Zand in de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qwek

Zand in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 10:46

Wegens omstandigheden kunnen mijn paarden niet op het stro, vlas of zaagsel etc. staan. Op dit moment liggen er rubbere tegels in die goed vocht doorlaten en er ligt een put onder de stal.
Een van de paarden staat nu drie nachten binnen en tot nu toe heeft ze nog niet gelegen in haar stal. Misschien is dit wennen, maar misschien is het ook niet comfortabel genoeg.
Om toch iets 'zachts' op de grond te hebben zat ik te denken aan zand. Natuurlijk niet de gehele stal, maar een hoek bijvoorbeeld waardoor ze het niet zo snel uitlopen.

Heeft iemand ervaring? Wordt het snel vies? Hoe vaak moet je dat vervangen?
Andere ideeën zijn ook welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!

FriesWytske

Re: Zand in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:48

Zou het niet doen. Straks begint ze er van te eten. En dan ben je verder van huis. Als ze overdag buiten is, ligt ze dan wel?

Wij hebben ook een merrie die op stal niet gaat liggen. Maar die gaat overdag als ze buiten loopt, wel liggen.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:00

Ik ben niet bang dat ze het gaat eten. Ze krijgt onbeperkt voer en als het in 1 hoek ligt komt het (hopelijk?) niet tussen, op of in het eten.

Buiten gaat ze zonder problemen liggen, maar op stro lag ze ook iedere nacht te slapen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:53

Ik ben niet bang voor het eten, maar meer voor de urine... die trekt natuurlijk gewoon in het zand, lijkt me niet echt hygienisch want hoe ga je dat dan doen met uitmesten? Elke week nieuw zand erin? Als dat de bedoeling is kan het prima lijkt me, maar wel met elke week nieuw zand en dagelijks het ergste natte zand uitscheppen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:55

ik wwet niet wat ze kosten maar er zijn van die speciale matrassen -gebruiken ze ook in de hit-actief stallen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:23

Er zijn toch ook paarden die 24/7 in een paddock staan, waarom is het dan ineens vies als het in een stal is? Denk dat het wel kan als je een goede afvoer hebt. Ik ben een keer ergens geweest daar hadden ze ook zand in de stal alleen stonden ze daar alleen binnen als ze wat hadden of als ze nat waren na het rijden. Dat was geen grote bende. Maar weet niet hoe het is als ze er hele nacht in staan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:34

Krijg je vd potstallen idee, en als ik er iets niet diervriendelijk uit vind zien...

Waarom kan ze niet op andere bodembedenking staan? En hoe weet jij of ze s nachts niet ligt?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:38

@ Percy: Dat zie je aan de vacht van je paard wel of ze hebben gelegen op rubber matten of niet.

@ TS: ik heb in het verleden ook weleens een topic op bokt gezien over zand in de stal. Misschien kun je het via de zoekfunctie nog terugvinden. Zelf heb ik er geen ervaring mee..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:42

Jibbel schreef:
@ Percy: Dat zie je aan de vacht van je paard wel of ze hebben gelegen op rubber matten of niet.

@ TS: ik heb in het verleden ook weleens een topic op bokt gezien over zand in de stal. Misschien kun je het via de zoekfunctie nog terugvinden. Zelf heb ik er geen ervaring mee..

Als ze rechtop liggen toch niet... :o

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:43

bij paarden met hoefbevangenheid willen ze dat ook wel eens doen en dan nat zand. Dus hoe het verder gaat als het vies wordt weet ik niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:17

zand in een bestaande box [dus met beton of tegelvloer] werkt niet.
ik heb het ooit eens moeten doen voor een bevangen pony en wat was ik blij dat het er uit mocht.
wat een stinkzooitje werd dat ondanks het goed schoonhouden.

ik ken iemand die zand als bodem had in zijn stal zonder enige andere ondergrond.
dat ging goed MAAR het mag eigenlijk niet. :o

is een hitmatras niets?

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:19

geen zand in de stal doen. dat is echt niet uit te mesten. gaat in het hooi etc zitten (ervaring mee mijn shetje staat tydelyk op zand maar dat is geen succes)

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 10:22

ilovetessa schreef:
geen zand in de stal doen. dat is echt niet uit te mesten. gaat in het hooi etc zitten (ervaring mee mijn shetje staat tydelyk op zand maar dat is geen succes)

Had jij de hele stal met zand of alleen een hoek?
Die HIT-matten ken ik wel, maar ze zijn alleen geschikt om op te liggen, dus niet op te staan en mijn stal is van gewone afmetingen dus dat gaat niet passen denk ik.

En ik weet zeker dat ze niet ligt tot nu toe ;)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:28

Zand kan ook de afvoer verstoppen. Dan kan je vervolgens je putje gaan leegscheppen met de hand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:55

Akhal_Teke schreef:
Zand kan ook de afvoer verstoppen. Dan kan je vervolgens je putje gaan leegscheppen met de hand.

Maar niet iedereen heeft een put in de stal :D

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 15:26

Ik wel :) Die moet ik sowieso al met de hand leeghalen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:30

Qwek schreef:
ilovetessa schreef:

Had jij de hele stal met zand of alleen een hoek?
Die HIT-matten ken ik wel, maar ze zijn alleen geschikt om op te liggen, dus niet op te staan en mijn stal is van gewone afmetingen dus dat gaat niet passen denk ik.

En ik weet zeker dat ze niet ligt tot nu toe ;)

ik had de hele stal met zand omdat het juist om de hoeven ging [bevangen]
hitmatras heb ik zelf geen ervaring mee maar ik lees er goede dingen over.
lastig,er blijft zo niet veel voor je over.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:46

PBA_ schreef:
Akhal_Teke schreef:

Maar niet iedereen heeft een put in de stal :D

Het was toch ook niet jouw vraag??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:49

excusé, had erover gelezen dat ze een put heeft.

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:51

waarom kan hij dan niet gewoon op stro staan dan? Ik weet het eigenlij niet egt. :(:)

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:53

eerst alleen een hoek, maar dat is er helemaal door heen gelopen. 1 dag en het zand lag door de hele stal. dus ik heb het maar opgegeven om het elke dag terug te vegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:54

Qwek wat voer jij je paarden?
als ze wel gewoon hooi eten zou je nog kunnen kijken of je aan wat pakken ouder hooi kunt komen en die als stalstrooisel gebruiken.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:55

hoe groot is je stal? Moet wel megagroot zijn als je ervan uitgaat dat het niet door de stal gelopen gaat worden.

En dan moet paard nog maar net dat hoekje uitzoeken om te gaan liggen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:59

Ik heb een zandbodem gehad en ik vond het niet fijn. Het zand werd vrij snel vies. Nu heb ik rubberen matten met vlas, maar ik overweeg om over te gaan op strokorrels. Ik weet niet waarom je paard niet op vlas enzo mag?

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:03

Hoe doe je dat nu dan met urine afvoer? Loopt nu de grond in? (ivm milieu?) Zand lijkt me lastig op beton. Kan zaagsel ook niet?