stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingelimburg

stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 19:17

Wij hebben sinds kort ons paard gestald bij een pensionstal. Nu zijn we echter niet tevreden over de stal. Er ligt maar een dun laagje stro in, veel van het stro is bruin en nat en het ruikt sterk naar ammoniak en mest. Ik zou graag willen weten wat "normaal" is, m.b.t. het uitmesten. We willen nl. graag de penionhouder hierop aanspreken, maar aangezien we zelf nog niet zoveel ervaring met een eigen paard hebben, willen we ons graag op dit gesprek voorbereiden. We hebben al gevraagd hoe vaak het uitmesten gebeurd en hij zei dat hij iedere dag de poep verwijderd en ongev. eens per maand uitmest. Wie biedt hulp?
groetjes van Inge

Ragdollcat

Re: stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:19

Er moet gewoon dagelijks uitgemest worden en opgestrooid als het om stro gaat, stinkt het en is t nat, nee dat hoort niet.

Schoon vers stro moet fris ogen en ruiken.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:21

hmm dan zou ik toch eens overleggen of de plas vlekken er niet vaker uitgehaald kunnen worden
1 keer in de maand vind ik errug weinig
als ik lees dat ze ook in het nat staan (bruine vlekken )
1 keer in de week is een stuk beter
en dat gebeurt normaal ook zo op stallen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:21

En er moet dusdanig veel in liggen dat je paard niet op de stenen komt te liggen (is mijn mening)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:25

Ja 1 x in de week uitmesten kan ook, maar dan moet er wel dagelijks de drollen eruit en bijstrooien waneer nodig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:27

Hier doen we als ze op stal staan zoiezo dagelijks alle vieze plekken eruit en het stro wat overblijft leggen we achterin of op de plek waar meestal gemest wordt en er wordt dus ook dagelijks bijgestrooid. Zo blijven de stallen schoon en gaan ze niet ontzettend stinken. Iedereen heeft z'n eigen ding er zijn best wel wat stallen waar maar 1x per week uitgemest wordt maarja wat verstaat iemand onder uitmesten en hoe ze het doen want daar zijn de meningen volgens mij best over verdeeld.

ingelimburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 19:39

Dank je wel voor jullie snelle reacties! Nu durf ik beter de confrontatie aan, ik ben alleen bang dat hij niet akkoord zal gaan met veeel meer stro en veeeel vaker uitmesten! Kost hem natuurlijk ook meer geld. We betalen nu 175 euro stallingskosten, ik hoop niet dat hij dan ook meer gaat vragen. Als het niet anders kan wil ik wel meer betalen, alles liever dan deze situatie!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:43

Kun je anders niet zelf gaan uitmesten?
En anders een andere stal zoeken als die mogelijkheid er is.

ingelimburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 19:50

We hebben gisteren al zelf uitgemest, heb ik ook helemaal geen probleem mee. Ik weet alleen niet of het bij hem tijdgebrek is of kostenbesparing. Als het kostenbesparing is, zal hij er ook niet blij mee zijn als wij ineens vaak gaan uitmesten! :D Ben benieuwd wat hij zal zeggen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:56

het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel het kost he
kost je stalling 400 euro dan kan je rekene op 5 dagen per week uit mesten
betaal je maar 200 dan kan je bij mij in de regio rekenen op
2 keer

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:22

het maakt op zich niet uit of er nou 1 of 5 keer in de week uitgemest word (natte plekken )
zolang de stal maar droog is er voldoende stro in ligt

ddit is volgens de ts dus niet zo

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:55

Bah, dat is inderdaad niet normaal zo.

Mijn paarden hebben een tijd op een pensionstal gestaan waar ze iedere dag 30 paarden uit moesten mesten. Daar haalden ze iedere dag alles eruit want dat was het snelst, en dan 1 á 2 plakken stro erin (goedkoop). Dit was aan het eind vd dag ook een vieze natte kledderbende. Maar de voglende dag werd het wel weer schoongemaakt.

Toen ik naar een andere stal ging, moest ik zelf mesten. Toen kon ik met 2 á 3 plakken de stal mooi schoon houden. Droog en een lekkere laag. Is maar net hoeveel tijd je erin wilt stoppen en is op een stal waar veel paarden uitgemest moeten worden niet altijd te doen.. Maar als het echt zo goor is zou ik er gewoon wat van zeggen hoor, je bent tenslotte klant daar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:21

Hier iedere dag de poep en natte plekken eruit en bijstrooien. Leeghalen indien nodig. Soms na 3 dagen en soms na 5 dagen.
M'n meissie is nogal een rommelkont in d'r stal en heeft geen vast plas en poep plekje.....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 06:55

Het is natuurlijk afhankelijk welke afspraken jij gemaakt hebt met de staleigenaar. Wie mest en tevens hoeveel stro er per dag in de stal mag.
Bij ons op stal werd altijd 1/2 baal gehanteerd ik had twee paarden daar op stal voor de een was dit voldoende voor de andere verbruikte ik 3/4e baal stro. En daarom een meerprijs voor de stalling maar dan stond het paard wel zoals ik wilde.

