Paard trapt tegen deur! Dit mogelijk oplossing?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Paard trapt tegen deur! Dit mogelijk oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:58

Hallo Bokkers,
Omdat mijn paard (vanwege ziekte) niks mag doen aan beweging. Behalve overdag in de paddock is hij helemaal hyper
als hij in de avond en nacht op stal staat en gaat tegen zijn stal deur aan trappen.
Nu had ik dus bedacht dat ik met zo'n linnen stalafsluiting (deze schuin ophangen) mogelijk het trappen tegen de deur weg kan nemen omdat hij dan niet bij de deur kan.

Hij heeft trouwens gewoon hooi en dus geen honger.

Zou dit een oplossing kunnen zijn? Iemand ervaring mee?

Oreo

Re: Paard trapt tegen deur! Dit mogelijk oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:00

Als hij zo hyper is zou ik het er niet op gokken dat hij braaf achter zo'n doek blijft staan...... Ik zou een balkje aan de bovenkant van zijn deur maken met daar een rubber mat op zodat die mat vrijhangt.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:03

Ik denk dat je eerst moet kijken naar waarom je paard hyper is.
Is hij dit altijd, of komt het omdat hij nu niet aan het werk mag/kan?
Als dat laatste het geval is, moet je ook zijn (hard)voer schema aanpassen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:12

Ik zou het persoonlijk niet durven met zo'n afsluiter, als hij trapt kan hij er ook in blijven hangen...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 20:56

Gentle_Vival schreef:
Ik denk dat je eerst moet kijken naar waarom je paard hyper is.
Is hij dit altijd, of komt het omdat hij nu niet aan het werk mag/kan?
Als dat laatste het geval is, moet je ook zijn (hard)voer schema aanpassen.

Zoasl vermeld is hij hyper omdat hij niks mag doen.
Hij krijgt enkel hooi verder geen krachtvoer. Hier ligt dit dus ook niet aan. Komt echt door de energie.

Mat op hangen is helaas geen optie. Heb ik geprobeert ook de mat maakt geluid en ook hiermee maakt hij dus lawaai.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:05

Denk niet dat dat de meest veilige oplossing is als je paard al zo hyper is en tegen de staldeur trapt zou ik eerder bang zijn dat het paard op een of andere manier vast komt te zitten.
Rubbere mat lijkt me beter maar ik zie dat dat niet mogelijk is. Dus weet verder helaas ook geen oplossing.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:18

Zijn die dingen zo onveilig dan? Ken ze zelf niet maar kreeg deze tip?
Zitten er gaten in zo'n ding?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:40

Ash_ schreef:
Zijn die dingen zo onveilig dan? Ken ze zelf niet maar kreeg deze tip?
Zitten er gaten in zo'n ding?

Ik weet niet welke jij precies bedoelt maar je hebt van die stalafsluiters maar die zijn bedoelt voor bevestiging aan de bovenkant en dus niet hoe jij het bedoelt want daar zijn ze dus te onveilig voor.
Heb je geen foto van degene die jij bedoelt?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 07:44

Nee heb geen foto kunnen vinden.
Maar het klinkt het zelfde. Wist alleen niet dat die voor de bovenkant waren. Nee dan is dit indd geen oplossing. Dan ga ik even verder kijken en anders houd het op

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:16

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:35

Safiera schreef:
Je bedoelt zoiets neem ik aan: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:0,s:0

Je hebt ze ook in het wit (die hebben ze bij ons op de manege) Deze zijn niet voor de bovenkant, maar om ipv de onderdeur te gebruiken (zodat die open kan blijven staan)

Deze dacht ik dus ook dat ze bedoelde maar die zijn niet voor de onderkant hoor. Staat er duidelijk bij dat ze een paard niet tegen kunnen houden en
dus imo ook niet veilig genoeg daar voor. Want er staat bij deze die jij laat zien bij dat het is zodat het paard niet aan de onderdeur kan knabbelen of hangen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:59

Rubbermat monteren op de binnenkant van de onderdeur. Helpt prima en je deur blijft heel! Kennelijk is een rubberdeur minder fijn trappen dan een houten ;-).
Goede ervaringen mee en een restant stuk kun je best aankomen.

Succes!

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:03

Nou dat heb ik ook geprobeerd met mijn paardje. Meneer wou ook niet op stal blijven.
Alleen bij hem werkte het averechts: Negatieve aandacht is ook aandacht :D

Hij is nu van stal verhuisd, waar hij zich veel beter op zijn gemak voelt. De enige keer dat hij nog trapt,
is als hij als laatste naar buiten wordt gebracht.

Ik denk dat het met jouw paard pure verveling is. Probeer hem af te leiden,
speelgoed in zijn stal. En ook al kun je niet rijden, geef hem veel persoonlijke aandacht.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:05

JoyMyLover schreef:
paard met de zweep op de benen slaan ;)

ik heb dit 4 of 5 keer gedaan per dag, 2 dagen lang, en heb NOOIT meer wat gehoord..

