wij hebben de helft van de stal bedekt met rubber en 2/3 (vanaf de achterkant van de stal) met stro bedekt. Hierdoor liggen de paarden zacht en hebben zij tevens altijd iets te knabbelen.
dorothea
Geplaatst: 31-10-10 15:42
Voorkeur gaat uit naar stro (anti-verveling), maar hij staat nu op krullen wegens hoesten, ik vind het een drama...
Absoluut stro, omdat ze daar lekker in kunnen rommelen en aan knabbelen. Zo hoeft een paard nooit met een lege maag te staan zonder dat ze te dik worden van te hoogwaardig onbeperkt ruwvoer.
dorothea weet je dat er idd meer stof in stro zit, maar minder van het schadelijke fijnstof dan in krullen? Alleen bij een stro allergie zou je beter wat anders kunnen gebruiken, maar mijn oude dampige merrie doet het prima op goede kwaliteit stro in haar stal met uiloopje! (wel altijd opstrooien als het paard buiten is)
dblijham
Geplaatst: 31-10-10 15:48
Hennep. Minder werk met mesten, beter voor de luchtwegen en een veel minder grote mestbult. Uiteraard daarbij wel ruim voldoende voordroog en eventueel een plakje voerstro voor de knabbel.
Floor3
Geplaatst: 31-10-10 15:49
Vlas, voor een minder grote mesthoop. Daarbij, als ik bij 1 van mijn 3 paarden de stal met een pak stro vul is het de volgende helemaal leeg gegeten. (en daarbij haar hooi) Tegen de tijd dat ze moeten bevallen, leg ik er wel stro in. Lekker dik pak dus warm voor het kleine veulentje.
Nibbit
Geplaatst: 31-10-10 15:50
Ik heb thuis altijd stro, vind het handig in gebruik en het paard heeft idd wat te knabbelen. En het stapelt makkelijker op de mestbult. Bij mn bijrijdpaard hebben ze vlas, is op zich ook handig; mest makkelijker uit
wij hebben eerst een laag vlas liggen en daar bovenop stro.. zodat alle nattigheid goed word opgezogen en hun hoeven minder slijten en het stro idd zodat ze nog wat bezigheid hebben.. maar uhm.. mijn paarden eten nu niet echt van het stro, maar ik heb altijd geweten dat als een paard teveel stro eet ze een verstopping of koliek kunnen krijgen en je ze dan beter op bvb hennep of vlas kan zetten?
kusvoorjou
Geplaatst: 31-10-10 16:38
wij hebben zelf vlas er in liggen. werk wel fijn met uitmesten, niet zo zwaar als stro
AllTimeLow
Geplaatst: 31-10-10 18:22
Stro. (zolang ze er tegen kunnen) Hierdoor hebben ze eigenlijk altijd wel wat te doen en ga je sneller verveling tegen. Qua uitmesten vind ik vlas en zaagsel wel makkelijker. Maar voor het paard kies ik toch voor stro.
Lekkere dikke matten van Hit om op te liggen, ernaast een wc van gehakseld stro, dat neemt goed vocht op en de afvoer is makkelijk. Stro in een ruif erbij om te knabbelen.
We hebben voorin in de stal rubberen matten liggen en achterin vlas, bevalt heel goed, paarden liggen nooit op het harde koude beton en het is ook makkelijker uitmesten.
Akecheta
Geplaatst: 02-11-10 12:08
Vlas: omdat het makkelijk mest, weinig volume op de mesthoop geeft, goed vocht opneemt, lekker zacht tapijtje om te liggen, heb je minder van nodig dus ook minder opslag.
Stro: heeft het paard lekker wat te knabbelen,neemt minder vocht op dan vlas, meer volume op mesthoop, bij potten (of een paard wat geen stro eet) een lekker zachte warme bodem, grotere voorraad nodig ivm verbruik.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar stro. Ik vind het een meer natuurlijk materiaal voor de paarden. Vind het ook fijn dat ie wat te knabbelen heeft in de uren dat ie op stal staat (alleen's-nachts), en opslag en afvoer is gelukkig niet mijn probleem. Op stal zijn we net weer begonnen met potten, en nu ben ik weer heel erg tevreden over de stalbodem.
rubbermatten met strokorrels. Had eerst stro, totdat ze gingen hoesten. Daarna zaagsel, maar dat gaf zo'n troep. Vlas ook geprobeerd, maar omdat mijn paard gaat liggen op stal, gleed ze weg bij het opstaan. Strokorrels bevallen prima, is iets vast, zodat ze niet wegglijdt, stuift niet en is gemakkelijk te verschonen