Vlasetend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Vlasetend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 22:42

Ik sta sinds 2 maanden met m'n paarden op een nieuwe stal. Het bevalt hier super, het enige nadeel is dat ze op vlas staan.
Op de vorige stal stonden ze op stro, dit at m'n paard ook, maar dat was niet zo heel erg.
Nu eet hij het vlas ook op.
Ik probeer het schone en vieze vlas zo veel mogelijk door elkaar te mixen, maar hij blijft het schone vlas vinden en dit opeten..
In z'n mest kun je ook allemaal stukjes vlas terugvinden.

Zijn er meer mensen met dit probleem?
Weet iemand wat eraan te doen is?
En is het heel erg schadelijk? Ik heb er tot nu toe nog niets van gemerkt dat hij ergens last van heeft, maar het lijkt me niet iets wat eetbaar is?

Oja, hij kan trouwens geen onbeperkt hooi krijgen, daar doet de stal niet aan, maar imo krijgt hij genoeg te eten:

's ochtends vroeg brok en hooi
dan van 7 tot 17 uur op het land
als ze binnen komen brok/wortels (meestal ligt er dan ook nog wat hooi van 's ochtends)
en 's avonds rond 22/23 uur hooi

kimmie88

Re: Vlasetend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 02:02

Of het kwaad kan, geen idee. Daar zou je desnoods even de DA voor moeten bellen. Het lijkt mij persoonlijk niet slecht in de vorm van ernstig ziek of dodelijk, anders zou het nooit als stalbedekking mogen. Maar verder kan ik je daar gfeen antwoord op geven

Maar wat jij doet met vlas, is iig niet helemaal de bedoeling.
Dat hoef je niet doorelkaar te mengen. Vlas hoor je te laten liggen tot het verzadigt is en tot die tijd er zo min mogelijk aan rommelen. Door er niet aan te rommelen zorg je ervoor dat het vlas alle vocht goed opneemt.

nienkearagon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:43

hey volgens mij is het niet heel erg maar goed is het ook
niet wij hebben de paarden op vlas staan want met stro krijg mijne mok want moet dan elke dag de sto eruit halen en dat word me te duur

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:44

ik zou er wel mee oppassen hebben er hier al 2 zware koliek door gehad. is het geen optie om op zaagsel te zetten dat eten ze meestal niet er zijn altijd paarden die het wel eten mijn merrie eet het ook maar niet heel veel

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:46

Van veel vlas eten kan een paard wel degelijk ziek (koliek) worden! Dat kan hij nl ook krijgen van te veel stro eten.
Ik zou er toch voor zorgen (desnoods koop je zelf een kleine baal hooi) dat hij als hij op stal komt, er genoeg ruwvoer ligt zodat hij niet aan het vlas hoeft te beginnen!
Echt, van vlas eten kan je paard een (dodelijke) verstopping krijgen.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:50

Wij sprenkelen azijn over het nieuwe vlas. Dan eten ze het echt niet meer...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:42

Of een plantenspuit vullen met afwaswasmiddel met water, of idd iets wat stinkt/vies is.
Schone vlas mogen ze niet veel eten, krijgen ze verstoppingskoliek van !!!
En de goede oplossing is juist wél mengen met vies vlas !!!! Er komt uiteindelijk een natte rode koek aan de onderkant die er af en toe uitmoet, de rest gewoon mengen en doorelkaar scheppen !!!
Spierwitte vlasboxen is een verkeerd vlasgebruik, je gebruikt dan veel te veel vlas, ververst te snel en de vlas bouwt geen laag op.

Bij mijn boxen is de vlas gewoon bruin, nieuw en oud gemend met een dikke onmderlaag die 1x of per week of 2 weken eruit gaat.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:48

Als je een verstoppingskoliek door vlas krijgt, heb je te maken met een erg vieze verstopping. Deze kan je nl vaak niet opgelost krijgen met paraffine olie (zoals bij een stro verstopping) en vaak eindigen deze paarden op de operatietafel. Ernaast heeft het vlas dan al vaak de darmwand zodaning geirriteerd en beschadigd dat er onherstelbare schade is opgetreden.
Oplossing: ruim voldoende ruwvoer voorzien (hooi en desnoods ook een klein laagje stro er tussendoor) en inderdaad zoals hierboven vermeld: plantenspuit met bleekwater, azijn over heel de stal spuiten telkens je een nieuwe baal in de stal hebt gedaan).

