tips: paard schopt stal kapot.. (en zn benen?!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MlieZ88

tips: paard schopt stal kapot.. (en zn benen?!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:49

he hallo

ik denk eigenlijk dat er weinig aan te doen is, maar ik zou toch graag wat verhalen willen horen van mensen die hetzelfde met hun paard meemaken;
die van mij schopt smiddags en savonds haar stal aan gort... gelukkig blijft de stal nog wel staan.. maar het hout is nu toch wel erg beschadigd en ik weet niet hoe ik haar kan stoppen! belangrijker.. ben bang dat ze zelf kapot gaat als ze zo door gaat..
het lijkt dat dit alleen smiddags en savonds gebeurt.. ze staat zomers 24u buiten. Nu vanaf 2 weken staat ze van half 1 tot een uur of 7 buiten.
gaat ze dan op stal; dan schopt ze knoepershard en heel rgeelmatig tegen haar box.
ze heeft een buurvrouw, die ze neit ziet; er zit een schot tussen.

ze schopt regelmatig ook tegen haar waterbak, waardoor mijn stal soms elke dag, zeker 2 dagen in de week een zwembad is... erg irritant..

ze kan niet méér dan de hele middag naar buiten, dus kom niet met een oplossing als; zet haar heel de dag op het land..
ik denk zelf dat ze trapt uit frustratie naar de buurvrouw toe (ze is erg dominant), niet omdat ze perse naar buiten wil.
had al bedacht om misschien het tussenschot te verlagen, zodat ze de buurvrouw wel kan zien ?
verder kan ik wel rubber tegen de wand hangen, maar denk eigenlijk niet dat dat veel helpt...
likstenen doet ze niet veel mee, vind het geen type voor speeltjes..

heeft iemand ervaring? en wat doe jij dan?
hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is ;)

bonte_bente

Re: tips: paard schopt stal kapot.. (en zn benen?!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:04

1e vraag ....heb je vaste voer tijden?
tips:
niet op reageren!alle aandacht OOK negative aandacht is aandacht dus boos eropaf lopen/roepen oid helpt niet.
laat haar aandacht afvloeien door toch eens speeltjes te proberen een skippybal is niet duur en proberen waard.
als ze het doet en je wil haar straffen,, doe dat dan zo dat zij jouw niet ziet. dus een plastic fles met muntgeld of schroefjes erin gooien die rammelt en ze zal daarvan schrikken ze legt de link dan niet bij jouw of het fenomeen aandacht.

wij hebben een stampende tinker!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:09

ik heb zo een paardenspeelbal voor de drinkbak hangen want deze had mijn paardje al een paar keer met leiding en al verwijdert door te schoppen waardoor alles blank stond. Nu hangt er een bal voor die de schok opvangt en daarna krijgt ze die terug tegen haar kont. ze is er nu mee gestopt om tegen de waterbak te schoppen. Ik heb ook eens een plastic fles met beetje water op de wand gezet die dan viel als ze tegen de wand schopte. Dat haalde helaas niet zo veel uit, maar je kan het proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:11

Rubber tegen de wand (op balkje van 10cm dik ivm los hangen) dempt lawaai en voorkomt schade aan de benen door het trappen. Kost wat, maar het helpt wel.

Haal je waterbak weg en geef een emmer met water, er zijn speciale clips die je aan de muur kan schroeven om een emmer aan te hangen. Emmer heeft een plat stuk, zodat die stil hangt tegen de muur. Zo kan er maar een beperkte hoeveelheid water weglopen als ze weer wat sloopt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:14

Mijn merrie had een buurvrouw zoals jouw paard. :D
Ter hoogte van de voerbak (voorzijde stal) heb ik een schot laten plaatsen van ongeveer 2 meter lang over de lengte van de trailies. 1 meter bleef gewoon vrij zodat ze elkaar konden blijven zien als ze hiervoor kiezen.

's avonds, als ze het eten op hadden, zochten ze elkaar wel op bij het gedeelte waar niet een schot was. Dit was 1 meter waar ze doorheen konden kijken.
Dus zodra ze moesten eten (hooi en bix) dan zagen ze elkaar niet maar zodra ze zich omkeerden en naar de achterzijde van de stal liepen, konden ze elkaar wel zien. Super oplossing! :j

Matten die bevestigd worden aan de stalwanden, met daartussen 15 centimeter ruimte, dempen wel degelijk de klap ten aanzien van de pezen, spieren en gewrichten.

