Kopen van (wei)land

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_M

Kopen van (wei)land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 08:30

Omdat onze paarden in het voorjaar niet op het gras kunnen ivm bemesting enzo (melkveebedrijf) Zijn wij al een tijdje aan het denken om een eigen stukje weiland te kopen. Ik ben benieuwd of meer bokkers dit hebben gedaan, en hoe hebben jullie dit aangepakt? Zijn jullie toevallig op een mooi stuk land gekomen? Of echt op zoek gegaan? Want wij zijn al een tijdje zoekende maar is er nou zo weinig te koop, of kijken wij verkeerd? En hebben jullie er een lening voor afgesloten?

Groetjes Anouk

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:34

Ik ben een tijd geleden bezig geweest met het kopen van een weiland. Ik ben er echt naar op zoek gegaan. Na 3 jaar heb ik eindelijk een stukje gevonden dat te koop was. 4000 vierkante meter voor € 88.000.
Omdat ze maar niet wilde zakken met de prijs, heb ik er vanaf gezien.

Op dit moment huur ik 2 stukken land, maar ik blijf op zoek naar iets om te kopen. Alleen er is niks. Boeren verhandelen het allemaal onderling.

Mocht de koop toen doorgegaan zijn, had ik een lening genomen bij de bank.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:44

HorseTopShop schreef:
4000 vierkante meter voor € 88.000.
:oo
Dat komt neer op € 22,- per m². Ik weet natuurlijk niet wáár dat stukje lag en wat er verder eventueel bij zat dat waardeverhogend werkt (een recreatieve bestemming, of een bouwblok ofzo?), maar dat is behoorlijk aan de prijs, zeg! Een normale prijs voor "gras" met een agrarische bestemming hier in de regio is, afhankelijk van exacte locatie, ondergrond etc. € 5,- à 6,- per m².

HorseTopShop

Re: Kopen van (wei)land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:49

Het stukje lag in Hellevoetsluis. Het was inderdaad belachelijk duur.
Volgens de beschrijving zat er een rijbak bij, maar toen ik was gaan kijken, schoot ik in de lag. Of eigenlijk moest ik meer janken.
Er stonden 4 ijzeren palen in de vorm van een rijbak, meer was er niet.

Vandaar dat de koop toen ook niet door is gegaan, omdat ze niks van de prijs af wilde halen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:51

Wij hebben eigen land gekocht (met stallen en bak). Zijn hier via via aan
gekomen :)

Maar denk wel dat je gelijk hebt, er is niet zo heel veel te koop, zeker niet
in de regio waar jij woont ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:54

Anouk, in het verleden ben ik ook heel lang op zoek geweest naar een plekje voor mijzelf. En toen ik de mogelijheid kreeg heb ik een groter perceel aangekocht dan dat ik nodig had. Zonder lening had ik het land nooit kunnen aankopen.
Indien er intresse is kan er een stuk van dit perceel verkocht worden
21000 m2, ruim 2 hectare. Het perceel is in ZH. (Reeuwijk)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:09

Bedankt voor de reacties!

friesiszwart schreef:
Anouk, in het verleden ben ik ook heel lang op zoek geweest naar een plekje voor mijzelf. En toen ik de mogelijheid kreeg heb ik een groter perceel aangekocht dan dat ik nodig had. Zonder lening had ik het land nooit kunnen aankopen.
Indien er intresse is kan er een stuk van dit perceel verkocht worden
21000 m2, ruim 2 hectare. Het perceel is in ZH. (Reeuwijk)

Helaas, dat is ook ong 50 km bij ons vandaan..

Het is echt de bedoeling om het te combineren met wat we nu hebben, dus max. 25 km uit de buurt ofzo. Al is er erg weinig van te vinden merk ik al.. Vind het ook zowat om iedere dag een uur te moeten rijden naar mijn paarden.

Hebben jullie nog tips waar te zoeken? Kom nu niet veel verder dan marktplaats en funda. En helaas staan er in weilanden meestal geen te koop borden..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:10

Wat zoek je precies nouksjens? Alleen maar weiland of ook
stallen en een bak?

