met of zonder halster in wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zondersokken

met of zonder halster in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:12

Zetten jullie je peerdjes met of zinder halster in de wei?
Waar ik les heb houden ze het aan, wel makkelijk met ophalen.
Op de stal waar ik af en toe kom staan de paarden eigenlijk allemaal zonder halster.
Kan me voorstellen dat ze met hun halster wel eens ergens kunnen blijven hangen maar je hebt ook halsters die dan uit elkaar gaan?

aslo

Re: met of zonder halster in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:17

Altijd zonder, wil het risico dat ze ergens achter blijven haken niet lopen. Heb dit al eens meegemaakt bij kennissen, pony had zichzelf opgehangen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:18

Ik heb geen eigen paard. Het liefst natuurlijk altijd zonder!

Ik heb een paard verzorgd, en die liet zich zonder halster écht niet vangen, dus die stond wel met halster op het land. :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:23

Zonder!
De eigenaren hebben dit ook liever, en ik ook. Zo blijft de pony nergens achter hangen.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:23

ja het is zeker makkelijker met pakken, maar het is ook levensgevaarlijk. Mijn merrie heeft een hele tijd problemen gegeven met zich laten pakken, kreeg ik ook als tip om het halster om te laten, ik heb dat opgelost met grondwerk en nou blijft ze gewoon staan en kan ik het halster aan doen.
Mijn merrie is een eczemer en is behoorlijk lenig, die presteert het om met haar achterhoeven in haar manenkam te krabben, ik wil er niet aan denken wat er gebeurt als ze een halster aan heeft en ze met haar ijzer achter het halster blijft hangen ;(

Dus wat mij betreft nee geen halster in de wei aan, overigens vind ik een halster in stal ook not done, heb het bij een manege meegemaakt dat een paard met het halster aan een haak aan de buitenkant van de staldeur was blijven hangen, dier had een vreselijk diepe snee op haar kaak. Gelukkig waren er mensen aanwezig, je moet er niet aan denken wat er was gebeurd als dit 's nachts was gebeurd en merrie in paniek was geraakt.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:24

Op de stal waar ik gewerkt heb (PTC+) Hielden we de halsters aan. Ten eerste omdat dan de Friezen makkelijker uit elkaar te houden waren ;) en ten tweede omdat dat handiger is mocht er een minder vaardig persoon een paard op moeten halen.
Paarden lieten zich altijd wel vangen dus dat was geen probleem. (op een enkel paard na wat op een ongebruikelijk tijdstip eruitmoest)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:25

Als ze naar hun 'kleine' weitje gaan (voor een paar uurtjes) houden ze hun halsters om. Maar afgelopen zomer hebben ze dag en nacht op een grote wei gestaan. daar haalde ik ze er wel af!

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:26

ik hou het altijd af

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:29

Als het paard makkelijk te vangen is, zonder. Dat er geen risico is om te blijven haken.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:30

Ik doe de halsters altijd af. Ten eerste omdat mijn pony's het altijd presteren ze af te krijgen en dan kan ik ze gaan zoeken in de weide... :( En ten tweede uit veiligheid, moet er niet aan denken dat ze vast komen te zitten aan het halster..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:30

Citaat:
ja het is zeker makkelijker met pakken, maar het is ook levensgevaarlijk. Mijn merrie heeft een hele tijd problemen gegeven met zich laten pakken, kreeg ik ook als tip om het halster om te laten, ik heb dat opgelost met grondwerk en nou blijft ze gewoon staan en kan ik het halster aan doen.
Mijn merrie is een eczemer en is behoorlijk lenig, die presteert het om met haar achterhoeven in haar manenkam te krabben, ik wil er niet aan denken wat er gebeurt als ze een halster aan heeft en ze met haar ijzer achter het halster blijft hangen

op exact die manier zijn wij onze pony bijna kwijt geraakt... Zij bleef met haar achterijzer in haar halster hangen en wurgde zichzelf. Toen mijn man haar vond was ze al helemaal van de wereld. Hij dacht dat ze dood was. Hij heeft haar los gemaakt en is naar binnen gerend om mij te bellen. Toen hij terug kwam stond ze weer. Godzijdank heeft hij haar NET op tijd gevonden. Het is goed afgelopen. Ze had veel wonden waarvan 1 gehecht is en ze had 4 dikke benen. Inmiddels is ze weer helemaal de oude maar ik heb mijn lesje geleerd.....

