Paddock, samen delen ik alleen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

principal

Paddock, samen delen ik alleen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 08:42

denken sommigen bij mij op stal :(

We hebben 2 paddocks en 1 longeerring. Dus keuze genoeg voor net 15 paarden, waarvan vele ook met 2 of 3 samen staan. En nog zijn er enkele die het voor elkaar krijgen, om zolang en zovaak op een dag de paarden buiten te zetten, waardoor de andere, heel triest, maar 1 paddock moeten delen, en die andere erin blijven staan.
Met een verbazend gezicht :? als jij vraagt wanneer die v hun eruit gaan???

Aangezien er nu klachten zijn hoop ik dat er regels, tijdlimiet, of iets komt voor het gebruik ervan. _/-\o_

Wie kent dit ook, en hoe is bij jullie geregeld. :D
Laatst bijgewerkt door principal op 24-10-10 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

smurfje

Re: Paddock, samen delen ik alleen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:43

bij ons staat de regel dat je als het druk is 2 uur mag staan.
als ze merken dat je je er niet aan houdt. en na vragen je paard
er niet uithaalt. vind je hem in zijn stalletje. maar het brengt veel frustratie met zich mee.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:44

vorige stal was het simpel, 20 tot 30 min wanneer het druk was, kon je paard erin. Liep je er de hele dag bijna rond, dan was het eigelijk gewoon zo, dat andere paarden ook even buiten kwamen. En ja dan komen 9 van de 10 x de lieve paarden, of het paard van vriendin meer buiten, dan de etterbak van stal!

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:48

bij ons staan ze de hele dag in de paddock. maar bij mijn vorige stal mochten ze in de paddock maar moest je er bij blijven staan. hierdoor lieten de mensen ze niet te lang staan. Zelf zou ik nooit meer voor een stal kiezen me zo weinig ruimte voor uitloop. Een paard maar even buiten laten en daarna in de box. ga zelf maar eens 20uur in een ruimte zittten waar jej je net kan omdraaien. maarja heb je niks aan natuurlijk hi. Ik zou een rooster maken mess met zijn allen afspreken samen die roosters te verdelen zodat vanaf smorgens tot eind van de middag ieder paard genoeg uren buiten heeft gestaan?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:58

op mijn oude stal werd het opgelost door extra paddocks bij te maken die VAST verhuurt werden.
de gene die hun paard buiten wouden hebben konden van te voren kiezen of ze een plek wilden huren voor 25 of 50???? gulden in de maand meer.
je had een vaste plek en die mensen die niet bij betaalde hadden pech.
in de losgooi bak mog je ze ook doen maar alleen als je er bij was [waar er altijd misbruik van maakte als de stal eigenaar er niet was]

op de stal van mijn vriendin hebben ze een klokbord gemaakt.
de paarden mogen 2 uur naar buiten.
je zet de tijd er op dat ze naar buiten zijn gegaan en 2 uur later mag een ander ze wisselen,wil niemand heb je geluk en mogen ze blijven staan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:02

bij ons gaan ze in de winter ook 4 uur per dag in de wei. *\o/*
Op de vorige stalling kreeg ieder een half uur in de paddock, maar er was ook een stapmolen en je kan natuurlijk ook rijden.
Wie het eerst kwam.......dus moest je soms wel 2 uur wachten voor je aan de beurt was.......1 paddock op 16 paarden is niet veel.....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:02

ik ken het, maar nu gelukkig geen last meer. ze staan 24/7 met zijn allen in de paddock :) en als het kan lekker in de wei.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:25

Misschien een oplossing: een bord met parkeerschijven, (die blauwe dingen voor in de auto) die zet je op de tijd dat paard in bijbehorende padock gaat, kan een ander zien welk paard het langst buiten staat en die eruit halen?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:29

steenbok1980 schreef:
Misschien een oplossing: een bord met parkeerschijven, (die blauwe dingen voor in de auto) die zet je op de tijd dat paard in bijbehorende padock gaat, kan een ander zien welk paard het langst buiten staat en die eruit halen?

Dat idee wou ik ook gaan zeggen :D .

