Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Petra_J schreef:Oke! Super bedankt voor jullie reacties!
Vind het zo lastig dit soort beslissingen, wil natuurlijk het allerbeste voor mn paardje
Vind inderdaad het voer en de vrijheid die ik dan krijg met het beestje een groot voordeel.
In de opfok staan ze met 6 in 1 stal ( een grote stal van 10x5 of zo)
Als jouw enter (bijna twenter) dagelijks fysiek contact heeft met andere paarden en niet alleen in een schuur staat, dan is er niet zoveel aan de hand
het gaat vooral om het sociale aspect.
gun hem nog even een jeugd. russel schreef:Lijkt mij geen goed plan voor zo een jong dier om dan overdag in een zandbak te gaan staan....
Laat hem met leeftijdsgenoten spelen en rennen, maak hem winterhard en leer hem voor zich zelf op te komen, zijn karakter te ontwikkelen, zijn gangen te ontwikkelen...
De tijd dat zijn leven saaier wordt moet nog komen...gun hem nog even een jeugd.
En ik zou gewoon 1 keer in de maand gaan om te kijken...
Dus dat maakt niet veel uit. Hij staat nu maar een paar uurtjes buiten, dat wordt aanzienlijk verlengd als hij naar die andere stal gaat.
het gaat erom dat ze kunnen rennen en spelen. russel schreef:Ok,ik dacht dat hij op een echte opfok stond met flink wat weilanden.
Maar je kan hem ook voor de winter naar huis halen en in de zomer een twenterwei zoeken, waar hij weer met andere ruinen kan staan, dat is echt verkwikkend voor een paard.
In de winter kan je hem goed voeren en idd lekker handmak maken.
Mijn ervaring is dat een kudde volwassen paarden niet altijd even sociaal met een nieuwkomer omgaan en als het ook nog een jonkie is die heel erg zich moet buigen onder de hierarchie, dan mist hij echte speelmaatjes...
Is jullie kudde gemengd? en met hoeveel staan ze op een hoe groot stuk?
Mijn paard stond met 13 op een te klein stuk en het was regelmatig hommeles en mijn paard had regelmatig wonden, en dat deden over het algemeen de merries...en voor zo een jong ding vind ik dat sneu
Kan niet niet samen met die 3 jarige op andere uren in de paddock? Dan heeft hij de ruimte en kunnen rondjakken...

Pletje123 schreef:Oeh met 8 paarden in een ruimte van 20 x 20 meter? Dat lijkt mij wat aan de kleine kant om daar je jaarling als nieuweling tussen te zetten. Vergeet niet dat hij wel weg moet kunnen komen als een van de paarden besluit hem eens een veeg om de oren te geven
) russel schreef:Ik hoop dat dat geen algemene instelling is.De tijd dat zijn leven saaier wordt moet nog komen...gun hem nog even een jeugd.