Beton? iets anders? Ervaringen en advies gevraagt!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Melody21

Beton? iets anders? Ervaringen en advies gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:31

Lieve Bokkers.

Graag wil ik een stukje voor onze inloop stal verharden. En ik kan wel wat advies gebruiken.
Want ik weet hier dus helemaal niets van.
Het gaat om een heel modderig stuk. We dachten aan beton storten, maar hoe gaat zoiets??
Word er dan eerst zeil of zoiets gelegt? En hoe diep word dat, ivm met de wortels van een kersenboom die er ook staat.
Weet iemand wat zoiets gaat kosten? Kan het wel in deze natte modder-tijd?
Bij wat voor bedrijven kan ik informeren , bij loonwerkers of bouwbedrijven ofzo ? :o

Ook zijn er grote betonplaten las ik ergens? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Heeft iemand daar misschien ervaring mee?
Gaan die niet schuin zakken? Moet daar dan nog iets onder aan speciaal zand?

Probleempje : er is een beetje spoed bij :o

Nou,letterlijk heeel wat vraagtekens dus in mijn verhaal :D Hoop dat ik van jullie ervaringen en kennis gebruik kan maken!

geerke

Re: Beton? iets anders? Ervaringen en advies gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:39

zelf beton storten is best wel een klus.

Zeil op de bodem is inderdaad het beste,daarna beton ijzer...je moet uiteraard ook een bekisting maken.

Zo'n 10 cm dik zou voldoende moeten zijn.Er rust geen huis of stal op?
Dan heb je zand en grind(dat is al gemengd) nodig en cement.
Op 4 scheppen zand en grind en 1 schep cement,dat is de verhouding...en wat water natuurlijk.
Ik heb geen idee wat het kost...ik doe het altijd zelf,het materiaal is trouwens ook niet goedkoop.

Je kunt het beste een de oppervlakte door geven aan een bedrijf,en waar het voor nodig is.Zij kunnen je dan zo vertellen wat het ongeveer gaat kosten.

Is de plek wel makkelijk bereikbaar voor vrachtwagens?
Z'on betonwagen moet er wel kunnen komen....anders wordt het alsnog zelf een beton molentje regelen en draaien maar!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:44

Geerke, dankjewel voor je reactie!

Ehm... beton ijzer ?? Dat zijn van die roosters? En bekisting, wat is dat?
Nee, het is voor voor de stalletjes, er komt niets op te staan. Er moet dan wel een deel van het stukje oude beton worden weggehaald.
Poeh, dan kunnen we beter een vrachtwagen laten komen met cement? Maar er moet dus ook nog zand/grind onder, kijk dat wist ik dus al niet.
Een vrachtwagen kan hier op de oprit komen, maar dan alleen door een klein poortje naar het stalgedeelte, dat zou dan met een slang oid moeten. Anders moeten ze de wei in.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:47

Wij hebben voor onze stal gewoon tegels gelegd, beetje verhoogt, goed aangestampt met zo'n machine (Naam kwijt..) en tegels gelegd. Eigenlijk is het heel goed blijven liggen, sommige plekken lag het niet genoeg knel en is er wat gaan schuiven maar dat komt door ons.. Als je het goed stevig aanlegd zit je goed.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:49

ZusJacobs, en staan de paarden daar ook een groot deel van de dag op ? Ben namelijk zo benieuwd of dat goed blijft met die zware paardjes er steeds op? En zijn dat gewone kleine stoeptegels?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:50

bij ons op stal hebben we het zelfde gedaan, maar dan met betonplaten. Wij hebben die platen toen gepakt omdat je die nog weg zou kunnen halen als het niet zou gaan. toen over het hele stuk van die gele zand gelegd, recht gemaakt en daar de platen op gelegd. gaat tot nu toe heel goed! (liggen er toch alweer een jaartje in volgens mij)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:54

Voor onze stal liggen tweedehandse straatklinkers. We hebben die bij onze gemeente gratis gekregen, ze waren afkomstig van straten die vernieuwd waren.
Ik heb de bovenste laag gras en zand verwijderd om op de juiste hoogte te komen en ze daarop gelegd en ze blijven goed liggen.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:58

Nadjajump, hoe groot zijn die platen dan? Hebben jullie dat zelf gedaan of laten doen?
MarcR, en daar staan en lopen jullie paarden ook veel op?

