Grazen aan de hand, gras niet giftig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

Grazen aan de hand, gras niet giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 09:15

Hoi hoi,

Ik ga regelmatig met mijn paard wandelen aan de hand, gewoon omdat we dit allebei hartstikke gezellig vinden.
Alleen zou mijn paard het nog gezelliger vinden als hij ook eens even kon grazen.

Nu weet ik niet of het aan mij ligt, maar ik gun het hem van harte, maar ik durf het niet. Ik ben te bang dat hij iets eet wat tussen het gras staat wat giftig is.
De bermen zien er vaak rommelig uit, vind ik gewoon doodeng.

Doen jullie het wel? Of ook niet? Of als je het zou willen doen waar is het dan wel veilig??

Evaaaaaa

Re: Grazen aan de hand, gras niet giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:17

Ik doe het altijd wel
en ze is nog nooit ziek geweest
maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe de bermen eruitzien, bij mij staat er echt alleen maar gras in en zien ze er keurig verzorgd uit

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:19

Mijn paarden mogen elders nergens grazen, je kunt nooit weten of er bemest is of erger nog gif gestrooid is.
Dit risico wil ik niet lopen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:21

ik doe het wel maar ken je angst wel.. ik sta zelf ook van te voren de berm te inspecteren..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:36

ik doe het niet maar meer omdat ik het hoogstirritant vind als ze tijdens het wandelen de hele tijd lopen te loeren naar iets eetbaars.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:38

Ik doe het ook gewoon hoor, en ze hebben nog nooit ergens last van gehad.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:39

Ik doe het ook gewoon, berm langs een fietspad met weilanden waarin koeien/paarden staan. denk dat je gewoon moet kijken naar hoe het eruit ziet, omgeving etc. :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:53

ik doe het ook gewoon.

heb trouwens ook vaak gehoord dat paarden vrij kieskeurig zijn wta eten betrefd, en dat ze echt alleen gras eten wat goed is en niet stinkt ofzo.

bij m'n verzorgpaard in de wei zie ik ook altijd dat hij het schone, groene gras opvreet en hel gelige gras, of dat waar mest in de buurt ligt, laat staan

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:54

die van mij mogen het niet, ben bang dat ze het tijdens werk ook gaan doen en ik heb een hekel aan snaaien als je even de teugels los laat. Ik loop echter, dus als ze het zouden mogen, in het bos dus daar ligt geen gif, maar zolang er andere planten staan mogen ze het niet. Want ik ken niet alle giftige planten uit mijn hoofd :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:37

Ik doe het alleen als ik net het erf af kom daarvan weet ik 100% zeker dat er niet gespoten is maar voor de rest laat ik ze nooit zomaar ergens grazen er ligt echt de grootste rotzooi naast de kanten van de weg en je weet nooit of er gespoten is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:20

Ik leer mijn paard dat hij niet mag grazen als hij een halster of hoofdstel om heeft.
Om dus te voorkomen dat hij tijdens het rijden of wandelen van alles opeet.
Of aan het loeren is. Je weet immers maar nooit.....
Halster om/ hoofdstel om = aan het 'werk' en niet eten :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:03

Ik doe het ook wel eens, alleen niet onder het wandellen zelf, want ik wil niet dat hij leert dat ie onder het lopen zomaar zijn hoofd naar beneden mag steken als hij dat nodig vind.
Ik loop dan echt bewust met hem naar een stukje met gras toe en daar mag ie dan een half uurtje grazen en daarna lopen we gewoon weer naar huis.
Overigens laat ik hem altijd op het weiland bij mijn schoonouders grazen, daarvan weet ik precies of er wat gespoten is of niet.
Maar als je bv bij een parkje ofzo wandelt, daar wordt eigenlijk nooit gespoten, aangezien je daar veel loslopende dieren hebt.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:08

ligt eraan waar je hem laat grazen...
over het algemeen kan het geen kwaad.. ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:18

Ik ken je angst ook. Ik zou het persoonlijk niet doen als ik er twijfels bij had. Schijnt dat gras met hondenpoep ertussen ook ongeond is (?).

