1,5 jarige 's avonds alleen op stal zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_J

1,5 jarige 's avonds alleen op stal zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 07:11

Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd naar jullie mening:
Ik heb een 1,5 jarige ruin in de opfok staan in het oosten van het land. Zelf woon ik vlakbij Amsterdam. Op de stal waar mijn bijrijdpaardje staat is een plekje vrijgekomen. Ik zit er ernstig over na te denken of ik mijn paardje uit de opfok zal halen en hem zo dichter bij huis heb ( rijd nu 1x per week 125 km heen en terug!).
Het is een stal waar 9 paarden staan in de leeftijd van 3-19. Overdag ( van 10-20 ong.) staan ze met z'n allen in een paddock ( met water en hooi), en 's avonds zou hij dan in een stal ( 3x4) met uitloop( 3x5) komen. Maar daar staat hij dan wel alleen.... Is het zielig om hem met zijn 1,5 jaar alleen te hebben staan 's nachts? Er staan trouwens wel andere paarden direct naast, dus hij is niet van alles verlaten.
In de zomer staan ze met de hele groep 24/7 op het land, dus gaat alleen om de wintermaanden.
Ik heb zelf het idee dat het prima kan, hij zal toch een keer moeten wennen aan het af en toe alleen zijn.

Ik ben benieuwd naar de mening van anderen!

HorseTopShop

Re: 1,5 jarige 's avonds alleen op stal zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:15

Kan hij die andere paarden zien?

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 07:16

ja die staan er direct naast aan 1 kant en er schuin tegenover aan de andere kant.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:16

Dan lijkt het mij geen probleem.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:19

Zou prima kunnen hoor! zoals jij het alemaal omschrijft is dat geen enkel probleem!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:20

prima te doen hoor!
zolang hij de anderen kan zien is hij toch niet alleen
verder kun je dan ook makkelijker de hoeveelheid voer bepalen, wat bijvoeren als dat eens nodig mocht zijn

zeker in de winter is het pas laat licht en vroeg donker, dan maakt het echt niet uit of ze in de wei staan of op stal

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:20

lijkt mij ook geen probleem, als hij in een stal staat met andere paarden op stal staan ze ook niet in één stal toch?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:23

Als overdag gewoon met andere paarden samen staat, dan is het geen enkel probleem om 's nachts een eigen box te hebben hoor. Zeker niet als die andere paarden in het zicht blijven :)

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 07:24

Oke! Super bedankt voor jullie reacties!
Vind het zo lastig dit soort beslissingen, wil natuurlijk het allerbeste voor mn paardje :D

Vind inderdaad het voer en de vrijheid die ik dan krijg met het beestje een groot voordeel.

In de opfok staan ze met 6 in 1 stal ( een grote stal van 10x5 of zo)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:25

Als hij ze kan zien is het echt geen probleem! Het is zelfs wel goed om een paard zo al een beetje te laten wennen aan 'alleen' zijn. Niets is vervelender dan paarden die in paniek raken als ze geen soortgenoten meer kunnen zien (tijdens een buitenrit bijv :x ).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:31

Petra_J schreef:
Oke! Super bedankt voor jullie reacties!
Vind het zo lastig dit soort beslissingen, wil natuurlijk het allerbeste voor mn paardje :D

Vind inderdaad het voer en de vrijheid die ik dan krijg met het beestje een groot voordeel.

In de opfok staan ze met 6 in 1 stal ( een grote stal van 10x5 of zo)

Maar dat is voor de opfok het meest praktische :) Als jouw enter (bijna twenter) dagelijks fysiek contact heeft met andere paarden en niet alleen in een schuur staat, dan is er niet zoveel aan de hand :) het gaat vooral om het sociale aspect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:37

Lijkt mij geen goed plan voor zo een jong dier om dan overdag in een zandbak te gaan staan....

Laat hem met leeftijdsgenoten spelen en rennen, maak hem winterhard en leer hem voor zich zelf op te komen, zijn karakter te ontwikkelen, zijn gangen te ontwikkelen...

De tijd dat zijn leven saaier wordt moet nog komen... :+ gun hem nog even een jeugd.

En ik zou gewoon 1 keer in de maand gaan om te kijken...

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 07:40

russel schreef:
Lijkt mij geen goed plan voor zo een jong dier om dan overdag in een zandbak te gaan staan....

Laat hem met leeftijdsgenoten spelen en rennen, maak hem winterhard en leer hem voor zich zelf op te komen, zijn karakter te ontwikkelen, zijn gangen te ontwikkelen...

De tijd dat zijn leven saaier wordt moet nog komen... :+ gun hem nog even een jeugd.

En ik zou gewoon 1 keer in de maand gaan om te kijken...

