bijhouden, zonde hoor dat ze schuurt... Kijk eens rond of er spul voor is dat het wat minder wordt :)

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:11

suus_ schreef:
Nee is niet erg mooi inderdaad.
Zou het een handbreedte lang knippen, of met een trimmesje.
En zo bijhouden, zonde hoor dat ze schuurt... Kijk eens rond of er spul voor is dat het wat minder wordt :)

Jah,, idd zonde... Maar t is volgens mij niet echt dat ze altijd jeuk heeft ofzo. Want als ik in de manen kriebel vind ze dit niet echt lekker ofzo. Dus volgens mij gaat ze gewoon ff jeuken als ze jeuk heeft en dan blijft ze ergens achter hangen en hoppa weer een pluk minder. gek paard :+

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:16

Die van mij heeft ook zo'n fjordenboog. Met z'n eczeem heeft hij er op de een of andere manier minder last van, en ik kan ook makkelijk m'n zalfje smeren.

Heb het de eerste x heeel kort geknipt. Bijna kaal. Toen is het heel mooi omhoog gegroeid maar je moet het wel goed bijhouden! Anders wordt de bos ook gelijk dikker... Ik heb een speciale tuinschaar :+ Hier knip ik nu 3 jaar mee. Als je een gewone toilleteer schaar neemt is die zo bot..

http://ano0uk.hyves.nl/fotos/1151105846/0/Mb26/

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:19

ano0uk schreef:
Die van mij heeft ook zo'n fjordenboog. Met z'n eczeem heeft hij er op de een of andere manier minder last van, en ik kan ook makkelijk m'n zalfje smeren.

Heb het de eerste x heeel kort geknipt. Bijna kaal. Toen is het heel mooi omhoog gegroeid maar je moet het wel goed bijhouden! Anders wordt de bos ook gelijk dikker... Ik heb een speciale tuinschaar :+ Hier knip ik nu 3 jaar mee. Als je een gewone toilleteer schaar neemt is die zo bot..

http://ano0uk.hyves.nl/fotos/1151105846/0/Mb26/

Erg mooi idd, maar jou paard (lijkt) wel minder haar te hebben dan deze pony.
het wordt bij balou gewoon echt en ''bol'' als je het kort knipt. Het valt dus naar links, omhoog en naar rechts dan :Y)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:29

Nogmaals: je moet het helemaal tot op de manenkam afscheren. Het groeit dan nl. wél omhoog en dan kan je het bij gaan houden....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:57

Idd helemaal tot op de manenkam knippen/scheren, dat ziet er een paar weken niet uit, maar daarna krijg je wel een mooie fjordencoupe. Het is alleen wel een kwestie van goed bijhouden, anders gaat het idd bol staan of hangen.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:54

Nu heb ik hem al een tijd ook niet bijgeknipt... En dan gaat het hangen en wordt de manenkam gewoon breeder.. Als je het idd heel kort knipt/scheert tot op de manenkam komt het mooi dun omhoog. Wel eng hoor de eerste keer! maar het resultaat mag er wezen ;)

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:25

uh, misschien geen exzeem nee.., maar schuren is inderdaad/ óók lekker als je een gevoeligheid hebt voor (te veel) suikers in het voer, wat zich uit in gevoelige delen vd huid (ja,daar waar staart en manen uit de huid groeien)
Nu nog onschuldig lijkend, maar zou tóch even naar t rantsoen kijken misschien, voordat er andere problemen gaan ontstaan..?
in wortels zit bijv veeel suiker, en in de meeste voeders(brok, en muesli zeker) zit echt veel, een soort fastfood zeg maar..en dan in combi met wat minder bewegen soms misschien, dan worden de suikers niet afgevoerd..maar goed, wat ECHT lekker werkt bij een reeds geiirtiteerde huid naar mijn ervaringen (ja..ook jeuker gehad..) is Shapley's Mane-Tail_Groom. Succes!

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:29

ik ben ook overtuigd van de methode scheren en daarna goed bijhouden met een schaar....succes :)