wat is het beste speeltje voor je paard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

wat is het beste speeltje voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:49

ik ben eens aan het kijken voor een speeltje voor mijn jonge paard.
op de stal waar hij voorlopig blijft staan voor zijn training is er helaas maar weinig mogelijkheid dat hij naar buiten kan.
dus hij staat bijna de hele dag op stal helaas. |(
(dit is niet een stal naar mijn eigen keuze, mijn trainster staat daar met haar paarden, en mijn paard staat daar alleen om getraind te worden, ongeveer nog 6 maanden)

ik wil het hem dus zo leuk mogelijk maken op stal en zat te denken aan een speeltje met een liksteen erin. :j

nou zat ik te zoeken op internet, en kom heel wat verschillende soorten tegen.

over welk soort zijn jullie het meeste te spreken??
of kan ik beter nog een bal en aparte liksteen ophangen??

alvast bedankt!

Miss_Arie

Re: wat is het beste speeltje voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:54

ik zag bij de paarden drogist ook een bal van dat liksteen spul gemaakt.
ziet er wel heel leuk uit.

is dat iets??
iemand ervaring??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:55

Tja...voor een jong paard is een vriendje waar hij mee mag spelen nog altijd het beste.
Dus wil je hem echt gelukkig maken, zou ik op zoek naar een ander adres waar ze de mogelijkheid hebben om naar buiten te kunnen.
Niet alleen is het beter voor de gemoedsrust van je jonge paard, maar voor de ontwikkeling van het lichaam is het eigenlijk een vereiste!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:59

Een ander paard...

daarbij vraag ik mij af of je je paard wilt laten trainen door iemand die hele andere iedeen van paardenwelzijn heeft als jij.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:07

daar ga ik dus even niet op in, en is hier helemaal de vraag niet!!

ik vraag naar ervaringen met speeltjes.
mijn paard is absoluut gelukkig, hij gaat zoveel mogelijk naar buiten met een vriendje, maar kan helaas niet de hele dag (zoals ik graag zou willen) naar buiten.

*mijn trainster houdt er geen andere ideeen op na, maar met 8 paarden is de keuze van stallen nou niet echt groot, en moet je soms pakken wat je kan*

dus graag ervaringen over die speeltjes

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:11

hier op stal zijn er ook mensen die speeltjes hebben opgehangen in de stal van hun paard. ik kijk daar toch wel wat raar tegen aan.
een dier kun je niet vergelijken met een mens, deze paarden doen helemaal niets met hun speeltjes, ze hangen eerder in de weg dan dat ze er wat mee doen.
mijn ervaring is dat het onzin is. een liksteen kun je wel doen, daar zitten ook vitaminen en mineralen in.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:12

idd een ander paard. jammer dat je alleen luistert naar dingen die je wil horen. een maatje is toch echt het beste speeltje.
kun je hem niet ergens anders neer zetten waar hij WEL veel naar buiten kan met soortgenootjes?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:15

en anders zo'n jollybal? en dan aan de zijkant hangen, niet in het midden zoals sommigen doen :+
stoot dat arme beest z'n koppie, maar als ze aan de zijkant hangen zijn er wel eens paarden die er een beetje mee spelen.
kwa likstenen kan ik alleen maar zulke dingen vinden:
http://www.agradi.nl/stal-erf/voedervoo ... 000686/648
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 09-10-10 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:15

Citaat:
maar met 8 paarden is de keuze van stallen nou niet echt groot, en moet je soms pakken wat je kan

Misschien wat minderen in aantal en dan je paarden kunnen bieden wat ze nodig hebben??
Zoals ikenindi zegt, jammer dat je alleen luistert naar datgene wat je wilt horen.

