De ideale stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_10

De ideale stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:00

Hoi hoi!
Ik hoop dat het hier goed staat, anders sorry!

Ik moet voor school een onderzoek doen voor het vak engels en ik dacht: laat ik mijn onderzoek doen over DE ideale paardenstal.
Mijn hoofdvraag is: Wat maakt een stal volgens paardenhouders tot DE ideale stal?
Ik hoor graag wat jullie onder een ideale stal verstaan? Wat vinden jullie allemaal belangrijk? Ik ben erg benieuwd en wil graag zo veel mogelijk meningen horen. :)

Alvast bedankt!

Groetjes,
Iris

kabwan

Re: De ideale stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:02

Helemaal geen stal! :P Ehm groot genoeg om te kunnen rond lopen, liggen, krabben, rollen. Met soortgenoten, maja dan denk ik weer aan dat de stal dan nog groter moet zijn. Omdat als ze elkaar niet uit de weg kunnen ze elkaar verwonden.
Kijk eens na een inloopstal/ uitloopstal. Verschillende plekken voer, water.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:08

Idd, geen stal :) Zoiezo vinden wij eigenaren het prettig om onze paarden op stal te hebben. De paarden zelf lopen liever gewoon 24/7 buiten. Maar dan wel met schuilmogelijkheid! Dat is wel een must! Zelf heb ik een schuiltent van 5 bij 3 meter voor mijn 2 paardjes (overdag staan ze met anderen paarden gewoon op het land, savonds staan ze bij de tent). Ideaal! Hij is op dit moment aan 1 kant open en aan 1 kant dicht. Ze hebben verder gewon de mogelijkheid om door het land te lopen. Het is eigenlijk dat ze kunnen schuilen tegen de regen en de kou :) Voor meer info over de tenten kun jen kijken op www.packroom.nl.

Ik vind het ook belangrijk dat ze voldoende gras of hooi tot hun beschikking hebben en natuurlijk water!

Verder vind ik een paard alleen ook zielig, dus graag meerdere paarden bij elkaar.
en succes met je spreekbeurt :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:10

Ow.... de ideale stal.... waar ik al zo lang naar zoek.....

Ik wil ruime stallen (minimaal 3,5x4) met buitenluik
Dan een uitloop eraan vast
En vanuit binnen ook benaderbaar.
Waar ze de stal voor me mesten en de uitloop ook.
Het hout waarmee de uitloop omheind is, is geen kaasschaafhout (dus als ze erlangs komen blijven ze heel)

Dan een ruime stallengang met poetsplaatsen waar je je paard veilig kan vastzetten.
Een wasplaats met warm en koud water op een plek waar het niet tocht.
Een solarium waar het ook niet tocht en de warmte echt bij het paard komt en niet vervliegd.
Een binnenbaan met een minimale afmeting van 20*60 met een goede bodem en veel spiegels
Minimaal 1 buitenbaan met een minimale afmeting van 20*60 met een goede bodem en eventueel buitenspiegels en wel met een omheining die veilig is.
Een ruime longeercirkel die bij voorkeur ook overdekt is en dan met windgaas afgezet.
Een ruime stapmolen met een flinke diameter doorsnede met een ondergrond die niet zwaar is, maar ook niet keihard.
Weidegang, ruime weides en aparte weides voor groepen en aparte weides voor paarden die alleen staan.

Dan zou het ideaal zijn als ze rond 10 uur buiten gezet worden en rond 17 uur weer binnengehaald worden.

Voor mijn spullen grote kasten in een afsluitbare en beveiligde ruimte op weinig loopafstand van poetsplaats en stal.
En een verwarmde kantine met automaten voor koffie/thee./choco waar eventueel in het weekend ook patatjes gegeten kan worden maar waar je in ieder geval op een nette manier mensen kan ontvangen.

Dan heb ik dat het allerliefst nog voor mezelf met een woonhuis er aan vast waar ik dan niet teveel eisen aan heb op een warme badkamer na. En als het dan toch van mezelf is wil ik maximaal 10 boxen.

