2 paarden hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

2 paarden hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:36

ik heb een 19 jarige fjordenmerrie aan huis staan en heel misschien neem ik een 19 jarige haflinger van iemand over, maar hoe doen jullie dat qua tijd en rijden? (heb geen buitenbak rij alleen buiten)

rayoow

Re: 2 paarden hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:37

miss kan je vragen of iemand afentoe met je mee wilt om te rijden??...of omstebeurt...en anders 1 dag alle 2 ..dag 2..de fjord..dag 3 haf...dag 4 weer alle 2??
zo veel optie's

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:38

Misschien kun je er een leren aan de hand mee te rijden?

Momenteel verzorg ik 7 paarden/ponys, en ik rijd alleen mijn eigen paard. Wel ruim anderhalf uur per dag bezig aan uitmesten en voeren etc. maar met twee paarden moet dat prima te doen zijn toch? Je hoeft ook niet elke dag te rijden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:39

Gewoon om de dag rijden? Ene dag op het ene paard en de volgende dag op t andere :) Of misschien een vriendin of iemand uit je familie vragen of ie gezellig mee gaat op buitenrit :D
Qua verzorging scheelt het niet zo veel vind ik. Beetje meer poep scheppen.. maar het poetsen enzo doe je gewoon om de dag, voordat je gaat rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:40

Ze staan buiten en niet op stal? Ze zijn alletwee 19 dus hoef je wellicht ze niet vol in training te houden.

Je kunt kijken of je iemand kunt vinden zodat je in het weekend samen op buitenrit kunt :-)

Verder afwisselen, ene dag de een rijden en de ander longeren en andersom. Met zn tweeen aan de hand een rondje wandelen, dat soort werk.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:42

Ik heb een oude pony en een jong paard.
Mijn ouwetje wordt nu zo oud, dat hij minder actief hoeft te lopen. Maar daarin tegen kost hij veel tijd en energie omdat ik hem wel bezig en fit moet houden.
Mijn 10 jarige nichtje geeft hem geregeld beweging.
De verzorging doe ik grotendeels alleen voor beide paarden.
Als ik The Edge rij, loopt Freggle er los bij, vind Freggle gezellig, die bemoeid zich graag overal mee. :D
En als ik met Freggle een stukje over de akker wil rijden, neem ik Edge vaak aan de hand mee.
Dan sla ik 2 vliegen in 1 klap.
Verder lopen ze veel buiten (met nog een paar andere paardjes), dus als ik een dag minder tijd heb, hoef ik mij niet druk te maken over de beweging.

lientje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:51

om de dag rijden of een meisje dr bij vragen voor de verzorging

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:57

Ik heb een volwassen peerd en een baby pownie van net 4 maandjes. Doordat ik mijn pols heb gebroken 2 maandjes geleden en ze daar pinnen in hebben gemept heb ik een aantal weken niet kunnen rijden. Nu zijn mijn pinnen en hechtingen eruit gelukkig en wil ik het rijden weer langzaam oppakken. Heb pas weer 3 keer op mijn paardje gezeten :s. Ik sta bij een boer en wij voeren allemaal zelf, ik heb het geluk dat ik daar met mijn vriendinnen sta :D We hebben een rooster zodat je niet zelf 2 keer op een dag hoeft, en iedereen helpt mee. Ik heb geen verzorgster. Ik ga die kleine de komende 3 jaar niet rijden natuurlijk maar ik ben nu een band met haar aan het opbouwen en haar verkeersmak aan het maken ( lees we wandelen al af en toe) en ik hoop daar in de toekomst gebruik van te kunnen maken dat ze aam de hand naast mijn andere paard meegaat terwijl ik die rijd. Ik ga vooralsnog elke dag naar stal, naast de dagelijkse dingen ga ik niet standaard elke dag met 1 of beide paarden aan de wandel of iets. Maar dat moet ieder zelf weten natuurlijk. 2 paarden is soms lastig qua tijd vooral als je net als ik 40 uur werk en een opleiding volg maar je krijgt er zoveel voor terug!