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:35

shera schreef:
op exact die manier zijn wij onze pony bijna kwijt geraakt... Zij bleef met haar achterijzer in haar halster hangen en wurgde zichzelf. Toen mijn man haar vond was ze al helemaal van de wereld. Hij dacht dat ze dood was. Hij heeft haar los gemaakt en is naar binnen gerend om mij te bellen. Toen hij terug kwam stond ze weer. Godzijdank heeft hij haar NET op tijd gevonden. Het is goed afgelopen. Ze had veel wonden waarvan 1 gehecht is en ze had 4 dikke benen. Inmiddels is ze weer helemaal de oude maar ik heb mijn lesje geleerd.....

Ja en nogmaals ik heb 4 jaar lopen klooien met haar dat ze zich niet liet pakken, totdat ik er even de tijd voor heb genomen en met tips van andere mensen aan de gang ben gegaan, inmiddels is het totaal geen probleem meer. Ok, de eerste keer heeft het een uur geduurd, maar ik trek er liever even tijd voor uit dan dat ik mijn paard aantref zoals jij beschrijft. Ik vind (en nou krijg ik natuurlijk half bokt over me heen) het eerlijk gezegd ook een stukje gemakzucht om dat halster dan maar om te houden, omdat het anders zoveel werk is als je ze weer moet pakken :(

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:35

Bij ons staan ze ook zonder. Het paard van mn vriendin heeft het een keer voor elkaar gekregen om zn clip los te maken (had mijn paard waarschijnlijk gedaan :o ) en daar was hij met zijn hoefijzer in gaan staan, met als gevolg dat hij zn hoofd niet meer omhoog kon doen. Gelukkig had iemand het gezien en het halster los gesneden, maar als hij in paniek was geraakt....

de mijne staat nu met een graasmasker, dus moet hij wel een halster om.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:36

Mijn paard en pony staan ook zonder halster. Mijn ouders doen ook netjes het halster af als hun ze buiten zetten :).
Ook voor de veiligheid dat ze nergens kunnen blijven hangen, en ze staan hier van 's ochtends tot s'avonds laat op de wei. Lijkt me ook niet heeeeeel lekker met zo'n halster de hele dag.
Bovendien als je de wei inloopt komen ze allebei er aan :), dus vangen is no problemo!

__Nienke

Altijd zonder, voor de veiligheid. Moet er niet aan denken dat ze ergens achter blijven hangen.

juudii5

Zonder!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:37

Zonder. :j Lijkt me sowieso veel fijner voelen, en het is ook veiliger.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:38

Ik doe ook geen halster om in de wei. Vind het veels te gevaarlijk.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:40

Het enige nadeel is als ze zonder halster in de wei staan en uitbreken.
Ik heb nagedacht over een veiligheidshalster.
Maar die breakaway halsters vertrouw ik na ons akkefietje ook niet helemaal :o

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:41

Mijn pony heeft soms wel een halster om, maar meestal niet. In de stal heeft ze hem sowieso altijd af. :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:41

Altijd zonder!

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:42

zonder halser

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:44

Mijn pony heeft altijd een halster om. Die kan absoluut niet af omdat ze kopschuw is en je hem nooit meer om krijgt als ze in de weide staat. Wel staat ze duidelijk in het zicht en staat ze niet buiten als er niemand thuis is....

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:44

Altijd mét halster...Het moet van de eigenaren van m'n halfstalpaard dus ga ik niet moelijk beginnen doen en het halster uitdoen hoor ! :P

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:45

zonder halster, ze gaan hier los naar buiten en weer los naar binnen, hebben een paardenpad van stal naar de wei.

net zoals een boer een koeienpad heeft van de stal naar de wei en terug want die zet z'n koeien ook niet een voor een buiten.