Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
bijdehandje1 schreef:Ze controleren dit ook vanuit de lucht met helicopters. Die "hooiboer" neemt een fiks risico. En de boetes zijn niet mals.
Het klopt, dat het uitrijverbod in Nederland op 15 september van kracht is gegaan.
Ibbel schreef:Het is nu wel laat om door te zaaien (je wilt niet nieuw inzaaien, maar doorzaaien). Wat op braakliggend maisland wordt ingezaaid is is vaak Italiaans raai als groenbemester. Dat wordt er in mei weer onder geploegd, voordat de mais er weer ingaat. Je mag nl vanwege verstuiving/erosie geen land braak laten liggen, er moet iets opstaan. Groenbemester dus. Maar dat is dus niet als blijvend grasland bedoeld.
Nu bemesten mag ook niet, spuiten heeft ook weinig zin, ook het onkruid groeit nu niet.
Volgend jaar maart/april bemesten, onkruid bestrijden en dan, als het nog nodig is, doorzaaien. Het eerste jaar is wei vaak nog erg 'streperig', grote kans dat je volgend jaar helemaal niet meer hoeft door te zaaien omdat het gras toch wel gaat uitstoelen. Pas na 3 jaar is de grasmat volwassen. En voor het mooi zou je iedere 7-8 jaar opnieuw moeten inzaaien.
linky schreef:Prima hoor, dat zie je wel aan het leeggemaakte maïsland, daar wordt ook nog gras gezaaid.
PearllG schreef:Ibbel schreef:Het is nu wel laat om door te zaaien (je wilt niet nieuw inzaaien, maar doorzaaien). Wat op braakliggend maisland wordt ingezaaid is is vaak Italiaans raai als groenbemester. Dat wordt er in mei weer onder geploegd, voordat de mais er weer ingaat. Je mag nl vanwege verstuiving/erosie geen land braak laten liggen, er moet iets opstaan. Groenbemester dus. Maar dat is dus niet als blijvend grasland bedoeld.
Nu bemesten mag ook niet, spuiten heeft ook weinig zin, ook het onkruid groeit nu niet.
Volgend jaar maart/april bemesten, onkruid bestrijden en dan, als het nog nodig is, doorzaaien. Het eerste jaar is wei vaak nog erg 'streperig', grote kans dat je volgend jaar helemaal niet meer hoeft door te zaaien omdat het gras toch wel gaat uitstoelen. Pas na 3 jaar is de grasmat volwassen. En voor het mooi zou je iedere 7-8 jaar opnieuw moeten inzaaien.
Oke thanx voor de nuttige informatie!
Dan zal ik inderdaad in het voorjaar gaan beginnen. Kunnen mn paardjes deze winter af en toe ook nog even de benen strekken op de weide.![]()
Ik heb het idee dat mn weide erg arm is aan voedingstoffen... Er is ook jaren niets mee gedaan voor ik het vorig jaar ging gebruiken. Heb wel tweemaal kunstmest gestrooid.
Zou het dan handig zijn om in maart/april kunstmest te strooien of laten injecteren met bijv. varkens of koeienmest?
PearllG schreef:Ik heb het idee dat mn weide erg arm is aan voedingstoffen... Er is ook jaren niets mee gedaan voor ik het vorig jaar ging gebruiken. Heb wel tweemaal kunstmest gestrooid.
Zou het dan handig zijn om in maart/april kunstmest te strooien of laten injecteren met bijv. varkens of koeienmest?