Edit: waar je eventueel nog meer kunt zoeken zijn makelaars met
agrarische objecten. Bijvoorbeeld www.dianadeboer.nl ;)

En zo zijn er meer makelaars die dit verkopen :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:13

Zoekertjes in de krant of plaatselijke krantjes willen ook nog wel eens verborgen koopje onthullen, verder bij boeren laten weten dat je een stuk zoekt, ik heb via via mijn wei aangekocht en nu heb ik de gemeente aangeschreven om een stuk te kopen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:21

Land is er meestal wel te koop; op de verkeerde plek of veel te duur.
Wij zitten midden in het buitengebied ( koeien, landbouw, etc) en er zijn hier zat boeren die "te" veel land hebben, maar daar niets van willen verkopen, verhuren, verpachten! ( ze verkopen nog liever hun vrouw of (schoon) moeder, zeggen we vaak als grap ;) Gelukkig hebben we zelf een paar kleine stukjes gras dus kunnen de paarden in voorjaar en zomer een paar uurtjes grazen e.v. staan ze in paddocks met loopstal.

2 jaar geleden lag het stuk naast ons te koop, 4.65 ha voor 180.000, daar hebben we wel even over nagedacht maar dat was binnen een maand verkocht aan een grote koeienboer ( 350 koeien die nooit buitenkomen) die net zijn grond had verkocht aan een project ontwikkelaar ( voor prijzen die giganitsch hoog liggen 8-) ). Daar kunnen wij niet tegen op ;( .
Hij laat het nu bewerken door loonwerkers en zet er aardappels of mais op, maar ons een halve ha. verhuren wat meer oplevert; vergeet het maar!

De stukjes hier in de buurt die te koop zijn liggen te ver weg en zijn te klein voor een "echte" boer en vaak "raar" gevormd, dus geen mooi recht stuk! Prijzen liggen dan rond de 25.000 per ha. , maar daar moet je dus maar net naast wonen wil je er wat aan hebben. Ik zie mezelf niet dagelijks mijn 2 paarden naar een stuk land kilometers verderop brengen en 2 dekhengsten kan je ook niet zonder toezicht laten staan.
Jammer, maar we hopen maar dat er binnenkort een boer naast ons failliet gaat }> }:0

Jammer genoeg zullen er veel al te hoge prijzen gevraagd worden als het om buurmans grond gaat of omdat men weet dat je er om zit te springen en vaak kan dat niet uit voor 1 of 2 paarden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:23

6 tot 9 euro per m2 is redelijk, meer moet je echt niet betalen.

En ja er staat idd weinig (goed) land te koop, ik ken het probleem. Mijn land staat te koop (wat ik nu huur), voor 2,5 ton voor 1,3 ha :+ (veel te veel)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:27

Bij ons in de omgeving is de prijs 25.000 tot 35.000 per hectare.

Wij zijn ook opzoek naar eigen land van circa 2-3 hectare. Bij ons staan circa 4 percelen te koop. Maar we zijn ook bezig met de koop van een huis, dus dat moet eerst rond.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:55

Ik heb afgelopen mei, mijn stukje land aangekocht.
(spaarrekening geplunderd) als je het met eigen geld kunt betalen, kan je de kosten van de notaris niet van de belasting aftrekken.
prijs voor het land is afhankelijk of je deels mag bouwen(stal/schuurtjes), of dat het niet mag.
en hoe je er komen kunt, of er rotzooi in de grond zit (hier in de omgeving zit heel veel asbest in de grond..)
etc etc.
Ik ben vanaf vorig jaar bezig geweest, met zoeken naar een goed perceeltje.
elke keer nét telaat..(het leek of iedereen hier wat zocht)
heb begin dit jaar een advertentie geplaatst op MP, wat ik zocht, en waar het aan moest voldoen.
en had binnen een maand al contact met de verkoper.
heb 6 euro per m² betaald.(waar geen gemetselde stallen/schuurtjes op gebouwd mag worden ;) )

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:00

Vergeet de gemeente niet. Je kunt altijd bij de afdeling Grondzaken vragen of zij nog stukken land te huur en/of te koop hebben.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:01

EricPrast schreef:
HorseTopShop schreef:
4000 vierkante meter voor € 88.000.
:oo
Dat komt neer op € 22,- per m². Ik weet natuurlijk niet wáár dat stukje lag en wat er verder eventueel bij zat dat waardeverhogend werkt (een recreatieve bestemming, of een bouwblok ofzo?), maar dat is behoorlijk aan de prijs, zeg! Een normale prijs voor "gras" met een agrarische bestemming hier in de regio is, afhankelijk van exacte locatie, ondergrond etc. € 5,- à 6,- per m².