Edit: De stal lig aan een rustige weg en heeft veilige uitrijmogelijkheden!
Laatst bijgewerkt door Zooist op 08-10-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:12

een stal waar ze gewoon uitkunnen lopen als ze daar behoefte aan hebben. Helemaal ideaal is:

een luxe box, perfect geisoleert met uitloop mogenlijkheden naar een binnenbak, en een tunneltje die niet te lang is waar ze naar de wei kunnen lopen. en een fiets met motortje, aangezien ze dan met mooi weer altijd welbuiten staan. haha. en wat vriendjes, een ezeltje ofzo? beestjes die het verdienen en van een slecht tehuis afkomen dan denk ik.

maar om op de stal terug te komen: een automatisch uitmest systeem en alle soorten voer die je je kunt bedenken.

wat is het toch heerlijk om weg te dromen..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:15

Heb je het hier dan over de stal of stalling?
maw wil je horen dat ik de wei belangrijker vindt of, als je het echt alleen over een stal hebt wat ik daar dan zou willen?
Ik heb mijn paard 24/7 buiten dus dat is wat ik belangrijk vindt. Als hij in een stal zou staan zou ik het volgende willen:
-ruime, lichte stal met buitenluik en mogelijkheid tot onderling contact. Absoluut geen dichte wanden en het liefst ook aan de voorzijde de mogelijkheid om zijn hoofd buiten de stal te steken.

succes met je onderzoek!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:16

Zooist schreef:

Het hout waarmee de uitloop omheind is, is geen kaasschaafhout (dus als ze erlangs komen blijven ze heel)

Dan een ruime stallengang met poetsplaatsen waar je je paard veilig kan vastzetten.
Een solarium waar het ook niet tocht en de warmte echt bij het paard komt en niet vervliegd.
Een binnenbaan met een minimale afmeting van 20*60 met een goede bodem en veel spiegels
Minimaal 1 buitenbaan met een minimale afmeting van 20*60 met een goede bodem en eventueel buitenspiegels en wel met een omheining die veilig is.
Een ruime longeercirkel die bij voorkeur ook overdekt is en dan met windgaas afgezet.
Een ruime stapmolen met een flinke diameter doorsnede met een ondergrond die niet zwaar is, maar ook niet keihard.
Weidegang, ruime weides en aparte weides voor groepen en aparte weides voor paarden die alleen staan.

Dan zou het ideaal zijn als ze rond 10 uur buiten gezet worden en rond 17 uur weer binnengehaald worden.

Voor mijn spullen grote kasten in een afsluitbare en beveiligde ruimte op weinig loopafstand van poetsplaats en stal.
En een verwarmde kantine met automaten voor koffie/thee./choco waar eventueel in het weekend ook patatjes gegeten kan worden maar waar je in ieder geval op een nette manier mensen kan ontvangen.

Dan heb ik dat het allerliefst nog voor mezelf met een woonhuis er aan vast waar ik dan niet teveel eisen aan heb op een warme badkamer na. En als het dan toch van mezelf is wil ik maximaal 10 boxen.

Droomstal :D:D
Waar moet ik heen verhuizen ...:D:D

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:17

overdag naar buiten
voer over minimaal 3 voerbeurten verdeeld
goede verlichte rijbaan (die ook swinters te gebruiken is)
ruime stallen
zomer 24/7 weidegang
toilet aanwezig op stal

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:19

Anne_mieke88 schreef:
Droomstal :D:D
Waar moet ik heen verhuizen ...:D:D

Wel een beetje in Zuid-Holland......
Maar wel weg van de grote stad.... :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:23

idd geen stal is de beste stal!!!!

en als het dan toch moet
een droge, zo groot mogeljike inloopstal/schuilstal uit de wind

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:33

Voor mij zou de ideale stal(ling) als volgt zijn.

Voor het paard
24/7 beschikkingen over een aantal ha land met een soortgenoten met een ruime schuilstal.
Automatische drinkbakken zodat ze altijd voldoende schoon water hebben.
24/7 hooi bij gevoerd en beschikking tot liksteen.

Voor mij:
Een binnenbak erbij, springtuin, verlichte buitenbak alle voorzien van goede bodems en een longeercirkel/loswerk bak.
Poets en wasplaats met warm en koud water. En een ruime zadelkamer. Goede uitrijmogelijkheden naar het bos en strand.

