Op welke tijden krijgen jullie paarden ruwvoer ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Op welke tijden krijgen jullie paarden ruwvoer ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 19:40

Op welke tijden krijgen jullie paarden ruwvoer en hoe lang doen ze dan met de portie??
Ik heb mijn pony's altijd non stop ruwvoer gevoerd,maar door een wisseling van de pony's,kan dat nu niet meer.
De pony's die ik nu heb lopen worden echt moddervet van non stop ruwvoer.
Ik voer ze nu 3 keer per dag hooi, 's morgens om half 9, 's middags rond 4 uur en 's avonds rond 9 uur.
Ik weet dat ze ongeveer 4 uur met 1 portie doen(heb ik in de gaten gehouden).
Toch blijf ik me afvragen of ze nu niet te lang zonder voer staan,ik vind het heel naar dat ik ze niet meer non stop kan geven.
Ik voer al in fijn mazige hooinetten,zodat ze langer met hun portie bezig zijn.
Als ze in de wei gaan vervalt de voerbeurt van 4 uur,ze gaan dan om die tijd de wei in en er om 9 uur weer uit met hooi voor de nacht.

Ik vraag me nu dus af hoe anderen hun paarden voeren,misschien dat ik me dan minder zorgen om ze hoef te maken.
(Het gaat hier om 2 fjorden en een mini paardje)
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:43

Op het moment in de ochtend 2 plakken, 1 pp en in de avond 4 plakken, 2 pp. Als het winter wordt krijgen ze meer, eigenlijk zowat onbeperkt. Ze staan 24/7 buiten en nu nog deels op het gras.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:43

Overdag staan ze op het land, om half negen smorgens, half zeven savonds en half twaalf savonds krijgen ze hooi.

masja

Re: Op welke tijden krijgen jullie paarden ruwvoer ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:53

Bij mij krijgen ze het volgende:

6.00 uur hooi,
6.30 uur brok
7.00 uur de wei op (nu nog zonder hooi, straks met)
17.30 uur hooi
18.00 uur brok
23.00 uur hooi

Zorg gewoon dat de plukken niet te klein zijn en even zonder hooi is niet erg hoor.

Je merkt snel genoeg aan ze hoeveel je ze moet geven.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:57

het komt er op neer dat ze ongeveer 12 uur per dag aan het eten zijn.
in het wild is het ongeveer 16 uur dus je zit in de buurt.
bij ons krijgen ze 2x portie ze staan op een vrij kale weide, maar ochtends word er een flinke hap over het hek gegooid. en avonds weer.
wij voeren in hooi gezegd aan een kruising tinker×pinto van 1.40 en een kwpn met flink engelsvolbloed van 1.63 een half pakje ochtends en avonds de rest.
hiermee doen ze tot ongeveer halverwege de middag dan scarrelen ze wat de weide rond en dan rond 8 uur krijgen ze weer eten.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:09

Rond 8:00 gaat ze hier op het land, tot ongeveer 18:00.
Als ze naar binnen gaat krijgt ze brok,en een berg hooi(los op de grond).
ze doet gemiddeld 3 a 4 uurtjes met haar hooi.

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:10

Bij ons krijgen de paarden om 8 uur hooi en 'smiddags rond 12 of 13 uur en dan om 17 uur en 20 uur 'savonds. onze ervaring is dat de beurt van 8 uur ook wel naar 22 uur zou kunnen. Wij voeren de paarden in hoeveelheid naar hoe ze in conditie zijn. Dus een enkele staat iets langer niets te doen en die proberen we tussendoor nog wat te geven dus wat vaker kleinere porties. Een hooinet is idd ook een prima uitkomst. In de zomer staan ze 24/7 in het land. En volgens mij is heel even niets doen niet een ramp.. soms is het nabootsen van de natuur niet volledig mogelijk.. dan zouden ze altijd buiten staan en van plaats naar plaats trekken over niet bemest land!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:12

ik vind het netjes,3 voerbeurten waar ze per x 4 uur mee doen.

