Help! Paard eet stroo!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Help! Paard eet stroo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:53

Het is echt een probleem, graag jullie mening/idee/of oplossing!

Mijn paard staat nu ongeveer een maandje weer in stal, komt uiteraard buiten (meestal +5uur). De nachten dat hij op stal staat eet hij AL mn sto op. Ik heb al geprobeerd heel zuinig te strooiien, ook geprobeerd een hele baal erin te gooien. Maar nee ook na die hele baal is gewoon mn hele stal leeg, op een plakje na wat vies en nat is!

Heb jij een goeie oplossing vertel het aub!
Ik heb mijn stal eigenaar al gevraagd of ik overkan op stro korrels omdat dit ook over het land heen mag, maar dat is een week geleden (ik heb daar nu nog niets van terug gehoord) en ik ben bang dat mijn paard over een dag of wat koliek krijgt door die r*t stro!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:57

Er bestaan poeders die je over het stro kunt strooien en die smaken vies. Maar die van mij eet er gewoon doorheen.
Ook kun je proberen om meer hooi verspreid over de dag te geven.
En anders andere bodembedekking, vlas of zaagsel bijvoorbeeld

DewiRox

Re: Help! Paard eet stroo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:59

Je zou eventueel ook wat zaagsel door het stro kunnen mengen, zaagsel eten ze namelijk niet. Een zak zaagsel kost overigens bijna niks.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:02

Ik had op mijn vorige stal zaagsel en dat werkte eigenlijk (in dat opzicht) geweldig, maar de stal eigenaar wil zijn land bemesten met het paardenmest (+stro).. en dan kan er geen zaagsel doorheen...:)

Meerdere keren op een dag lukt niet, want hij doet t snacht, overdag staat ie buiten. En ook in de paddock mogen ze geen hooi

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:04

Teveel is van iets is nooit goed, maar stro is ook een goed ruwvoer. Als jouw paard een paar plakken stro eet is dat helemaal niet zo'n punt. Mits het natuurlijk wel 'stofvrij' gerste- of tarwestro is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:06

een paard eet meestal alleen maar stro als het te weinig hooi krijgt.
oplossing is dus meer hooi te geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:07

mijn paard is 17 vreet z'n hele leven al stro, en is nooit wat mee aan de hand.Als jou paard goed gezond is kan het geen kwaad hoor..
Het is een grote fabel.

Niet druk om lopen maken, gewoon lekker dik int stro zetten

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:08

Nou die van mij kreeg super veel hooi en stond een flink aantal uren in de wei maar hij at zijn stal leeg tot aan het allerlaatste strootje.

Die vrat zich echt ziek.
Nu staat hij op zaagsel en dat gaat prima.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:11

Ik dacht dat stro altijd heel gevaarlijk was!? Niet dus?
Dus geen kans op koliek?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:15

Als een paard al verstopt is kan het stro gaan eten waardoor die verder verstopt raakt. Mijn paard at vroeger ook haar stal leeg. Ik deed zo min mogelijk uitmesten. Echt het vieze eruit, het schone op een berg doen. Nieuw stro in der stal en dan het oude schone erover heen. Dan eten ze het ook niet. En ik zou inderdaad meer hooi adviseren. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:15

Allereerst zullen we in gaan op de bouw van het maagdarmstelsel van het paard, de
verschijnselen behorende bij koliek en de eerste hulp die u zelf kunt toepassen.
Daarna zullen de verschillende oorzaken van koliek aan de orde komen.
In onze praktijk is koliek het meest voorkomende spoedgeval: dagelijks worden we wel
bij een paard of pony geroepen met koliekverschijnselen.
Voor veel eigenaren heeft het begrip koliek iets zeer angstaanjagends, want het paard
kan er dood aan gaan. Gelukkig valt dit in veruit de meeste gevallen nogal mee. Toch is
koliek inderdaad de meest voorkomende onnatuurlijke doodsoorzaak bij het paard.
Wat is koliek nu eigenlijk?
Het woord koliek betekent niets meer dan buikpijn, en deze buikpijn kan vele
oorzaken hebben. Variërend van darmkrampen tot een gezwel. Wij zullen hierna de
meest voorkomende oorzaken behandelen.
BOUW
Allereerst iets meer over de bouw van het spijsverteringsstelsel van het paard. Het
begint met het opnemen van voedsel met de mond. Vanuit de mond komt het voedsel in
de slokdarm die het d.m.v. ritmische samentrekkingen verder transporteert naar de
maag. De maag van een paard heeft een inhoud van slechts 6 tot maximaal 10 liter, en
heeft slechts één uitgang. Voedsel wat eenmaal in de maag is aangekomen kan niet
meer terug de slokdarm in. M.a.w. een paard kan niet braken, en hierin schuilt al gelijk
een groot gevaar van koliek. Als er namelijk, door wat voor oorzaak ook, een totale
darmafsluiting optreedt, dan raakt de maag al vrij snel (binnen enkele uren) overvuld.
Dit heeft zeer hevige koliekverschijnselen als gevolg en het gevaar van scheuren van de
maagwand. Om dit te voorkomen zullen wij bij heftige koliek dan ook als eerste de maag
van het paard proberen te ledigen met behulp van een slang (sonde) via de neus.
In de maag wordt het voedsel voorverteerd en worden bacteriën door zuren gedood.
Vanuit de maag komt het voedsel in de dunne darm die bij het paard tussen de 15 en
20 meter lang kan zijn. Hier wordt het voedsel verder verteerd en vindt ook opname door
de darmwand heen van voedingsstoffen plaats.
Vervolgens komt het moeilijker verteerbare voedsel, zoals plantencellen, in de
blindedarm. Dit is een soort puntzak van tussen de 40 en 100 liter inhoud, waarin
m.b.v. bacterieculturen plantencellen verder worden afgebroken zodat voedingsstoffen
hieruit later in de dikke darm kunnen worden op genomen. Eveneens worden hier door
bacteriën enkele belangrijke voedingsstoffen zoals bijv. vitamine K geproduceerd.
Na de blindedarm komt het voedsel in de dikke darm, die uit twee delen bestaat.
Allereerst de grote dikke darm die als een lus door de buik ligt en ongeveer 3 meter lang
is, en een groot gedeelte van de buik inneemt. Vervolgens komt de wat dunnere “kleine”
dikke darm die ongeveer 8 meter lang is. In de dikke darm vindt de opname van de
laatste voedingsstoffen en 90% van het vocht plaats en daarnaast worden hier ook de
meeste afvalstoffen weer uitgescheiden.
Het laatste darmdeel is de endeldarm die ongeveer 1 meter lang is en waar het
inmiddels tot mest verworden voedsel ligt opgeslagen tot het paard mest.
Voorwaar dus heel wat darmen waar iets mis mee kan gaan met koliek als gevolg.
Daarnaast zijn er in de buik ook nog andere organen die koliekverschijnselen kunnen
veroorzaken.

