manen trekken of knippen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Musicfan12

manen trekken of knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:09

Hey bokkers,

Ik hoor regelmatig dat mijn KWPN'er te lange manen heeft.. "dat hoort niet bij zijn ras" zegen ze dan :+.. Ik vind het onzin! Hij heeft half lange manen (ongeveer twee a drie handbreedtes). Nu heeft hij helaas wel echt dunne manen en niet zo veel. Nu was mij verteld dat ik dan niet moet knippen maar de manen moet gaan trekken, want dat word het dikker / meer haar. Waarop ik me af vroeg of dit wel klopt. Ik dacht namelijk dat het andersom is. Knippen (dan wel met efileerschaar, want anders ziet het er niet uit) zorgt er niet voor dat de manen nog dunner worden of lijken maar trekken wel (je verwijderd immers haren).. Ik snap er inmiddels geen **** meer van dus ben benieuwd naar de meningen hier :+

Gaarne: Brand los!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:11

Met trekken trek je niet de hele haar eruit he, je scheurt ze soort van halverwege af.
Ik vind knippen eigenlijk ook niet zo mooi

Zelf snij ik altijd, vind ik nog iets handiger en je hoeft minder kracht te zetten
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 22-10-10 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:12

trekken ziet er iets natuurlijker uit maar je trekt wer haren eruit
ze groeien dan wel op nieuw maar voor ze zo lang zijn....
Ik knip, pak een pluk tussen mijn middel en wijsvinger en hou het rechtop en knip dan. Dan valt het vanzelf in laagjes..
zo blijven ze iets dikker dan als je trekt. Bovendien is het ook sneller klaar. Er zijn als je handig er in wordt geen hakkels zoals
je kunt krijgen met knippen...

Musicfan12

Re: manen trekken of knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:15

Ja volgens mij trek je ook de haren er volledig uit met trekken hoor.. Maar wil graag weten wat de manen nou "dik of minder dik maakt"

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:34

Trekken is om uit te dunnen. Dus knippen of snijden is beter.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:39

Met snijden krijg je heel mooie resultaten. Niet de eerste keer, maar oefening baart kunst. Ik vind trekken onaardig en snijden geeft een mooi resultaat.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 19:17

@ Mizora: dat dacht ik ook! :d

@ HippoLogic, Ja de eerste keer was een een beetje een drama met snijden :+ dus ik houd het bij een efileerschaar, ging heel mooi de laatste keer :D

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:32

Trekken is een stuk mooier, en het word uit eindelijk wel dikker.

Wel knip ik ze bij mij pony, trekken lukt namelijk niet door haar hele gladde manen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:23

Je kunt op 2 manieren trekken, door ze af te breken of ze er inderdaad uit te trekken. Ik weet niet of de manen werkelijk dikker worden, wel lijken ze waarschijnlijk dikker doordat trekken een rafelig effect geeft.
Zelf deed ik mijn paard ook wel met een uitdunschaar, maar uiteindelijk vind ik zelf trekken nog het mooist en over de lengte: Een handbreedte is breed genoeg bij een KWPNner ;)

Dap_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:00

Wij knippen ze altijd. Manen blijven netjes. En geen korte uitstekende manen meer met vlechten

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:01

Goed om te horen.. Ga maar eens een stukje trekken om te kijken hoe het bevalt, kan ik altijd nog bijknieppen met een efileerschaar..

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:22

Musicfan12 schreef:
Goed om te horen.. Ga maar eens een stukje trekken om te kijken hoe het bevalt, kan ik altijd nog bijknieppen met een efileerschaar..

Ik dacht dat trekken het net nog dunner maakten? Ik probeer nu soms een beetje te knippen, mijn bwp heeft ook héél dunne manen, en dat trekken zou hem haast kaal maken??

leey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:29

trekken is meestal mooier.. Ziet er natuurlijker uit.
Maar meestal is het gewoon wat de gene zelf het mooist vind!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:32

Ik vermoed dat manen trekken toch aardig pijn doet; mijn paard heeft er een hekel aan - vandaar dat ik z'n manen gewoon knip. Eerst met een gewone schaar kort knippen en dan met de efileerschaar verder in vorm brengen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:01

Loezz schreef:
Musicfan12 schreef:

Ik dacht dat trekken het net nog dunner maakten? Ik probeer nu soms een beetje te knippen, mijn bwp heeft ook héél dunne manen, en dat trekken zou hem haast kaal maken??

Dan zou je zijn manen ook kunnen snijden.. ik gebruik daar altijd gewoon een schaar (zeg maar 1 scherpe helft ervan, dus niet knippen) voor en snij ik het haar zeg maar af maar er zullen ook wel speciale snijdingetjes zijn

Als je het gaat knippen zal het haar dun blijven tonen
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 26-10-10 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:04

Ik heb ze ong. 3 maanden geleden bij mijn jaarling getrokken omdat het er niet meer uit zag en hij heeft me nu een mooie, dikke, gelijkmatige bos op de nek liggen...! :wow:

Getrokken manen werken natuurlijker en dat vind ik persoonlijk mooier dan manen die geknipt zijn....

X_Loes_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:20

Dunne manen knip ik ook altijd, gewoon recht staat ook nog sjiek terwijl sommige vaak zeggen dat het er niet uit ziet.
En inderdaad, een kwpn hoort korte manen (1 handbreedte) te hebben ;)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:59

Ik trek de manen van mijn paard altijd.
Pijn doet dat niet denk ik, hij blijft toch altijd mooi staan. :)
Geknipte manen vind ik helemaal niet mooi.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:02

Ik vind dat ik zelf niet "snel" geneog trek, en heb het idee dat ik mijn paard sta te pesten..heb de laatste keer geknipt en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben...degene die niet hadden gezien dat ik had staan knippen..dachten ook dat ik had getrokken.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:03

Ik heb de manen van mijn pony laatst gesneden. Met een gewoon scheermesje (wat je ook voor je oksels/benen gebruikt)! Gewoon een pluk haar rechtop zetten en het scheermesje op de gewenste lengte eroverheen halen. Werkt echt heel goed (al wordt je mesje wel snel bot, dus neem er wat meer mee). Mijn pony heeft nu hele mooie gelijkmatige natuurlijke manen van ongeveer een handbreedte. Echt een aanrader :)

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:28

Ik snij de manen met een uitdunmes. Dat is toch wel heel wat vriendelijker dan trekken. Ik trek jouw haren toch ook niet af?

domifiranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:24

ik heb ze zelf nog nooit getrokken maar knip ze altijd (naja.. mijn kwpner heeft behoorlijk lange manen), punt het toch liever maar knippen lijkt wel altijd , heel erg recht en beetje nep.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 23:02

ik moet zeggen dat ik ook zo'n snijmesje heb, die kan je inklappen. Met kartels aan de ene kant. Bedoeling is dat je de manen er net als met trekken omheen vouwt alleen snijt hij ze dan. voordeel is dat je ze niet daadwerkelijk uittrekt maat nadeel is dat je allemaal hele kleine plukjes moet nemen en dan gaat het dus mis bij mij :+ dan worden ze zoooo niet recht :+ ;(

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:55

Ja, zo'n mesje gebruik ik ook. Kwestie van oefenen denk ik dan maar! :)

Cinderella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:54

Knippen of snijden, vind ik zelf het beste!