Halfstalpaard moet na het rijden HELEMAAL afgespoten worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Halfstalpaard moet na het rijden HELEMAAL afgespoten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:01

Hoi, ik heb een halfstal paardje die Semper noemt <3
Van de eigenaars moet ik hem na het rijden hélemaal afspoelen met warm water en hem dan wat droeg maken met een zweetmes, na dat moet hij met een deken op stal...
Maar in de winter wordt hij wél geschoren en dat lijkt me dan wel zielig om hem nog halfnat met een deken op stal te zetten (brrrrrr...) !
Dus ben ik dan wel van plan om hem te drogen onder het solarium (wat ik gratig op die stoeterij mag gebruiken).
Ik vind dit een beetje raar maar ja ik ga gewoon doen wat de eigenaars zeggen hè !
Kristine vercammen (dressuurruiter op top niveau) heeft gezegt tegen de eigenaars dat ze dat maar moetsen doen (ik heb les van kristine) :P
Wie vind het toch wel een goed idee van mij om hem in de winter (als hij half kaal is) onder het solarium te zetten ?
Of doen jullie het anders ?
Alvast bedankt :Y)

DaisyDarling

Re: Halfstalpaard moet na het rijden HELEMAAL afgespoten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:03

Jahoor, je kan hem best lekker onder het solarium laten drogen als ie helemaal nat is :)
Paarden vinden dat meestal fijn & het is na het rijden goed voor de spieren.

Is er trouwens ook een reden waarom is helemaal afgespoten moet worden?, kan ie niet afgesponst worden op de natte plekken?

Als hij in de stal moet met een deken & hij is nog nat, zou ik hem eerst onder een zweetdeken zetten,
wachten tot ie droog is en dan pas het winterdek erop.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:05

DaisyDarling schreef:
Jahoor, je kan hem best lekker onder het solarium laten drogen als ie helemaal nat is :)

Is er trouwens ook een reden waarom is helemaal afgespoten moet worden?, kan ie niet afgesponst worden op de natte plekken?

Als hij in de stal moet met een deken & hij is nog nat, zou ik hem eerst onder een zweetdeken zetten,

ik zou niet weten waarom het moet, ik denk om z'n spiertjes te laten ontspannen ofzo met het water...Het is een heél lang paard dus heeft meer spieren, misschien daarom :P

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:06

Onder een solarium hebben ze het echt niet koud. 's winters sta ik daar gerust paarden onder
te wassen in m'n t-shirt. Kan best.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:07

Barvrouwke schreef:
Onder een solarium hebben ze het echt niet koud. 's winters sta ik daar gerust paarden onder

maar in de stallen krijgt hij het koud als hij nog nat zou zijn daarom wil ik hem onder het solarium zetten, of bedoelde je iets anders ? :P

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:08

babetta schreef:
DaisyDarling schreef:

ik zou niet weten waarom het moet, ik denk om z'n spiertjes te laten ontspannen ofzo met het water...Het is een heél lang paard dus heeft meer spieren, misschien daarom :P

Een heel lang paard hoeft niet perse meer spieren te hebben ;)
Je moet het in verhouding zien, meer paard = 'langere' spieren maar ook 'langere botten' .
Een klein paardje als Okidoki(rip) heeft waarschijnlijk meer spieren dan een gemiddelde lange manege kwpn-er.

conclusie; je kunt hem best onder het solarium zetten :). & als ie in zen stal moet, eerst helemaal droog voor winterdek erop, & anders een zweetdeken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:09

babetta schreef:
Barvrouwke schreef:

maar in de stallen krijgt hij het koud als hij nog nat zou zijn daarom wil ik hem onder het solarium zetten, of bedoelde je iets anders ? :P[/quote

mjah.. op stal, dan zal ik toch wel voor een dikke wollen zweetdeken gaan met hals als je hem nat
wegzet. Maar onder het solarium is fijner (voor jezelf ook ;) )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:23

wat mij opvalt is dat je al veel topics geopend hebt over dit paardje, en dat je de mening van de eigenaars een beetje in "twijfel" trekt, ik geloof heus dat het zeker niet slecht bedoeld is hoor, maar let wel op
als de eigenaars bv toevallig op deze topics komen, kunnen ze denken dat je hun niet vertrouwt met de verzorging van hun eigen paarden, en twijfelt aan hun (ongetwijfeld lange) ervaring.
Dat kan in slechte aarde vallen en je in de problemen brengen.
Misschien toch beter rechtstreeks de problemen voorleggen aan hun, vertellen dat je nog niet zoveel ervaring hebt, en graag tips en trucs wilt hoe je het beste omgaat met hun paarden ;)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:25

