wie heeft zijn paard ook in de winter overdag op het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

wie heeft zijn paard ook in de winter overdag op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:50

deze zomer ben ik verhuist naar een stalling op vol pension.....wat een verwennerij <3

Onze vorige situatie was in de zomer 24/7 in de wei en in de winter stonden ze binnen en moest je op je beurt wachten voor de paddock waar je dan een half uur gebruik van kon maken.

Nieuwe situatie....tijdens de zomer alleen in de nachten op stal en hartje winter tenminste 4 uur per dag in de wei. <3

Nu zit ik dus te kijken met mijn dekens......
Merrie heeft echt een enorme hekel aan dekens.
afgelopen jaar, toen ze nog binnen stond heeft ze er geen op gehad.
Haar wintervacht word niet zo heel erg dik en lang en ze stond op rust vanwege blessures.
Dit jaar kan ze wel gereden worden en is ze vaker buiten in de kou.
maar wanneer doe ik nou een deken op...en welke dan????
Ik heb ze liggen maar ben er een beetje uit geraakt.......hoe ga ik dit aanpakken?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:52

Ik zou kijken naar de dikte die de vacht gaat krijgen :j
Dit wordt bij ons ook de 1e winter dat de paarden gewoon buiten gaan komen overdag (nieuwe stal ook) maar ik was niet van plan om met dekens te gaan werken.
Als ze meer buiten komen past de vacht zich daar wel op aan en met dekens zal het een hoop gerommel worden met moeten aanvullen, moeten minderen enz. Dus als ze het zelf kunnen regelen, lekker laten doen ;)

Edit: bij mij gaat het trouwens om een Arabier kruising en een Fjord. Maar in principe doet ras er niet zoveel toe natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Silence op 09-10-10 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:54

Mijn paardje gaat swinters gewoon overdag het land op <3
hij heeft dan een 200/300 grams op, hij heeft niet zo veel nodig aangezien het een fjord is en een niet snel koud typje :p hij word overgens dan ook gewoon schoren en het gaat prima zo :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:59

de dekens worden op stal ook gewisselt als dat nodig is maar merrie houd er echt niet van.
Ze drukt de oren plat in de nek bij het op doen van een deken.
maarja, als het heel de dag sneeuwt of regent en het is rond vriespunt......
of ik krijg haar na het rijden niet meer droog voor ik weg ga.........
of ze komt drijfnat terug op stal, daar staat ze stil........

Stom maar daar kan ik me echt al druk om maken nu.

ik zie het niet echt zitten om te gaan scheren, ze is een nerveus type, ze zou helemaal door het lint gaan vrees ik

Somebitch

Re: wie heeft zijn paard ook in de winter overdag op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:02

Ik zou geen deken op doen, of een ongevoerde regendeken.

Die van mij staat ook heel de winter buiten alleen savonds op stal, deze heeft wel dekens op maar dat is echt puur voor de vacht.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:04

Citaat:
Ze drukt de oren plat in de nek bij het op doen van een deken

Daar geeft ze dus al precies aan dat ze er geen behoefte aan heeft ;)
Voor wat betreft de hele dag sneeuwen... (regenen doet het niet bij het vriespunt) daar krijgen ze nou juist die vacht voor.
Die regelt dat allemaal zelf wel :j
En wat betreft het nat zijn. Je moet iets verder kijken dan dat je paard alleen maar nat aanvoelt.
Je moet de huid voelen, deze is vaak al lang droog als de vacht nog nat is.
Maar als die huid droog is, dan is er niks aan de hand.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:05

Op zich zou een gezond paard het prima kunnen doen zonder dekens. Maar ik kan me voorstellen dat mensen het vervelend vinden als het paard zo lang nat is na het rijden. Wat je ook zou kunnen doen, is een streep bij de hals scheren. Dan hoeft het paard geen deken op, en kan hij zijn zweep goed kwijt.

Mijn paarden staan trouwens 24/7 buiten in de winter.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:07

mijn paard staat tot 1 november de hele dag op de wei. Dan gaat hij over naar hele dag op de paddock. Hij heeft nu nog geen deken om, flink dikke vacht. Eind van de maand scheer ik hem, dan komt er een 200 gram op. Paard heeft het niet snel koud, eerder te warm. Ondanks scheren, krijgt hij geen halsdeken. Als het echt rond nul wordt, gaat er een 360 grams op.

