Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
klomp schreef:Er staan meer dan genoeg rustige paarden om hem heen.
GamblersCup: Het is alleen de eerste week dat hij dit doet, daarna staat hij er altijd zoals elk ander paard rustig bij en zijn er geen problemen meer. Het is puur de overgang van land naar stal.
Dus om dan direct te stellen dat het geen stalpaard is...Daarnaast moet er wel de mogelijkheid zijn om hem buiten te kunnen zetten, die is er dus niet..behalve de losgooi bakjes, maar er zijn meer mensen die daar gebruik van willen maken dus dat is geen optie

Monster_tos schreef:Ts schrijft: Daarnaast moet er wel de mogelijkheid zijn om hem buiten te kunnen zetten, die is er dus niet..behalve de losgooi bakjes, maar er zijn meer mensen die daar gebruik van willen maken dus dat is geen optie
Daar maak ik uit op dat het paard dus niet naar buiten gaat. Maar kan het fout hebben.

Mindfields schreef:Hij komt overdag wel buiten nu, maar staat 's nachts op stal, tenminste dat is wat ik er van begrijp. Werkt afleiding dmv een voerbal oid? Zal wel niet veel uithalen want daar zal hij wel geen aandacht voor hebben in zijn paniek. Is er niet een mogelijkheid dat je tijdelijk een tussenwand verwijdert en hem samen zet met een shet of andere pony/paard? Zijn beste vriendje oid? Of tijdelijk in een grote box zodat dat mogelijk is? Dan is de overgang misschien iets makkelijker voor hem?
En anders een paar dagen vrij nemen en hem er steeds even uithalen en weer terugzetten voor heel kort en hem er dan weer uithalen voordat ie in paniek schiet?
joyce B schreef:Voor dit paard is de overgang tussen dag en nacht buiten en dan ineens voor de nacht op stal in andere omgeving, te groot.
Denk dat dit paard beter gebaad is bij of het hele jaar dag en nacht buiten, of het hele jaar, met andere paarden natuurlijk, voor de nacht op stal. Dan is er geen verandering meer, wat rust geeft.
Staat hij naast paarden waar hij ook mee in de wei loopt en goed mee op kan schieten?

Citaat:Elke dag naar stal halen om daar te poetsen en te voeren zou ook kunnen helpen. Maar het kan ook zijn dat je paard dit ook eng vind omdat hij dan alleen staat. Met mijn pony deed ik dat toen hij in pension stond en dan werd hij na een half uurtje poetsen en eten toch wel onrustig dat hij er weer uit wilde.
Citaat:Mijn paarden moeten vaak ook weer even wennen als ze na lange tijd dag en nacht buiten met inloopstal voor de nacht weer op stal moeten omdat alles te nat is. Mijn merrie gaat dan de eerst nachten heel veel door de stal lopen en maakt er een puinhoop van. Na een paar nachten went dat en staat ze veel rustiger. Als ik ze elke nacht op zou stallen zou het geen probleem meer zijn, maar dat vind ik persoonlijk zonde. Met droog weer en droge bodem kunnen de paarden prima buiten blijven. Ook in de winter.
mamabird schreef:Wat een cynisme weer zeg! Ik denk dat als men zijn visie op een normale toon, met uitleg hier wegzet, men meer bereikt dan met dit soort kreten te gooien... (en dan heb ik het niet over de TS)
opisop_shop schreef:kan hij zich verwonden; kan hij eruit springen?
en voor volgend jaar; kan hij zomers ipv 24/7 buiten niet snachts op stal, zodat hij eraan gewend blijft?

Annumarie schreef:Weer even on-topic dan maar, want die hele wellus-nietus paard binnen/buiten discussie hebben we al vaak gezien en daar komt de TS nu nergens mee.
Ik kan oko niets anders zeggen dan; zorg dat ie zich niet kan verwonden, hopelijk gaat het snel over en is ie snel weer gewend, en probeer volgend jaar idd een beter balans tussen binnen en buiten te vinden zodat ie niet iedere jaar door die paniek heen hoeft. In de zomer bv ook 's nachts een paar uurtjes op stal oid...