Duhelo schreef:
wat mij opvalt is dat je al veel topics geopend hebt over dit paardje, en dat je de mening van de eigenaars een beetje in "twijfel" trekt, ik geloof heus dat het zeker niet slecht bedoeld is hoor, maar let wel op
als de eigenaars bv toevallig op deze topics komen, kunnen ze denken dat je hun niet vertrouwt met de verzorging van hun eigen paarden, en twijfelt aan hun (ongetwijfeld lange) ervaring.
D

maar ik ben pas begonnen en ik vertrouw zéker de aanpak van de eigenaars ! :P
Ik zat gewoon met wat vragen die ik nog niet aan de eigenaars kon stellen omdat ze al heél het weekend onbereikbaar zijn...
Maar geén zorgen zij vertrouwen mij ook :Y)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:27

iedere paard heeft evenveel spieren. bij de een zijn ze meer ontwikkeld als bij de andere maar het aantal is gelijk!!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:28

suuzepuus schreef:
iedere paard heeft evenveel spieren. bij de een zijn ze meer ontwikkeld als bij de andere maar het aantal is gelijk!!

oké ik ken er gewoon niet veél van :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:33

dat is bij mensen net zo hoor!

een groter paard heeft niet meer spieren als een kleinte. Een kleine shetlander kan beter ontwikkelde spieren hebben dan een grote kwpn kan hebben. dat ligt helemaal aan zn training. (zie maar als bodybuilders onder de mensen)
langere paarden hebben vaak minder sterke rug spieren dan een kort paardje. in verhouding is het voor een langer paard zwaarder om iemand te dragen.
Daarom zijn tuigpaarden vaak wat langer en springpaarden vaak wat korter.

een korter paardje kan dus meestal meer gewicht dragen dan een langer paard en een langer paard kan meer gewicht trekken!

snappie?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:37

suuzepuus schreef:
dat is bij mensen net zo hoor!

een groter paard heeft niet meer spieren als een kleinte. Een kleine shetlander kan beter ontwikkelde spieren hebben dan een grote kwpn kan hebben. dat ligt helemaal aan zn training. (zie maar als bodybuilders onder de mensen)
langere paarden hebben vaak minder sterke rug spieren dan een kort paardje. in verhouding is het voor een langer paard zwaarder om iemand te dragen.
Daarom zijn tuigpaarden vaak wat langer en springpaarden vaak wat korter.

een korter paardje kan dus meestal meer gewicht dragen dan een langer paard en een langer paard kan meer gewicht trekken!

snappie?

jép :P

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:59

Waarom moet je het paard na iedere keer dat je hebt gereden helemaal af spoelen/wassen? Dat is toch ontzettend slecht voor de huid? De huid heeft lichaamseigen vet, ook al is het paard geschoren lijkt het me niet wenselijk een paard iedere dag (helemaal) te wassen, ondanks dikke dekens. Het beest zou er een huidziekte aan overhouden op die manier.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:01

Bravura schreef:
Waarom moet je het paard na iedere keer dat je hebt gereden helemaal af spoelen/wassen? Dat is toch ontzettend slecht voor de huid? De huid heeft lichaamseigen vet, ook al is het paard geschoren lijkt het me niet wenselijk een paard iedere dag (helemaal) te wassen, ondanks dikke dekens. Het beest zou er een huidziekte aan overhouden op die manier.

maar ik ga maar 1x in de week rijden en de eigenaars doen het zéker niet altijd maar aan mij hebben ze toch gevraagt om het wél te doen... :Y)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:07

Als je hem met warm water afspoeld en onder het solarium laat drogen is er niks aan de hand hoor :)
Ik liep stage op een eventing stal en daar werd dat ook altijd gedaan omdat, als ze zweten gaan, ze erge jeuk kunnen krijgen!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:09

Duhelo schreef:
Dat kan in slechte aarde vallen en je in de problemen brengen.
Misschien toch beter rechtstreeks de problemen voorleggen aan hun, vertellen dat je nog niet zoveel ervaring hebt, en graag tips en trucs wilt hoe je het beste omgaat met hun paarden ;)

Begin er ook zo over te denken, zeker na reactie van TS....