Of met zijn allen een ''vergadering'' houden, groepjes maken van paarden die bij elkaar kunnen staan en een tijdschema maken.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:31

Wij hebben een ruine en een merrie paddock, waar ze elke ochtend in gezet worden.
Om 12.00 uur gaan ze naar binnen en als de eigenaar zijn dier nog buiten wil hebben kan dat onbeperkt.
Wat ik alleen niet zo snap waarom ieder dier een eigen paddock moet hebben laat ze toch lekker bij elkaar staan.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:33

Als het druk was, dan was eigenlijk de afspraak dat je er 20 minuten in mocht om te mesten etc. Er waren 13 paarden die in 1 paddock moesten, dus dan is het niet anders.
Er was nog wel een poetsplaats, waar ze eventueel los op konden lopen maar die was van steen dus dat is toch minder.

Zelf was ik er gelukkig vaak op rustige tijden dus kon hij lekker blijven staan. :)

*edit: Nu ook gelukkig een last meer van. Hij heeft een uitloopstal, dus loopt dag en nacht buiten als hij dat wil :)
Laatst bijgewerkt door _Lisanne op 24-10-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:37

ik ken het ook, nu geen last meer van heb nu privestal :) Dus doe ze naar buiten wanneer ik wil, en naar binnen wanneer ik wil.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:10

Bij ons komt een grote paddock, alleen onbekend wanneer :? , daarin mag dan ook gevoerd worden. Daar zullen degene, die nu zo misbruik maken v de huidige situatie, ook gebruik v gaan maken.

Tot die tijd is het toch samen delen.

Als de staleigenaar buiten zet, bijv. op doordeweekse dagen, dan staan ze altijd 3 uren buiten, zij wisselt dan de groepen om, en gaan de volgende ook 3 uren buiten. Maar wanneer zij werkt, of er niet is, ja dan is het maar afwachten als jij komt of er plek is, en zoiezo hebben degene, lijkt wel, hulpjes die wel zorgen dat hun paarden steeds buiten komen, en jij pist er steeds naast.

Ik ben ook benieuwd welke oplossing er gaat komen, en dat hopelijk degene ook een x |o ingaan zien dat hun paarden niet bevoorrecht zijn boven de andere paarden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:12

Wij hadden op de vorige stal voor 9 paarden 1 paddock. En iedereen kwam om dezelfde tijd na school zo ongeveer, was ook altijd geruzie om. Eerst was de regel 1 uur per groep, en als ze er al in waren geweest en je wilde ze er nog een keer in hebben moest je wachten tot er niemand meer wilde.. Later is dit veranderd in een half uur per groep omdat je bleef wachten. Maar het was altijd gezeur. Samen delen is moeilijk als het om paddocks gaat voglesnmij :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:16

jee wat lastig zeg.
Vind een klokbord wel een goede optie inderdaad!

Maar ik zou toch kijken naar een andere stal, vind het te weinig uitloop en ook niet goed voor de sfeer lijkt mij?

toen wij 3 maanden voor nood op een manege stonden ging ik ook 2 a 3x daags heen om ze een half uur los te gooien. Wat een gedoe, vreselijk!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:29

Volgens mij mis ik iets.... Als iemand zelf de moeite neemt om 2x per dag naar haar paard te gaan of als iemand de moeite neemt iemand anders naar haar paard te laten gaan, dan is daar toch helemaal niks mis mee? Dan is dat toch alleen maar fijn voor het paard... Misschien moet je zelf ook even naar je paddockbeleid kijken? Kom jij ook op de onmogelijke tijden? Misschien moet je wat vaker komen om je paard wel los te krijgen? Of misschien kan je je paard wel losgegooid worden door iemand anders?

Wij hebben gelukkig plek zat om los te gooien, maar ook hier is het druk op drukke tijden. Tja, wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Ik vind dat als iemand de moeite neemt meerdere keren op een dag naar het paard te gaan, deze ook gewoon opnieuwe gebruik mag maken van de paddock...

Hoe gaat dat dan met die nieuwe paddock? Degene die ze er in de ochend inzet heeft geluk en ze blijven dan staan? Kunnen ze niet gewoon bij elkaar?

Neemt niet weg dat je natuurlijk qua tijd wel wat kunt gaan afspreken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:32

wat zijn precies de regels en hoe gaat het nu?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:34

Wij hebben ook iets van 15 paarden (weet het nieteens precies), en 1 longeerbakje die tevens ook paddock is en een paddock.
Bij ons geldt een limiet van 20 minuten, maar meestal valt er onderling wel vanalles te regelen..
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit meegemaakt dat mensen hun paarden laten staan als de 20 minuten nog niet om zijn, maar iemand toch wil longeren, vind dat wel fijn

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:39

Jockey_my schreef:
Of met zijn allen een ''vergadering'' houden, groepjes maken van paarden die bij elkaar kunnen staan en een tijdschema maken.