Als ik hem niet zou scheren, had ik er geen deken op gedaan, misschien als het richting nul ging een 200 of 100 grams.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:09

Mijn paarden staan swinters van een uur of zeven 's morgens tot vier uur 's middags buiten. Alle paarden die niet geschoren zijn en het qua gezondheid aankunnen, gaan zonder deken o.i.d. naar buiten. Mijn oudje en de sportpaarden hebben een winterdeken op. Owja, we hebben een mooie schuilstal tegen wind en regen ;) Maar geen kip die er gebruik van maakt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:20

nee, schuilstal is er niet, is ook niet echt nodig voor die 4 uutjes denk ik.
Ze is niet oud maar echt gezond is ze ook niet meer helaas.
Maar dat heeft meer met weerstand en pezen te maken.
Ik zie haar ook niet echt in een schuil stalletje gaan staan hoor.
Of het moet zijn dat ze dan zou vinden dat de anderen daar niet in mogen :+

ik zal de huid goed in de gaten houden, vacht is idd langer nat.
Ik had haar deze zomer expres al niet met shampoo gewassen, alleen af en toe afgespoeld om het vet in de vacht te behouden.
De mok is wel een crime, word niet erger maar gaat ook niet over, ondanks de sudo, weerstands suplementen en betadine shampoo.
Verder hoop ik haar van de ijzers af te kunnen houden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:23

Ik zou gewoon een deken opdoen hoor, paard went er wel aan. En beter met deken buiten dan alleen een half uurtje paddock, toch? :D

Mijn paard krijgt straks een 200 grams deken op en als het echt koud wordt een 350 grams. Staat nu onder een regendeken , maar het nadeel daarvan is toch wel dat het de vacht plat drukt zodat t paard de haren niet omhoog kan zetten en alsnog koud wordt.

ChapChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:30

Tegen de mok zou je een combinatie van zinkzalf en tandpasta kunnen proberen. is een oud huistuinkeuken middeltje maar werkt echt super.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:41

mijn paard staat in de winter ook buiten, gaan 's nachts op stal.
Hij krijgt tegen de tijd dat het 10 graden is van mij een ongevoerde regendeken op.
Hij heeft daar namelijk geen schuilstal en een bloedhekel aan regen. Dus doe hem daar een plezier mee.
Het is trouwens wel een tinker met shire bloed. Dus hij word altijd lekker wollig in de winter.

Er komen ook geen meer grams dekens op, hij mag namelijk gewoon zijn vachtje zo houden.
Laatst bijgewerkt door _Chendo_ op 09-10-10 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:45

Mijn paard staat overdag ook gewoon buiten van 's ochtens tot 's avonds :)
Ik zou die van jou een gevoerde regendeken opdoen als hij een dun vachtje heeft

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:46

Die van mij staat ook gewoon in de winter overdag op het land en staat nu onder een ongevoerde regen deken. Hij wordt volgend weekend geschoren en gaat dan in eerste instantie onder een 250 grams deken en wanneer het echt koud wordt krijgt ie zijn 300 grams winterdeken er over heen!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:49

Onze paarden staan hele dag buiten in de winter.
Zijn allemaal oudjes, maar ze kunnen prima zonder deken. We hebben ze wel liggen voor als er 1 het wat lastig krijgt (Arabiertje krijgt minder vacht dan een KWPN'er hier).

Ik zou het zo proberen. Probleem kan wel rijzen als je hard aan het werk gaat. Dan kan je inderdaad opteren om een streep weg te scheren op de hals/borst. Dat is dan even vervelend voor je paard, maar wel maar 1x stress ipv elke dag met dekens wisselen.

Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:28

Je zou kunnen overwegen je paard zonder deken te laten staan en dat ze je paard bij regenachtig weer een ongevoerde regendeken om doen. Als je wilt voorkomen dat ze nat in de wei of op stal staat kun je beter met gevoerde dekens werken of scheren, maar daar doe je je paard waarschijnlijk geen plezier mee omdat ze dan 24/7 een deken om moet.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:31

De paarden gaan hier in de zomer 24/7 op het land. In de winter overdag en s'nachts lekker warm op stal. Idiaal.
Mijn paard wordt gewoon een beertje. Geen gezeur met dekens. Ze red zich prima hoor! (staat alleen wat minder, al dat haar)

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:17

Dekens zijn absoluut NIET nodig voor paarden die qua gezondheid prima zijn.

