Manege pony met pensioen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissAmazone

Manege pony met pensioen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:31

Hoi,

Ik ga aanstaande zaterdag "mijn" manege pony ophalen om bij ons op pensioen te zetten. Hij rijd nu gemiddeld sowieso iedre dag, maar is rond de 22. Hij komt bij ons lekker op de wei te staan. Ben al op zoek naar dekens zodat de kou overgang niet te groot is. Maar gaat hij er nou last van krijgen denken jullie? Om continu op de wei te staan? Doe ik er voor hem wel goed aan? Anders zou hij sowieso weg moeten, en ik ken hem al 16 jaar en ben nogal gehecht. Wie heeft ooit zoiets al eens meegemaakt?

Demi14

Re: Manege pony met pensioen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:36

ik .
nou het is niet zo erg wand ze wennen er wel aan
en het is juist lekker voor de paarden

mvg.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:36

Komt hij alleen te staan, nee toch??
En verder moet hij er opzich tegenkunnen, indien er een kleine schuilgelegenheid is.

Hou rekening met het voer, de overgang. En je moet kijken of hij uberhaupt nog goed kan eten met zijn gebitstoestand, controleer dat eens.

Verder veel ruwvoer geven, daar kan hij lekker op knabbelen.

en zet hem niet ineens op rust. Als hij gewend is dagelijks te rijden is ineens op rust zetten alleen maar slecht. Dus hou hem met lichte beweging in conditie! :)

Succes!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:37

Als je paard een schuilstalletje krijgt en een lekker dekentje gaat dat wel goed komen denk ik. Natuurlijk wel gewoon voeren, niet ineens stoppen met de brokken en vol de wei opgooien want dan heb je kans op hoefbevangenheid. Bovendien ook een maatje voor hem hé :D Maar fijn dat je een paard zo opvangt! :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:37

Wat heerlijk voor dit paardje!
Staat hij normaal wel eens buiten?
Anders inderdaad goede dekens en af en toe nog een beetje beweging is alleen maar goed.
Wil je hem echt alleen op de wei of ook nog een beetje rijden of iets dergelijks?

Ik zou hem niet meteen helemaal stil zetten,
rust roest zeggen ze wel eens.

Denk wel dat dit paardje heel blij met jou is! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:40

Ik zou hem niet alleen maar op de wei zetten. Het diertje heeft zijn leven lang gelopen en als je hem nu ineens stil zet worden ze daar over het algemeen niet vrolijker van...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:57

Het beste is minimaal met 1 ander paard, een schuilstal zou natuurlijk helemaal ideaal zijn gezien hij niet echt gewend is 24/7 op de wei te staan.
Voor de rest zou ik hem nou ook niet meteen helemaal met pension laten gaan als hij voor de rest lichamelijk enzo nog in orde is zou ik hem wel 1 á 2 x per week even beweging geven rijden of longeren ofzo. Want rust roest.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:13

Het was de bedoeling dat hij rust krijgt, maar ik wou er wel wekelijk mee gaan wandelen. En stal is al in de maak, en hij komt bij de geiten te staan nu, mocht dat niks worden dan zijn er in de wei 25m verder vast wel 2 shetlanders die erbij willen :P Regendeken krijgt hij zaterdag al gelijk op en ben nog op zoek naar een dikke winterdeken. Nu op de manege staat hij ook al dagelijks in de wei en als het regent of sneeuwt deert hem dat niet zo. Vind het wel spannend, gun hem zijn rust zo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:15

Ik snap dat je het beste wilt voor de pony, maar op een landje met geiten is dat niet. Een pony moet minstens 1 soortgenoot hebben, en waarom ga je niet dagelijks even wandelen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:18

MissAmazone schreef:
Het was de bedoeling dat hij rust krijgt, maar ik wou er wel wekelijk mee gaan wandelen. En stal is al in de maak, en hij komt bij de geiten te staan nu, mocht dat niks worden dan zijn er in de wei 25m verder vast wel 2 shetlanders die erbij willen :P Regendeken krijgt hij zaterdag al gelijk op en ben nog op zoek naar een dikke winterdeken. Nu op de manege staat hij ook al dagelijks in de wei en als het regent of sneeuwt deert hem dat niet zo. Vind het wel spannend, gun hem zijn rust zo.

Ik zou hem meer beweging geven dan wekelijks een wandeling. Je paardje heeft jarenlang dagelijks gelopen, daar is zijn lichaam op ingesteld. Als je hem nu stil zet wordt hij alleen maar ongelukkig. Ik zou idd zoals lieveli zegt iig dagelijks ff wat doen.

Ik zou ook direct beginnen met minimaal 1 ander paard erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:43

Sowieso een ander paard erbij, en idd, elke dag gewoon ff rijden, daar is zijn lijf helemaal op ingesteld. Vind het goed dat je hem bij jullie met pensioen laat gaan, maar de manier waarop je dat nu van plan bent, vind ik minder goed.
Ik zou er een ander paard bij zetten, en elke dag toch even met hem werken. Een geit is geen soortgenoot, en wekelijks wandelen is echt te weinig voor een paard dat gewend is elke dag te werken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:48

MissAmazone schreef:

Asl hij nu ook altijd zonder deken stond zou ik dat nu ook zo houden...ze worden er idd niet beter van. je zou bv wel een regendeken kunnen kopen en die er gewoon ophouden hele winter.