Tja hij staat nu ook in een zandbak in de winter :D Dus dat maakt niet veel uit. Hij staat nu maar een paar uurtjes buiten, dat wordt aanzienlijk verlengd als hij naar die andere stal gaat.

Zou hij niet kunnen spelen met de anderen uit de groep? Lijkt mij dat hij daar ook wel zijn ei kwijt kan of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:46

Ok,ik dacht dat hij op een echte opfok stond met flink wat weilanden.

Maar je kan hem ook voor de winter naar huis halen en in de zomer een twenterwei zoeken, waar hij weer met andere ruinen kan staan, dat is echt verkwikkend voor een paard.

In de winter kan je hem goed voeren en idd lekker handmak maken.
Mijn ervaring is dat een kudde volwassen paarden niet altijd even sociaal met een nieuwkomer omgaan en als het ook nog een jonkie is die heel erg zich moet buigen onder de hierarchie, dan mist hij echte speelmaatjes...
Is jullie kudde gemengd? en met hoeveel staan ze op een hoe groot stuk?

Mijn paard stond met 13 op een te klein stuk en het was regelmatig hommeles en mijn paard had regelmatig wonden, en dat deden over het algemeen de merries...en voor zo een jong ding vind ik dat sneu

Kan niet niet samen met die 3 jarige op andere uren in de paddock? Dan heeft hij de ruimte en kunnen rondjakken...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:48

@Russel: er zijn ook echte opfokbedrijven die de paarden 's winters niet op het land hebben hoor. Kijk eens bij Irma Sieling, dat is een opfokbedrijf met een hele goede naam en daar staan de paarden 's winters ook gewoon in de paddock.

Nederland is gewoon niet het land waar overal de paarden 's winters op het grasland kunnen staan. Een paddock is een heel prima alternatief :) het gaat erom dat ze kunnen rennen en spelen.

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 07:53

russel schreef:
Ok,ik dacht dat hij op een echte opfok stond met flink wat weilanden.

Maar je kan hem ook voor de winter naar huis halen en in de zomer een twenterwei zoeken, waar hij weer met andere ruinen kan staan, dat is echt verkwikkend voor een paard.

In de winter kan je hem goed voeren en idd lekker handmak maken.
Mijn ervaring is dat een kudde volwassen paarden niet altijd even sociaal met een nieuwkomer omgaan en als het ook nog een jonkie is die heel erg zich moet buigen onder de hierarchie, dan mist hij echte speelmaatjes...
Is jullie kudde gemengd? en met hoeveel staan ze op een hoe groot stuk?

Mijn paard stond met 13 op een te klein stuk en het was regelmatig hommeles en mijn paard had regelmatig wonden, en dat deden over het algemeen de merries...en voor zo een jong ding vind ik dat sneu

Kan niet niet samen met die 3 jarige op andere uren in de paddock? Dan heeft hij de ruimte en kunnen rondjakken...

Haha nee, wel een echte opfok maar zonder de weilanden in de winter :D
Ja misschien is dat een goede optie in de zomer weer met ruinen, daar moet ik dan even over nadenken.

Ik heb inderdaad geen idee hoe het zal gaan hiërarchisch gezien, dat zouden we moeten uitproberen. er staat 1 merrie die duidelijk de leiding heeft, dus dat zal in het begin wel wennen zijn. Zij is bij de 3 jarige niet gemeen geweest toen die net kwamen, al is het in het begin altijd wel wat strijd.

Ze staan met 8 in een paddock van 20x 20 ongeveer, weet niet precies hoe groot het is. Doordat ze de hele dag in de paddock staan wordt het denk ik wat lastig om hem op andere uren met de 3 jarige buiten te zetten. Er staan 2 3 jarige, een merrie en een ruin.

Veel mensen vinden het juist een nadeel voor een jong paard om op te groeien tussen alleen maar leeftijdsgenoten. Er wordt gezegd dat een paard veel meer leert, en dat het natuurlijker is ( net als in een 'echte' kudde..) om paarden van alle leeftijden bij elkaar te zetten.
Ik ben daar ook wel een voorstander van, maar vind het zo lastig omdat er zoooooo veel verschillende meningen heersen in paardenland.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:55

Oeh met 8 paarden in een ruimte van 20 x 20 meter? Dat lijkt mij wat aan de kleine kant om daar je jaarling als nieuweling tussen te zetten. Vergeet niet dat hij wel weg moet kunnen komen als een van de paarden besluit hem eens een veeg om de oren te geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:55

Lijkt me zelfs beter, met gemengde leeftijden.