Voor wat betreft de speeltjes, die zijn enkel goed voor de portemonnee van de leverancier en de gemoedsrust van de eigenaar.
Een paard is geen kind wat je zoet kunt houden door hem maar een speelgoedje te geven. Helaas, maar zo is het toch echt.
Een paard heeft andere eisen en zaken die hem gelukkig maken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:20

ikenindi schreef:
idd een ander paard. jammer dat je alleen luistert naar dingen die je wil horen. een maatje is toch echt het beste speeltje.
kun je hem niet ergens anders neer zetten waar hij WEL veel naar buiten kan met soortgenootjes?

sorry, wat een bullsh*t.
hij heeft zijn hele leven met andere paarden samen gestaan, en gaat na zijn training ook naar een stal waar hij de hele dag buiten met andere paarden staat.
het is een tijdelijke situatie die nodig is voor het inrijden, daarna komt hij gewoon naar huis.

Silence schreef:
Citaat:
maar met 8 paarden is de keuze van stallen nou niet echt groot, en moet je soms pakken wat je kan

Misschien wat minderen in aantal en dan je paarden kunnen bieden wat ze nodig hebben??
Zoals ikenindi zegt, jammer dat je alleen luistert naar datgene wat je wilt horen.

mijn trainster had zoveel paarden, daarom is ze op die stal terecht gekomen.
heeft helemaal niks met mijn stal of hoeveelheid paarden te maken.

dit jonge paard zal straks bij mijn andere paard op stal komen.

Voor wat betreft de speeltjes, die zijn enkel goed voor de portemonnee van de leverancier en de gemoedsrust van de eigenaar.
Een paard is geen kind wat je zoet kunt houden door hem maar een speelgoedje te geven. Helaas, maar zo is het toch echt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:22

Silence schreef:
Citaat:

mijn trainster had zoveel paarden, dit heeft dus helemaal niks te maken met hoeveel paarden ik heb, en wat ik persoonlijk van die stal vind.
hij staat daar alleen voor training en komt daarna lekker naar huis waar hij met 5 andere vriendjes kan spelen hele dagen!!

ik dacht dat veel paarden wel met die speeltjes speelden?
je ziet ze vrij veel hangen in stallen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:24

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:25

Tuurlijk, het past niet in jouw straatje dus is het bullsh*t
Jammer...
Je ontneemt je paard minstens 6 maanden één van de belangrijkste behoeftes die hij heeft. Dat vind ik nog al wat.
En aangezien je hier gewoon je mening kunt geven zullen andere dat ook doen. Dat betekend niet per definitie dat het bullsh*t is omdat het jou niet aanstaat ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:31

het gaat niet om de mening, het gaat om dat ik wordt afgeschilderd als iemand die alles toe laat ten koste van zijn paard! en dat is gewoon niet terecht.

ik ga door het vuur voor mijn paarden!

maar dat is hier helemaal niet de vraag, er wordt alleen maar gereageerd op een klein stukje uitleg, en niet op de vraag zelf.

ik heb ook geschreven dat hij wel buiten komt met een vriendje!! zoveel als het mogelijk is.

maar samen met een ander in 1 stal kan niet, is gewoon te klein.

ik weet ook dat dit geen ideale situatie is, maar helaas voor de trainingsperiode is er geen andere optie.
ik wil dat mijn paard door haar getraind gaat worden, en zij werkt dan alleen vanuit haar eigen stal.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:37

Misschien iets minder heftig reageren zou het voor jou ook wat makkelijker maken.
Ik vind het vrij grof gezegd dat je afgeschilderd wordt als zo iemand en niemand zegt dat jij niet goed bent voor je paard.
Het wordt alleen enkele keren genoemd omdat dat nou eenmaal beter is dan wel speeltje ook.
Dat is wel iets heel anders dan afgeschilderd worden als een bepaald persoon :j
Soms heb je geen andere keuze (alhoewel, die heb je vrijwel altijd) en als deze niet optimaal is zoals bij jou, dan kun je uiteraard verwachten dat mensen daar wat van zeggen.
Maar om dan meteen met woorden als bullsh*it te gaan gooien is misschien wat heftig ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:47

gaat ie naar petra?