Paarden die trillen hebben het NIET koud!! Wij trillen als we het koud hebben maar een paard NIET
Die trilt om de haren omhoog te zetten creeert zo een eigen jasje.

Mijn draver is 23 en heeft een ongevoerde regen deken om ( Nu alleen omdat er toch nog vliegen zijn maar het ook regent en dan vind ik vliegendeken niet fijn gaat dan zo aan de haren plakken) Dus vandaar !! maar normaal in de zomer een vliegendeken anders word ze gek en verder nooit een deken NIEMAND bij ons trouwens en dan praat ik over paarden met leeftijden van 23 ( mijne) tot voor kort 26 jaar ( mijne maar helaas overleden hoefbevangen) tot 2 jaar terug mijn (30 jarige) overleden wegens ouder dom NOOIT deken opgehad
De paarden die er nu dus zijn zijn 23,21,20,18,16,4,8,10 Geen 1 van alle dekentje

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:24

Ook hier geen dekens....

Ik zie dat er regelmatig gezegd wordt, alleen een ongevoerde regendeken, bij regen, maar ik dacht dat je dan de natuurlijk reactie van het paard tegen gaat...

Zo kan een paard zijn haren toch niet omhoog zetten om zich warm te houden??? Lijk me dan verstandiger om helemaal geen deken op te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:29

Je paard komt in de winter maar 4 uur per dag buiten lees ik. In die paar uur zal het toch wel meevallen met hoe koud ze het krijgt of hoe nat ze wordt? Ik heb altijd het idee dat paarden die veel op stal staan juist veel bewegen als ze buiten zijn, denk niet dat ze het koud zal hebben?

Vorig jaar stond mijn paard ook ergens waar hij 's nachts in een hok moest. Met het korter worden van de dagen werden de periodes op stal steeds langer. Uiteindelijk mocht hij nog maar 5 uur naar buiten. Dan had hij ook geen dek op hoor. En op stal ook niet. Was een binnenstal, waar hij zich kapot zweette. Ik had nog overwogen om de borst en een stuk buik eruit te scheren maar gelukkig kon ik hem eind oktober verhuizen naar ergens waar hij ook in de winter 24/7 lekker buiten staat. Alleen als het heel lang regent krijgt hij een ongevoerde regendeken op. Hij haat dat ding, maar als hij al twee weken nonstop nat staat te wezen krijgt hij hem op, like it or not.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:33

mijn paardjes staan ook 24/7 buiten, alle weken vant jaar. 's winters net beertjes, maar hebben het niet koud. Rij ik ook niet erg veel in de winter. Wel heb ik voor de enorme regenval voor ieder een regendeken gekocht. maar beide ongevoerd.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:38

mijne staat 24/7 buiten.
loopt nu nog met een 200 grams om
krijg een 400 grams outdoor dek
en daaronder een 100 grams met hals
de laatste 2 pas bij tempraturen van onder 0

me andere staat altijd zonder dek.
die staat wel op stal en komt 2 uur per dag in de buiten bak

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:56

Ook mijn paarden komen 's winters overdag de hele dag op de wei. En beiden hebben géén deken op! De een krijgt echt een dikke wintervacht, terwijl de ander min of meer dr zomervacht lijkt te behouden. Toch hebben ze het allebei niet koud. Volgens de DA was het juist een goed teken dat de merrie zo'n dun vachtje bleef hebben en het niet koud had.
Overigens let ik er wel goed op dat ze overdag hooi kunnen knabbelen om van binnenuit die warmte te kunnen vasthouden. Uiteraard krijgt ze 's nachts op stal ook een portie hooi, maar dat lijkt me logisch ;) .

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:07

Mijn paarden komen ook 's winters overdag op de wei, allen zonder deken :)
Rond 11u gaan ze naar buiten & gaan voor 19u terug op stal.