Paard met "vroeg pensioen" groeit dicht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Paard met "vroeg pensioen" groeit dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:25

Mijn 12 jarige haflinger merrie is ivm blessure met vroeg pensioen.
Gevolg: Ze groeit letterlijk dicht.
Ze is nooit super slank geweest, maar het wordt nu wel heel erg.
Rantsoen: 2x per dag plukje hooi (1e snede, dus wel erg vers)
2x per dag handje basisbrok (echt handJE)
Strooisel: Stro.

Arbeid: (en hier zit het probleem) géén!

Ik weet echt niet wat ik moet, want volgens mij kan ik ook niet zoveel. Ruwvoer kan ik niet nog minder maken. Op stal heb ik enkel de keuze uit voordroog of vers hooi.
Bodembedekking durf ik niet om te zetten naar vlas, omdat ik dat te glad vind.
Brok: Dat ene handje zal ze toch niet zo van aan zetten?

Punt is dat al dat overgewicht haar blessure ook niet bevordert.

Naar mijn idee krijgt ze al bijna niks, k dr ook moeilijk geen eten geven :n

Bitterbal

Re: Paard met "vroeg pensioen" groeit dicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:28

Mag je bijv nog met haar wandelen? Mag ze wel los buiten?
Ik zou ook niet gaan korten op ruwvoer omdat je daar toch ook weer andere problemen mee krijgt. Of toch proberen om wat ouder hooi of graszaadhooi te vinden, dat helpt echt heb ik ondervonden met onze paarden :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:33

wandelen, losgooien etc geen punt. Af en toe wat hobbelen of rondslingeren (kan het geen longeren noemen ;) ) ook, met mate en per dag afhankelijk van hoe ze loopt.
Maar dat zet geen zoden aan de dijk, echte arbeid is teveel

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:35

De brok zou ik gewoon lekker helemaal stoppen, die heeft ze echt niet nodig.
Staat ze ook op de wei? dan zou ze misschien op zand kunnen?
En als ze los is beweegt ze toch ook? dan zou je misschien toch kunnen wandelen of de DA vragen wat wel mag gezien haar gewicht en de risico's
Wat weegt zwaarder.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:37

Ik zou ook stoppen met brok, dat heeft ze echt niet nodig. Je kunt dan beter wat meer hooi voeren :)

Suzanne F.

Pfff ja zo'n shetlander heb ik. Krijgt eigenlijk bijna geen eten en ze is zoooo dik. Echt een klein handje speciale vitaminebrokjes en een plukje hooi. Het is bijna zielig.

Ik wil haar nu van dat Pavo gras gaan geven, dat wat op lucerne lijkt. Misschien is dat wat?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 29-10-10 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Zelfde verhaal als bij mijn paard. Vooral de eerste jaren dat ze ´stilstond´ was het echt dramatisch, ik hield echt mn hart vast, maar niets hielp. Nu lijkt het alsof het eindelijk echt beter gaat. Ze eet zelfs weer meer dan de afgelopen jaren en is niet meer zo stuitervet. Gewoon heel goed opletten op wat er ingaat en toch zoveel mogelijk laten bewegen, meer kan je niet doen. Nu je richting de winter gaat is het allemaal weer wat beter te controleren, vers gras is helemaal erg. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:40

In plaats van basis brok zo je veel beter een vitamine supllemt kunnen geven. Bijv marstall force, daarmee kan je beter aan vitamine/mineralen behoefte voldoen zonder dat krachtvoer moet gaan voeren.

