Vraagje over grote balen hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

Vraagje over grote balen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:24

Van die hele grote ronde balen hooi (ik denk dat ze wel 300kg wegen) kan je die zelf (met 2 man) verder rollen ?

Waar we die willen gaan halen leggen ze die met een machine op je aanhangwagen, maar ik moet die baal nog van de aanhangwagen in de schuur krijgen... vandaar dus mijn vraag want we hebben sinds een maand onze eerste pony en dus nog geen ervaring met hooi, etc.
Het is gewoon hooi dus niet in plastic verpakt

Natasjaa

Re: Vraagje over grote balen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:26

Poeh weet niet of dit te doen gaat zijn hoor, dat zijn flink wat kilo's!
En wat me ook door mijn hoofd schoot is, krijg je zo'n baal wel op tijd op met t oog op schimmel als ie eenmaal open is als je er maar 1 pony van voert?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:27

hoever moet je gaan met het pak, en over wat voor ondergrond?
met 2 mannen moet het gaan, ze zijn erg zwaar namelijk!!
ik heb grote pakken voordroog, ook ronde balen, en ik moet ze van de aanhanger afrollen en ze landen dan zo op een pallet
makkelijk is anders, maar het is niet onmogelijk

kun je ze niet op de aanhanger laten staan en deze in het schuurtje zetten en vanaf de aanhanger voeren?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:28

Natasjaa schreef:
Poeh weet niet of dit te doen gaat zijn hoor, dat zijn flink wat kilo's!
En wat me ook door mijn hoofd schoot is, krijg je zo'n baal wel op tijd op met t oog op schimmel als ie eenmaal open is als je er maar 1 pony van voert?

er staat dat het om gewoon hooi gaat
dat gaat dus niet schimmelen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:30

Of je die met 2 man van z'n plaats krijg betwijfel ik...
Als het net zoals ik altijd doe van mijn eigen weide lekker 4-5 dagen heeft gedroogd, dan komt het uit het pak als superdroog, zoetig ruikend hooi, wat ik onbeperkt goed kan houden (zonder regen-want ik kan ze niet binnen leggen) het is gewoon echt hooi.

Helaas kun je van de buitenkant niet zien wat er in zit, en hoe lang het gedroogd heeft.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:30

het zal wel heel zwaar zijn, laten rollen op palen wil ook nog wel eens helpen. Denk dat als je de ronde balen eenmaal op gang hebt dat het wel lukt.
Met de schimmel kan het meevallen, maar dan moet je wel het pak helemaal openmaken, touwen los snijden en wat uit elkaar laten vallen. Dan kan het nog wat nadrogen. Mijn paard krijgt het ook, maar die krijgt van de hoop voor de kalfjes mee dus dat gaat iets sneller

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:33

Nee, dat krijg je niet voor elkaar. Bij mij worden ze in de schuur gezet en met een sterke man kan ik hem dan een slag omgooien. Maar echt een heel stuk is vrijwel niet te doen. Ze rollen niet echt maar vallen steeds stil dus je moet steeds opnieuw opstarten. Heb er eens een achterop mijn pick-up gehad. Was er niet af te krijgen.

De mijne die buiten staan haal ik ook wel eens los en dan rij ik het met de kruiwagen naar binnen. Neemt het zo ongeveer 2x2,5 meter in beslag. Dat zijn alleen wel foliebalen.

Kan je het niet gewoon op de aanhanger laten staan en er een zeiltje over gooien?

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:37

ik heb zelf geen aanhanger, dat is het probleem, anders zou ik die idd er gewoon op laten staan.

ik wilde eerst kleine balen stockeren maar ik vind geen voorraad kleine balen hooi die thuis geleverd kunnen worden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:38

jahoor het kan wel
ik doe het al 2 winters zo en ben ondertussen zo ver dat het ook in mn 1tje lukt.
hij wordt bij de boer in mn trailer/op de aanhanger gezet. thuis duw ik em eraf en rol em dan zon 100 meter over het gras naar achter. daar snij ik de onderkant het plastic af en zet hem dan op zn kant op een pallet en haal dan de rest van het plastic eraf. doordat het op pallet staat kan het luchten en blijft het redelijk lang goed.
zorg wel dat als er geen plastig omheen zit je eht rollen doet als de grond droog is anders is het niks.

met 2en gaat goed in 1tje is het ook wel te doen, wij hebben altijd balen van 400-500 kilo.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:38

Als ze goed strak geperst zijn kan je ze makkelijk rollen..

behalve als het oude balen zijn die ingezakt zijn. Goede ronde balen rollen best makkelijk door als ze op de ronde kant staan.

zeker met 2 personen is dit makkelijk te doen...

laat ze wel op de ronde kant op je aanhanger zetten. Staan ze 1x plat dan krijg je ze niet snel in beweging!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:42

Ik had ook van die grote ronde balen, ik dacht rond de 150kg en die kon ik in mn eentje (wel met wat moeite haha) verder rollen, zelfs nog een opstapje over.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:44

Het is zeker niet makkelijk, maar ze zijn wel enigszins te rollen, ik 'rol' ze meestal samen met vriendlief naar binnen. De ene gaat vrij makkelijk met z'n 2en, maar soms hebben we er ook een pak bij, waarbij je nog een 3e persoon nodig hebt.