Mocht je paard het trappen tegen de stalwand nog maar pas doen, dan is het misschien een idee om intern iets te verhuizen. Met andere woorden; een ruin die koel in de kop is naast je merrie zetten. Geen jonge ruin maar eentje vanaf 8 jaar. Dit zou je eens kunnen proberen voor 3 dagen en nachten. :-)
Als het binnen die 3 dagen niet werkt, kan de ruin weer terug naar zijn eigen stal gezet worden want dan maakt die ruin geen "indruk". De ruin die naast je merrie geplaatst moet worden hoeft absoluut geen dominante ruin te zijn. Belangrijkste is dat ie koel in de kop is en (hopelijk) de merrie dom aankijkt met een blik van: "tsjonge wat ben jij achterlijk aan het doen? :? "
Merries zijn vaker nijdig naar elkaar.

Het helpt in ieder geval NIETS om naar het paard te roepen of te schreeuwen zodra ze begint te trappen want sommigen worden daardoor alleen maar nijdiger.
Zodra ze geen aandacht krijgt op haar idioterie, kan het zijn dat de "lol" er ook snel afgaat. Overleg dit alsjeblieft ook met stalgenoten dat zij zich niet gaan bemoeien met je merrie!!!

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:17

en pony op mijn vorige stalling deed dit ook heel erg.
ze had dan vaak haar knieën en hakken open..
ze deed het als ik mijn paard(stond ernaast) aan het poetsen was of opzadelen, gewoon als die van mij aandacht kreeg..

we hebben geprobeerd om er iets van te zeggen, maar ze ging gewoon door tot dat ze aandacht kreeg..
dus ook negeert.

ik denk dat je het het beste kunt negeren.
of inderdaad een speeltje op hangen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:21

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn ouwetje....die deed dat ook jaren lang en het heeft haar zelfs haar achterbenen gekocht (zware artrose en slijtage door dit gedrag). Dichte stalwanden waren niet de oplossing, wel een beetje en kort maar uiteindelijk begon ze toch weer te rossen.

Naar een stal verhuizen waar ze veel buiten konden staan was een oplossing, maar in de winter moesten ze de nachten toch weer op stal....ze heeft hier zelfs een raam uit de stal geslagen :oo

24/7 buiten was uiteraard het beste geweest maar hier in de buurt kan dat nergens en uiteindelijk heeft mijn paard een stal apart van de rest gehad. Ze kon ze allemaal wel zien maar had geen buren meer en dat bracht voor haar rust en daarmee waren die rare fratsen over. Maar ja hierin zit voor jou waarschijnlijk ook niet de oplossing :n

Oh en ze had een speeltje een voerbal, kreeg hooi naar behoefte maar dat hielp ook allemaal niets, echt alleen geen buren meer hebben was voor haar de oplossing.

Succes want ik weet hoe frustrerend het is om een paard te hebben die dit soort dingen doet >;)

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:14

ik straf haar er niet op, want ik denk idd dat dat weinig zin heeft en ik ben er meestal niet bij! ik blijf neit zo lang bij mijn paard als ze eenmaal weer op stal staat ;)
het zijn vaste voertijden.. en het is ook na het voeren, dus denk niet dat het alleen voernijd is.
voerbal zal ik dan eens overwegen.. maar kost zoveel haha (voor een 'probeersel' dan...)

maar bedoelen jullie nou wel of niet dat ik ervoor moet zorgen dat ze haar buurvrouw kan zien..??

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:26

Buren NIET kan zien ter hoogte van voerbak, hooi en naar buiten kijken. :-)
Opening houden aan achterzijde, van ongeveer een meter dat ze wel kunnen "neuzen"

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:36

Voor mijn ouwetje was zelfs niet kunnen zien dus niet goed genoeg (en zij had geen voernijt ofzo) maar het idee dat ze een buurman of buurvrouw had naast haar was al voldoende. Ook een klein stukje om te kunnen neuzen was bij haar gewoon geen goed idee....zij duldde niemand naast zich.

Zij stond dus echt een paar meter apart van de rest, kon door haar stal luik wel het gangpad in kijken en zo de rest zien maar had geen buren en dat hielp bij haar het allerbeste.

Voerbal hielp zo lang ze daar mee bezig was maar zodra die leeg was ging ze gewoon weer rammen......het is wel een leuk tijdverdrijf even voor ze als ze op stal staan dus ik zou het sowieso proberen maar verwachten dat dat DE oplossing is ;)

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:54

nee die voerbal lijkt mij ook niet VEEL uitmaken..

ik kreeg via pb de tip het paard voor een periode, en dan alleen op stal, te kluisteren. ik sta opzich wel open voor dat idee.
zij vertelde dat het paard nog alles kon doen, lopen liggen etc. maar dus NIET meer kon trappen!

idd misschien zielig .. maar ja mijn hond heeft ook een blafband! helaas is bij sommige dieren (en mensen :P) grover geschut nodig haha

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:58

MlieZ88 schreef:

ik kreeg via pb de tip het paard voor een periode, en dan alleen op stal, te kluisteren. ik sta opzich wel open voor dat idee.
zij vertelde dat het paard nog alles kon doen, lopen liggen etc. maar dus NIET meer kon trappen!