als de mijne geen weidegang hebben voer ik;

rond 8.30 u
rond 17.00
en net voor ik naar mijn bed ga
ook is er altijd stro voor de knabbel.

het hooi is smorgens precies op.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:15

's ochtends (zal rond 8 uur zijn) en 's avonds (rond 7 uur) krijgen ze hier ruwvoer. Overdag staan ze gewoon buiten. :)

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:19

die van mij krijgen 3x per dag hooi.
Helaas zijn het van die snel kauwers. Na uurtje anderhalf hebben zij alles al op!! kan ook niet zeggen dat zij weinig krijgen. zit dan ook met smart te wachten dat de paddock zo verklaar is dat het hooi net weer kan hangen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:20

Hier krijgen ze 1 x per dag, dat is genoeg om de volgende dag nog wat over te hebben.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 21:25

LADPR schreef:
Hier krijgen ze 1 x per dag, dat is genoeg om de volgende dag nog wat over te hebben.

Zo heb ik het dus jaren gedaan,maar helaas gaat dat met deze pony''s niet goed,dan komen ze er zo uit te zien:
Afbeelding

Gelukkig is hij ondertussen alweer wat afgevallen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:26

Ik heb het hooi inruiven die in het hekwerk verwerkt zitten, dat scheelt al een hoop aan veelvreten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:27

Hier hebben ze onbeperkt (1 baal voor 1 paard, een middel pony en een kleine pony) hooi. + paar uurtjes weide gang (met dit weer). Doen ze het goed op, blijven netjes op gewicht! Is ook niet ''goed'' hooi, iets ruwer en ouder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:30

Nou, de mijne kreeg afgelopen winter onbeperkt in een prachtige hooiruif (hooi), maar dat doe ik dus nooit meer. Hij werd er moddervet van en nog bevangen ook. Dat ging heel snel, ben me kapot geschrokken destijds. Godzijdank was ik er supervroeg bij en was de bevangenheid snel over na de komst van mijn DA.
Onbeperkt, dus nooit meer..... Mijn paard heeft bij wijze van spreken genoeg aan 3 grassprieten. In de winter voeren we 2x per dag (ochtend en avond) hooi en daar moeten ze het maar mee doen. Hij komt deze winter in een kudde sobere paarden te staan, dus dat gaat wel goed komen. Koud heeft hij het nooit gehad, zeker niet met die winter van afgelopen jaar. Die kou trok hij prima! Langdurige regen met wind, daar maak ik me meer zorgen over....... :j
(mijn paard staat 24/7 buiten het hele jaar door).

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:16

Eens zien.
Momenteel is nét het gras op, dus ze krijgen nu `s morgens 4 plakken en `s avonds 4 plakken, daar doen ze ongeveer 4u over.
In de winter krijgen ze onbeperkt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:18

In de winter 's ochtends vroeg op stal, dan eind van de ochtend op het land, eind van de middag op stal en dan rond middernacht. Ze krijgen trouwens wel vogeltjeshooi, waar niet zo gek veel in zit.

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:24

's ochtends om 7.00 uur kuilgras/hooi & brok
's middags verschilt de tijd, ligt eraan hoe laat ik thuis ben, kuilgras/hooi of hij staat op de wei
's avonds tussen 20.00-21.00 uur kuilgras/hooi & brok

Hoeveelheid verschilt of hij op de wei gaat (aangezien hij dan meestal 2/3 uur later de wei op gaat krijgt hij dan minder kuil/hooi) en brok ligt eraan hoeveel hij heeft gewerkt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:25

Hier krijgen ze 3x per dag hooi en 3x per dag brok verdeeld over de dag. Daarnaast lopen ze ook nog een paar uurtjes op de wei.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:32

Ze staan hier nog steeds 24/7 op de wei dus krijgen maar 1x per dag hooi. Meestal tussen half 5 en 6 uur 's avonds.
Maar als er voldoende gras is krijgen ze geen hooi. Maar nu het dus wat minder is krijgen ze hooi bij.