Allemaal bedankt voor het meedenken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:00

als je een betonvrachtwagen laat komen hoef je er geen zand en grind in te doen...dat heeft hij in zijn vrachtwagen kant en klaar zitten,gemengt met water.Z'on vrachtwagen is vrij groot en loodzwaar.

Wel moet je zorgen dat je bekisting en gaas klaar is.
Bekisting zijn de planken rondom die zorgen dat het cement niet wegloopt...een soort houten bak.
Die moet de hoogte zijn hoe dik je plaat moet worden...en waterpas staan.
Nou,ja...waterpas hoeft niet echt als het om een uitloop gaat.

Dan heb je een aantal mensen nodig met een hark om de prut een beetje op de goede plek te harken.

Daarna kun je het met de hand gladstrijken met z'on speciaal plankje(ben even de naam kwijt).
Een andere manier is met een rij....een lange rechte lat van hout of aluminium...die je over de bovenkant van de bekisting heen en weer beweegt en zo het geheel egaliseert.
Dan moet je bekisting wel waterpas staan...

In dit geval is een plankje beter,dan wordt het niet zo glad en is de kans op uitglijden minder.

Je kunt eventueel over het oude beton heenstorten,daar moet ook ijzer in...
Hou er rekening mee dat het een dag of vier moet drogen,voordat de paarden er overheen kunnen,jij zelf kunt er de volgende dag al voorzichtig overheen lopen.

Beton vrachtwagens hebben de mogelijkheid om er een pomp tussen te zetten,als de afstand te groot is.
Ik zou echt even een bedrijf bellen die komt kijken,en precies vragen wat het gaat kosten...dat zou nog weleens kunnen tegenvallen.

Een bekisting maken moet je zelf doen,of iemand zoeken die dat kan.Erg ingewikkelt is het niet ,maar het moet wel goed gebeuren en sterk genoeg zijn....anders stroomt je dure cement zo het weiland in.
Cement is heeeel zwaar!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:02

Wij hebben ook gewoon een lading straattegels opgehaald en neergelegd voor de stal. Blijft prima liggen!

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:08

Als je een betonnen vloer aanlegt zorg dan dat hij schuin afloopt naar de plek waar je het vocht naar toe wil anders moet je elke dag de natte delen aan de lucht drogen want beton laat niets door.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:09

Wil je beton storten, kun je als volgt te werk gaan:

Het stuk afgraven, bekisting plaatsen, zeil leggen, betonrooster leggen (leg deze niet direct op de bodem maar leg er stukjes stoeptegel/baksteen onder), beton storten, bekisting weghalen en klaar! Kijk voor een uitgebreide omschrijving eens op een klusforum.
Je kunt ervoor kiezen om de beton zelf te draaien met cement, zand en grind, of een mixer (vrachtwagen)met kant en klare beton te laten komen. Wanneer de vrachtwagen niet bij het te storten stuk kan komen, dan moet er er ook nog een pomp bij komen (extra kosten)

Succes ermee!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:17

Ik had ook een modderig stuk in de loop van de stal naar de wei. Heb daar grastegels ingelegd. Deze zie je ook wel eens langs de rand van de weg liggen. De paarden glijden er niet op weg want er zit gewoon zand tussen. Aan heb einde liggen betonbielzen zodat 't hele gebeuren blijft liggen.

Afgraven, geel zand erin en tegels leggen.... klaar.....