Waarom wil je er eigenlijk een paardje bij?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:24

ik heb 4 paarden op drie verschillende locaties staan
nl: mijn veulen, die staat samen met een 4 jarige
de 14 jarige belg
en de fries.

de belg en de fries staan in training, en mijn veulen en de 4 jarige ga ik praktisch iedere dag langs om te voeren en te mesten.
als ik eens tijd overheb neem ik de 4 jarige wel eens aan de longe of gooi er even een zadeltje op.

de andere twee train ik wanneer ik tijd heb en hoe het uitkomt, met de belg heb ik zowiezo eens per week les, en de andere tijd hangt ervanaf hoeveel tijd ik heb, welkeen het laatst getraind was, en wnnr de les weer is.
gemiddeld rij ik 3 X per week op de belg, en 1-2 maal met de fries.
als ze allemaal aan huis zouden staan zou ik ze om en om rijden,
dus iedere dag een paard rijden, en een of twee aan de longe.
met twee paarden zou ik ze wss gewoon om en om rijden, of een rijden en de andere longeren,

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:57

afwisselen welke je rijdt en soms als je veel tijd hebt allebei rijden.
een verzorgster zoeken voor een paar dagen per week.
Als je naar buiten wilt en het liefst samen gaat, een vriendin of verzorgster mee vragen. Zo doe ik het tenminste!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:08

Ik heb er ook 2 eentje samen met m'n zusje dus dat scheelt wel.
Ze gaan nu heel de dag naar buiten dus als we een dagje niet rijden is het niet zo erg. In de winter gaan ze 2 a 3 uur per dag in de wei en dan zetten wij ze tijdens het mesten nog even in de paddock dus ook dan hoeven we niet persee te rijden.

M'n zusje gaat nu 2 a 3 keer in de week mee. De andere dagen rijd ik ze zelf allebei dan ben ik ongeveer twee uur bezig en nog even de stallen doen (maar ze staan op vlas dus is weinig werk). En als ik weinig tijd heb rij ik er eentje en de ander longeren gaat wat sneller.

Maar zoals hierboven ook al genoemd is, kwa verzorging scheelt het niet heel veel tijd en je hebt ze nog aan huis staan ook, dus geen reistijd..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:34

overigens kan ik mijn paarden rustig weken vrij geven en er dan weer opstappen zonder problemen... Ideaal voor wedstrijden vind ik 3x per week rijden in de bak en evt. nog een keertje longeren of een buitenritje voor de afwisseling. Voor het onderhouden van conditie en spieren is 3x per week training genoeg voor een paard...

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:35

Ik heb ook twee paarden als rijpaard aan huis maar ik werk, dus in de winter heb ik weinig tijd. Dan heb ik ook nog een Draver in training. Die staat op het entrainement in de buurt en die rijd ik met mijn pa samen. We gaan om de dag heen en rijden hem om de dag.

Mijn eigen paard rijd ik een beetje 2 tot 3 x in de week. Hij heeft een box met uitloop dus hij kan zelf heen en weer lopen. De merrie rijd ik soms als ik zin heb. Zij is aangekocht als fokmerrie due met haar maken we om de zoveel tijd een rustig ritje. Af en toe rijden de meiden erop.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:42

ik heb 3 paarden waarvan 1 veulen. daar doe ik uiteraard niets mee. de ruin loopt in de sport en wordt dus intensief getraind. de merrie rijdt ik 5 a 6 dagen waarvan s weekends buiten. paarden staan de gehele dag ook nog buiten. paarden staan allemaal op dezelfde locatie. oja en ik werk 40 a 45 uur in de week.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 20:33

probleem zit em in de weidegang voor de zomer

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:49

eerst de 1 dan de ander heel simpel
heb 2 paarden omdat ik weet dat ik genoeg tijd heb
en soms bij nood laat iemand anders 1 doen

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:54

ik heb twee paarden waarvan ik er 1 elke doordeweekse dag rijd en de ander rijdt ik heel af en toe, maar doe ik wel elke dag even los gooien of wandellen. maar die is 22 dus die hoeft neit zo nodig meer vollop in training te staan.