ZOOO...ben jij even blij dat je niet bij mij op stal staat!!!! Dan zou die zeep niet alleen op het been van het paard belanden n.l!
Misschien is het handig om je eens in te leven hoe een paard in elkaar zit voordat je echt gaat meppen?
Ik mag hopen dat, als je kinderen krijgt, je dit soort praktijken niet gaat door voeren!
Bij mij ligt er liever een staldeur uit en paard heeft niets, dan kreupel en traumatisch paard!!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 29-10-10 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:15

ik heb er ook zo een die voorkant van de trailer angort slaat ook die krijgt gewoon een hijs op ze been als die begint te slaan zowel thuis als op wedstrijd

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:05

Kan je het paard niet gewoon met een berg hooi in die paddock laten staan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:17

Tigra_ schreef:
Safiera schreef:
Je bedoelt zoiets neem ik aan: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:0,s:0

Je hebt ze ook in het wit (die hebben ze bij ons op de manege) Deze zijn niet voor de bovenkant, maar om ipv de onderdeur te gebruiken (zodat die open kan blijven staan)

Deze dacht ik dus ook dat ze bedoelde maar die zijn niet voor de onderkant hoor. Staat er duidelijk bij dat ze een paard niet tegen kunnen houden en
dus imo ook niet veilig genoeg daar voor. Want er staat bij deze die jij laat zien bij dat het is zodat het paard niet aan de onderdeur kan knabbelen of hangen.

Staat idd bij dat het niet voor de onderkant is :? Bij ons op de manege gebruiken ze ze iig wel gewoon bij de ponystands zodat de pony's los kunnen staan.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:20

Hallo

Mijn paard deed dit ook.. Ik was bang voor beschadiging van dr voorbenen dus heb een geluidsdempende en zachte bol gemaakt voor de deur.. Ze trapte trouwens alleen sochtends vroeg rond etenstijd tegen de deur.. Ze staan alleen snachts op stal en weet dat ik rond 7 uur kom.. En ze begint dan een kwartiertje eerder.

Zo heb ik mijn bol gemaakt..

Isolatie (glaswol bijvoorbeeld) in een vuilniszak achter een rubber flap gemaakt. Deze aan 4 kanten vast gemaakt met een ijzeren strip. Die goed vlak gemaakt zodat ze zich hier ook niet aan kan verwonden.
Is geluids dempend en zachter dan de deur.. De lol is er af omdat het geen lawaai meer maakt. En nu trapt ze ook niet meer

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:26

Ik heb niet alles doorgelezen dus excuses als dit al ergens is beschreven!

Voor zover ik weet, is tegen de staldeur schoppen een stalondeugd. Nu kan dat natuurlijk heel goed aangezien jou paard binnen moet staan. Heb je het al geprobeerd op te lossen door middel van wat 'speeltjes' in de stal te hangen?

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:28

Zilvermoon schreef:
Hallo

Mijn paard deed dit ook.. Ik was bang voor beschadiging van dr voorbenen dus heb een geluidsdempende en zachte bol gemaakt voor de deur.. Ze trapte trouwens alleen sochtends vroeg rond etenstijd tegen de deur.. Ze staan alleen snachts op stal en weet dat ik rond 7 uur kom.. En ze begint dan een kwartiertje eerder.

Zo heb ik mijn bol gemaakt..

Isolatie (glaswol bijvoorbeeld) in een vuilniszak achter een rubber flap gemaakt. Deze aan 4 kanten vast gemaakt met een ijzeren strip. Die goed vlak gemaakt zodat ze zich hier ook niet aan kan verwonden.
Is geluids dempend en zachter dan de deur.. De lol is er af omdat het geen lawaai meer maakt. En nu trapt ze ook niet meer

_/-\o_ super oplossing!
negeren is meestal wel beter dan afstraffen, maar als het om slaan gaat, dan is negeren zelfs gevaarlijk. daarom vind ik jou oplossing super! je zei het zelf al: de lol is eraf.
zo deden we dat ook bij mijn broertje die in de poep en plas fase zat: 5 min achter elkaar vieze woorden roepen, en na een halve min was het al niet meer leuk :')

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:45

Midy schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen dus excuses als dit al ergens is beschreven!

Voor zover ik weet, is tegen de staldeur schoppen een stalondeugd. Nu kan dat natuurlijk heel goed aangezien jou paard binnen moet staan. Heb je het al geprobeerd op te lossen door middel van wat 'speeltjes' in de stal te hangen?

Ja ook speeltjes zijn geprobeert maar helaas. Erg goede tip hierbovwen. Ga eens overleggen op stal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:50

Speeltjes zijn idd een goed oplossing, probeer het moeilijk te maken om bij het voer te komen etc. Dempen kan een erg goede oplossing zijn maar alleen als het mogenlijk is op stal. Tegen straffen heb ik helemaal niets maar in dit geval zie ik niet hoe dat het probleem op gaat lossen gezien je niet de hele nacht in de gaten kan houde wat het paard doet.

floris1910

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:17

Vroeger had ik een paard die dit ook deed. We hebben toen, tijdelijk, een stroomdraadje voor de deur gespannen.
Dit hielp uiteindelijk. Maar een rubber flap aan de deur is het beste en ze kunnen zich dan niet beschadigen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:23

Mijn verzorgpaard trapt ook aan staldeur, ze hebben andere deur gemaakt.

Ik kan niet goed omschrijven maar ik kan wel een foto van
maken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 07:51

galley schreef:
Speeltjes zijn idd een goed oplossing, probeer het moeilijk te maken om bij het voer te komen etc. Dempen kan een erg goede oplossing zijn maar alleen als het mogenlijk is op stal. Tegen straffen heb ik helemaal niets maar in dit geval zie ik niet hoe dat het probleem op gaat lossen gezien je niet de hele nacht in de gaten kan houde wat het paard doet.

Speeltjes heeft hij. OOk heeft hij een speciaal hooi net met kleinere mazen. Dus hooi eten doet hij dus ook langer mee. Zijn hooi is ook niet op op het moment dat hij dit doet. Het is dus echt de energie.
Speeltjes vind hij vooor even leuk maar doet het daarna als nog helaas.