ik zou hem idd komende weken afbouwen anders gaat het wandelen rennen worden. ik heb hier helaas al wat nare ongelukken mee gezien vooral omdat ze na een paar dagen/weken energie krijgen en vervelend worden. Bv de eerst week gewoon rijden en dan afbouwen is beter dan opeens klaar en het weiland in.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:53

Pas je er zelf nog wel op trouwens? Misschien is er anders een kleinere ruiter/verzorgster die je wilt helpen afbouwen. Krijgt de pony ook wat vaker per week de aandacht.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 17:11

Ik kan er nog wel op, alleen ik merk aan hem dat hij de lol in het rijden kwijt is, misschien dat dat dadelijk veranderd als hij wat vrijer is. Nu staat hij overdag alleen buiten zonder deken, maar het is nu al 's nachts 3 graden dat is toch wel anders als een warme stal en die overgang vind ik wel erg groot en koud. Ik wacht gewoon even af hoe het loopt en hij zich gaat voelen, en daar handel ik dan naar.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:37

Let er goed op dat je hem niet gelijk rust geeft, het is heel erg belangrijk dat je het rijden afbouwd, als hij gewend is elke dag gereden te worden. En rust roest zeggen ze, dus wie weet kan je af en toe nog een ritje met m maken ;)
Veel plezier met je paardje

Kermit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:44

Ik zou hem ook niet stilzetten. Ik heb ooit eens een paardje verzorgt die bij ons op stal was gekomen om te genieten van zijn oude dag. Zijn baasje kwam een paar keer in de maand hem een aai geven, maar hij miste de aandacht die hij op de manege had echt heel erg. Ik zag hem steeds meer wegkwijnen. Uiteindelijk ben ik hem gaan poetsen en wandelen met hem. Toen zijn baasje er weer een was vroeg ik of hij nog bereden mocht worden. Dat mocht opzich wel, maar hij wilde hem laten genieten van zijn oude dag. Dus ik zei ook..ja maar lekker in het bos rijden is toch ook genieten? daar gaf hij mij wel gelijk in en ik heb echt de meest heerlijke bosritten met hem gehad. Hij liep altijd voorop en was toen al 27! Je zag hem gewoon helemaal opbloeien.
Ook heb ik nu zelf nog een pony van 35 en eentje van 23. Die van 35 loopt nog ongeveer 2-3 keer in de week met een meisje van 11 erop en die geniet er heel erg van. En die van 23 rij ik zelf nog een paar keer in de week en mijn bijrijdster van 10 ook 2 dagen. Die doet het er ook heel goed mee...Dus ik zou hem zeker niet helemaal stil zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:09

Mooi verhaal, Kermit :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:12

Ik heb momenteel een 26-jarige pony, al 10 jaar in mijn bezit, en ze is al zadelmak sinds ze 1.5jaar oud is. Als ik die een week stilzet is ze stijf, kreupel en nors.

Momenteel wordt ze 3-4x per week gereden en dat gaat super. Je merkt er weinig aan dat ze zo oud is! :)

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 18:24

Hij staat er!! Had hem effe laten wennen aan de wei en geiten en toen 2uur later onze fries erbij gezet. Ging bewonderingswaardig goed, ze stonden lekker aan elkaars schoft te krauwen enzo.. Tot etenstijd.. De een was niet gewend samen te eten en de ander niet gewend dat pony's gemeen terug kunnen doen.. Het heeft dus al een aantal keer goed gebotst. Toch een kwestie van wennen en bepalen wie de bas word. Alleen zijn ze allebei eigenwijs. even afwachten. Heb in ieder geval genoeg gehuild van zogenaamde laatste momenten vanwege de overgang. Ach ja..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:31

Wat fijn dat je hem een mooie "oude" dag gaat bieden. Maar ik zou toch lekker buitenritjes met hem maken. Rust roest echt. Veel plezier met hem.
Enne... Foto's???

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:37

Super dat je die pony een welverdiend pensioen gaat geven!
Mijn shet heeft jaren alleen met een geit gestaan voordat er andere paarden bijkwamen en dat ging heel goed.
Geiten en paarden kunnen goede vrienden worden! Ze konden elkaar niet meer missen.

Veel succes!!!

Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:30

Als die met andere paarden staat, en lekker laten knabbelen aan veel ruwvoer, goed dekens opleggen (als die dat gewend is)

en ik denk als je dr nog op past gewoon buitenritjes maken, want een overgang van elke dag rijden en dan ineens stilstaan is ook niks natuurlijk dan wordt die gewoon te stijf na mijn idee.

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:30

Wat goed zeg, een gepensioneerd paard opnemen!
Vwb beweging zou ik ook niet van alles naar niets/te weinig gaan.
Denk dat je zelf ook wel in de gaten krijg wat zijn behoefte aan beweging zal zijn.
Veel plezier met hem!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:03

Hij heeft een deken gekregen, was het niet gewend maar vind het al wel lekker! Heb zijn nieuwe fries maatje moeten omruilen voor de 2 shetjes, waren allebei erg dominant en vanaf etenstijd niet lief meer voor elkaar.. Maar zonder elkaar ook niet want toen ik vandaag met de fries even de wei uit ging flipte hij zo erg dat zijn achterbenen bij een bok hoger kwamen dan mijn oom van 1.90.. Als kleine Dpony zijnde.. En de fries moet te vaak mee om hem dat uitglij en bok verhaal mee te moeten laten maken. Zo is hij kalm en rustig, kleintjes mogen bij hem eten, de geitjes vond hij gister al lief dus hoop dat het zo goed komt.

Afbeelding
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:35

PP --> VSW