Nou ik schrok ook al! Wij hebben de onze (4900 m2) toch voor een heel stuk minder gekocht. Liepen er eigenlijk tegenaan. Ik huur ook nog een stuk van een boer, zo kan ik mooi afwisselen en kan het land ook af en toe rust krijgen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:02

Ik vind het niet zoveel geld eerlijk gezegd :o
Hier werd 4,5 hectare weiland van de buurman te koop gezet en daar wilde hij bijna 3 ton voor hebben!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:03

Ik denk dat de prijs per m2 er ook aan ligt of je alleen weiland
koopt of dat er ook stallen op staan en een bak ligt. Wij hebben namelijk
voor onze 1,1 ha ook wel meer betaald dan die 6 a 9 euro de m2 ;)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:06

je kan kijken in een agrarisch vakblad,daar staan vaak stukken grond in aangeboden, of een agrarische makelaar bellen,die weten vaak wel of er iets te koop is in de regio, of gewoon een boer vragen of hij wat wil verkopen (maar dat is wel moeilijk) Via internet kom je er niet aan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:09

Boeren zullen niet snel hun land verkopen ivm de mestwet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:28

kan je dan niet het melk/mest quotum wat op een perceel zit weer verhuren aan een boer dan ofzo?
of hoe zeg je dat, land kopen zonder dat je de mest/melk quotum wilt houden van het stuk land?
zit eigenlijk op al het land zo'n quotum?
gewoon nieuwschierig hoor en vast een een klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt-vraag maar ja
alway's learning.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:41

Marigold schreef:
kan je dan niet het melk/mest quotum wat op een perceel zit weer verhuren aan een boer dan ofzo?
of hoe zeg je dat, land kopen zonder dat je de mest/melk quotum wilt houden van het stuk land?
zit eigenlijk op al het land zo'n quotum?
gewoon nieuwschierig hoor en vast een een klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt-vraag maar ja
alway's learning.

een boer wil daarvoor niet afhankelijk zijn, en zal om die reden niet verkopen en terug huren. Wel zal een boer graag jouw perceel (en mestnummer) gebruiken voor de afvoer van zijn mest.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:23

Ik heb ook net 1,1 hect gekocht. Heel toevallig dat de verkopers op MP keken naar mijn advertentie. Ik heb 9 maanden gezocht, alle gemeentes afgebeld enz....tip: leg een schrift aan!
Prijs ligt hier wel wat lager dan 6/9 euro de m2.
Uiteindelijk is het zo een stuk goedkoper dan je pony's in pension + een stukje vrijheid om ze 24/7 buiten te laten. Voor één pony hoef je het niet te doen trouwens.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:43

Nuage schreef:
Ik vind het niet zoveel geld eerlijk gezegd :o
Hier werd 4,5 hectare weiland van de buurman te koop gezet en daar wilde hij bijna 3 ton voor hebben!

maar die 4,5 ha is wel meer dan 10x zoveel grond dan 4000m2

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:47

Ow dan zit ik gewoon de nulletjes niet goed te tellen... dacht dat het 4 ha was :o?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:57

Amalarab schreef:
Ik heb ook net 1,1 hect gekocht. Heel toevallig dat de verkopers op MP keken naar mijn advertentie. Ik heb 9 maanden gezocht, alle gemeentes afgebeld enz....tip: leg een schrift aan!
Prijs ligt hier wel wat lager dan 6/9 euro de m2.
Uiteindelijk is het zo een stuk goedkoper dan je pony's in pension + een stukje vrijheid om ze 24/7 buiten te laten. Voor één pony hoef je het niet te doen trouwens.

Die vrijheid om zelf te bepalen of je paarden buiten staan was voor mij de reden het perceel aan te kopen.