je kan kwaad worden maar iedereen hier heeft wel gelijk.
wat is het BESTE speeltje voor je paard?
een ander paard! :+

al die jolie ballen en al werken voor veel paarden niet.
waar je ze wel mee bezig kunt houden is een dikke wilgentak die je achterin de stal ophangt [recht naar beneden zodat hij kan bewegen]
veel paarden zijn daar uuuuuuuuuuuren mee bezig,ongeveer 2 keer in de week moet je de tak verversen want dan is hij wel op.

hou er rekening mee dat je ze een tijdje bezig kunt houden maar nooit als vervanging van.....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:55

Silence schreef:
Misschien iets minder heftig reageren zou het voor jou ook wat makkelijker maken.
Ik vind het vrij grof gezegd dat je afgeschilderd wordt als zo iemand en niemand zegt dat jij niet goed bent voor je paard.
Het wordt alleen enkele keren genoemd omdat dat nou eenmaal beter is dan wel speeltje ook.
Dat is wel iets heel anders dan afgeschilderd worden als een bepaald persoon :j
Soms heb je geen andere keuze (alhoewel, die heb je vrijwel altijd) en als deze niet optimaal is zoals bij jou, dan kun je uiteraard verwachten dat mensen daar wat van zeggen.
Maar om dan meteen met woorden als bullsh*it te gaan gooien is misschien wat heftig ;)

sorry, was idd misschien een beetje heftig.
op mij kwam het wel zo over, en ik ben hier niet om op de situatie te worden afgerekend. het is absoluut niet mijn vrije keuze van stal, maar het is nu eenmaal even niet anders.

hij komt ongeveer 1 uur per dag buiten in de paddock, dat is niet veel, maar ik denk dat heel veel paarden het met dezelfde hoeveelheid moeten doen.
het is maar tijdelijk, daarna krijgt hij alle vrijheid en speel mogelijkheden die er zijn.

om zijn tijd in training zo leuk mogelijk te maken zoek ik dus een speeltje voor in zijn stal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:57

tja ik deel de mening van de rest, andere stal zoeken en als de bliksem naar buiten met andere paarden. Kan jouw paard dan niet getraind worden op een andere stal? Ik vind het gewoon een beetje... Tja... Een paard is geen kind dat je geruststeld met een lick it en een plastic bal... Als je hem dan toch een plezier wil doen, geef hem dan een hele dag door hooi te eten, zo is zijn spijsvertering meteen in orde en heeft hij een hele dag te doen wat een paard normaal doet hele dagen: eten. Maar hij moet écht naar buiten hoor voor de gezondheid van zijn benen!!! Rust roest en dat los je niet op met 1u per dag trainen of wat dan ook. Daarom ben ik van een manege naar een wei gaan staan. Ik trainde vroeger 5 dagen van de 7, nu misschien 1 dag op de 2 weken afhankelijk van het weer. En geloof me, ik slaap veel beter nu ;)

Veel succes met de beslissing.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:59

mariska32 schreef:
gaat ie naar petra?

je kan kwaad worden maar iedereen hier heeft wel gelijk.
wat is het BESTE speeltje voor je paard?
een ander paard! :+

al die jolie ballen en al werken voor veel paarden niet.
waar je ze wel mee bezig kunt houden is een dikke wilgentak die je achterin de stal ophangt [recht naar beneden zodat hij kan bewegen]
veel paarden zijn daar uuuuuuuuuuuren mee bezig,ongeveer 2 keer in de week moet je de tak verversen want dan is hij wel op.

hou er rekening mee dat je ze een tijdje bezig kunt houden maar nooit als vervanging van.....

nee hij staat bij Katinka.
ik weet ook wel dat een paard het beste met een ander paard samen kan, dat is met alle dieren zo.
het is nu gewoon zo, balen, maar voor tijdelijk.