In de winter 2x per dag. Dan krijgen ze 's ochtends in de wei hooi en kunnen ze voor de rest gras eten en dan als ze voor de nacht op stal gaan krijgen ze dan weer een berg hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:40

op dit moment voer ik:

's ochtends ergens tussen 8 en 9:
1 hooinet (3kg) en 2/3 kruiwagen los voordroog, voor 2 grote pony's en een paard

Tussen 11 en 12 gaan ze de wei in, ze weten dat en vinden dat lekkerder dus dan is hun ruwvoer nog niet op.

Tussen 16 en 17:00 haal ik ze uit de wei, dan kunnen ze de rest van hun ruwvoer opeten als ze honger hebben.

Tussen 21:30 en 23:00 voer ik voor de laatste keer.
soms hebben ze alles op, andere keer liggen er nog restjes in de bakken.
Voor de nacht krijgen ze 3 hooinetten met elk ongeveer 3kg, en nog een halve kruiwagen losse voordroog en een plak hooi.

Meestal liggen er de volgende ochtend nog restjes in de bakken.

Buiten vind ik het moeilijker doseren dan binnen.

Als ze voor de nacht op stal gaan krijgt mijn pony onbeperkt ruwvoer (los hooi en voordroog en nog een net van een paar kg, wat hij meestal niet opeet, maar dan hang ik het de volgende ochtend gewoon in de paddock op zodat ze het daar verder op kunnen eten)
Mijn paard krijgt 4kg, en doet daar zo ongeveer de hele nacht mee, en de pony van een vriendin krijgt 3kg en die heeft het meestal op de volgende ochtend, maar die moet ook afvallen...

Ik ben nog aan het kijken of ik moet en kan minderen met hoeveelheid voer, alleen moet ik uitkijken dat mijn pony niet te weinig krijgt omdat die al snel met opgetrokken buik staat.

Ik voer de grotere hoeveelheden in kleinmazige netten zodat ze er langer over doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:44

Het is al veel gemeld in andere topics ,maar een net met kleine mazen is echt een uitkomst. ze moeten moeite doen om het eruit te pulken en kunnen steeds maar een klein plukje pakken. ze doen veel langer met dezelfde portie hooi dus hoef je minder te voeren om ze lang bezig te houden en het gaat meer op grazen lijken ,doordat de hoeveelheid omlaag kan blijft je paard ook nog wat in shape :D

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:20

bij ons op de pensionstal krijgen ze ca. 06.00 u en tussen 17.00 en 18.00 uur hooi (portie is met een uur/anderhalf uur op)
vaak krijgen ze een half uur voor het hooi de brok / muesli.
in het weekend krijgen ze 's ochtends wat later gevoerd, maar verder hetzelfde.
zelf geven we ze 's avonds altijd nog een plakje hooi voor de nacht. Bijna iedereen koopt extra hooi in die bij ons op stal staat.
Tegen bijbetaling kan je 's avonds het plakje hooi laten voeren door de pensionstalling.
Met de winterdag krijgen ze alle dagen dat ze in de paddock staan een beetje middag hooi, behalve op zondagen.

bij onze twee jonge paarden die 24 u/dag buiten staan (boerderij) wordt 10.30 uur ruim hooi gevoerd (portie is genoeg voor twee tot drie uur)
tegelijk krijgen ze een kwart schepje muesli per paard
's middags gaan ze de naastgelegen weide op en krijgen ze nogmaals hooi bijgevoerd
's avonds ca. 22.00 uur voeren we ze zelf nog een keer ruim hooi (genoeg voor ca. twee tot drie uur) en muesli met podobrok.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:27

Bij mij krijgen ze 4x per dag hooi en hebben het zo bijna onbeperkt. Om half 8, half 1, 6 uur en 12 uur. Ook krijgen ze nog biks.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:31

mijn haf krijgt om half 8 een halve plak
om 1 uur een halve plak
en om 8 uur een halve plak

hij krijgt ook nog na het rijden als hij zijn stal weer inkomt een hele berg hooi en kuil.

bij mijn paard hang ik een keer per dag 4 hooinetten in zijn box en die zijn de volgende dag nog niet leeg

ze krijgen beide om dezelfde tijden als hierboven ook bix