En begrijp ik goed dat ze op stal staat, is 24h buiten staan in kudde geen optie ?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:42

Ik zou inderdaad die brok helemaal weg laten, geef dr bv een worteltje in plaats.
En ik zou toch gaan kijken of je echt gewoon hooi kan krijgen. Dat scheelt toch echt wel.
Verder inderdaad kijken of ze van het gras af kan (als ze daar op staat) of haar op een stuk zetten wat al helemaal kaalgevreten is.
En toch "fanatiek" gaan wandellen (voor zover dat mogelijk is) en af en toe even een slinger geven aan de longe, of los (denk dat ze beter de bak rond kan lopen dan op een klein cirkeltje voor dr blessure)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:52

brok krijgt ze omdat alles gevoert wordt, en ik het sneu vind als zij dan niks krijgt.
In de zomermaanden graast ze "achter de groep aan". Zorg dus dat er eerst een kudde paarden het ergste eraf eet.
Norski: Wandelen is ook geen punt, geef ik in mijn 2e post aan. Qua arbeid dan, want buiten is ze niet de makkelijkste en ik wil niet dat ze zich onnodig druk gaat maken met als gevolg dat ze weer gaat kreupelen.

Joram: 24 p/d buiten in de kudde is alleen in de zomermaanden mogelijk ivm kleigrond.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:00

Wat moeilijk voor jou en je pony , ik weet geen raad voor je , maar ik zou haar dus ergens als gezelschapspaard proberen te plaatsen waar ze altijd buiten staat ,er staan wel eens advertenties van mensen die dat willen , paard blijft dan van jou , maar het is wel zoeken . wij hebben ook 1 dikkerd , maar nu het gras zo arm is begint ie ondanks de hele dag in de volle wei , wel gewicht te verliezen , maar in het voorjaar wordt ie weer moddervet van het gras en staat dan op een kaal stuk .

P.S leuk dat je allemaal Beatle namen hebt , ik had vroeger een Penny[ Lane ] en Ringo [ honden ]
Laatst bijgewerkt door flamingoo op 29-10-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:02

Sjonnie: Paard blijft voorlopig waar ze is :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:03

Maar kun je dan niet met je DA overleggen, je zegt zelf dat overgewicht een nadelig effect heeft op de blessure.
Wat weegt dan zwaarder, het overgewicht wat het erger maakt of wat beweging (wat het misschien ook wel erger maakt maar dan heeft ze niet meer het gewicht erbij)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:09

Als je haar per sé s'nachts binnen wilt hebben kun je ook overgaan op zaagsel.
Ik neem aan dat ze overdag in de wei staat en niks krijgt?
Vergis je niet in ''afgegraasde'' weilanden....in kort gras zit meer eiwit,meer fructaan en daar worden ze dus vetter van....
Beter is lang,oud en stengelig gras.
Je zou haar een graaskorf om kunnen doen overdag en haar hooi s'avonds moeilijker eetbaar kunnen maken door bijboorbeeld een fijnmazig hooinet of andere constructie waardoor ze langer bezig is en dus minder hoeft te krijgen.
Daarnaast zou ik persoonlijk liever voordroog dan vers hooi voeren, dat is vragen om problemen bij haflingers, de paarden hier krijgen ook allemaal voordroog of oud hooi ivm dik worden/hoefbevangenheid

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:13

voordroog worden ze ook harstikke vet van ;)

je aanname dat paard overdag op de wei staat is niet juist overigens. Paard staat in de winter op stakl met een poosje paddock en de tijd dat ik met dr bezig ben (poetsen, wandelen, hobbelen, rondslingeren)
Op stal hebben we de keuze stro of vlas, en vlas vind ik dus te glad, daar gaat ze op glijden met op staan enzo, wat weer risico voor dr blessure geeft

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:52

stef schreef:
voordroog worden ze ook harstikke vet van ;)

je aanname dat paard overdag op de wei staat is niet juist overigens. Paard staat in de winter op stakl met een poosje paddock en de tijd dat ik met dr bezig ben (poetsen, wandelen, hobbelen, rondslingeren)
Op stal hebben we de keuze stro of vlas, en vlas vind ik dus te glad, daar gaat ze op glijden met op staan enzo, wat weer risico voor dr blessure geeft

Maar niet zo vet als vers hooi ;)