De paarden werden op die stalling in de ochtend gemest, ik kwam in de avond en zelf haalde ik de drollen dan weg.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 07:01

Ik zeg zelf eigenlijk meestal,
je moet zelf voor de stal staan en denken,
''ja daar zou ik wel op kunnen slapen''
want waarom je paard wel en jij niet?

(hiermee bedoel ik na het uitmesten natuurlijk := )

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 07:29

ik vind dat als er voor je wordt gemest dat het dan goed moet gebeuren, dus of elke dag flink opstrooien en minimaal 1x per week helemaal legen of anders de klanten zelf laten mesten.

de prijs hoeft echt niet altijd in verhouding te zijn met de hoeveelheid die gemest wordt.
mijn paard staat op vlas en wordt zo'n 3x per dag uitgemest, en ik betaal maar 170 euro in de maand.

als je niet tevreden ben dit zeker melden, je paard verdient gewoon een schone box elke dag.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 07:38

Klopt inderdaad dat de prijs niet altijd in combinatie staat met uitmesten. Ik betaal €150 per maand en iedere dag wordt de stal uitgemest.

Ik vind 1x per maand echt veel te weinig.
Je ziet wel vaker bij stallen dat er iedere dag wordt opgestrooid en 1x per week wordt uitgemest. Dat is ook niet mijn manier, maar 1x per maand echt niet.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 07:39

Vraagje: zien alle stallen er hetzelfde uit als die van jou of alleen die van jou?
Het kan zijn dat je een 'smeerpoetspaard' hebt en dat jouw paard vaker gemest moet worden.
Misschien kan je afspreken dat je zelf (zeg 2 x p/w leeg mest en opstrooit).
Desnoods om te kijken of dit beter gaat en de stal schoner blijft.
Is natuurlijk ook in zijn belang dat de stallen er goed uitzien, toch?

ingelimburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 09:28

Alle stallen zien er hetzelfde uit, die van hun eigen paarden misschien nog wel erger! Fijn dat ik zoveel reacties krijg, ik had
zelf al het idee dat dit niet normaal is, maar nu ben ik er echt van overtuigd! We gaan er zeker iets van zeggen en als het niet
tot een oplossing komt, dan gaan we op zoek naar een andere pensionstal!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:53

Zijn er nog andere paardeneigenaren? Wat vinden die van hun stal?
Misschien kan je gezamenlijk een vergadering ofzo plannen om een oplossing te vinden?
Momenteel is het stro aan de dure kant, misschien dat de stalbaas de kosten probeert te beperken.
Maar dat mag nooit ten koste gaan van een schone stal, hygiene en welzijn van de paarden, maar dat is mijn mening. ;)

stalgast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:32

zorg dragen dat alle mest en natte plekken weg zijn en dan weer goed op strooien bij mijn gaat er in het begin een baal stro en dan goed bij houden

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:55

waar ik op stal sta (en waar ik zelf ook in de stallen werk), wordt elke dag de ergste viezigheid (drollen en natte plekken) eruit gehaald en opgestrooid, en eens per week gaan de stallen helemaal leeg :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:57

ik vind dat het paard droog moet kunnen liggen, het stro mag dus niet soppen van natheid. Verder mag de stal niet echt stinken!

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:47

Stro zal altijd een issue blijven op veel pensionstallen. :o Zeker toen er een paar jaar geleden de stroprijs dusdanig hoog werd, sindsdien is er vaak commentaar op de hoeveelheid stro in boxen. Ik ben van mening dat er een lekker laagje in moet liggen, mijn paard ligt veel en dan vind het belangrijk. Schoon en droog is net zo belangrijk. Urine is zeer slecht voor de hoeven. Als er dan een laag stro in ligt kan dit goed geabsorbeerd worden en staat je paard niet in de urine/mest te dansen. Ik heb ook vaak commentaar gehad dat er teveel stro in zou liggen. Als ik dan laat zien hoe veel ik eruit haal (kruiwagen zonder kop ;), paard is heel schoon ) hebben ze niet zo veel meer te zeggen. En desnoods betaal ik iets meer, vind dat een paard een schone, droge en nette stal verdient! Zoals jij omschrijft hoe jou stalletje erbij staat? Ik zou er geen genoegen mee nemen. Laat van je horen en wat je wilt, betaal desnoods een tientje p/m meer, maar dan staat je paard er wel lekker bij :D Pensionstaleigenaren denken tegenwoordig alles maar te kunnen :( Ik kan er in ieder geval heel boos om worden. Het is jou paard en laat weten wat je wel en niet wil. Als zij hier geen rekening mee willen/kunnen houden is het inderdaad misschien verstandig om een ander plekje te zoeken. :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:53

Mits er dagelijks genoeg wordt bijgestrooid kan je zelfs voldoen met 1 x per 6 weken uitmesten. Maar dan moet je wel een dikke berg stro erbij doen, zodat de zeik endergelijke naar beneden zakken.