Dat is het ideale gecombineerd voor ruiter en paard imo.
Denk alleen dat die combinatie heel moeilijk te vinden is of gewoon ontzettend duur.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:50

zodiacje schreef:
Heb je het hier dan over de stal of stalling?
maw wil je horen dat ik de wei belangrijker vindt of, als je het echt alleen over een stal hebt wat ik daar dan zou willen?
Ik heb mijn paard 24/7 buiten dus dat is wat ik belangrijk vindt. Als hij in een stal zou staan zou ik het volgende willen:
-ruime, lichte stal met buitenluik en mogelijkheid tot onderling contact. Absoluut geen dichte wanden en het liefst ook aan de voorzijde de mogelijkheid om zijn hoofd buiten de stal te steken.

succes met je onderzoek!

Ik bedoel een stalling ;)
Maar bedankt voor je reactie!

Zooist schreef:

Jeetje! Bedankt voor je reactie, hier kan ik echt wat mee! Er staan zoveel dingen in waaraan ik niet eens heb gedacht. Ik zat te denken: wat mis ik aan mijn huidige stal? Maar als ik iedereen zijn ideeën lees over de ideale stalling, zijn er zoveel extra's die je kan bedenken.

Echt allemaal bedankt voor jullie reacties! :D Ik ben er erg blij mee. Meer reacties zijn ook welkom! Hoe meer hoe beter, uiteindelijk moet ik gaan bedenken welke dingen er in mijn ideale stal zouden komen. Dus ik ben benieuwd naar wat er nog meer te bedenken valt!

Wat ik trouwens nog niet voorbij heb zien komen was dat er ook uitrijmogelijkheden zouden moeten zijn. Ik vind dit toch wel belangrijk, jullie niet?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:51

Die ben ik vergeten...... en heb ik even toegevoegd!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:55

Paddock Paradise is het meest ideaal :)

Maar in ieder geval: 24/7 vrijheidsbeweging met soortgenoten. Mogelijkheid tot schuilen. Onbeperkt hooi (gevoerd uit 'slowfeeders') van goede kwaliteit. M.a.w.: een stal die zo veel mogelijk aansluit bij de natuur van het paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:01

Tigra_ schreef:
Voor mij zou de ideale stal(ling) als volgt zijn.

Voor het paard
24/7 beschikkingen over een aantal ha land met een soortgenoten met een ruime schuilstal.
Automatische drinkbakken zodat ze altijd voldoende schoon water hebben.
24/7 hooi bij gevoerd en beschikking tot liksteen.

Voor mij:
Een binnenbak erbij, springtuin, verlichte buitenbak alle voorzien van goede bodems en een longeercirkel/loswerk bak.
Poets en wasplaats met warm en koud water. En een ruime zadelkamer. Goede uitrijmogelijkheden naar het bos en strand.

Dat is het ideale gecombineerd voor ruiter en paard imo.
Denk alleen dat die combinatie heel moeilijk te vinden is of gewoon ontzettend duur.

Wil trouwens nog wat toevoegen. Dat de openingstijden niet te beperkt zijn en dagelijks vanaf een uur of 9/10 tot 21/22 uur.
En dat ze ook op feestdagen open zijn dat is zeker 1 van mijn belangrijkste eisen bedenk ik me ineens.
Wil namelijk zelf bepalen wanneer ik naar me paard ga en ook of ik op nieuwjaarsdag of met kerst ga.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:02

ik kom bij zooist staan!!
Want de stalling is niet meer dan 250 per maand toch Zoo :')

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:09

Wendy1978 schreef:
ik kom bij zooist staan!!
Want de stalling is niet meer dan 250 per maand toch Zoo :')

Nee hoor wijffie........ natuurlijk niet :P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:10

Mijn huidige stal :-)

S ochtends hooi en krachtvoer, overdag op de wei (hele jaar door) bij binnenkomst; hooi, uur later krachtvoer, na het werk zijn schep muesli en om 23u nog een keer hooi! Dat is voor mij het belangrijkste! Daarnaast hebben we alle faciliteiten van binnenbak tot buitenbak tot springwei tot wasplaats maar voor mij is het belangrijkste dat mijn paard paard kan zijn!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:38

Mijn ideale stal?