Daarnaast, ik snap dat je je paard daar wil houden maar als je niet bereid bent bepaalde dingen te veranderen zal je paard dus ook niet afvallen...
Al eens geprobeerd te overleggen met je stalbaas of zaagsel een optie is?
Waarom staat ze niet de hele dag in de paddock?
Staat ze op ijzers?
Ik heb een aantal paarden zien glijden op vlas, deze hadden allen ijzers onder, paarden zonder ijzers hebben daar amper last van.
Je zou ook een zandbodem of alleen rubber matten kunnen proberen.
Wij hebben hier een hoefbevangen merrie ook een tijd alleen op rubber stalmatten laten staan, werkt prima.
Heb je een stapmolen>? dat is ook nog een optie voor extra beweging

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:57

Omdat er meerdere mensen zijn die in de paddock willen?
Daarbij, op de momenten dat ze wél in de paddock staat, staat ze over het algemeen ergens vrolijk een beetje om zich heen te kijken. T is dus meer een frisse neus halen dan bewegen

Ze staat voor op ijzers, maar die kunnen er straks weer af (alleen nodig in droge zomermaanden).
Stapmolen hebben we niet :n
Vorig jaar heb ik haar over gezet op vlas, met als gevolg dat ze gelijk weer stokkreupel liep. Natuurlijk kan het toeval zijn, maar ik vermoedt dat ze toen is uitgegleden. (toen zonder ijzers overigens).

Ik waardeer het mee denken trouwens absoluut, maar zit wel gewoon redelijk vast. Ik open dan ook niet voor niks een topic ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:00

stef schreef:
Omdat er meerdere mensen zijn die in de paddock willen?
Daarbij, op de momenten dat ze wél in de paddock staat, staat ze over het algemeen ergens vrolijk een beetje om zich heen te kijken. T is dus meer een frisse neus halen dan bewegen

Ze staat voor op ijzers, maar die kunnen er straks weer af (alleen nodig in droge zomermaanden).
Stapmolen hebben we niet :n
Vorig jaar heb ik haar over gezet op vlas, met als gevolg dat ze gelijk weer stokkreupel liep. Natuurlijk kan het toeval zijn, maar ik vermoedt dat ze toen is uitgegleden. (toen zonder ijzers overigens).

Ik waardeer het mee denken trouwens absoluut, maar zit wel gewoon redelijk vast. Ik open dan ook niet voor niks een topic ;)

Dat maakt het idd erg lastig....

Kun je haar niet tijdens het winterseizoen ergens anders, in de buurt, zetten waar ze dag en nacht buiten staat?
Een dikke vacht krijgen lijkt me nu geen probleem aangezien je toch niet meer intensief kunt rijden.
Dan krijgt ze iig meer beweging dan nu en krijgt ze minder ''vet voer'' binnen
Anders zou ik niet weten, buiten een graaskorf, wat je zou kunnen doen.....

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:06

Het handje basisbrok heeft ze voor haar energie echt niet nodig inderdaad. Ik gaf mijn merens dat hij tijdelijk niets mocht doen muslie van havens, de blauwe zakken, zit niets in dus dat kan geen kwaad.
Inderdaad gewoon een handje met een worteltje erbij.

Helemaal geen hardvoer meer geven ben ik geen voorstander van, paarden merken wel degelijk dat de andere paarden wel hardvoer krijgen waardoor er kans is op voernijd.

De beweging is elke stap meegenomen ;)
Ik snap dat het lastig is door haar blessure, maar op de goeie dagen zou ik toch wat met haar gaan doen.
Al is het maar 10 - 15 minuten op haar eigen benen lopen in de bak (licht opjagen). Elke meter die ze beweegt is weer een grammetje dat ze minder aanzet :)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:10

Kun je haar misschien meenemen als handpaard, of is dat te belastend voor haar pezen? Is iig onbelast bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:14

Ik heb met Milena hetzelfde probleem Stef, en ik heb besloten om me er overheen te zetten en niet druk meer om te maken. Ze is te dik. Veel te dik. Maar weet je, haar op een superstreng dieet zetten (dan zou je het echt hebben over 4x per dag een klein plukje hooi en verder alleen in paddock en op zaagsel staan) dat doe ik die pony niet aan. Vreten is haar lust en haar leven.
Ik maak er liever eerder een eind aan dat ik haar nog bv 2 heerlijke jaren kan geven zoals ze die nu heeft, dan dat ik haar nog 10 jaar bij me kan houden terwijl ze géén leven meer heeft doordat ze ook niet meer mag vreten terwijl alle leuke werkjes etc die zo zo graag doet ook al verleden tijd zijn. Ik heb besloten dat ik kwaliteit voor kwantiteit laat gaan.

