Help mijn paarden eten zoutblokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

migomirre

Help mijn paarden eten zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:56

Hoi,
Heb net al even wat berichtjes door gesnuffeld, maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.
Heb namelijk het volgende.

Op moment heb ik 2 paarden en een pony in de paddock staan, zij krijgen 3keer daags hooi en 2keer daags musli.
Zij hebben een zoutblok tot hun beschikking. Maar nu komt het volgende het lijkt wel alsof zij hem opvreten. Echt nu al de 3e binnen 1,5maand. De hele zomer hebben zij ook 1 tot hun beschikking gehad op de weide, zij hebben dus altijd 1 tot hun beschikking gehad. Maar sinds ze in de paddock staan zijn ze bijna niet aan te slepen.

Dat vind ik het ergste niet, maar zij zijn alle 3 ook aardig in de dunne. Volgens mij kan het bijna niet aan het hooi liggen. Dat ziet er gewoon goed uit, ruikt ook goed. DA zij ook al dat het prima hooi was.

Zou het aan het vele zout kunnen liggen???? Anders leg ik hem gewoon beperkt in de paddock!

Alvast bedankt!

Villanelle

Re: Help mijn paarden eten zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:03

Het kan zijn dat ze ervan blijven eten, totdat ze hun tekorten hebben aangevuld. Dan wordt het vanzelf minder.
Je kan ook een ander blok proberen. Geef je wel een zout- èn mineralenblok?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:05

Wat voor zoutblok?
Welk merk en type?
Aan de meeste zoutblokken stoppen fabrikanten bergen suiker voor een lekker smaakje zodat het snel wordt opgegeten en er dus snel een nieuwe wordt gekocht.
En dat is dus harstikke slecht een zoutblok moet alleen worden gebruikt om tekorten aan te vullen niet omdat het lekker smaakt en ruikt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:07

Vervelen ze zich mss dat ze er meer van nemen?

Ik heb snel gegoogled op bijwerkingen en zoutliksteen maar kon niets vinden, ik neem aan dat je dat ook geprobeerd hebt.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:14

Heb idd ook al wat rond gekeken. Zij hebben nu het zoutblok van Kenner (welkoop, de rode) hiervoor hadden ze een gele. Maar zit er idd aan te denken om de witte te kopen.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:14

ps, ze hebben diverse materialen Ballen, en berkenstammen liggen om mee te spelen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:17

Ik denk ook uit verveling. Je kan ook eens afwisselen met van die Himalayablokken. En wat extra hooi want in een paddock hebben ze niet veel te grazen hè.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:19

paard bij mij op stal heeft dat ook maar dan met een himalaya steen, ze blijft er maar aan lebberen. Ze is wel nog 2 jaar dus wellicht dat het daar mee te maken heeft bij haar. Maar ik hou dit topic in ieder geval ook in de gaten :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:34

migomirre schreef:
Heb idd ook al wat rond gekeken. Zij hebben nu het zoutblok van Kenner (welkoop, de rode) hiervoor hadden ze een gele. Maar zit er idd aan te denken om de witte te kopen.

Dat zijn dus fabrieksblokken met suiker erin.
Hang eens een himalaya steen op die zijn niet lekker en gebruiken ze enkeld om terkorten aan te vullen

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:37

Mistralleke schreef:
paard bij mij op stal heeft dat ook maar dan met een himalaya steen, ze blijft er maar aan lebberen. Ze is wel nog 2 jaar dus wellicht dat het daar mee te maken heeft bij haar. Maar ik hou dit topic in ieder geval ook in de gaten :)
Heeft dat paardje ook last van diarree?

Zal morgen idd even een hymalaya ophalen. Hopen dat het dan beter gaat!
Bedankt voor de tip van alle suikers, had al een vermoeden dat zij het te `lekker` zouden vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:40

KNZ witte steen kan net zo goed, Himalaya steen is soms te hard en dan moeten ze er te lang mee bezig zijn om zout binnen te krijgen.
Hangt de steen trouwens goed beschut tegen regen? Anders is dat de reden dat je nu zo snel door je stenen heen gaat. Zomer was droog, dus weinig water om de liksteen te laten smelten.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:41

ik heb dat ook gehad met die van mij toen ik die gewone had althans zón rode en weleens een gele, die vond ze heerlijk en ze bleef ervan eten sinds ik de hymalaya heb eet ze er haast niet meer van.

die van mij was overigens niet aan de diaree maar werd onwijs hyper van de suikers.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:05

Mijn jonge paardje heeft in een maand zijn hele hymalaya liksteen op....... Staat overdag de hele dag op de wei savonds/snachts op stal.
Geef even een paar dagen niets en dan weer een nieuwe, ben benieuwd of hij hem zo intensief blijft gebruiken ;). Ik zal eens gaan nakijken op suikers in de hymalaya liksteen........