Weiland, schuilstal.... klaar

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:32

Mijn ideale stal zou een stalling zijn bij mij thuis
met een aantal boxen van min 3*3, maar liever 4*4
daaraan iedere stal een beton uitloop van 4*8, waarvan de eerste drie vier meter overdekt is, zo kunnen de stallen zelf overdag dicht, maar kunnen de paarden wel schuilen
de uitlopen zijn onderling gescheiden met een oprolbare stroomlint, zodat overdag alle linten open kunnen en de paarden een beton plateau hebben van 20*8 m (gerekend op 5 stallen)
de stallen zelf kijken dus met een buitenluik uit op de betonplateau, en langs de andere kant uit op de stalgang, waar ook de voederbakken en drinkbakken hangen om dat makkelijk te kunnen controleren.
de grond helt lichtjes af, met roosters op en daarop stalmatten, zodat er een ideale afvoer van urine ontstaat, bij voorkeur met een sproeisysteem zodat het makkelijk kan weggespoten worden.
buiten kunnen de paarden van de plateau rechtstreeks de paddock in, die, als ze willen een traject kunnen volgen rond en tussen de weides in, zo kan er een of meerdere weides opengezet worden.
naast de stal ligt er uiteraard een buiten en een binnenpiste, met beide 20*40 ben ik al tevreden.
in de stallen is het fijn als er een poetsplek en solarium aanwezig is, en bij voorkeur is de ene uitgang van de stal rechtstreeks in de binnenpiste, om te voorkomen dat de paarden na het werk direct een koude op hun rug krijgen, en ze eerst kunnen drogen onder het solarium...
warm en koud water uiteraard,en mss een mini kantine waar er effe gezeten kan worden, iets kan gedronken worden en er een toilet is...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:42

Mijn ideale stal:
Voldoende ruimte 4x4
Luik naar buiten en naar binnen
Voldoende nokhoogte voor ventilatie boven in
Afsluitbare luiken bij noodweer
Voldoende daglicht
Automatische drinkbak met thermische linten tegen bevriezen
Goede voerbak
Vlakke bodem, liefst ietsje geruwd tegen het uitglijden
Contact kunnen hebben met de buurman/buurvrouw
Onderzijde van de zijwanden dicht
Schuifdeur
Juiste verlichting voor de donkere avonden

Buiten de stal om mag natuurlijk het gehele jaar door de weidegang niet ontbreken. Weides afgezet met veilige heining.
Een buitenbak met goede bodem.
Ruimte om je paard af te spuiten, indien mogelijk ook met warm water.
Tevens een afsluitbare ruimte voor de waardevolle spullen en een opslagruimte voor hooi/stro/brok.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:43

Als mijn paardjes lekker veel buiten komen en in een grote stal staan met veel hooi en eventueel wat muesli. En ik zie dat mijn paardjes tevreden zijn en lekker in hun vel zitten, ben ik tevreden.

Daarna kijk wat ik wil. Spullen moet veilig liggen, ik moet een goede rijbak hebben, lekker naar buiten kunnen en het naar mijn zin hebben :D.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:03

Waar ik nu sta komt goed in de buurt. Grote minpunt is alleen de wei. Deze is heel snel nat, te klein en slecht gras. Onze paarden staan dan ook al geruime tijd op de paddock waar we de 2 stallen als schuilhok hebben.

En als ik nog iets zou mogen veranderen is het de bak , deze zou nog iets groter mogen. En ik zou graag een mestopslag willen zodat we niet elke week met het aanhangertje hoeven te rijden.
En als ik het hele spul kon oppakken en verplaatsen dan word het geplaatst in een omgeving waar je goed kunt buitenrijden en mennen. (Veluwe ofzo)

Voor de rest mogen we niet zeuren met wat we hebben.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:05

Marchador schreef:
Mijn ideale stal?

Weiland, schuilstal.... klaar

Wil je geen bak om in te rijden, of rijd je dan in het weiland?

Dankjulliewel voor jullie reacties! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:17

Ik kom ook bij Zooist staan :D
maar ik wil ook nog lichtgewicht en weersbestendig hindernismateriaal erbij, plus een dekenrek aan de box voor zweetdekens en grote dekenrekken voor de winterdekens, en een muisproof voeropslag, en een industrieel wasmachine. Graag. :+