Nieuw idee voor het voeren van hooi in de bak / paddock!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

alchova

Nieuw idee voor het voeren van hooi in de bak / paddock!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:15

Hallo bokkers!

Ik ben al een tijdje bezig om een geschikte manier te vinden om hooi te voeren in de bak. Een hooiruif is niet handig omdat ik ook in de bak moet rijden. Mijn omheining bestaat uit palen met stroomlint ertussen dus ik kan ook niets bevestigen aan de palen omdat dit dan tegen het stroomdraad aankomt. Speciebakken zijn ook niet handig omdat mijn paard ze omgooit (ook al stop ik ze vol met stenen) en vervolgens al het hooi in de blubber ligt...

Nu heb ik iets bedacht wat super goed helpt! Het is nog eens niet duur en heel makkelijk om te maken! Het is een combinatie van andere ideeën.

Je hebt nodig:
- Een speciekuip / multibak (goed stevig) 85 of 90 liter, bijv. deze: http://www.agradi.nl/stal-erf/voedervoorziening/voerbak/grondmodellen/product/1002012/642

- Een hooikussen (nu 23,50 bij http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/zeldenrust/ of zelf 1 maken: http://paddockparadijs.actieforum.com/langzame-voersystemen-f5/mijn-eerste-hooikussen-is-klaar-t50.htm

- 2 of 4 karabijnhaken (bij de hooikussens van zeldenrust zitten er al 2 aan, bij de zelfgemaakte niet)
Afbeelding

- 4 oogbouten zoals dit plaatje (ze zijn er ook met een langere bout)
Afbeelding

- 4 moertjes die passen op de oogbouten

- Een accuboormachine

- Een boor met dezelfde diameter of iets kleiner dan de oogbout

Hoe maak je het?

- De boor in de accuboormachine bevestigen

- Speciekuip op zijn kop zetten en 4 gaten boren in de vorm van een vierkant en ongeveer 2 cm van de rand

- Paar extra gaten boren in het midden zodat regenwater eruit kan stromen

- Oogbouten door de bodem van de speciebak draaien en aan de onderkant vastzetten met de moertjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- Hooikussen vullen met 1 of 2 plakken hooi

Afbeelding

- Karabijhaken bevestigen aan alle hoeken van het hooikussen

Afbeelding

- Karabijnhaken vastklikken aan de oogbouten in de speciekuip en klaar!

Afbeelding

Ook als de bak omgekiept wordt raakt het hooi nooit het zand / blubber dus het hooi blijft mooi schoon

Afbeelding

Paardjes blij:

Afbeelding

Pitt25

Re: Nieuw idee voor het voeren van hooi in de bak / paddock!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:18

zeker een goed idee aangezien wij hetzelfde probleem hebben. Ga het zeker proberen!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:08

Creatieve oplossing!

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:10

goed gevonden:).
als ik geen hooiruifbakdinges had, zou ik je zeker naa- geaapt hebben

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:19

Leuk idee, wel jammer dat het vol kan regenen. Maar met een aantal extra gaten in de bodem kan het water e.v.t zo weer weg. Mijn paardje zou er ook rustig met zijn hoef in gaan staan en dan vast zitten met zijn hoefijzer in het hooinet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:22

Je zou nog een tegel onder het hooikussen kunnen doen om de bak zwaarder te maken? Leuk idee verder!

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:23

de mijne zullen het met een half uur op hebben helaas...

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:37

jomaro schreef:
Leuk idee, wel jammer dat het vol kan regenen. Maar met een aantal extra gaten in de bodem kan het water e.v.t zo weer weg. Mijn paardje zou er ook rustig met zijn hoef in gaan staan en dan vast zitten met zijn hoefijzer in het hooinet.

Ja, dat is wel een eng idee. Ken een vervelend voorval waarin een paard met haar voet in 't hooinet kwam te zitten, er zit nu een groot litteken op haar been.
Er zullen misschien mensen zeggen; dan kun je je overal wel druk om maken. Klopt :j Neem liever het zekere voor het onzekere, geen hooinetten bij ons in de paddock.

Wèl een heel leuk en creatief idee Ts :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:44

Idd een goed idee, al blijf ik het niks vinden dat het hooi nat kan worden. En past er wel genoeg in?

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:14

moretje schreef:
jomaro schreef:

Ja, dat is wel een eng idee. Ken een vervelend voorval waarin een paard met haar voet in 't hooinet kwam te zitten, er zit nu een groot litteken op haar been.
Er zullen misschien mensen zeggen; dan kun je je overal wel druk om maken. Klopt :j Neem liever het zekere voor het onzekere, geen hooinetten bij ons in de paddock.

Wèl een heel leuk en creatief idee Ts :j

Er zitten al gaten in voor de regen :j Mijn merrie heeft hele korte ijzers (of hoe je die uitsteeksels ook noemt) omdat ze haar ijzers er altijd aftrapt. Ook heeft ze springschoenen om dus het is heel lastig om er met haar ijzer in vast te komen zitten.