Misschien heb je d'r wat aan...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:46

Suzanne F. schreef:
Pfff ja zo'n shetlander heb ik. Krijgt eigenlijk bijna geen eten en ze is zoooo dik. Echt een klein handje speciale vitaminebrokjes en een plukje hooi. Het is bijna zielig.

Ik wil haar nu van dat Pavo gras gaan geven, dat wat op lucerne lijkt. Misschien is dat wat?

Dat zou ik liever niet doen (de pavo daily bedoel ik dan)
Er zit veel melasse (=suiker) doorheen. mijn pony met zomereczeem kreeg na een maand schuren, midden in de winter, ineens jeuk en schuurde zijn hele staart kaal.

Je kunt beter meer oud hooi of wat stro bijvoeren dat kunstmatig gedroogd ruwvoer omdat dat erg rijk is aan energie. Ook zonder toegevoegde melasse...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:49

Vanuit dieetadviezen heb ik begrepen dat voor een paard stappen de manier is om vet te verbranden. Liefst lange stukken in flink tempo lekker doorstappen.
Als je sneller gaat verbranden ze geen vet meer maar schakelen ze over op verbranden van koolhydraten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:50

Hier ook iemand die haar paard al jong met pensioen heeft moeten sturen. Mijn KWPN merrie is 11 jaar en vanwege spat geniet zij dus nu van haar pensioen.

Mijn merrie komt zoals nu circa 8 uur per dag (zomers 24/7) in de wei. Hier staat nu nog voldoende gras, maar ze krijgt stripbegrazing. Ze loopt in een groepje van 4, waarvan zij de baas is.
Als ze op stal komt krijgt ze voordroog en een heel klein beetje brok (mede om de reden die de TS aangeeft en voor haar supplementen). Ze staat op stro wat ik super vind. In stro zitten geen voedingsstoffen (lees dikmakers) maar is wel een mooie buikvulling en ze heeft op stal mooi wat te doen. Het stro zou ik dus zeker niet vervangen door vlas oid. Misschien zijn er wel mogelijkheden om haar minder rijk hooi te geven. Bijv. overjarig of van een latere snede. Ga vooral niet kiezen voor natuurhooi of onbemest oid. Dit stikt van de suikers. Om te zorgen dat haar spijsvertering toch goed aan gang blijft zou je stro ook als maaltijd kunnen geven. Van zo'n beetje brok als wat jij voert kan ze echt niet dik worden. Ik zou vooral geen muesli doen, bevat veel meer suikers.

Doordat mijn merrie zelf een groot deel van de dag vrij kan/mag bewegen kan ik haar redelijk in conditie houden.
Opjagen zou ik een geblesseerd paard zeker niet en wandelen aan de hand is voor afvallen nutteloos.

Ik zal haar beslist niet in een fantastische conditie houden en ze is wel iets royaal (bekeken als sportpaard), als ze maar geen obesitas paard wordt dan vind ik het prima.

@Sonja; ik kan me ook wel in jouw mening vinden. Is ook afhankelijk van het dier en dan kun je redeneren 'dan leeft ie maar een paar jaar korter'.
Ik zou die van mij bijv. hiervoor nooit in een zandpaddock zetten. Dat vind ik zo geestdodend.

Stef; hoe dik is dik?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:28

Als ik zo vrij mag zijn:
Andere stal zoeken voor je paard.
Een stal waar ze 24/7 buiten kunnen, liefst op een kale wei of paddoch (al dan niet gecombineerd). Waar ze géén brok voeren en alleen oud hooi van vorig jaar.
Als je niet uitkijkt dan voer je je paard op deze manier naar een hoefbevangenheid toe en dat lijkt me ook niet de bedoeling.