Dit vind ik wel een goede. Jullie zijn allemaal volwassen mensen, moet toch prima uit te komen zijn? En in de groep zullen die mensen minder snel hun gang kunnen gaan en kan alles netjes geregeld worden.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:48

Ik kom elke dag en ben er zeker 3 a 4 uur bezig, mijn afspraak is dat de stalhouder mijn paarden buiten zet mits ze thuis is, en dit is dan 3 uur. Dit geld dan voor doordeweekse dagen, en weekend ook mits zij thuis is.

De grote paddock, dat is dan de bedoeling dat daarin voer klaar staat, en er idd iemand is die ze daarin zet, en einde vd dag ze naar stal gaan. Hier zijn degene dus grote liefhebbers voor.
Dit is momenteel niet het geval.

Er zijn dus geen regels tot vandaag dus, en dat is 2 bloktijden (ochtend en middag), wanneer er mensen zijn kunnen binnen deze tijden paarden in de paddocks, je kan gebruik maken v hele bloktijd (3uren) of korter.

Dit kan aardig werken, hoewel het dan niet duidelijk is ?? voor enkele??, of je zelf je paarden erin zet of dit gedaan wordt door iemand die daar toevallig (wanneer stalhouder er NIET is) loopt. Dit is nog onduidelijk.

Het is iig duidelijk dat je nu kan zien welke paarden zoiezo al erin gestaan hebben, en welke nog niet. En degene die al aan de beurt zijn geweest er uit moeten voor degene die er nog niet in hebben gestaan.

Ik ben benieuwd wat dit voor voeten in de aarde gaat geven deze week, en of dit gaat werken met zijn allen.

(wordt er zelf beetje moe van, terwijl ze al zoveel luxe hebben, de klanten en paarden, en dit als probleem???)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:57

Als de stalhoudster thuis is, staan de paarden dus zowiezo buiten. Gebeurt het vaak dat ze niet thuis is? En geldt dat voor elk paard?

En die blokuren klinken ook een beetje vaag. Want inderdaad, wie gaat die paarden erin zetten en eruit halen? Is het dan niet zo dat je alsnog dezelfde problemen hebt, want iedereen komt gewoon op dezelfde tijden als normaal.

Terwijl 'ze' al zoveel luxe hebben, de klanten en paarden. Ik snap het niet zo? Jij bent ook gewoon een pensionklant? Dus jij heb ook die luxe toch?
Wat is er dan met 'ze'?

En wat bedoel je hiermee?
'De grote paddock, dat is dan de bedoeling dat daarin voer klaar staat, en er idd iemand is die ze daarin zet, en einde vd dag ze naar stal gaan. Hier zijn degene dus grote liefhebbers voor.
Dit is momenteel niet het geval.

Dus de grote paddock is dus voor enkele paarden voor de hele dag?

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:02

De stalhoudster als zij idd thuis is (zij werkt er nl ook nog naast) die zet paarden buiten/binnen.

Ik betwijfel of die blokuren gaan werken, aangezien niet iedereen aanwezig is als de uren beginnen.

Ze (zijn degene die momenteel veelvuldig/langdurig) gebruik maken vd paddock, waardoor de andere klanten hierin benadeeld worden.

Dit is een toekomstige paddock, waarin idd voer staat en water, waarin ze dus gehele dag kunnen lopen. Dit wordt dan ook opgedeeld in de groepjes paarden die momenteel van Ze zijn.

Hoop dat het beetje duidelijker is :o

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:07

mariska32 schreef:
op mijn oude stal werd het opgelost door extra paddocks bij te maken die VAST verhuurt werden.
de gene die hun paard buiten wouden hebben konden van te voren kiezen of ze een plek wilden huren voor 25 of 50???? gulden in de maand meer.
je had een vaste plek en die mensen die niet bij betaalde hadden pech.
in de losgooi bak mog je ze ook doen maar alleen als je er bij was [waar er altijd misbruik van maakte als de stal eigenaar er niet was]

Hmm gulden?! 8)7 8)7

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:15

vroegere tijden ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:30

Bij mij op stal is het minimaal 1,5 uur als er dan iemand in wil dan moet je ze eruit halen.
Wij hebben 4 paddocks voor 22 paarden en vaak staan de mijne 3 a 4 uur erin. Soms is het druk en dan kom ik later nog een keer.