Je hebt altijd kans dat je paard buikpijk krijgt van iets.
Maar als jij je paard de kans geeft om zijn lichaam meer weerstand te bieden komt dat wel goed. Niet te voorzichtig zijn.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:17

mijn 3 paarden staan ook op stro en een ervan eet ook zijn stal leeg.
en heb nooit problemen met dit paard gehad.
zou anders meer hooi geven
Ik maak er geen probleem van

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:20

Wat eventueel ook kan helpen is het schone stro met het oude mengen. Waardoor die alsnog meer moeite moet doen om het schone op te eten en zo minder binnenkrijgt?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:40

Ik doe nu schoon onderop en vies boven op.. maar ook dat werkt niet..

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:44

Ik dat menen wel goed idee was maar je zegt dat dat niet helpt dan denk ik toch meer stro voeren??

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:26

Wij beginnen altijd met 2,5 baaltje in een lege stal en strooien daar per dag gemiddeld 1,25 pakje bij, bij de één dus wat meer en de ander wat minder..
Nooit problemen met paarden die kaal staan en nooit paarden met (stro) koliek. (dat is dus inderdaad een grote fabel, juist paarden op stro hebben minder kans op koliek)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:28

Mijn paard eet de hele dag door stro uit zijn stal en heeft nog nooit koliek gehad. Ik denk dat dat per paard heel verschillend is.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:33

Het is niet gevaarlijk dat ten eerste, ik denk dat de enige oplossing is om hem gewoon meer hooi te geven zodat hij dat eerst opeet, als er hooi is om te eten hoeft hij geen stro te gaan eten. Een paard heeft iets nodig om op te knagen, voor zijn maag, dus als er geen hooi voor handen is dan wordt het stro.

Het principe van schoon onderop en vies bovenop snap ik niet helemaal := hahaha, wat heb je er dan aan op je stal uit te mesten???

Met veel hooi en veel buiten zijn zal het echt wel minder worden, en zolang hij er niet slecht op reageert hoef je je geen zorgen te maken.
Succes!

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:37

Plantenspuit bus vullen met half zeep en een kwart azijn en een kwart glassex... Na het uitmesten alles goed insprayen, beetje husselen al het stro nog een keer sprayen en klaar! werkt perfect!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:44

Je zou ook je hooi in een hooinet kunnen (laten) doen? Dan doet ze daar in ieder geval al langer over om het op te eten.

Mijn paard eet bij tijd en wijlen stro. In de winter vaak wat meer dan in zomder, want dan staan ze iets meer binnen. Bij mij hielp het gelukkig wel om wat minder op te strooien. Ze eet dan het stro voorin dr stal op en achterin laat ze liggen :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:26

Ze kunnen er echt wel koliek van krijgen hoor..
Het eerste wat de dierenarts vroeg toen mijn paard koliek had was "Staat hij op stro?"
Ik had eerst ook geprobeert vies bovenop en schoon onderop, maar dan is hij heel snel weer bij het schone. Als je het echt goed door elkaar mengt, dan is het schone bijna niet terug te vinden en het vieze eet hij als het goed is niet.. Dit scheelde bij mij heel veel.

Deed er ook azijn over, maar hierover zijn de meningen verdeeld xD

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:59

Ik zou me er niet te druk over maken. Als de paarden hier op stal staan dan ligt er 's ochtends ook weinig stro meer.
Als je het niet wil hebben denk ik dat je toch meer hooi zou moeten geven bedoel dat is imo toch de oplossing dan want nu kun je er wel vanalles overheen gooien of op iets anders zetten maar daarom los je het probleem niet echt op. Blijkbaar heeft het paard toch de behoefte om op stal te knabbelen waarom zou je het hem dan ontnemen?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 13:03

Ik heb in ieder geval al een hooinet hangen, en mijn paard krijgt al best wel veel eten. Ik ga vandaag de stal eigenaar weer proberen te bellen (hij zou mij gister terug bellen).. en ik ga hem wat meer muesli voeren.. misschien dat dat ook werkt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:06

Gooi wat azijn over je stro heen.. voor hij op stal gaat, het stinkt verschrikkelijk, en de meeste paarden lusten dan geen stro meer.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:08

Je kunt ook al een hoop koliek klachten voorkomen door elke dag bijvoorbeeld een flinke scheut zonnebloem- of lijnzaadolie door het voer te gooien.