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 12:41

Bedankt voor de reacties :)
Ik ga er iig azijn overheen doen dan.
En ik kan wel zelf kleine balen hooi kopen, maar dan blijf ik bezig.. Het is echt een vreetzak, volgensmij kan ik daar per dag een hele baal in gooien en komt het dan nog op.
Maar ik zal eens op stal overleggen wat er mogelijk is, aangezien het dus wel degelijk kwaad kan.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:42

Ik ken een paard dat dat ook deed, je zou eens moeten proberen meer hooi te voeren. Vaak hebben ze honger en wat de gemiddelde mensen hier aan hooi voert is vaak te weinig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:49

vlas eten is echt niet zo ideaal, want het kan verstoppingskoliek veroorzaken.

Je zal vooral voldoende hooi moeten voorzien, al edn niet in een net zodanig dat je paard de hele tijd op stal z'n bezigheid heeft met knabbelen

Azijn vind ik slecht om te voorkomen dat een paard vlas of stro eet. wij doen azijn en appelazijn over het krachtvoer, het wekt zelfs de eetlust op. Zelfs de slechtste eters eten hun bakken leeg met een flinke scheut azijn.
ik zou eerder zeepwater of water met een scheut bleekwater gebruiken, hielp bij mijn merrie erg goed

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:51

Of vraag of ze je hooi in een hooizak of fijnmazig net willen stoppen, dan doet hij er langer over. Dat scheelt ook.

Wij deden ook bij de stro boxen gewoon de paarden viezer laten staan, dan aten ze het ook niet. De eigenaren begrepen dat wel.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 12:55

is zeep of bleekwater dan niet schadelijk, mocht hij er toch nog van eten?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:57

Ik denk dat jouw paard ruwvoer mist, ik weet niet hoeveel ruwvoer (gras. hooi) en buiten ligt.
Dan zoeken ze iets anders om hun darmen mee te vullen.
Als ze op stal komen is het eigenlijk belangrijker dat er hooi ligt dan brok of wat dan ook.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:58

vlas is inderdaad een gevaar voor koliek en heb ook al eentje meegemaakt dat haar keel toe zat.

Anderzijds een BEETJE van eten kan volgens mij niet echt kwaad en ze zullen ook enkel en alleen van het vers vlas eten.

oplossing wat voor ons goed werkt is idd zorgen dat het verse vlas gemengd is met het "vuile" en ook bijstrooien als ze aan het eten zijn, dan mengen ze het zelf wel een stukje onder elkaar en ze hebben dan wel iets smakelijkers te eten en zullen dus op dat moment niet snel aan het vlas beginnen

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:00

_suus19_ schreef:

Je paard heeft gewoon meer ruw voer nodig, geen gekke dingen doen.
Een paard eet in de natuur ook bijna de gehele dag, en aan een plukje hooi, want dat is het vaak, is niet genoeg om lekker te knabbelen.
Dus gooi er maar hooi bij, ik weet haast wel zeker dat het helpt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:02

_suus19_ schreef:

geen idee, want de mijne trok er haar neus voor op en plaste de eerste 2 dagen zelfs niet op dezelfde plek als anders... maar dat was met stro... ik ben overgestapt naar houtkrullen, en deze heeft ze de eerste 2x tijdens het opstrooien zelf proberen op te eten, maar dat is niet in de smaak gevallen...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:06

"gooi er maar hooi bij" is niet echt heel makkelijk uit te voeren. Zo werkt het nou eenmaal niet op de meeste pensionstallen.