Zoals Sybelle zegt, hebben wij er ook vaak last van dat ze niet echt makkelijk rollen, maar dat ze steeds stilvallen.
onze balen zijn zo rond de 500-600 kilo geloof ik.

kilianbh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:44

dat gaat met twee man prima lukken, in je eentje net niet. Ik voer ze al jaren, moet ook ermee rollen en dan rechtop zetten, geen probleem.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:46

ikke20 schreef:
jahoor het kan wel
ik doe het al 2 winters zo en ben ondertussen zo ver dat het ook in mn 1tje lukt.
hij wordt bij de boer in mn trailer/op de aanhanger gezet. thuis duw ik em eraf en rol em dan zon 100 meter over het gras naar achter. .

Echt waar? :wow:
Knap, ik krijg het niet voor elkaar en ik heb beton om te rollen. Die 100/150 kilo baaltjes wel, dat is geen werk. Maar die grote. Pff.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:46

Bedoel je kuilvoer in de plastic ronde balen van 400kg? Gaat je nooit lukken :P Wij laten er altijd een komen met een aanhanger die kan kiepen en dan verplaatsen we hem zelf door de mer de jeep hard tegenaan te rijden :+

Vergeet het schimmelen niet: Nu heb je dat niet meer omdat het kouder word buiten, maar dadelijk in de zomer word het warm en kun je het zo weg gooien, vooral omdat je maar een pony hebt. Daarom zou je er een stevige spanband om kunnen trekken, zodat de baal strak blijft waar het plastic er niet af is. Dan schimmeld het minder snel.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 30-09-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:51

Ik had ronde balen van 100 kilo,die waren wel goed te rollen,maar die jij nu hebt zijn zeker 400 kilo.Die zijn echt niet te rollen.ben ook bang dat ze gaan schimmelen als ze voor 1 pony nodig zijn.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:53

Ik rol ze meestal ook alleen op hun plek.
Maar dan moeten ze wel strak geperst zijn en dus goed rond,want anders gaat het niet lukken.De balen die ik vorig jaar had,waren 250/275 per stuk.Naar binnen gerold en omgeduwd op een pallet.
Die in plastic zetten we buiten neer en komen niet meer van hun plek,daar moeten we echt met z'n tweeen voor zijn.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:57

wij rollen ze ook 1 voor 1 naar binnen. Maar je moet ze wel binnen een week of twee op hebben hoor. Ook hooi gaat schimmelen. Wij schudden het laatste altijd goed los

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:57

volgens mij leest gewoon niemand,
ze voert HOOI, geen voordroog
dat zit dus niet in plastic

zolang hooi niet nat word gaat het niet schimmelen hoor, nog nooit last van gehad

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:07

Het is voor 2 pony's en een flink aantal cavia's, ik heb dus geen idee hoelang ik er mee ga doen. Voor de cavia's verbruik ik normaal 1 kleine baal per week.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:09

hafjelinger schreef:
Bedoel je kuilvoer in de plastic ronde balen van 400kg? Gaat je nooit lukken :P Wij laten er altijd een komen met een aanhanger die kan kiepen en dan verplaatsen we hem zelf door de mer de jeep hard tegenaan te rijden :+

Vergeet het schimmelen niet: Nu heb je dat niet meer omdat het kouder word buiten, maar dadelijk in de zomer word het warm en kun je het zo weg gooien, vooral omdat je maar een pony hebt. Daarom zou je er een stevige spanband om kunnen trekken, zodat de baal strak blijft waar het plastic er niet af is. Dan schimmeld het minder snel.

Ze heeft hooi en dat schimmelt niet!!!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:29

hangt er ook beetje vanaf hoeveel je voert. ik voer er ong 10 dagen van voor 2 paarden.

hooi moet je idd goed droog houden en zorgen dat het kan luchten en dan komt het wel goed.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:42

ik denk wel dat het gaat lukken dan... we kunnen de aanhangwagen volgens mij helemaal tot voor de deur van de schuur rijden dus het is maar een paar meter rollen dan...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:47

Wj hebben dit jaar voor het eerst ook deze maat ronde balen. Op ons speciale verzoek in folie verpakt "vogeltjeshooi". We hebben naast de schuur een bult van ca. 60 balen liggen, drie lagen hoog opgestapeld. Als we er eentje aan willen breken duwen we die van de bult af rollen 'm dan ca. 25 meter door het land naar het pad, en daarna nog zo'n 20 meter over het pad naar de ingang van de schuur. Door hoe ze gestapeld zijn, moeten we balen van de bovenste laag echt wel met z'n tweeën van de bult kiepen, in m'n eentje red ik dat niet omdat ze over het hoogste punt van de onderliggende laag heen gerold moeten worden. Het rollen op de grond lukt wel alleen, maar zeker het deel van het traject dat over het gras gaat is dat best zwaar. Eenmaal op het pad is het rollen qua gewicht in principe prima alleen te doen, al gaat het met z'n tweeën wel gemakkelijker ivm. bijsturen. Binnen overeind zetten doen we dan wel weer met z'n tweeën, dat is in je eentje te zwaar.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 06:18

yvonnepuntnl schreef:
hafjelinger schreef:

Ze heeft hooi en dat schimmelt niet!!!!

Sorry hoor, fouten maken is menselijk ;) en ik heb nog nooit een ronde pak hooi gezien dus ik dacht dat ze kuil bedoelde ;)