een wilgentak had ik nog niet aan gedacht.
waar kan je die dan regelmatig halen??
ik heb zelf geen wilgen bomen ofzo.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:01

chipieke schreef:
tja ik deel de mening van de rest, andere stal zoeken en als de bliksem naar buiten met andere paarden. Kan jouw paard dan niet getraind worden op een andere stal? Ik vind het gewoon een beetje... Tja... Een paard is geen kind dat je geruststeld met een lick it en een plastic bal... Als je hem dan toch een plezier wil doen, geef hem dan een hele dag door hooi te eten, zo is zijn spijsvertering meteen in orde en heeft hij een hele dag te doen wat een paard normaal doet hele dagen: eten. Maar hij moet écht naar buiten hoor voor de gezondheid van zijn benen!!! Rust roest en dat los je niet op met 1u per dag trainen of wat dan ook. Daarom ben ik van een manege naar een wei gaan staan. Ik trainde vroeger 5 dagen van de 7, nu misschien 1 dag op de 2 weken afhankelijk van het weer. En geloof me, ik slaap veel beter nu ;)

Veel succes met de beslissing.

de training kan niet op een andere stal worden gedaan, anders had ik hem daar nooit neer gezet.
ik baal er harder van dan jullie allemaal bij elkaar!!!!

ik weet heus wel dat het geen kind is en dan met een lollie stil gemaakt kan worden.
hij zal straks naast zijn training ook nog naar buiten gaan.

het is gewoon balen, maar is nu eenmaal voor 6 maanden niet anders.
ik vraag om ervaringen met ballen of likstenen oid, niet om hem de gehele dag bezig te houden (hij krijgt gewoon ook regelmatig ruwvoer en 3x per dag kracht voer) maar om af en toe iets anders te doen te hebben.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:02

Ik heb een jolie bal in de wei liggen. En me jonge paard vind het wel leuk, hij duwt dan steeds met zijn neus de bal weg en pakt dan de grasjes die onder de bal zaten. Dan loopt hij weer een stap verder en duwt hem weer weg. Soms kom ik thuis van werk en dan ligt de bal gewoon 30 meter verder in de wei.
Op stal heb ik zo'n ding in de hoek. Daar zit een appelsmaak aan en kan rollen
http://www.woefenhinnik.nl/nl/261/paard ... ur---.html

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:03

Wat ook misschien ook leuk is voor je paard is een hele stevige plastic fles met steentjes erin omhangen. Kunnen ze lekker mee rammelen. En sommige paard vinden een pion ook leuk. Of je hangt zo'n klein skippyballetje op, dan hoef je niet zo'n dure jollybal te kopen. Succes!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:05

en ik zeg jou heel eerlijk en met de beste bedoelingen van heel de wereld voor het goed van het paard dat een paard nu eenmaal liever bezig is met hooi knabbelen dan met een plastic bal spelen :') Maar als je het echt niet snapt hou ik me er van tussen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:07

heeft iemand van jullie ook zo'n speelbal met liksteen erin???

blijft dat heel??
het ziet er zo breek baar uit.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:09

chipieke schreef:
en ik zeg jou heel eerlijk en met de beste bedoelingen van heel de wereld voor het goed van het paard dat een paard nu eenmaal liever bezig is met hooi knabbelen dan met een plastic bal spelen :') Maar als je het echt niet snapt hou ik me er van tussen.

dat snap ik echt wel!!
het is ook helemaal niet dat ik nu iets zoek om hem de hele dag mee bezig te houden.
ik ben op zoek naar iets wat of hij eventueel leuk zou vinden om soms mee te spelen.

hij krijgt regelmatig ruwvoer, en kan dus ook lekker knabbelen.
ik zoek iets voor erbij.

het is ook helemaal niet dat hij druk is of onrustig op stal, echt totaal niet.
je hoort en ziet hem helemaal niet.