Weet niet of 't goedkoper is dan beton, aangezien 't bij mij gewoon buiten is vond ik 't beton erg glad bij sneeuw en ijzel of veel regenval. Hier komen ze gewoon in gewoon in galop overheen en gaan er ook op liggen. Het is makkelijk schoon te maken/vegen en 't water loopt gewoon weg. Kan het iedereen aanraden. :j

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:42

Melody21 schreef:
Nadjajump, hoe groot zijn die platen dan? Hebben jullie dat zelf gedaan of laten doen?

Allemaal bedankt voor het meedenken!

hoe groot ze zijn... ik zou het eigelijk echt niet weten :o denk 1 bij 2 meter ofzo maar grote kans dat ik er naast zit. als ik kan zal ik eens meten, alleen ze liggen nu een beetje onder de modder (die mee is gekomen met de paarden zal ik maar zeggen. zou je er zo af kunnen vegen als het droog is)
wij hebben het toen zelf gedaan, maar ik heb alleen maar geholpen met de zand goed leggen en recht maken zal ik maar zeggen. kan het me goed voorstellen dat je het door iemand laat doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:02

Ze staan er eigenlijk heel veel op, ja zijn kleine tegels. zit wel zo'n ribbel rand aan zodat het goed in elkaar blijft liggen.
Wij zijn iig. heel tevreden, ook omdat het goedkoop is om te krijgen en je bent er een dag mee bezig om aan te leggen. Het ligt nu na 3 jaar nog perfect, het enige wat verschoven is zijn de tegels zonder ribbelrand.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:10

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel er op komt te staan :D Bij ons met zo'n 30 pony's waren tegels absoluut geen succes :P
Wij hebben een paar jaar terug steltonplaten laten leggen (moet je wel laten doen, want die dingen zijn extreem zwaar :D )
Eronder grind en zand en dit ligt nu voor het 3e jaar perfect!
De pony's staan hier in de wintermaanden op.

Kleine tip! Wanneer je beton/tegels hebt, extra de hoeven in de gaten houden!! Mijn vroegere haflinger had een stalletje met tegels ervoor. Op een gegeven moment liep hij kreupel met buitenrijden..... Snapte er weinig van, want reed bijna altijd door de berm. Waren zijn hoeven erg veel afgesleten door het (blijkbaar vele :P ) lopen op de tegels.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:24

Betonstorten betekent dat je het nooit meer kunt verwijderen. En mogelijk heb je een vergunning nodig!
Stelconplaten zijn leverbaar in 2x2 en 1x2 meter, dikte is standaard 14 cm. Ze kosten rond de 100 euro nieuw per stuk, en wegen 1350 kilo (de 2x2 m). Zowel voor platen als voor stoeptegels, grindtegels, grasbetonblokken of straatklinkers geldt dat je een zandbed van 20 cm eronder nodig hebt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:27

Ikzelf heb voor betonnen koeienroosters gekozen. Pap heeft een kraantje voor een dag gehuurd en zo'n 30 cm uitgegraven (we zitten op de klei) en daar zand op gegooid. Dit heeft hij vlak gemaakt en daar zijn de koeienroosters opgelegd. Ze zijn heel zwaar en blijven daardoor goed liggen. Door de gaten kan redelijk wat water weg en in de zomer groeit er gras door. Staat wel gezellig vind ik. Die roosters kun je vaak voor een laag bedrag kopen op mp. Alleen het vervoer is wel lastig, wij zelf hebben gelukkig een vrachtwagen. Voor 9x3 was ik 100 euro kwijt voor de tegels. Gratis tegels ophalen via mp kan ook, maar ik was bang dat die zouden gaan verzakken.

http://img29.imageshack.us/img29/7255/p1657080509.jpg

Zo ziet het eruit, het ligt er nu 2/3 jaar en het ligt er nog steeds netjes bij, er is niks verzakt ofzo.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:50

Melody21 schreef:

We hebben maar een paard en ze loopt daar telkens over als ze in haar stal wil.
Ze kan vrij in en uit haar stal lopen en in de zomer doet ze dat heel regelmatig omdat het daar frisser is.
Ook voor eten en drinken moet ze in haar stal gaan dus ze loopt regelmatig over de klinkers en dat gaat prima.