idd misschien zielig .. maar ja mijn hond heeft ook een blafband! helaas is bij sommige dieren (en mensen :P) grover geschut nodig haha

Heb ik destijds (en dan spreek ik over 16 jaar geleden) ook gedaan, houdt er wel rekening mee dat het met kluisters ook erger kan worden.....Es trapte altijd met 1 been en dat is door het kluisteren gewoon met 2 benen gaan rammen geworden.
Het hielp dus geen moer, is zelfs erger geworden en het was nog zielig ook >;). Het is voor mij een lapmiddel waarmee je het paard zijn mond (hij probeert je wat te vertellen) snoert.....mijn ouwetje liet zich dat niet gebeuren en hetgeen zij mij wilde vertellen werd dus schreeuwen (nog harder gaan slaan |o )

Haar dochter heeft deze tik gelukkig niet maar ik zou sowieso NOOIT meer voor kluisteren als optie kiezen :n

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:07

Helaas is er volgens mij maar een oplossing, dit paard moet in de wei.
Soms, tja soms dan geeft het paard aan wat het nodig heeft en wel of niet leuk vind. Heel vaak kunnen wij als baasjes dan zeggen" Helaas pindakaas" Maar sommige zaken kun je niet veranderen.
Jouw paard is hard op weg flink neurotisch te worden als het het al niet is. Daar zul jij wat aan moeten doen en dan bedoel ik niet het symptoom bestrijden maar echt het probleem oplossen. Misschien moet je een andere plek voor haar vinden waar ze wel 24 uur in de wei kan.... Of helpt het al als ze een buitenstal met uitzicht heeft, of een schuilstal.
Wat is het achterliggende probleem van jouw paard, waarom doet ze dit...wat heeft ze nodig...

Mooi paard by the way...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:11

Ik kan mij voorstellen dat diegene zo'n bericht via pb stuurt. :+
Wat denk jezelf?
Verandert zij dan van karakter en gedachte door je paard te kluisteren? Bereik je dan je doel?
Dat kluisteren is iets van de prehistorische tijd, vind ik persoonlijk. :o

MlieZ88 schreef:

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:13

Ja precies en ik spreek helaas uit ervaring :o mij werd dat ook gezegd en ik was ten einde raad dat ik daar naar geluisterd heb terwijl mijn paard mij gewoon wat duidelijk probeerde te maken en ik beter naar haar had kunnen luisteren 8)7 .

Kluisteren nee nooit maar dan ook nooit meer en ik zou het ook echt niemand aanraden :n

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:14

Ze raken dan alleen maar NOG gefrustreerder en dan zou ik als eigenaar mij echt afvragen: WAARVOOR heb je eigenlijk een paard???

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:16

Is er niet met de staleigenaar te bespreken dat ze alleen de nacht op stal gaat dus vanaf 22.00 uur tot de ochtend en na het ochtendvoer op een paddock kan staan?
Misschien is er een hoekje ergens die zich ervoor leent een loopstal of schuilstal met paddock op alleen paddock?
Kluisteren lijkt me ook niet de juiste oplossing, eerder verplaatsen in je huidige stal of naar een andere stal met een box met uitloop voor de stalperiode.
Mocht dit allemaal niet lukken zou ik een manier zoeken dat het heel lang werk is om het hooi op te krijgen, dus een hooiruif geval met kleine gaatjes om erdoor te plukken.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:19

VDB schreef:
Ze raken dan alleen maar NOG gefrustreerder en dan zou ik als eigenaar mij echt afvragen: WAARVOOR heb je eigenlijk een paard???

Dat bedoel ik dus ook.....bij mijn paard is het destijds (nogmaals 16 jaar geleden zo ongeveer) alleen maar erger geworden. Ze heeft zelfs een schot kromgemept MET kluisters en ik ben er absoluut niet trots op dat ik die methode ooit geprobeerd heb en dat ik haar dat aan heb gedaan |o .

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:21

die van mij doet dit ook en zo erg dat ze de waterbak eraf trapt en de muur helemaal door naar buiten trapt dus ik heb er matten voor gehangen, dus niet tegen het schot aan maar net ervoor dat als ze trapt ze alleen tegen die mat trapt. dit is een oplossing voor de stal en is toch zachter dan een harde muur waar ze tegenaan trapt.

Nu is het zo dat ik heel haar voerbak weg heb gehaald en haar van de grond laat eten dit scheelt bij mijn paard wel want ze trapte ook tijdens het eten (heeft absoluut geen voernijdt) maar dan niet meer, speeltjes heb ik ook opgehangen maar dit helpt niet bij ons.

Veel succes.

MilouLindsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:26

zou het kunnen liggen aan die buurvrouw?
Mischien is ze heel benieuwd hoe die buurvrouw eruit ziet, en wil ze dat oplossen met haar stal kapot te schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:33

Ik zou een andere plek voor het paard zoeken, waar hij wel buiten kan blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:43

Zulk gedrag is gewoon frustratie.

Frustratie dat ze opgesloten is en geen kant op kan. Het kan zijn dat ze narrig wordt van het buurpaard dat zo dicht op haar lip staat te schuifelen , dat ze er niet van houdt dat ze geen plekje voor zichzelf op kan zoeken. Het kan zijn dat ze er narrig van wordt dat ze het buurpaard juist niet kan zien / aanraken. Of dat ze een vriendje uit de wei mist , of gewoon het leventje in de wei waar ze meer vrijheid heeft om haar eigen gang te gaan. Of dat ze niet genoeg aandacht / afleiding heeft , het is natuurlijk ook doodsaai om in zo'n hok te staan....

Ik zou ook stiksjacherijning worden als ik in 1 of ander hok opgesloten wordt en zelf niks meer te vertellen heb over waar ik ga en sta en wie ik wel of niet in mijn buurt wil hebben :(:)

Als je gewoon uit die situatie weg wilt , dan zijn lapmiddelen zoals speeltjes , matten of kluisteren absoluut geen oplossing , die maken de frustratie alleen nog maar groter.

Matten zullen wel helpen tegen beschadigingen aan paard en stal , maar als je hebt gereden en daarna lekker naar huis gaat , laat je nog steeds een gefrustreerd paard achter op stal.....

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:20

Nou zoals TS schrijft wordt het paard niet heel de dag opgesloten maar staat het dier heel de middag buiten.

Vraag eens of ze wat vaker hooi mag dus wanneer ze savonds binnengezet wordt en na het voeren hooi,en wanneer je gereden hebt een berg hooi,dan is ze alweer een aantal uren zoet.
Ook kan een radio helpen door deze zachtjes aan te zetten en vooral wat rust te creëren op stal,in de ochtend en avond,tussendoor niemand zich met je paard laten bemoeien op stal,alleen jij en degene die voert,verder niemand!

Het kan namelijk zijn dat er altijd stalgenoten zijn die tussendoor snoepjes of dergelijken lopen te voeren bij iedere stal en ze dan schopt om aandacht te krijgen en daar dan voor beloont wordt dmv traktatie?

Paard klusteren slaat al helemaal nergens op,stroomdraadje ook niet,misschien dat je na het rijden even een half uurtje langer blijft om ze wat na te borstelen en rust te geven,zodat ze haar stal als eigen rustgevend plekje gaat zien en niet iets waar ze in opgesloten wordt en continue uit wil.

Werkt dit niet dan zou ik gewoon een plekje zoeken waar ze wel langer het land of paddock op kan,is voor je eigen gemoedstoestand ook veel beter wanneer je weet dat je dier het naar zijn/haar zin heeft op zijn/haar woonadres!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:24

PERENBOOMPIE schreef:
Nou zoals TS schrijft wordt het paard niet heel de dag opgesloten maar staat het dier heel de middag buiten.

Vraag eens of ze wat vaker hooi mag dus wanneer ze savonds binnengezet wordt en na het voeren hooi,en wanneer je gereden hebt een berg hooi,dan is ze alweer een aantal uren zoet.
Ook kan een radio helpen door deze zachtjes aan te zetten en vooral wat rust te creëren op stal,in de ochtend en avond,tussendoor niemand zich met je paard laten bemoeien op stal,alleen jij en degene die voert,verder niemand!

Het kan namelijk zijn dat er altijd stalgenoten zijn die tussendoor snoepjes of dergelijken lopen te voeren bij iedere stal en ze dan schopt om aandacht te krijgen en daar dan voor beloont wordt dmv traktaties

aandachts probleem, wat ik al eerder aangaf.

onze paarden reageren stampend op vaste voertijden daarom wissel ik met voertijden zodat dit geen natuurlijke associatie wordt.
ik snap dat dit op een pensionstal moeilijker is omdat je afhankelijk bent van de eigenaar.
dit valt volgens mij niet onder voernijd hoor.
hiervoor geld ook weer "als ik stamp krijg ik voer"
(google eens op theorie ivan pavlov en conditioneren)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:28

Ik heb ook een merrie die het doet.
Zoveel mogelijk buiten. Zorgen dat haar sociaalcontact niet is op momenten van voeren. Vooral als ze voer krijgt en de buren , komen te dicht bij is het raak. Onregelmatig voeren. Veel ruwvoer geven, zodat ze zich niet verveelt. Buitenluik open.
Bij mij is het dan minimaal.
Ik zou echt niet kluisteren, dat is symptoombestrijding. Ik leg het liever in afleiding zoeken en prikkels verminderen.