Hempbed , hennepstrooisel met eucalyptus super strooisel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DIRBIN

Hempbed , hennepstrooisel met eucalyptus super strooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:21

wij gebruiken sinds 2 maanden hempbed met eucalyptus en zijn super tevreden , zijn er nog die deze gebruiken ? wat zijn jullie bevindingen ?
wat is de prijs ervan ? waar kunnen jullie deze krijgen ?

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:11

Sinds kort gebruik ik hemparade (hennepvezel), is dat wat jij bedoeld?
Ik heb strokorrels besteld, maar aangezien ik 3 en een halve week op de levering moet wachten ben ik intussen dit aan het proberen.
Bevalt mij verschrikkelijk goed, heb het gehaald bij Welkoop, zakken van 14 kg., ik dacht wel 8 euro per zak.
Maar het droogt echt heel goed, en de stal ruikt lekker.

DIRBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 23:17

NEE HET IS GEEN HEMPARADE MAAR HEMPBED 15 KG EN DEZE KOSTE PER 5 PALLETS GELEVERD 6,11 € / pak maar is een beetje hetzelfde hennep uitgezonderd dat bij hempbed eucalyptus bij zit , deze ruikt heerlijk ..

DIRBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 17:56

blijkbaar veel interesse in strokorrels , is veel te doen om schimmel toch blij dat wij deze hennep gebruiken zeker met de onsmettende werking van eucalyptus erin, paarden staan heerlijk gezond, en is fijn om erin te werken , fijne eucalyptus geur, die ook nog de luchtwegen ten goede komt ....

James2000

Re: Hempbed , hennepstrooisel met eucalyptus super strooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:30

hoi ik wil graag eens wat meer wten va jullie.Mijn paardje heeft last van zijn luchwegen/longen.
Staat op het ogenblik alleen op een rubber mat in de box, mag niet op stro en krijgt nat hooi.
wat moet ik me voorstellen bij strokorrels? Zoals kattebakkorrels? En dat hennep bij welkoop(bij ons zal dat wel boerenbond zijn) hoe werkt dat en wat heb je in een box nodig?
Lees graag jullie reactiet terug.
gr

DIRBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:35

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:06

hempbed, dat bestaat toch ook al járen? Mijn eerste verzorgpony, zo'n 9 jaar geleden stond hier ook op. Vond het fijn uitmesten altijd, en idd een fijne geur ook. :j

Welfare

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:34

Wij gebruiken ook Hempbed met eucalyptus korrel en zijn heel tevreden, omdat we het altijd een grote partij inkopen hebben we altijd ruim op voorraad... kijk maar eens op www.stoeterijwelfare.com en dan op de pagina 'service'

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:07

Hoe zijn de ervaringen met Hempbed vwb het eten ervan.

Aangezien ik 2 veelvraten heb ben ik hierin geïnteresseerd.

Op het filmpje (youtube) wordt het nat gemaakt...is dit persé nodig?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:55

Wij hebben 50 paarden op Hempbed staan, en het bevalt zeer goed.
Wij starten een lege box van 3x3 met 5 zakken (75 kilo dus).
Hier gaat ongeveer 1 zak per week bij, maar dat is heel wisselend. (het ene paard heeft er 3 nodig, A/B/C ponys hebben nog geen halve zak per week nodig)
Iedere dag wordt de mest verwijderd, en de laag bouwen we langzaam op.
Sommige stallen blijven er wel 3 maanden inzitten en dan heb je een laag van ongeveer 10 cm.
Het is heel sterk vocht absorberend, en door de eucalyptus ruik je nooit onaangename geurtjes.
Nat maken zou ik zeker niet doen, wordt het vanzelf wel.

Mocht de eucalyptus geur niet sterk genoeg zijn gebruiken wij dit om de stal toch weer fris te laten ruiken :
https://www.peerkeruitersport.nl/stable-fresh.html

Voor degene die adresjes zoeken in het zuiden van het land waar hempbed per pak te koop is moeten maar een PBtje sturen. Ik weet diverse adresjes en prijzen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:36

Peerke, bedankt voor de info.

Mijn vraag of er van wordt gegeten is helaas niet beantwoord.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:45

Ik heb dit spul 1 keer in stal gehad als test een zak. De hennep zelf is goed maar die eucalyptus erdoor snap ik niet. Het is zo n sterke geur dat mijn ogen ervan gingen tranen. Ik had medelijden met knollie die er een nacht in moest staan ze kunnen de geur niet ontlopen. ondanks (of dankzij) dat hij luchtweg problemen heeft stond hij s ochtends met dikke ogen benauwd te hijgen. Lijkt me ook niet gezond. En het spul zonder die geur is ook bijna geurloos als je het goed bijhoudt.de dag erop is zijn stal leegeschept en heeft hij weer de gewone varisnt gekregen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:54

Ik heb nog geen paard meegemaakt dat er van at en de extreme geur die karuna ervaren heeft heb ik heel af en toe in een pak maar is zo weer weg.
Ben er zelf al jaren heel tevreden over, mijn pony met longemfyseem heeft nergens last van en mijn paard wat revalideert van een gebroken been heeft heel veel baat bij de goede bodem gehad. Voor mij geen andere bodembedekking meer.
Afgelopen jaar is er getest met citronellaolie en eucalyptus samen wat in de zomer ook heerlijk is tegen vliegen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:03

diana1 schreef:
Hoe zijn de ervaringen met Hempbed vwb het eten ervan.