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:12

Zo ik heb genoeg reacties gekregen om verder te kunnen...:)
En mag ik soms geen topics openen met vragen ? :P
Ach je we spreken straks af met de eigenaars om nog eens vragen te stellen, afspraken te maken enzovoort...
Bedankt allemaal :Y) x

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:16

Ik hoorde van de zomer van een stalgenootje dat helemaal afspuiten eigenlijk best wel slecht is; dat had volgens haar inderdaad met het beschermende huidvet te maken, wat je dan weg spoelt.
In de winter lijkt het me daarnaast ook nogal onpraktisch; moet het dier eerst met zweetdeken op stal om op te drogen en dan moet je wachten tot de vacht droog genoeg is om weer een outdoor-deken op te doen, voordat het paard eventueel weer naar buiten kan. Als het dier gewoon op stal blijft na het rijden/afspuiten en je geen dekens hoeft te wisselen; trekt al dat vocht dan niet in de zweetdeken en staat het paard uiteindelijk met een natte deken?

Iemand anders vertelde mij ooit echter dat je beter het zweet kan afspuiten met warm water (ook inde winter), omdat zweetplekken veel minder snel drogen dan gewoon een vochtige vacht. Misschien is dit ook de redenatie bij de eigenaren van het verzorgpaard van de TS?

Ik spuit zelf soms (niet altijd en vooral 's zomers) de benen van mijn paard af en heel af en toe neem ik dan ook de hals/zadelplek mee. Maar ik laat haar, als de grond droog genoeg is, liever even rollen; dan heeft ze een soort van 'zandbad'. Al bezorg ik mezelf daar natuurlijk wel weer poetswerk mee voor de volgende dag (al haal ik na het rollen vaak gewoon even een borsteltje erover om het losse zand weg te vegen; kleine moeite). Ik heb haar alleen wel eens helemaal afgespoten nadat ze een keer in de bagger was gaan liggen en ze helemaal vies en nat was...

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:31

Ja dat kan volgens mij wel.
Ik denk wel dat het paardje dat lekker vind vooral in de winter.
Alleen zou ik wel een beetje opletten met tocht en koude wind.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:35

ik vind het prima kunnen.
Na dat hij onder het solarium is geweest kan je toch ook gewoon 2 dekens op doen.. :)

Maar wat bedoel je eigenlijk met halfstalpaard?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:36

R0oszs schreef:
Na dat hij onder het solarium is geweest kan je toch ook gewoon 2 dekens op doen.. :)

Bij ons betekend dat dat je een klein bedragje betaald aan de eigenaars van het paardje, en dat je daarvoor in ruil op hun paard mag rijden, verzorgen enzovoort :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:38

babetta schreef:
R0oszs schreef:

Bij ons betekend dat dat je een klein bedragje betaald aan de eigenaars van het paardje, en dat je daarvoor in ruil op hun paard mag rijden, verzorgen enzovoort :)

Hier noemen we dat meestal; leasepaard of bijrijdpaard :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:42

Bravura schreef:

Dat is ook niet mijn manier van paarden houden , mijn pony's en honden trouwens ook zijn nog nooit gewassen
Maar die staan altijd buiten en hebben geen last van kou ,nooit een deken alleen in de trailer na de les een zweetdeken en dan weer af als we thuis zijn .
Denk ook dat het een aanslag op de huid is , maarja ieder zijn ding en de meeste paarden mogen hun natuurlijke vachtje toch niet houden omdat dat lastig en niet mooi is .
Op wedstrijden lopen onze pony's zo ongeveer als enige als ijsberen ,en na de wedstrijd mogen ze weer lekker in de modder rollen en paard zijn , heerlijk!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:12

Ook rekening mee houden, het huidvet verhaaltje is helemaal goed, bij een paard met een wintervacht zonder deken.
indien het paard onder dekens staat en/of geschoren is heeft het huidvet totaal geen nut meer, en maakt dus niet uit of het weggewassen wordt.

het friesje dat ik rij wordt trouwens altijd na heftig zweten afgespoeld met warm water en onder een dekentje gezet om te drogen, paard heeft een gigantische weerstand, is nooit ziek en staat niet onder winterdekens