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:15

Safiera schreef:
Idd een goed idee, al blijf ik het niks vinden dat het hooi nat kan worden. En past er wel genoeg in?

Als je goed propt kunnen er 3 plakken hooi in. Ik heb er nu 2 gemaakt en evt. ga ik nog een 3e maken. Dan staan ze met 6-9 plakken hooi in de bak dus dat lijkt me wel genoeg :D Hoezo vind je het niks dat het hooi nat kan worden? Dat geeft toch verder niet? Ze vinden het er niet minder lekker om iig :D

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:17

lauwtjuhh schreef:
de mijne zullen het met een half uur op hebben helaas...

Je kunt ook hooikussens nemen met een kleinere maaswijdte (de kleinste is 3 cm). Mijn 2 paarden + shetlander hebben vandaag 3uur gedaan over 4 plakken hooi verdeeld over 2 van deze speciekuipen :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:26

alchova schreef:
Als je goed propt kunnen er 3 plakken hooi in. Ik heb er nu 2 gemaakt en evt. ga ik nog een 3e maken. Dan staan ze met 6-9 plakken hooi in de bak dus dat lijkt me wel genoeg :D Hoezo vind je het niks dat het hooi nat kan worden? Dat geeft toch verder niet? Ze vinden het er niet minder lekker om iig :D

Wij hebben dit jaar van die grote ronde balen, ik moet nog uitvinden hoeveel daarvan gelijk staat aan een plakje. Maar je hebt gelijk, 3 plakken per speciekuip is wel genoeg.
Ik ben bang dat onze pony's het niet meer eten wanneer het nat is?

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:45

Safiera schreef:
alchova schreef:

Wij hebben dit jaar van die grote ronde balen, ik moet nog uitvinden hoeveel daarvan gelijk staat aan een plakje. Maar je hebt gelijk, 3 plakken per speciekuip is wel genoeg.
Ik ben bang dat onze pony's het niet meer eten wanneer het nat is?

Nat hooi lijkt toch gewoon wat op kuil? En als paarden last hebben van het stof in hooi maak je het ook altijd nat dus het kan volgens mij geen kwaad. Je moet het alleen niet lang laten liggen of bijv in de zomer ivm broei enzo

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:31

wordt de speciekuip dan niet door de paddock geslingerd? *ziet eigen paarden al aan de speciekuip-voetbal* :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:11

Ik was eerst ook zoiets van plan, maar mijn paard zou 100% zeker in die bak gaan staan, of ermee gaan lopen gooien :D

Verder goed idee!

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:22

Arabesk schreef:
wordt de speciekuip dan niet door de paddock geslingerd? *ziet eigen paarden al aan de speciekuip-voetbal* :D

Ja mijn enter heeft dat vanmorgen ook bedacht! Ze gooit hem nu op de kop en ja dan is het hooi ineens weg. Zal straks wat stenen op de bodem leggen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:34

ik maak mijn hooinetten tegenwoordig vast in mijn houten hooikisten. Daar komen ze niet met hun voeten in en ze kunnen er ook niet mee voetballen. Omdat ze met dieet wel proberen de bakken aan de kant te schuiven om het hooi eronder en achter te eten, heb ik ze wel vastgemaakt aan een horizontaal balkje tussen 2 palen bij de omheining (net voor het schrikdraad)

Als ik en nieuwe vierkante bak heb die ze niet om kunnen gooien, kan die vrij staan en overweeg ik zo'n aanhangerwagennet over het hooi te spannen en aan de bodem te bevestigen. Ook met van die (musketon)haken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:38

mij lijkt het nog niet helemaal af; kun je niet veel beter twee palen gebruiken waar je dit tussen zet zodat het niet rondgeslingerd kan worden?

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:34

opisop_shop schreef:
mij lijkt het nog niet helemaal af; kun je niet veel beter twee palen gebruiken waar je dit tussen zet zodat het niet rondgeslingerd kan worden?

Ja maar ik wil geen 2 palen in mijn bak :D moet er ook nog in rijden! Ze hebben ze vandaag voor de rest vd dag laten staan, heb een tegel op de bodem gelegd. Bij mijn paardjes werkt het tot nu toe prima, maar paardjes verschillen natuurlijk :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:37

dat hoeft ook niet, de voerbak kan ook aan de rand van de bak staan maar zo, dat je hem aan twee palen van de bak bevestigd misschien?
Puur met oog op het verslepen.

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:44

opisop_shop schreef:
dat hoeft ook niet, de voerbak kan ook aan de rand van de bak staan maar zo, dat je hem aan twee palen van de bak bevestigd misschien?
Puur met oog op het verslepen.

Ja dat zou idd kunnen, maar ze verslepen hem nu niet en al zouden ze dat doen dat maakt mij niet zoveel uit. Als ze hem maar niet omkiepen want dan kunnen ze niet meer bij het hooi.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:45

ja dat bedoel ik, omkiepen .

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:02

Creatief! Zeker een goed idee.

_rosalinda_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:03

Ziet er goed uit! Dit topic ga ik eens naar een vriendin sturen, zij zoch zoiets.