Aangezien ik 2 veelvraten heb ben ik hierin geïnteresseerd.

Op het filmpje (youtube) wordt het nat gemaakt...is dit persé nodig?

Hier vonden ze het heerlijk spul om te vreten. Hele happen in enen.
Blijkbaar is het de eucalyptus die ze lekker vonden, want hennep zonder geur kijken ze niet naar om.

Op zich is hempbed een goed product. Echter vind ik de prijzen inmiddels achtelijk hoog worden.
Strokorrels zijn een stuk voordeliger en functioneren qua vochtopname en minder afval zelf beter vind ik.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:11

Ik gebruik momenteel strokorrels dus daarmee ben ik bekend.

Hennep zonder eucalyptus wordt dus niet gegeten door jouw paarden?

Ik heb veelvraten, vandaar mijn vraag.

Zijn de risico's van het eten van hennep vergelijkbaar met die van vlas?
Zwelt het bijv. op ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:38

Onze tinker is een alleseter. Vlas schuift er bij hem in alsof het snoepgoed is. Hennep heeft hij in het begin 1 hap genomen en daarna nooit meer.

Ik heb geen keus hier het is hennep of niks ivm allergie van knollie. En vliegen zijn er niet veel als je je stal goed schoonhoudt.Of we hebben veel geluk gehad steeds.

Prijs is idd erg nu. Was het voorheen 9,50 per baal nu ga ik 11 euro betalen. Dat is bij snachts binnenstaan ongeveer 5 euro per week. Maar gelukkig staat hij bijna altijd buiten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:22

Gut, dit topic is 14 maanden oud... is het nu echt nodig om deze naar boven te halen?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:33

Hier wordt er vrij weinig van gegeten, een enkeling zoekt er eens wat tussen, maar echt eten kun je het niet noemen.
De genoemde prijzen hierboven zijn vrij hoog, ik kan het voor ongeveer 7 euro per pak aanbieden. Bij meerdere pallets nog goedkoper.
33 pakken per pallet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:17

Ik gebruik nu aubiose in pakken van 20 kilo inclusief thuisbezorgen. Ben geen grootverbruiker, heb net 6 pakken besteld, de eerste sinds 11 maanden weer. Ik hoef geen hempbed meer in de stal. :n .

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:24

Pieteritus1 schreef:
Gut, dit topic is 14 maanden oud... is het nu echt nodig om deze naar boven te halen?

Waarom niet?

Het is toch nooit verkeerd om eens te oriënteren?

Ik wil misschien wel eens iets anders dan strokorrels en dus ga ik kijken wat er nog meer op de markt is ;)

hettyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:42

Ik gebruik nu sinds een maand of 3 hennep met eucalyptus en bevalt me prima. De stallen zijn zeker beter droog. En minder afval!!!! Ik heb nu stro wat iedere keer zo goed als helemaal weg is na een dag en dan kan ik dus geen bedje creeren. Nu met de hennep eronder heb ik wel weer een lekker bedje voor de paarden. Wel doe ik hennep mengen met mijn stro, omdat ik bang ben dat de paarden zich anders gaan vervelen met alleen hennep. Dan hebben ze niks meer te knabbelen. Had vroeger een pony op zaagsel en als zij stro zag liep ik er achteraan te bungelen haha. Dat is me zo bij gebleven dat ik ze niet alleen op zaagsel, vlas of hennep zet, ze moeten bezig kunnen zijn.
Wij betalen hier 6 euro per baal.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:05

diana1 schreef:
Zijn de risico's van het eten van hennep vergelijkbaar met die van vlas?
Zwelt het bijv. op ?

Ik heb er zelf gelukkig nooit problemen mee gehad.
Maar een vriendin van me wel. Haar paard vrat dus ook van de hempbed en deze heeft een paar keer met een flinke slokdarmverstopping en koliek gestaan. De laatste keer is het fout gegaan. Paard moest geopereerd worden en is hier helaas niet levend uitgekomen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:08

Moet je de stal om de zoveel tijd echt helemaal leeg halen?? Ook het goede spul? Of iedere keer alleen natte plekken en dan iedere week 1 nieuw pak..

Ik heb van iemand gehoord dat je om de zoveel tijd helemaal leeg moet halen en weer 5 pakken erin moet doen.

Sta nu trouwens op koolzaadstro en het bevalt me goed, het stinkt niet en hij blijft er fijn schoon op.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:14

Helemaal leeg hoeft niet, dat is net wat je zelf fijn vind. Wij halen na ongeveer 3 maanden het grootste deel eruit, en vullen dit weer aan met 3 of 4 pakken. Misschien als je de natte plekken er goed uit haalt dat dit helemaal niet nodig is.
Wij doen het vooral omdat de laag dan te hoog wordt en de kinderen de deuren niet meer dicht krijgen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:57

Ivm de aanpassing/versoepeling van de regels is het toegestaan weer te reageren in oudere topics. De update hierover kan je hier vinden; Eline @ [FZ] [Dienstmededeling] BBB Mei
Mocht iemand een recenter topic hebben gevonden met het zelfde onderwerp meld dit dan even via de Tem.