En tja, wat is een beetje. Hij eet echt niet z'n hele box leeg. Ik meng alles door elkaar en hij blijft net zo lang zoeken totdat hij een paar schone stukjes vindt, eet dit half op en gaat weer verder zoeken.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:14

_suus19_ schreef:
"gooi er maar hooi bij" is niet echt heel makkelijk uit te voeren. Zo werkt het nou eenmaal niet op de meeste pensionstallen.

En tja, wat is een beetje. Hij eet echt niet z'n hele box leeg. Ik meng alles door elkaar en hij blijft net zo lang zoeken totdat hij een paar schone stukjes vindt, eet dit half op en gaat weer verder zoeken.

Dan haal je toch je eigen baal?
Als je aangeeft dat je meer hooi wil, dan doen ze niet moeilijk, tenminste de meeste niet.
Mocht ik het door krijgen dat mijn paard zijn vlas gaat eten, dan koop ik ook extra hooi voor hem.
Alles voor de gezondheid voor mijn paard.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:46

Je kan ook een hooinet/zak halen en daar het meeste hooi in doen, is hij toch iets langer bezig dan normaal.

Ik denk alleen niet a het vlas eten hiermee ophoudt, je verschuift het alleen.

Kan hij 's nachts niet naar buiten?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:23

sieppus: dat kan vaak niet.De stal waar ik werkte is een klant zelfs weggestuurd omdat ze zelf hooi voerde. Je gaat mee met de stalregels en voerregels of je zoekt een ander plekje is het vaak.
Dan willen alle klanten onbeperkt hooi en dat gebeurt vaak gewoon niet.
Dus roepen : meer hooi heeft de TS niks aan.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:52

Naja, bij ons op stal krijgen ze meer dan 3 kilo hooi, en als ik ga vragen om meer, dan kan de staleigenaar blijven voeren. Er zit natuurlijk ergens een grens aan de hoeveelheid, en dat snap ik ook wel.

Waar TS, waarom zet je je paardje niet 24/7 buiten? Is dit niet mogelijk op stal? Want als het wel mogelijk is zou ik hem lekker buiten laten lopen, word het paard gelukkiger van en kan die lekker blijven eten. Die van ons gaan pas naar binnen als het echt nodig is en mijn dame is toch ook echt een sportpaard, maar loopt wel lekker dag en nacht (met deken om) in de wei. Alleen na het rijden staat ze even op stal om te voeren. Die van mij eet namelijk ook alles wat los en vast zit, ligt ook vlas in de stal.

Ik wil wel zien hoe dat gaat in de winter als ze weer op stal gaan, of ze zich helemaal rond gaat eten, anders ga ik over op stro.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 20:18

Dag en nacht buiten is hier op stal niet mogelijk. Dan zou ik dus een andere stal moeten zoeken, en moeten de paarden weer verhuizen, terwijl ze hier net een beetje gewend zijn.
Met alle nadelen die er dan weer bij komen.
Heb in de buurt al een andere stal gevonden waar ze 24/7 buitenkomen. Maar mijn andere paard is snel hoefbevangen, ze staan daar dan op 3,5 hectare land en ik wil niet weten hoe die er in de zomer bij komt te staan (supervet). En ze hebben daar geen binnenbak, wat betekend dat die dikkerd in de winter vaak niet voldoende beweging kan krijgen door bevroren bak.
En de paarden uit elkaar halen vind ik ook weer niets, het zijn zulke goede vriendjes..

Dus overal zitten wel voor en nadelen aan, ik dacht misschien weten mensen tips voor het vlas, en als dat niet zo is kunnen we altijd nog verder kijken..

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 06:55

Mijn oude verzorgpaardje was ook een 'notoire' stal leeg-eter, ongeacht of dat nou houtkrullen, stro of vals was.
Oude vieze vlas goed vermengen met het nieuwe, anti bijt zooi en flinke hoeveelheden azijn erover, en toch, wat hier ook al wordt gezegd; onbeperkt hooi geven. Zolang ze hooi hebben laten ze de vlas wel links liggen. Die van mij stond na een half jaartje lekker in een lading schone vlas waar hij niet naar om keek :+

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:25

de paarden waar ik mee rij staan ook op vlas.