Muizen in vlasbalen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Muizen in vlasbalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 09:59

Mijn paard staat op vlas, mede vanwege hoesten lange tijd geleden, en het is fijn spul dat stofvrij is verpakt.... helaas gooien nu muizen roet in het eten. Ze knagen door het plastic heen om vervolgens heerlijke holletjes IN de balen te maken. Dat geeft naast open balen ook nog eens een hoop troep. Ik zag gisteren dat meerdere balen behoorlijk zijn leeggegraven waardoor er allemaal los vlas tussen de vlasbalen ligt. Vorig jaar winter had ik er voor het eerst last van. Dacht dat het door de kou en vele sneeuw kwam aangezien we toen opeens ook meer muizen in stal lekekn te hebben, maar blijkbaar hebben ze de smaak te pakken en blijven ze in mijn vlasbalen wonen, grmbl.

Balen staan op elkaar gestapeld op zolder wat grappig genoeg ook de slaapkamer is van mijn twee stalkatten... sloompie en sloompie blijkbaar, aangezien ze niet echt hun best doen muizen te vangen. Muizen van buiten wel, muizen in stal kunnen gewoon langs hun neus rennen zonder dat er wat gebeurd :Z

Iemand tips voor dit probleem? Gif strooi ik liever niet vanwege de katten dus ook, misschien muizen vallen die kat vriendelijk zijn? (maar muis-effectief?).

friesiszwart

Re: Muizen in vlasbalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:24

gif zou ik zeker ook niet gebruiken met katten in de buurt. Muizenvallen zijn wellicht een optie.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:26

ik heb me er maar bij neer gelegd....
Hier vreten de muizen ook aan de pakken (heb wel eens een heel nest de stal in gekieperd :r )
Gif durf ik niet aan en muizenvallen is dweilen met de kraan open

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:27

Heel flauwe vraag misschien, maar voer je de stalkatten? Zo ja, worden ze niet wat fanatieker als je dat eens flink vermindert of gewoon stopt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 10:34

De katten krijgen elke dag een handje voer vanwege blaasgruis-dieet. De oudste is een sloompie, maar de jongste eet nog regelmatig muizen; van buiten af....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:34

Sonja schreef:
Heel flauwe vraag misschien, maar voer je de stalkatten? Zo ja, worden ze niet wat fanatieker als je dat eens flink vermindert of gewoon stopt?

psies. katje minder voeren, dan eet ie de muisjes wel op.

Flower78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:45

Misschien zo´n muis vriendelijke val, dat ze de val wel in kunnen maar er niet meer uit. Dan is het ook niet gevaarlijk voor je eigen katten. Volgens mij wel verkrijgbaar bij een dierenspeciaalzaak.

Groetjes en succes! :D

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:47

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:53

Maar kan de muis er dan ook weer uit? Want als de kat dan de muis op eet gaat de kat als nog dood, want het gif zit in de muis. En de kans is groter dat hij de muis te pakken krijgt omdat door het gif een muis langzaam dood gaat (niet echt dier vriendelijk ;( ) en dus een makkelijke prooi word.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:04

ik denk dat je het gewoon moet accepteren en minder voer geven aan de katten werkt meestal niet. Ik heb er vroeger ook last van gehad maar nu minder.Als het vlas komt dan haal ik het plastic aan de buitenkant eraf en leg ik de pakken binnen,dan kunnen de katten er ook beter bij.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:04

Heel herkenbaar verhaal. Ik werd ook gestoord dat ik steeds kruiwagens vol met los vlas naar de stallen kon brengen, ipv steeds gewoon één of twee balen vlas.
Oplossing: niet te veel balen tegelijk halen en ze in de trailer bewaren. Is bij ons de enige plek waar ze niet bijkomen, nog steeds niet. Tja, moet je met de trailer weg, dan moet je ze er in en uit sjouwen, maar daar houd ik meestal met halen rekening mee.
Weet ik dat ik bijv. volgende week nog hooi moet halen met de trailer dan neem ik deze week max. 5 balen mee en na het hooi halen haal ik er dan weer veel.

Haal je per pallet tegelijk zou ik het niet weten. Misschien een vee-aanhangertje (oudje) aanschaffen voor je opslag van het vlas?

Edit: zie ineens de volgende twee sites als reclame staan, weet niet of dat zo blijft, dus daarom maar even de sites genoemd:
http://www.attack.nl/attack-dierplaagbestrijding/
http://prevoba.nl/index.php?option=com_ ... &Itemid=60
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-10-10 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:08

Sonja schreef:

Dit is al een heel oud broodje aap verhaal.
Een fitte kat vermoord meer muizen dan een uitgehongerde. Katten vangen muizen voor de fun, ze eten ze vaak niet.

Er zijn idd muizenkooitjes te koop waar ze levend in blijven zitten. Met gif werken, wat voor soort dan ook, is levensgevaarlijk voor je katten, honden, vogels, wat er verder ook maar rondloopt en vliegt op een boerderij.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:12

Onze oude kat ving ze bij het leven.
Helaas is die op mijn verjaardag aangereden. We hebben nu een andere uit het asiel. Echt een HELE dikke. Maar die vangt ze ook. Eet echt alles op. Laat niks achter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:19

Hangt volgens mij van de soort muizen af. Grijze muizen gaan hier ook op, van die dikke bruine ook, je ziet hoogstens een kop of een galletje liggen. Maar van die kleine bruine muisjes eten ze dan weer niet.