Was ik nog vergeten : soms kan je bij firma's die wegen aanleggen ook terecht voor zulke klinkers.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:58

Wij hebben voor de stal zowel betonplaten als een stuk bestraat. Ik merk dat de beton platen (en dus ook beton dat je laat storten) snel glad worden en veel water op blijft liggen. Het bestraatte stuk heeft hier helemaal geen last van en vind ik echt een aanrader.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:02

Naar mijn weten moet er voor constructies met beton een (lichte) bouwvergunning worden aangevraagd (in NL dan). Kan er wel een heftruck naar het te verharden gedeelte komen? Dan zou je kunnen denken aan Stelcon platen.
Wat voor grondsoort heeft de grond? Als het een veengrond is, is het niet aan te raden, maar anders kan je waarschijnlijk ook gewoon zand inklinken en er normale stoeptegels neerleggen (wat al is voorgesteld).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:59

Je kan ook proberen om aan gewassen grindtegels te komen. Op marktplaats worden ze vaak gratis aangeboden. Die dingen zijn groot en zwaar, blijven heel goed liggen. Wij hebben vorig jaar voor het voerstation een stuk ermee bestraat, en het ligt nog heel strak. Je moet ze wel ondersteboven leggen, dat is makkelijker met vegen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:05

capopjekop schreef:
Ikzelf heb voor betonnen koeienroosters gekozen. Pap heeft een kraantje voor een dag gehuurd en zo'n 30 cm uitgegraven (we zitten op de klei) en daar zand op gegooid. Dit heeft hij vlak gemaakt en daar zijn de koeienroosters opgelegd. Ze zijn heel zwaar en blijven daardoor goed liggen. Door de gaten kan redelijk wat water weg en in de zomer groeit er gras door. Staat wel gezellig vind ik. Die roosters kun je vaak voor een laag bedrag kopen op mp. Alleen het vervoer is wel lastig, wij zelf hebben gelukkig een vrachtwagen. Voor 9x3 was ik 100 euro kwijt voor de tegels. Gratis tegels ophalen via mp kan ook, maar ik was bang dat die zouden gaan verzakken.

http://img29.imageshack.us/img29/7255/p1657080509.jpg

Zo ziet het eruit, het ligt er nu 2/3 jaar en het ligt er nog steeds netjes bij, er is niks verzakt ofzo.

Zo ziet er goed uit, mooi gedaan! :D

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:22

Wij zijn beneden in ons huis vloerverwarming aan het leggen, en moesten hiervoor ook zo'n 10 cm 'stabilisé' aanmaken. Een betonvrachtwagen met voorgemaakte beton is enorm duur, vandaar dat wij een betonmolen kochten en zand/keitjes/cement bij een bouwhandelaar. Wij hebben met drie ton keitjes en drie ton zand een dertig vierkante meter kunnen leggen. We hebben wel serieus gezweet hoor (en uiteraard niet heel ons huis in één keer). Maar als je bv een betonmolen kunt huren of lenen, dan is een stukje voor de stallen op een dagje zeker te doen. Ik maakte altijd de stabilisé (4 scheppen zand/ keitjes, 1 schep cement, water) en anderen reden met de kruiwagen :-) want dat vond ik te zwaar. Met de overschot van onze zand en cement gaan we trouwens het stukje voor onze stal wat uitbreiden. Netten hebben we ook. een paar milimeter dikte is zeker voldoende voor een 10 tal centimer beton. Let er wel op dat er zeker keitjes in zitten, dat is volgens mij beter voor de hoeven en ook niet glad. (Dus niet enkel zand, water en cement)

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:33

in grote stallen waar koeien of varkens staan liggen van die roosters in van beton. als het een oude stal is dan. die zijn ideaal. kun je nu ook gewoon leggen als er modder ligt. zit een kleine gleuf in maar daar komt niet veel water doorheen. kun je vaak ook nog zo ergens ophalen als je iemand weet die er vanaf moet. die liggen hier in de buurt best wel wat voor het oprapen.