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:09

En juist om die reden heb ik geen blok meer hangen maar doe ik een beetje zeewier door het voer, werkt ook prima!
Mijn paard is erg kieskeurig met eten, als ze geen tekorten heeft eet ze eerst alles om het zeewier heen weg en het zeewier pas als laatste, heeft ze het meer nodig gaat het zeewier als eerste op en krijgt ze een tijdje een schepje per dag extra tot ik merk dat ze het weer tot het laatste laat liggen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:12

Paperboy schreef:
Mijn jonge paardje heeft in een maand zijn hele hymalaya liksteen op....... Staat overdag de hele dag op de wei savonds/snachts op stal.
Geef even een paar dagen niets en dan weer een nieuwe, ben benieuwd of hij hem zo intensief blijft gebruiken ;). Ik zal eens gaan nakijken op suikers in de hymalaya liksteen........

ALs je een echte hebt zitten er geen suikers in.
Als je een fabrieks steen hebt zitten er wel suikers in ondanks dat vaak op de verpaking staat geen toegevoede suiker en 100% natuurlijk enz.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:13

Mijn paarden zijn ook dol op de liksteen.
Ik heb hem ook in de padock liggen, maar naar een dag flink likken haal ik hem er voor een paar dagen weer uit.
Meestal koop ik die rode liksteen van de welkoop. :Y)

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:34

Paperboy schreef:

dat heeft dat 2 jarige paardje bij mij op stal dus ook.

Ze heeft geen last van diarree.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:45

Heb hem nu eerst uit de paddock gehaald. Mijn paardje krijgt idd ook zeewier!
Ga nu eerst proberen om hem paar dagen weg te halen. En dan weer even dagje neer te leggen en dan maar weer weg.
Dan ook maar even een hymalaya of witte proberen! Gelukkig zit paardendrogist om de hoek Hihihi.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:47

Moontje1991 schreef:
ALs je een echte hebt zitten er geen suikers in.
Als je een fabrieks steen hebt zitten er wel suikers in ondanks dat vaak op de verpaking staat geen toegevoede suiker en 100% natuurlijk enz.

Dat klopt volgens mij niet, een fabrikant mag geen bestanddelen in een product verwerken zonder die te melden op het etiket, waar heb je anders zo´n etiket voor. Dus hoe kom je daar bij?

Ik heb laatst nog op de rode KNZ-steen gekeken en daar zit GEEN suiker in.

Mijn ene paard likt die steen nu ook heel snel op, maar verder is alles normaal, dus maak me er maar geen zorgen om.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:25

Ik heb ook de witte op stal hangen. Ieder paard een eigen in de box. Ze hangen er nu anderhalve maand en 2 van mijn paarden hebben hem al voor de helft op, 1 een flink stuk en de ander nog bijna niets.... Het enige verschil wat ik tussen mijn paarden bemerk is dat degenen die de liksteen veel gebruiken, ook meer drinken...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:06

Wij gebruiken die van KNZ altijd. Vind het zelf hele fijne en ze likken eraan naar behoefte is mijn idee. De ene keer is die binnen 4 dagen op en bij de andere paarden hangt die al een half jaar en kijken ze er nog geen eens naar zo ook de andere nu die hebben hem nu ook al een tijd liggen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:10

Je zegt dat hij in de paddock hangt, kan het ook niet zijn dat hij door de weersinvloeden "op" gaat?

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 10:10

Lizz schreef:
Je zegt dat hij in de paddock hangt, kan het ook niet zijn dat hij door de weersinvloeden "op" gaat?

Nee wast maar zo! de pony die echt in de dia is die zie je er ook echt er met de tanden er stukken vanaf kauwen. Zij bijt er echt stukken af. De andere 2 zijn ook niet echt in de dia, maar meer dat zij steeds natte scheten laten.
Hij is er nu 12uur uit, en nu maar hopen dat het beter gaat. koop in elk geval niet meer 1 met smaakje en suikers!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:38

die rode van de KNZ zit geen suiker in. Die snoepdingen met drop of melasse of ander soort suikerstroop koop ik ook nooit, want die vreten ze inderdaad binnen 1 of 2 dagen op.

Soms likken en eten ze er een tijdje heel veel aan, dan ligt hij weer tijden te verstoffen. Heb hem binnen in de schuilstal gelegd om te voorkomen dat hij door regen op lost.
De himalaya liksteen vraten ze hier een poosje ook bij de vleet. Dan gaat zo'n vierkant rood blok langer mee en is goedkoper!

Als ze veel likken drinken ze vaak ook meer (van zou krijg je dorst) en daardoor zouden ze ook misschien die diarree kunnen krijgen als hun darmen het water niet meer op tijd op kunnen nemen...
Misschien tijdelijk wat elektrolyten door hun krachtvoer doen? Dan krijgen ze het zou in kortere tijd binnen en drinken ze verspreid over de dag misschien minder water?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:48

Hoe kan ik dan zien of de hymalaya steen van de fabriek komt of "origineel" is, ik zie geen verschil :o.
Wat ik zover kon vinden op internet zitten er geen suikers in. Mijn paard is van een sober ras en een suikerbom wil ik dus echt niet hebben.......