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:23

ik doe het ook wel.
wij hebben een vrij lang pad, en als ik zin heb dan pak ik de paarden en laat ze een kwartier tot een half uurtje grzen aan het halster.
als ik 1 van beide pak dan mogen ze dit niet. schijn baar hebben ze dat ook in de gaten, want ze trekken eigenlijk nooit naar het gras toe als ik ze apart heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:02

Ik doe het altijd alleen op eigen terrein.
Indd bang voor giftige planten, maar de meeste paarden laten die gewoon staan omdat ze ruiken dat het niet goed is.
Ik zou het gewoon proberen in een berm met mooi groen gras waar weinig -voor jou onbekende- planten staan.
Niet zo rommelberm dus.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:44

Ik zou het niet doen op (de oprit van) het land van een boer. Wie weet is er net bemest of gif gespoten. Maar in de berm doe ik het heel vaak. Let wel op of er geen vreemde planten staan. Anders loop je gewoon een paar meter verder.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:56

volgens mij is het idd zo dat paarden wel weten wat ze kunnen eten en wat niet. Mijn ponys hebben al zo veel vreemde dingen gegeten... nog nooit ziek geweest.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:02

jha ik doe het wel! staat nu zo weinig op de wiede dat als ik ga wandelen met ze dat ze best wat mogen knabblen ook nog nooit 1 ziek van geworden! wel moet de berm er mooi uit zien of pak ik een land waar normaal koeien op staan

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:16

een paard maakt zelf wel onderscheid tussen wel goed gras en niet goed gras, maar ik zou wel opassen! je weet immers nooit, glasscherven of blikjes zijn ook gemene dingen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:21

Wij hebben hier in onze berm toch echt paardenstaart staan. Is voor velen niet herkenbaar en megagiftig. Tja, het is natuurlijk ieders veranwoording, maar de mijne krijgen geen gras uit de berm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:28

Dat stond bij ons ook op de wei tussendoor, paarden eten er prima omheen, dus zullen ze in de berm ook doen. Ik weet lang niet alle giftige planten, maar zolang er veel gras staat, zal een paard sowieso niet aan wat anders gaan beginnen dat niet eetbaar is. Gespoten/mesten is een ander verhaal, maar over het algemeen zal dat niet gebeuren waar veel dieren loslopen, zoals parkjes. Gewone bermen doen ze voornamelijk begin zomer 1x hier en dan daarna niet meer.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:29

Echt??? paardenstaart in de wei? En daar heb jij je paarden in lopen? Of heb je het nu over JKK..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:31

Ik laat mijn paarden alleen eten als ik dat wil. En dan nooit langs een weg waar auto's/scooters komen ivm uitlaatgassen.
De rest waar ze mogen eten is niet bespoten. Maar ik doe het eigenlijk niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:44

Zammie schreef:
Echt??? paardenstaart in de wei? En daar heb jij je paarden in lopen? Of heb je het nu over JKK..

Nee JKK hebben we er gelukkig nooit in gehad, wat een zooi is dat om weg te halen... paardenstaart wel, dat hebben we dan ook flink platgespoten toen het weer geschikt was daarvoor, dat is alleen vaak niet gelijk wanneer de paarden weer het gras op gaan. Dus ze hebben er eerst gewoon gelopen, kan ze moeilijk op de uitloop laten, dan lopen ze op een gegeven moment wel vanzelf door de draden heen richting gras :P Ze staan er enkel in de zomer overdag, s nachts achter op de uitloop en voor ze op het gras gaan krijgen ze een berg hooi. Zolang er genoeg gras is, eten ze echt niks anders op en zodra het gras op raakt gaan ze op een ander stuk.

Overigens zijn we ondertussen zover in ons anti onkruid beleid dat we die dingen niet meer hebben staan, enkel nog wat hardnekkige stukjes boterbloem en in de uitloop zuring omdat ze er al een tijdje niet meer staan gestald. Maar goed het was veel en veel erger, dus we zijn nu zo goed als onkruid vrij :D