En die van mij zijn echte luie huiskatten die onbeperkt premium kattenvoer kunnen eten, maar ze pakken er jaarlijks een paar honderd muizen bij! (fouragehandel, dus werk genoeg)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:28

Ik zou vallen gaan zetten op de looproutes.
De vlasbalen een tikkie uit elkaar zodat de val er tussen past, opletten dat je ze goed scherp zet.
Zo kunnen de katten er ook niet bij.
Zo kan je al heel veel muizen wegwerken.
Geen levende vallen, gewoon van die ouderwetse dingen.

Kwestie van met een emmertje en een tang de vallen legen en weer vullen.
Pindakaas ruikt heel sterk, dat vinden ze erg lekker.
Misschien smerig, maar ik zag er de fun wel van in, weg met die beesten. :(
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-10-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:29

Ik zie dan zomaar gebeuren dat je een kat hebt die pindakaas ook lekker vindt en een val aan zijn poot heeft hangen.
Is duur bij de veearts, gebroken pootje.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:30

[***] schreef:
Ik zie dan zomaar gebeuren dat je een kat hebt die pindakaas ook lekker vindt en een val aan zijn poot heeft hangen.
Is duur bij de veearts, gebroken pootje.

Goed lezen graag, als je het goed doet gebeurt dat niet.
Goed tussen de balen zetten die dingen, dan heb je ze buiten bereik van de katten.
Die muizen komen er toch wel bij als ze willen.

Vriendelijke vallen hebben wij trouwens ook gehad, dat werkt voor geen meter.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-10-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:32

Je hebt van die herbruikbare muizenvallen. Zijn grijs en er zit een lokstofje in waar ze op af komen. Succes verzekerd!

Kan je je voorstellen dat er ook mensen zijn die muizen redden uit de bek van de kat?? Ik kan er met de pet niet bij :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:33

Tallie1979 schreef:
Je hebt van die herbruikbare muizenvallen. Zijn grijs en er zit een lokstofje in waar ze op af komen. Succes verzekerd!

Kan je je voorstellen dat er ook mensen zijn die muizen redden uit de bek van de kat?? Ik kan er met de pet niet bij :+

Die hebben wij ook gehad, werkt totaal niet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:36

Bij mij wel. :) Bij mij zaten ze toen in mijn stalkast. vallen gezet, 3 dode muizen eruit geplukt in 2 dagen en muizen meden mijn kast als de pest! :D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:38

wij zitten op stal met hetzelfde probleem, muizen die onze balen vlas aan gort knagen. Die rotbeestjes hebben aan 1 ingangetje niet genoeg en vinden het dus nodig om een volledige breedte bij verschillende pakken te slopen... je kan bijna beter je vlas al uit de verpakking halen en los ergens opslaan.

gif is geen optie vanwege nieuwe stalkatten en het is zowiezo gevaarlijk spul. een stalkat vangt vrij goed maar moet nog leren de muizen te doden. de andere kat is totaal waardeloos als muizenvanger (die kan alleen maar zagen en bang zijn van bijna alles wat beweegt).
we hebben van die muisvriendelijke muizenvallen maar dat kennen die beestjes al veel te goed en die helpen dus niet meer.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:01

Muizen zoeken het lijnzaad dat in het vlas is achtergebleven. Vlasplant levert 3 producten:
-linnen
-vlasvezel
-lijnzaad

Dat laatste is dan niet goed genoeg van het vlasvezel gescheiden en daar krijg je de muizen van.
Ander vlas kopen, waar minder lijnzaad inzit is de beste optie.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:02

Jagen jullie katten niet naar de muizen ?
En ik zou ook geen gif gebruiken..

Misschien muizen vallen proberen.
Ik zou daar in tegen de dier vriendelijke muizen val gebruiken indien je ook katten hebt en die er dus op kunnen staan

pelsluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:04

Tallie1979 schreef:
Bij mij wel. :) Bij mij zaten ze toen in mijn stalkast. vallen gezet, 3 dode muizen eruit geplukt in 2 dagen en muizen meden mijn kast als de pest! :D

Als er bij anderen muizen in de kast zitten dan redt ik ze tot ze in mijn kast zaten, daar staat nu muizengif in!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:49

pieteritus schreef:
Muizen zoeken het lijnzaad dat in het vlas is achtergebleven. Vlasplant levert 3 producten:
-linnen
-vlasvezel
-lijnzaad

Dat laatste is dan niet goed genoeg van het vlasvezel gescheiden en daar krijg je de muizen van.
Ander vlas kopen, waar minder lijnzaad inzit is de beste optie.

O? Weet je zo een bepaald merk vlas dat minder lijnzaad bevat?

Heb hier sinds dit jaar vlas en nu eten de muizen ook hier de balen kapot. Ze beginnen nu ook aan de zaagselbalen. Voorheen met alleen zaagsel nooit last van gehad! Had afgelopen weken muizenkorrels er neergezet (gif) maar nu bleek dat ze heel fijn aan het hamsteren waren en het gif in de hooibalen verstopten. Kon dus ook nog eens hooibalen weggooien!

Weet iemand of zo'n ultrasone muizenverjager helpt (en of de paarden daar geen last van hebben)?

Ga trouwens eens een of ander anti-bijt goedje voor veulens proberen op de onderkant van de vlasbalen. }:) Kijken of dat werkt.