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 07:58

Pletje123 schreef:
Oeh met 8 paarden in een ruimte van 20 x 20 meter? Dat lijkt mij wat aan de kleine kant om daar je jaarling als nieuweling tussen te zetten. Vergeet niet dat hij wel weg moet kunnen komen als een van de paarden besluit hem eens een veeg om de oren te geven ;)

Ja klopt. Weet niet precies hoe groot het is, zou ook makkelijk 20x30 kunnen zijn. Het is net wat kleiner dan de bak ( die is 20x40)
Zo op het oog is er genoeg ruimte om weg te rennen als er wat gebeurt. Er is pas 1 paard bijgekomen, en die had genoeg 'eigen' ruimte om het zo maar te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:01

8 paarden op 20 x 20? Daar zet ik mijn volwassen sociaalvaardige ruin nog niet tussen, dat is een halve buitenbak....

Gemenge leeftijden is heel fijn, maar dan wel een 3 jarige, die al heel wat heeft geleerd in een groep, maar zo zie ik het.
Merries kunnen heel gemeen zijn en als die ruin heel erg nieuwsgierig naar de merries is en er ruinen dat ronduit niet accepteren, dan wordt hij nagezeten en dat dan op zo een klein stukje??? Moet er niet aan denken, die komt in de hoek te staan en kan behoorlijk klappen gaan krijgen......zo heb ik mijn ruin eens moeten ontzetten......

Nee nooit meer op zo een kleine leefruimte met zoveel paarden.

Er zitten altijd a-sociale paarden tussen, die kennelijk een rare jeugd of rare eerdere eigenaren hebben gehad, er zitten paarden tussen die sjaggie zijn omdat ze zich vervelen en dan komen ze op de dag gewoon te weinig buiten, want 4 uur buiten staan op een klein stukje met de kudde is niet per definitie, leuk, fijn, gezellig, sociaal en wouw!! Dat kan ook een uiting van frustratie worden......

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:11

Mijn enter staat ook zo en dat gaat er goed. Hij is super sociaal heeft dikke vrienden en het is erg fijn dat ik zo nu en dan ook wat met hem kan doen, wat in de opfok toch erg lastig is. Ik kan het enkel aanraden!

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 08:18

@Russel: Ja daar zou je inderdaad gelijk in kunnen hebben. Ik ben bang het een kwestie is van uitproberen, en hem aan de groep laten wennen. Het is volgens mij wel een voordeel dat de paarden allemaal erg sociaal zijn. Ook mijn paardje is sociaal. Er zitten geen gemene, valse of gefrustreerde paarden tussen ( Dat is het voordeel dat ik de paarden al een tijdje ken :D)
Ben met je eens dat het een frustratie kan worden. Helaas heb ik dat vorig jaar in de opfok ook al gemerkt. Daar werd mijn beestje helemaal gek vanaf halverwege het stalseizoen, puur doordat hij continue met anderen stond.
Ben zeker met je eens dat de paddock aan de kleine kant is. Ik snap je punt erg goed. Daar staat in de zomer wel 24/7 weidegang tegenover, iets wat hier in de omgeving al schaars is ( net als in de winter buiten komen trouwens...)

Maar ja, volgens mij zijn dit dingen die je niet van te voren kan zeggen, maar een kwestie van uitproberen is.

Ze staan trouwens 8 uur buiten. Iets wat ik ook een heel groot voordeel vind.

@ Trio: Bedankt voor je reactie, ik denk er ook zo over! Die van jou staat dus ook met alle leeftijden samen in een paddock? En dat gaat goed?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:27

ik vind gemengd juist veel beter als allemaal dezelfde leeftijd maar 8 in zo'n klein stukkie vind ik dan weer niks

hier staan ze met zijn 4en in een stuk van 25 op 45 en dan 1 a-tje(19 jaar, merrie), 13 jarige D pony merrie en 2 e-pony ruinen van 4 en 9 jaar
dat gaat prima
ook heb ik jaren lang steeds een veulen er tussen gehad, ging prima

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:27

Zelfs een paddock van 20x40 vind ik nog te klein voor 8 paarden. Jouw jonge paard gaat hoe dan ook op zijn lazer krijgen van een paar andere paarden. Ik zou hem juist de wintermaanden in de opfok laten en wellicht in de zomermaanden naar huis halen als hij 24/7 het land op kan. Dan is hij alweer (bijna) 2 en past dan wel goed in zo'n gemengde groep.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:31

russel schreef:
Ik hoop dat dat geen algemene instelling is. := ;)
Een paard moet altijd paard kunnen zijn, ongeacht leeftijd.

Mijn haf heeft nooit in de opfok gestaan, gelijk in een gemengde kudde van 4-5. Zij was de jongste (1) en daarop volgde een tweejarige en dan oudere paarden. Ook 's nachts apart op stal, ze kon de rest wel zien. Nooit problemen mee gehad, heeft ze gelijk geleerd om ook apart mee te gaan. Nu staat ze samen met mijn volgende jonkie. Zij is 3.5, hij 1.5. Doen het goed samen. Staan dag en nacht buiten, zomer en winter.