Ik zou in jou geval gewoon om de dag rijden. Ene dag de 1 en de volgende dag de ander. En dan kan je ze bv in het weekend (of wanneer je vrij bent) alle twee rijden.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:17

Ik heb ook 2 paarden.
1 schetlander dus daar kan ik niet op rijden, en een 5 jarige schimmel.
De 5 jarige schimmel rijd ik om de dag of vaker,
en de schetlander probeer ik toch ook 3 keer per week persoonlijke aandacht te geven, ook al is het maar een rondje buiten de wei lopen aan de hand.

Zo geef je de paarden beiden de aandacht die ze nodig hebben.

Je moet gewoon zorgen dat je de aandacht goed verdeeld...
Je zegt dat je geen bak hebt maar ook in buitenritten kun je het paard wat dressuur matige oefening laten doen... zo zorg je voor variatie. Je kunt dan bijvoorbeeld een keer maar een buitenrit doen van 15 minuten maar wel met dressuur oefeningen, zo ben je niet elke keer veel tijd kwijt.

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:27

Ik rijd ook twee paarden. Meestal kom ik doordeweeks in de avond dus dan ben ik om 7uur op stal en om 10uur sluit het. Dan heb ik dus 3uur voor twee paarden. Ik rijd ze allebei intensief dus poetsen gaat af en toe erg snel haha. In het weekend krijgen ze dan wat meer aandacht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:05

SecretLIN schreef:
probleem zit em in de weidegang voor de zomer

Hoezo dan?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:24

ik snap het probleem mbt weidegang ook niet helemaal, uitleg?

Ik heb ook 2 paarden, rij ze om de dag. als ik het drukker heb rij ik ze niet, ze staan toch de hele dag buiten. Ik heb de afgelopen 2 weken een bijrijdster geprobeerd voor mijn fjord, omdat die snel dik wordt van stilstaan icm (te goed) eten. Helaas haakte zij na 2 weken ook alweer af, dus nu besloten om het toch maar zelf te doen. Kwestie van goed olannen!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:40

Als je ze aan huis hebt staan denk ik dat dat al heel veel scheelt qua tijd. Je kan toch sneller even wat doen. Om de dag rijden lijkt mij ook een goede oplossing maar dat hangt natuurlijk ook weer af van het doel van je rijden/trainen. En anders inderdaad een meisje erbij voor de verzorging en evt samen buitenritjes? Is ook vaak gezellig :)

En ik denk, als ik heel eerlijk ben, dat het voor je fjordenmerrie ook wel gezellig is. Ik begrijp dat zij alleen bij je thuis staat? Een paard alleen houden is ook verre van ideaal vind ik.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:42

idd vooral als je gaat buitenrijden er 1 als handpaard meenemen. daarbij hoef je ze rond die leeftijd niet meer elke dag te rijden maar on de dag is ook goed.

ik had toen ik ook een oudje had dat ik ze om de dag ree.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:46

ik heb 3 pony's waarvan 1 met pensioen en 1 te jong om te rijden.

Het is veel plannen, maar imo goed te doen omdat ik ze aan huis heb staan. Mijn 3 jarige ben ik aan het beleren voor de kar, dus we doen vaak een uurtje mennen zonder kar. Mijn 2 jarige ga ik max 3 kwartier mee wandelen. Mijn oudje wordt niet meer mee gewandeld maar wel lekker geborsteld en vetroeteld. O ja met iedereen doe ik vd en ik doe het onderhoud!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:32

Als je nu al niet weet hoe je het moet doen met 2 paarden is het dan wel handig een 2e erbij te nemen.
Ik heb er zelf ook 2 die ik fanatiek rijdt. En rij er dus vaak 2 op een dag. En ben dan ook dagelijks minimaal 3 uurtjes op stal alleen met het poetsen en rijden bezig.